عوارض تزریق واکسن کرونا کووید 19

بعد از گذشت تقریبا دوسال سخت از پاندمی کرونا که تمامی جنبه‌های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است،‌ با شروع واکسیناسیون فراگیر در تمام دنیا لحظه‌ مهمی برای همه ما و خانوادهایمان ، جامعه و جهان فرا رسیده است

از آن‌جا که کرونا ویروسی بسیار ناشناخته است و در قرن اخیر مشابه آن هرگز مشاهده نشده بود، واکسیناسیون این بیماری مرموز برای بیشتر افراد موقعیتی استرس زا محسوب می‌شود و حتی در وجه افراطی، مخالفانی نیز دارد. به یاد داشته باشید که با انجام واکسیناسیون نه تنها از خودتان در برابر COVID-19 محافظت می کنید ، بلکه با کمک به  قطع شدن چرخه بیماری می‌توانید گامی مهم برای حفاظت  از عزیزان خود نیز بردارید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

کارشناسان بهداشت یونیسف و سازمان بهداشت جهانی WHO  راهنمایی در خصوص اقدامات قبل ، حین و بعد از واکسن کرونا COVID-19  منتشر کرده‌اند که در این مقاله از مدیسه قصد داریم شما را با دستور‌العمل های آن آشنا کنیم.

واکسن کرونا

اقدامات قبل از تزریق واکسن کرونا

پیش از مراجعه برای واکسن،‌درخصوص واکسن تزریقی اطلاعات کسب کنید. معتبر ترین مرجع کسب اطلاعات، بخش بهداشت یونیسف و سازمان بهداشت جهانی WHO  هستند. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد اینکه آیا باید واکسن COVID-19 دریافت کنید یا نه با پزشک خود صحبت کنید. در حال حاضر ، افرادی که یکی از شرایط زیر را دارا هستند نباید واکسن COVID-19 دریافت کنند تا از عوارض جانبی احتمالی آن جلوگیری شود.

  • اگر سابقه واکنش های آلرژیک شدید به دارویی خاص و یا هر یک از اجزای واکسن COVID-19 دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر در حال حاضر مبتلا به کرونا ویروس هستید یا علائم کووید19 را تجربه می کنید بهتر است پس از بهبودی و تأیید پزشک خود واکسینه شوید.
  • قبل از واکسیناسیون استراحت خوبی داشته باشید و به میزان کافی آب بنوشید و به اندازه کافی استراحت کنید تا بتوانید در روز بعد حال بهتری داشته باشید.
  • شب پیش از تزریق واکسن کرونا ترجیحا غذای سبک و مقوی مانند سوپ ، مواد غذایی ضد التهاب، سبزی های سبز تیره تازه مثل اسفناج و جعفری، میوه و آب و مایعات فراوان مصرف کنید

در قرنطینه کرونا با کودک خود چگونه رفتار کنیم؟

اقدامات حین تزریق واکسن کووید

اقدامات حین تزریق واکسن کرونا

نکات ایمنی مانند حفظ فاصله اجتماعی در هنگام انتظار و پوشیدن ماسک در محل واکسیناسیون رعایت کنید.

در هنگام واکسیناسیون کرونا ترجیحا ناشتا نباشید تا با مشکلاتی مانند سرگیجه یا افت فشار در حین تزریق واکسن مواجه نشوید.

در صورت بارداری، ابتلا به بیماری‌های مرتبط با ضعف سیستم ایمنی و یا مصرف داروی خاص قبل از تزریق واکسن کرونا مسئولین مرکز بهداشت را در جریان بگذارید.

بعد از دریافت واکسن شما باید یک کارت واکسیناسیون دریافت کنید که شامل نام، نام خانوادگی، نوع واکسن COVID-19 و تاریخ باشد. این کارت را برای دریافت دوز دوم نگه دارید.

اقدامات بعد از تزریق واکسن کرونا

برای اطمینان از عدم واکنش شدید و سریع بدن باید حدود 15 دقیقه بعد از تزریق واکسن مرکز بهداشت را ترک نکنید و تحت نظر باشید. اگرچه که بروز واکنش های شدید پس از تزریق واکسن بسیار نادر است.

برای برخی از عوارض جانبی بعد از تزریق واکسن کرونا آماده باشید. واکسن ها طوری طراحی شده اند که بدون ایجاد خطرات ابتلا به بیماری به شما ایمنی دهند. با این‌حال بروز برخی عوارض جانبی که بسته به نوع واکسن دریافتی متفاوت اند، طبیعی است. این عوارض جانبی طی چند روز به خودی خود از بین می روند.

 

خرید ماسک، دستکش و الکل

 

 واکسن کووید

روش های مقابله با استرس ناشی از ویروس کرونا

عوارض جانبی واکسن سینوفارم و برکت

  • عوارض عمومی: درد در محل تزریق
  • عوارض شایع: سردرد، ورم، کبودی، درد تقریبا شدید عضلانی، حالت تهوع، اسهال- استفراغ، تب 38 درجه یا بالاتر، احساس ضعف و بی‌حالی
  • عوارض نادر: ایجاد غیر معمول لختگی خون، کاهش پلاکت‌های خونی، سندروم نشت مویرگی، ورم ناگهانی اندام ها، سندرم گیلن باره

عوارض جانبی واکسن آسترازنکا

  • عوارض عمومی: درد در محل تزریق
  • عوارض شایع: تب موقت، احساس ضعف و بی‌حالی ، سردرد، اسهال، تورم و خارش در محل تزریق
  • عوارض نادر: راش جلدی در محل تزریق، تهوع و استفراغ، خارش در غیر از محل تزریق، درد عضلانی و مفاصل، خواب آلودگی و سرگیجه

اگر هرکدام از این علائم بیشتر از چند روز ادامه پیدا کرد و یا در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی یا واکنش آلرژیک شدید مثل بثورات پوستی، تورم صورت، زبان، گلو و یا دشواری تنفس بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

برای بهبود عوارض بعد از واکسیناسیون، محل تزریق را با یک حوله کمپرس سرد و گرم کنید.

برای تسکین عوارضی چون تب و یا دردهایی شبیه به آنفلوآنزا، از داروهایی چون استامینوفن استفاده کنید.

پس‌از تزریق واکسن کرونا تا 48 ساعت از استحمام پرهیز کنید.

عوارض زدن واکسن کرونا

نکات مهم

دقت داشته باشید که براساس اعلام کارشناسان یونیسف علائمی چون: آبریزش بینی، از دست دادن حس بویایی و چشایی و گلودرد، از جمله عوارض جانبی تزریق واکسن کرونا نیستند و ممکن است مربوط به  ابتلای حاد به ویروس کرونا باشد. از این رو در صورت مشاهده چنین علائمی سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

در نهایت بهتر است بدانید که  ایجاد مصونیت به زمان نیاز دارد و چند روز بعد از دریافت هر دو دوز واکسن کرونا، بدن شما ایمن خواهد شد. در بین انواع واکسن کرونا دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن فایزر-بیونتک یا واکسن مدرنا، ۱۵ روز بعد از دریافت دوز دوم واکسن آسترازنکا یا دو هفته پس از دوز اول واکسن جانسون شما کاملاً واکسینه محسوب می‌شوید. همچنین لازم به ذکر است که تمامی واکسن‌های حال حاضر موجود در جهان تا حدی شما را در برابر کرونا ویروس مصون می‌کنند. از این رو توصیه می‌کنیم بعد از دریافت واکسن نیز به ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دهید و برای محافظت از خود و دیگران از ماسک استفاده کنید.

تناسب اندام در قرنطینه

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *