دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی را می‌توانیم از خلاقانه‌ترین هنرها بدانیم؛ برای اینکه خانه‌ای مطابق با سلیقه شخصی افراد و در عین حال کاربردی طراحی شود علاوه بر تسلط به علوم انسانی، آشنایی با علوم مهندسی هم لازم است و این طراحی داخلی را از منحصر به فردترین هنرها می‌کند. در این مطلب برخی از طراحی‌های داخلی خلاق که هریک بر حسب نیاز و سلیقه افراد خاصی طراحی و اجرا شده است را مرور کرده‌ایم.

 

دکوراسیون داخلی منزل

روشویی کم‌جا!

از مهم‌ترین عواملی که باید در طراحی داخلی یک ساختمان در نظر گرفته شود فضای در دسترس برای هر قسمت از خانه است. گاهی در سرویس‌های حمام و دستشویی بعضی آپارتمان‌ها آنقدر فضا کم است که برای شستن دست‌هایمان با مشکل مواجه می‌شویم؛ طراحان داخلی این خانه این مشکل را حل کرده‌اند. روشویی این خانه کشویی طراحی شده تا فضای کمتری را اشغال کند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

دکوراسیون داخلی منزل

دفتر کار خانگی

با شیوع کرونا و رواج یافتن دورکاری به برنامه معمول زندگی روزمره‌مان نیاز به وجود محلی اختصاصی برای کار کردن در خانه بیشتر از همیشه احساس شد اما از آنجایی که در بیشتر خانه‌ها پیدا کردن فضای خالی برای این کار سخت است در طراحی داخلی این خانه از کمد دیواری به عنوان میز کار استفاده شده تا هم جای کمتری را بگیرد و هم اتاق مرتب‌تر به نظر برسد.

دکوراسیون داخلی منزل

فضای کتاب‌خوانی

در طراحی داخلی همه خانه‌ها نیازهای انسان در نظر گرفته می‌شود و براساس آن طرح‌ها اجرا می‌شود؛ فضایی برای خوابیدن، فضایی برای خوردن و نوشیدن، محلی برای آشپزی کردن، محلی برای تلویزیون دیدن اما کمتر پیش می‌اید که محلی برای مطالعه کردن هم طراحی شود! مطالعه کردن هم از نیازهای اساسی ما است و همانطور که محلی برای مطالعه در این خانه طراحی شده است، طراحی کردن آن برای هر خانه‌ای ممکن است و هزینه گزاف و فضای زیادی را هم در بر نخواهد داشت.

دکوراسیون داخلی منزل

نشیمن کنار پنجره

این طراحی داخلی هم آنقدرها گران‌قینت به نظر نمی‌آید و تقریبا می‌شود آن را برای هر خانه‌ای پیاده‌سازی کرد. از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های هر خانه‌‎ای پنجره آن است که معمولا از آن چشم‌پوشی می‌کنیم و آنقدر جلو آن وسیله‌های مختلف می‌گذاریم که کاملا از دسترس خارج و بی‌مصرف می‌شود. از پنجره خانه‌تان استفاده کنید؛ مثل این تصویر محلی برای نشستن کنار پنجره و استفاه از فضای نزدیک آن طراحی کنید.

دکوراسیون داخلی منزل

باغچه آپارتمانی

این طراحی داخلی دیگر نه وابسته به هزینه است و نه وابسته به فضای خالی. این گلدان‌های آپارتمانی را هر جای خانه که بخواهید می‌توانید آویزان کنید و از آن سبزی‌های تازه برداشت کنید. همانطور که در تصویر می‌بینید در این خانه سبزی‌های آپارتمانی در آشپزخانه تعبیه شده تا مستقیم از گلدان به بشقاب سبزیجات منتقل شود!

دکوراسیون داخلی منزل

 

دکوراسیون داخلی منزل و اتاق خواب

 

تا ابنجا سعی کردیم ایده‌های از طراحی داخلی خانه‌ها را بیان کنیم که برای هرخانه‌ای قابل اجرا و در دسترس است؛ حالا در بخش دوم این مطلب ایده‌های اشرافی و مجلل را شرح خواهیم داد. برخی خانه‌ها به گونه‌ای در طراحی داخلی عمل کرده‌اند که می‌توانیم آن‌ها را خانه رویاها بنامیم. البته خانه رویاهای هر فردی یا توجه به سلیقه و شخصیت او، ویژگی‌های منحصرر به فرد خودش را دارد. برخی کتابخانه‌ای مجلل در خانه طراحی می‌کنند و برخی دنبال منظره‌های دلنشین و خیره‌کننده در محل زندگی‌شان هستند.

 

ایده برای طراحی داخلی

روشویی آکواریومی

در بخش قبل از روشویی‌های کم‌جا برای صرفه‌جویی در فضای اشغال شده حرف زدیم و حالا با روشویی‌های آکواریومی آشنا شوید. اگر به نگهداری ماهی‌های تزئینی علاقه دارید می‌توانید روشویی خود را مثل این خانه طراحی کنید تا هنگام شستن دست و صورتتان با منظره‌ای زیبا و دارای حیات مواجه شوید.

ایده برای طراحی داخلی

اتاق لباس‌ها

این کمد لباس عظیم برای فردی علاقه‌مند به دنیای مد و استایل‌های منحصر به فرد ساخته شده است. این یکی از فانتزی‌های خیلی از دختربچه‌ها در دوران کودکی است که با طراحی داخلی به حقیقت پیوسته است؛ قفسه‌ای برای کفش‌ها، قفسه‌ای دیگر برای کیف‌ها و اکسسوری‌ها و لباس‌های هر فصل در قسمتی مجزا و مخصوص.

ایده برای طراحی داخلی

کتابخانه سلطنتی!

حتما در فیلم‌ها یا انیمیشن‌ها چنین کتابخانه‌ای را دیده‌اید که برای دسترسی به کتاب‌ها به نردبان نیاز دارید؛ این کار با طراحی داخلی دقیق در خانه‌های شخصی نیز قابل ساخت است و علاوه بر کارا بودن در استفاده از فضای خانه هم صرفه‌جویی می‌کند. البته صاحب این خانه کتابخانه‌اش را با کتاب‌های تزئینی پر نکرده است و به محتوای کتاب‌هایی که در این کتابخانه جای داده اشراف دارد.

ایده برای طراحی داخلی

سرسره طبقاتی

این هم از فانتزی‌های زمان کودکی بیشتر پسربچه‌ها است که با طراحی داخلی تحقق یافته است. شاید از اهداف  اصلی تلاش صاحب این خانه برای میلیونر شدن ساختن همین سرسره طبقاتی در خانه‌اش بوده تا همانطور که در کارتون‌ها دیده و تصور کرده است به راحتی از طبقات بالای خانه‌اش پایین بیاید!

ایده برای طراحی داخلی 3

میز غذاخوری بیلیاردی!

همه ما حداقل یک بار رویای اتاق بازی و سرگرمی را در ذهن پرورانده‌ایم و گاهی به خاطر نداشتن فضای کافی برای این کار گلایه کرده‌ایم. در این خانه اما این این مشکل با طراحی داخلی حل شده است. فضایی که که یک میز غذاخوری اشغال می‌کند تقریبا با فضایی که یک میز بیلیارد اشغال می‌کند برابر است؛ چرا از یک میز برای هر دو کار استفاده نکنیم؟!

ایده برای طراحی داخلی 4

 

تکنیک وینتج کردن خانه

این روزها بازار اسباب وینتج و آنتیک حسابی داغ است و خیلی‌ها دوست دارند خانه‌شان یا حداقل بخشی از آن را به این سبک بچینند. وینتج یا با تلفظ اشتباه آن وینتیج، دیگر تنها به معنی قدیمی و آنتیک نیست، بلکه فهرستی از وسایل دوست‌داشتنی و عجیب و غریب است که گاهی دست‌ساز هستند و خیلی وقت‌ها حتی یک تم رنگ یا سبک بخصوص زندگی را شامل می‌شوند.

1

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم برای تبدیل سبک نشیمن خانه‌مان به وینتج انجام دهیم، یک تور آخر هفته به جمعه بازار یا هر بازاری است که می‌شود از تویش اجناس قدیمی و آنتیک و حتی دست دوم پیدا کرد. یک مبل گلدار با رنگ‌های روشن و پاستلی، یک آینه بزرگ، ظرف‌هایی با تم وینتج، چند آباژور با رنگ‌های مختلف و یا یک کتابخانه سفید که هر طبقه‌اش را بشود با کلی آیتم کوچک و جذاب پر کرد.

برای داشتن سبک وینتج بهتر است تا می‌توانیم از لوازم مدرن دوری کنیم و به لوازم کلاسیک وفادار بمانیم. گاهی اگر به گوشه و کنار خانه خودتان هم نگاه کنید یک عالم لوازم کلاسیک و قدیمی هم پیدا می‌کنید که مدت‌هاست جلوی چشمتان است اما هیچوقت فکر نکردید که می‌شود از آن به عنوان یک اسباب وینتیج در راهی درست استفاده کنید.

2

هر جور طراحی در فضای داخلی ممکن است به راحتی به آشفتگی و شلوغی منجر شود و البته که سبک وینتج هم از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت قانون “less is more” همچنان کار می‌کند و اجرا کردنش یک کمک عالی به آرامش فضا به حساب می‌آید. برای همین یادتان باشد برای ایجاد موتیف مورد نظرتان در فضا، لازم نیست هزار آیتم را در کنار هم بچپانید، چند آیتم جذاب و دوست‌داشتنی را انتخاب کنید و بیانیه خود را با همان‌ها صادر نمایید!

روش ها و سبک های طراحی داخلی منزل

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *