استایل جشنواره

فیلم یکی از تأثیرگذارترین روش‌ها برای روایت داستان‌های مختلف است و جشنواره‌های فیلم مکان مناسبی برای نمایش انواع داستان‌های جدید هستند. از کن تا تورنتو گرفته تا ونیز و لندن جشنواره‌های فیلم سینمایی هرسال آثار بی‌نظیری را به مخاطبان ارائه می‌دهند. شاید جالب باشد بدانید که اکثر این جشنواره‌ها فقط روی فیلم‌های پرفروش تمرکز نمی‌کنند و برای یک فیلم مستند یا فیلم مستقل هم بستر مناسبی برای درخشش در جشنواره‌های فیلم وجود خواهد داشت. این فاکتور همان چیزی است که جشنواره‌های فیلم را به رویدادی خاص تبدیل می‌کند. فیلم‌سازان مشتاق، سینماگران و منتقدان فیلم‌های سینمایی در این جشنواره‌های جهانی گرد هم می‌آیند تا آخرین پیشرفت‌‌ها و فیلم‌های ساخته‌شده و آینده صنعت فیلم‌سازی را باهم بررسی کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با چندتا از مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم جهانی و قوانین استایل جشنواره برای شرکت در آنها آشنا شوید.

معرفی انواع جشنواره‌های سینمایی در جهان

جشنواره بین‌المللی فیلم کن- Cannes Film Festival

جشنواره بین‌المللی فیلم کن

چندان جای تعجب نیست که این مقاله با جشنواره مشهور فیلم کن آغاز می‌شود. جشنواره فیلم کن بدون شک منحصربه‌فردترین جشنواره بین‌المللی فیلم در جهان است. در واقع کن به همراه ونیز و برلین یکی از سه جشنواره بین‌المللی فیلم بزرگ در جهان محسوب می‌شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

این جشنواره هرسال در ماه مه در جنوب فرانسه برگزار می‌شود و فقط دعوت‌شدگان به این جشنواره می‌توانند در آن شرکت کنند؛ اما این مسئله باعث نشده است که گردشگران زیادی در ماه مه برای گذراندن تعطیلات جنوب فرانسه را انتخاب نکنند. برای بسیاری از افراد حضور در این شهر در طی زمان جشنواره فرصتی جذاب است که به‌سادگی از آن نمی‌گذرند. برای بسیاری از اهالی سینما هم حتی حضور در کنار بازیگران مشهور و ستاره‌های در حال ظهور روی فرش قرمز کن می‌تواند به‌اندازه کافی هیجان‌انگیز باشد. رقابت برای بردن نخل طلا همیشه بین مدعیان شایسته، کاری سخت است. درکل کن مکانی برای درخشش فیلم‌سازان در سطح بین‌المللی است. استایل جشنواره کن قوانین خود را دارد و مردان باید کراوات و پاپیون مشکی و کفش‌های مشکی بپوشند و خانم‌ها نیز باید با لباس شب و کفش‌هایی زیبا روی فرش قرمز حاضر شوند.

جشنواره فیلم ونیز- Venice Film Festival

جشنواره فیلم ونیز

جشنواره فیلم ونیز یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های فیلم در دنیا است که هر سال تابستان برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم آزاد است. جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز که در سال 1932 تأسیس‌شده است درواقع قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در جهان است. جشنواره فیلم ونیز ازلحاظ تاریخی قبل از جشنواره اسکار برگزار می‌شود، بنابراین امکان هرگونه پیش‌بینی برای برندگان اسکار چندان دور از تعجب نیست. مراسم فرش قرمز این جشنواره به دلیل استایل جشنواره شرکت‌کنندگان بسیار دیدنی است.

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین- Berlin International Film Festival

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین هرساله در ماه فوریه برگزار می‌شود و کارگردانان و فیلم‌سازان مستقل را برای یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم در جهان دورهم جمع می‌کند. در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین هنرمندان برای تصاحب خرس طلایی باهم رقابت می‌کنند. جشنواره فیلم برلین که به نام «برلیناله» نیز شناخته می‌شود و شرکت در آن برای عموم آزاد است سالانه میزبان 400 فیلم‌های سینمایی است. در جشنواره برلین تعداد محدودی بلیت به‌صورت آنلاین فروخته می‌شود که هزینه ورودی آن از 13 یورو برای هر بلیت شروع می‌شود. استایل جشنواره برلین برخلاف کن است. برلیناله یک جشنواره رنگ تیره» است یعنی استایلی با کت مشکی، کفش مشکی، پیراهن یا لباس مشکی.

جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو- Toronto International Film Festival

جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو

تورنتو نیز یکی از شهر‌هایی است که یک جشنواره بزرگ فیلم در قلب خود دارد. هرساله در ماه سپتامبر، ده‌ها فیلم برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو اولین اکران عمومی خود را تجربه می‌کنند.

فیلم‌های داستانی در سه بخش برای دریافت جایزه رقابت می‌کنند و برندگان نهایی با رای مردم انتخاب می‌شوند. هزینه‌های ورودی بین 18 تا 82 دلار کانادا متغیر است و می‌تواند شامل نمایش فرش قرمز و جلسه پرسش و پاسخ با مخاطبان باشد. جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو یکی از پربازدیدترین جشنواره‌های فیلم در آمریکای شمالی استو به فیلم‌سازان سراسر جهان امکان می‌دهد تا با بازخورد مخاطبان از نزدیک درگیر شوند. استایل جشنواره فیلم تورنتو خاص نیست و شرکت‌کنندگان حتی با استایل کژوال در آن شرکت می‌کنند.

جشنواره فیلم ساندنس- Sundance Film Festival

جشنواره فیلم ساندنس

ساندنس یکی از محبوب‌ترین جشنواره‌های فیلم در جهان است. این جشنواره که یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم در ایالات‌متحده است در سال‌های اخیر به یک جشنواره بین‌المللی بزرگ تبدیل شده است که از فیلم‌های آمریکایی و بین‌المللی به‌طور یکسان استقبال می‌کند. جشنواره فیلم ساندنس هرسال در ماه ژانویه، در پارک سیتی یوتا برگزار می‌شود و اولین اکران آن بر روی نمایش فیلم فیلم‌سازان مستقل متمرکز شده است. ساندنس فقط مختص به فیلم‌های هالیوودی نیست و فضایی یکسان برای اکران فیلم‌های مستند، فیلم‌های کوتاه، فیلم‌های بلند و اولین فیلم‌ها فراهم می‌کند. ازآنجایی‌که پارک سیتی حتی در طول روز نیز سرد است، پوشیدن لباسی گرم و راحت اولویت استایل جشنواره ساندس است. فعالیت‌های شبانه جشنواره غیررسمی هستند و یک استایل زمستانی شیک و بدون زرق‌وبرق کار شرکت‌کنندگان را راه می‌اندازد.

 

خرید لباس مجلسی زنانه

 

جشنواره فیلم ترایبکا- Tribeca Film Festival

جشنواره فیلم ترایبکا

جشنواره فیلم ترایبکا منحصربه‌فردترین جشنواره فیلم نیویورک است. جشنواره فیلم ترایبکا، یکی دیگر از جشنواره‌های فیلم در ایالات‌متحده است که در زمان کوتاهی توانسته است به یکی از بهترین جشنواره‌های فیلم در جهان تبدیل شود. جشنواره فیلم ترایبکا مانند ساندنس بیشتر به دنبال نمایش فیلم‌های مستقل است. این جشنواره که هرسال بهار در نیویورک برگزار می‌شود، حدود 150000 شرکت‌کننده را گرد هم می‌آورد و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سال، میزبان بیش از 600 نمایش است. اگرچه استایل شرکت در جشنواره ترایبکا شامل هیچ کد لباسی نمی‌شود اما رنگ مشکی اصولا در لباس شرکت‌کنندگان غالب است زیرا رنگ رسمی نیویورک است.

جشنواره فیلم BFI لندن – BFI London Film Festival

جشنواره فیلم BFI لندن

جشنواره فیلم لندن یک جاذبه عالی در شهری است که همیشه در حال تغییر است. جشنواره فیلم BFI لندن که در سال 1957 تأسیس‌شده است نیز، یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های فیلم در جهان است. در این جشنواره فیلم‌سازانی از سراسر جهان برای تماشای 300 فیلم، مستند و کوتاه گرد هم می‌آیند. فیلم‌های ارائه‌شده در این جشنواره نماینده هنرمندان و فیلم‌سازانی از حدود 50 کشور جهان هستند. جشنواره فیلم BFI لندن در ماه اکتبر برگزار می‌شود و به مدت دو هفته ادامه دارد.

جشنواره فیلم BFI لندن با موسسه فیلم بریتانیا همکاری می‌کند و به کمک فناوری اطلاعات به یکی از تأثیرگذارترین جشنواره‌های فیلم در جهان تبدیل شده است. همانند جشنواره فیلم ترایبکا هیچ کد لباسی برای استایل جشنواره این رویداد تعریف نشده است.

جشنواره بین‌المللی فیلم هنگ‌کنگ – Hong Kong International Film Festival

جشنواره بین‌المللی فیلم هنگ‌کنگ

از سال 1976، هنگ‌کنگ میزبان برگزاری یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم در آسیا بوده است. حدود 230 فیلم در این جشنواره نمایش داده می‌شود و فیلم‌سازان بین‌المللی از کشورهای مختلف در آن حضور پیدا می‌کنند.

انجمن جشنواره بین‌المللی فیلم هنگ‌کنگ یک سازمان خیریه، غیرانتفاعی و غیردولتی است که به کشف و ارتقای خلاقیت در هنر و فرهنگ فیلم اختصاص دارد. این جشنواره که بزرگ‌ترین بازار فیلم و سرگرمی آسیا و بازار بین‌المللی فیلم‌های سینمایی و تلویزیون هنگ‌کنگ است میزبان فعالیت‌هایی مانند تولید و خرید فیلم، برنامه‌های تلویزیونی، انیمیشن، سرگرمی دیجیتال، بازی، خدمات تولید و پس از تولید، لوکیشن های فیلم‌برداری نیز می‌شود. استایل جشنواره فیلم هنگ‌کنگ هم هیچ قانون مشخصی ندارد.

این جشنواره در طول تاریخ فیلم‌های چینی‌زبان و آسیایی زیادی را به جهان معرفی کرده است و به‌عنوان یکی از 10 جشنواره برتر جهان، مطمئناً بر نزدیک‌تر کردن دنیای سینمای غرب و شرق تأثیرگذار است.

جشنواره فیلم روتردام – Rotterdam

جشنواره فیلم روتردام

جشنواره فیلم روتردام یک جشنواره فیلم سالانه در هلند است. این جشنواره از اواخر ژانویه آغاز می‌شود و در حال حاضر به یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های فیلم در جهان تبدیل شده است. روتردام بیشتر بر فیلم‌های مستقل و تجربی تمرکز دارد. استایل جشنواره هیچ قانون مشخصی ندارد اما پیراهن‌های زیبا، شلوار جین، کت‌وشلوار برای مردان و لباس‌های شیک بر تن زنان شرکت‌کننده در این جشنواره دیده می‌شود.

اهمیت استایل جشنواره‌های فیلم

تمامی جشنواره‌‌های فیلم فهرست شده در این مقاله، چیزی منحصربه‌فرد برای دنیای سینما ارائه می‌دهند. آن‌ها به‌عنوان بهترین جشنواره‌های فیلم جهان، پیوسته استعدادهای جدیدی را در تمامی عرصه‌های فیلم بین‌المللی معرفی می‌کنند. این جشنواره‌ها طرفداران سینما را در جهان را به هم نزدیک‌تر می‌کند و به مخاطبان یادآوری کنید که همه داستان‌ها ارزش دیده شدن و شنیده شدن را دارند. از طرفی جشنواره‌های فیلم‌های سینمایی به طرز عجیبی با صنعت مد گره‌خورده‌اند و استایل جشنواره حاضران بر روی فرش قرمز تا مدت‌ها موردتوجه منتقدان و صاحبنظران صنعت مد قرار می‌گیرد.

 

مطالب مرتبط

بهترین و بدترین لباس های فرش قرمز اسکار ۲۰۱۹

جذاب‌ترین استایل‌های جشنواره کن ۲۰۱۹

همه‌چیز درباره گلدن گلوب 2016، “بازگشته” برنده سه جایزه شد!

مروری بر هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۹

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *