چگونه قهوه خوش‌طعم و مناسب سلیقه‌مان انتخاب کنیم؟

 

حقایقی در مورد قهوه

قهوه نوشیدنی اسرارآمیزی‌ست. اگر کسی مبتلایش شود به این راحتی از دست آن خلاصی ندارد. در عین حال قهوه به اندازه‌ی یک موجود زنده تاریخچه و شناسنامه و حقایقی دارد. به عنوان مثال می‌دانید گران‌ترین قهوه‌ی جهان چه قهوه‌ای است؟ مردم کدام کشورها بیشتر قهوه می‌خورند؟ قهوه‌های مختلف شامل چه ترکیب‌هایی هستند و چطور دم می‌کشند؟ در این اینفوگرافی از الف تا ی قهوه را می‌بینید.

 

آمار و حقایقی در مورد قهوه

 

 

قدیمها که فقط قهوه فوری در بازار به فروش می‌رسید، گزینه کم و انتخاب قهوه آسان بود، تا جایی که حتی همین امروز هم عده زیادی به قهوه فوری یا instant می‌گویند «نسکافه». نسکافه‌ سریع آماده می شد و طعم خوبی داشت، اما شاید همه‌پسند نبود. بعدتر با ورود انواع قهوه اسپرسو به کافی‌شاپ‌ها، کم‌کم تمایل خریداران به تهیه انواع قهوه واقعی، ماشینی، غیر فوری یا زمان‌بر بیشتر و بیشتر شد و رفته‌رفته گزینه‌ها زیاد و متنوع‌تر شد؛ تا جایی که امروز وقتی می‌خواهیم قهوه فرانسه یا اسپرسو انتخاب کنیم، گیج و سردرگم به انتخاب‌ها خیره می‌شویم و نمی‌دانیم کدام را انتخاب کنیم. در این مطلب می‌خواهیم ساده‌ترین مبانی انتخاب قهوه را با شما در میان بگذاریم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

 

انتخاب انواع گوناگون قهوه - 1

 

انتخاب قهوه

در انتخاب قهوه خوش‌طعم و مطابق ذائقه مان، چند نکته اساسی را باید در نظر بگیریم:

  1. نوع قهوه‌دانه

قهوه‌دانه‌ها معمولا دو نوع هستند که یا به صورت خالص و یا به صورت ترکیبی به فروش می‌رسند. قهوه‌ای که شما خریداری می‌کنید ممکن است از نوع «روبوستا» یا «عربیکا» یا ترکیب این دو نوع قهوه‌دانه باشد.

انتخاب انواع گوناگون قهوه -2

قهوه عربیکا Arabica در ارتفاعات کاشت می‌شود، ملایم است و کمی ته مزه ترشی دارد. به همین دلیل قهوه عربیکا با طعم ملایم‌تر، برای افراد مسن‌تر، خانم‌ها و افرادی مناسب است که هر از گاهی قهوه می‌نوشند و از طعم‌های خیلی تلخ و غلیظ خوششان نمی‌آید. از طرفی با اینکه قهوه‌دانه عربیکا مرغوب‌ترین نوع آن به شمار می‌رود، اگر معده شما حساس است و یا از مشکل ریفلاکس یا ترشی معده رنج می‌برید، گزینه مناسبی برای شما نیست. اگر چنین مشکلی دارید، حتما به درجه ترشی یا acidity که روی بعضی بسته‌های قهوه درج می‌شود، توجه کنید.

قهوه «روبوستا» Robusta که در ارتفاع کمتر و با فشار هوای بیشتر پرورش می‌یابد، طعمی غلیظ‌تر و تلخ‌تر دارد. این قهوه برای افرادی که عاشق طعم تلخ و عطر سنگین قهوه هستند مناسب است.

اکثر قهوه‌های موجود در بازار ترکیبی از این دو نوع قهوه‌دانه است که شما می‌توانید میزان آن را به صورت درصد در مقابل کلمات Arabica و Robusta تشخیص دهید.

انتخاب انواع گوناگون قهوه -3

  1. میزان رُست یا تیرگی/روشنی قهوه‌دانه

رُست کردن مشابه همان کاری است که ما در آجیل و خشکبار انجام می‌دهیم. آجیل و خشکبار خام را برای خوش طعم‌تر شدن «بو می‌دهند» و دانه قهوه خام را برای خوش‌طعم و عطردار شدن «رست می‌کنند». رست قهوه را معمولا با در سه درجه روشن Light، مدیوم Medium و تیره Dark در پشت بسته قهوه به تصویر می‌کشند.

انتخاب انواع گوناگون قهوه - 4

 

رست قهوه فرانسه با اکثر ذائقه‌ها جور است. بنابراین اگر قهوه‌خور حرفه‌ای نیستید، قهوه فرانسه با رست کم گزینه مناسب شما است. رست قهوه‌های ایتالیایی مثل انواع اسپرسو از قهوه فرانسه قوی‌تر است. به طور کلی می‌توان گفت هرچه میزان رُست قهوه بیشتر باشد، دانه آن تیره‌تر و طعم آن قوی‌تر و تلخ‌تر است. از طرفی بر خلاف تصور عموم، هرچه میزان رست قهوه‌دانه کمتر باشد، میزان کافئین موجود در آن بیشتر است، بنابراین قهوه با رست کمتر، به خانم‌های باردار، شیرده و افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند پیشنهاد نمی‌شود.

تفاوت دیگر میزان رُست این است که قهوه‌هایی با میزان رست کم، طعم و عطر اصلی خود را بیشتر از قهوه‌های رست شده‌تر و برشته‌تر نمایان می‌کنند. در عین حال قهوه‌با رست بیشتر، چرب‌تر است و بیشتر طعم برشتگی را آشکار می‌سازد تا طعم اصلی قهوه‌دانه.

 

قیمت بهترین قهوه های ایرانی و خارجی

 

انتخاب انواع گوناگون قهوه - 5

  1. ویژگی‌های قهوه‌دانه

روی هر بسته قهوه معمولا سه ویژگی آن را با تصویر یک تا پنج عدد قهوه‌دانه نشان می‌دهند که تعداد آن بسته به میزان مشخص شده برای آن ویژگی تعیین می‌شود. ویژگی‌هایی که به طور معمول برخی از آنها روی بسته‌های قهوه درج می‌شود: غلظت (body)، رایحه (aroma)، و گیرایی (intensity) هستند.

انتخاب انواع گوناگون قهوه - 6

  • فاکتور body به قوام یا غلظت قهوه پس از دم شدن و هنگام چشیدن اشاره دارد و به آن «رمق» هم گفته می‌شود. فاکتور body  را می‌توان به تفاوت حسی که از نوشیدن شیر کم چرب در دهان پدید می‌آید، با حس شیر پرچرب و خامه‌ای تشبیه کرد. هرچه میزان فاکتور بادی در قهوه بیشتر باشد، قهوه غلیظ‌تر و جان‌دار‌تر است، تا جایی که حتی ممکن است به غلظت شربت برسد. چنین قهوه‌ای برای شیرینی‌پزی و درست کردن دسرهایی مثل تیرامیسو هم کاربرد دارد. قهوه با میزان کمتری از فاکتور body رقیق‌تر و مایع‌تر از آب در می‌آید. اگر قصد دارید قهوه دم‌شده را با شیر مخلوط کنید، بهتر است قهوه غلیظ‌تر را انتخاب کنید که طعم آن در طعم شیر گم نشود و اگر قصد دارید قهوه خود را سیاه و بدون افزودن شیر بنوشید، غلظت کمتری انتخاب کنید، مگر اینکه عاشق یک شات غلیظ قهوه مثل اسپرسو باشید.
  • فاکتور aroma یا رایحه را به سادگی می‌توان درک و شناسایی کرد. اگر تمایل دارید عطر قهوه در منزل یا محل کارتان بپیچد و همه را مدهوش کند، درجه aroma بالاتر انتخاب کنید و اگر دوست دارید یواشکی و بی‌سر‌و صدا فنجانی قهوه بنوشید یا بوی قهوه اطرافیانتان را آزار می‌دهد، درجه کمتری از aroma را انتخاب کنید.
  • فاکتور intensity به شدت و میزان گیرایی قهوه گفته می‌شود. این فاکتور بر اساس مجموعه‌ای از عوامل مثل شدت و میزان رُست و تیرگی، غلظت و تلخی قهوه تعیین می‌شود و ارتباطی با میزان کافئین قهوه ندارد. در واقع فاکتور intensity به ما نشان می‌دهد که نوشیدن این قهوه تا چه حد روی سیستم چشایی ما تاثیر خواهد گذاشت. اگر قهوه‌خور حرفه‌ای هستید و عاشق طعم قهوه تلخ، غلیظ و سیاه با گیرایی بالا هستید، intensity بالاتر را انتخاب کنید و اگر قهوه را تفننی می‌نوشید و طعم تلخ و قوی اذیتتان می‌کند، میزان گیرایی قهوه را کمتر انتخاب کنید.

انتخاب انواع گوناگون قهوه - 7

فروشگاه اینترنتی مدیسه مجموعه‌ای متنوع از انواع قهوه را برای شما یکجا جمع کرده تا انتخابتان آسان باشد. همچنین از شما دعوت می‌کنیم بعد از انتخاب قهوه مورد نظرتان، از کلکسیون بزرگ ماگ‌ مدیسه دیدن کنید و نگاهی هم به سرویس‌های سرو نوشیدنی داغ در مدیسه بیندازید.

 

انتخاب انواع گوناگون قهوه - 8

 

 

معرفی بهترین نوشیدنی های چربی سوز

 

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

4 دیدگاه در “چگونه قهوه خوش‌طعم و مناسب سلیقه‌مان انتخاب کنیم؟

  1. داود گفت:

    عالي وپرفايده بود

  2. رضا گفت:

    عالی مطالب کاربردی و بدرد بخور.

  3. Ainaz گفت:

    عالی بود اما چرا نمیشه مطالبتونو اسکرین شات کنم؟؟؟

  4. کنفچیان گفت:

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *