داشتن روتین‌های مراقبت از پوست و انجام عمل‌های زیبایی یا آرایش، این روزها موضوع معمولی به نظر می‌رسد؛ اما آیا این موضوعات تنها در چندین سال اخیر دامنه داشته‌اند؟ در دنیای باستان که هیچ برند و محصولات زیبایی وجود نداشت، آیا افراد آرایش نمی‌کردند؟ در این مطلب ردپای آرایش و مراقبت‌های مربوط به زیبایی را در جهان باستان بررسی می‌کنیم.

 

تاریخچه آرایش در دوران باستان - 1

 

مصر

مردم مصر برای زیبایی اهمیت زیادی قائل بودند. مردان و زنان مصری از روغن‌های معطر برای پاکسازی و زیبایی پوست خود استفاده می‌کردند؛ گفته می‌شود که کلوپاترا، ملکه مشهور مصری از حمام‌های شیر خر و عسل برای مراقبت از پوست بدن خود استفاده می‌کرد. این موضوع تا اندازه‌ای برای کلوپاترا اهمیت داشت که اگر به سفری راهی می‌شد حتما همراه خدمه یک خر هم با خود می‌برد تا بتواند روتین مراقبت از پوست خود را حفظ کند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

مصریان از ترکیبات خاصی هم برای آرایش چشم خود استفاده می‌کردند و داشتن آرایش چشم بادامی برای آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بود.

تاریخچه آرایش در دوران باستان - مصر

 

چین

مردم چین از 3000 سال پیش از میلاد مسیح، از ترکیباتی برای رنگ کردن ناخن‌های خود استفاده می‌کردند. این ترکیب‌ها دارای رنگ‌های مختلفی بودند و استفاده از بعضی از رنگ‌ها برای ناخن، تنها مختص طبقه اشراف چینی بود.

زنان چینی صورت خود را با استفاده از پودری مخصوص سفید می‌کردند. در آن دوران از رنگ توت قرمز برای رژگونه استفاده می‌شد. رنگ کردن دندان‌ها به رنگ طلایی و یا سیاه هم در آن دوران مرسوم بود.

تاریخچه آرایش در دوران باستان - چین

 

انواع مدل آرایش جذاب سال های اخیر

 

یونان

واژه لوازم آرایش به زبان انگلیسی از تاریخچه استفاده از لوازم آرایش در یونان گرفته شده است. زنان یونانی از موادی به عنوان رژ گونه، سایه چشم و خط چشم استفاده می‌کردند. در آن دوران رنگ‌پریدگی و سفیدی بیش از حد پوست از المان‌های زیبایی به شمار می‌رفت به همین دلیل زنان یونانی در استفاده از پودرهای سفید دست و دل باز عمل می‌کردند.

تاریخچه آرایش در دوران باستان - یونان

 

هند

300 تا 400 سال پیش از مبلاد مسیح، در هند استفاده از حنا مرسوم بود. از حنا هم برای رنگ کردن موی سر استفاده می‌شد و هم برای کشیدن طرح‌های مختلف روی دست و پا. این رسم در هند هنوز پابرجاست.

تاریخچه آرایش در دوران باستان - هند

 

تمدن اتروسک

اتروسک تمدنی هندواروپایی است که از 700 سال پیش از میلاد تا اواسط سده اول پیش از میلاد در شبه جزیره ایتالیا دوام داشت و با شکوفایی امپراطوی روم از بین رفت. اتروسکی‌ها نقش یک پل فرهنگی میان یونانیان و رومیان هستند. این قوم از لوازم آرایش و عطر استفاده می‌کردند.

تاریخچه آرایش در دوران باستان - اتروسک

 

لوازم آرایشی رومیان

در میان رومیان آرایش و توجه به ظاهر مختص زنان بود و اگر مردی وقت زیادی را برای رسیدن به ظاهر خود صرف می‌کرد مسخره می‌شد. استفاده از عطر در میان رومیان بسیار رایج بود. عطر رایجی که در آن دوران مورد استفاده قرار می‌گرفت شامل بوی دارچین، خرما، ریحان و گل‌های متنوع از زنبق تا رز بود. رومیان هم مانند ملکه کلوپاترا از خواص شیر الاغ برای مصارف زیبایی استفاده می‌کردند. استفاده از شیر الاغ برای نرم‌کنندگی پوست بدن مورد توجه همسر پادشاه نرو هم قرار داشت.

تاریخچه آرایش در دوران باستان - رومیان

 

دوران معاصر

از سال 1400 تا 1600 میلادی فرانسه و ایتالیا مرکز ساخت لوازم آرایش باقی ماندند. در این لوازم گاهی از ترکیبات آسیب‌زا هم استفاده می‌شد. در این دوران هنوز هم زنان از ترکیباتی برای روشن کردن پوست استفاده می‌شد و ملکه الیزابت از پیشگامان این آرایش بود. او به این آرایش نقاب جوانی می‌گفت.

در اواخر این دوره محتویات پودر صورت با اکسید زینک جایگزین شد. این ترکیب نسبت به ترکیب پودر صورت قبلی که از سرب و مس تشکیل شده بود، جایگزین سالم‌تری به شمار می‌رفت.

از سال 1900 کارخانه‌های مهم محصولات آرایشی در آمریکا ایجاد شدند و این نقطه آغازی برای همه‌گیری و ایجاد محصولات آرایشی متنوع شد.

 

فروشگاه لوازم آرایشی و عطر

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *