باتیک؛ از نماد ملی اندونزی تا دنیای مد و فشن

کلمه باتیک از واژه ambatik به زبان اندونزیایی گرفته شده است؛ معنی این واژه لباسی است که با نقاط کوچک طراحی شده است. نمونه‌هایی که در آن‌ها چاپ باتیک انجام شده است در ترکیه، هند، چین، ژاپن و آفریقا در قرن‌های گذشته دیده شده‌اند، اما هیچکدام به پیچیدگی و توسعه‌یافتگی نمونه‌های یافته شده در جاوه اندونزی نیستند. هرچند که هنر باتیک بسیار پیچیده است اما همچنان ابزار مورد استفاده برای آن به شدت ساده هستند.

با وجود این که هزاران طرح باتیک متفاوت وجود دارند اما طرح‌های خاصی در فستیوال‌های سنتی و مراسم‌های مذهبی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیش‌تر مردم آن منطقه باور داشتند که لباس‌ها قدرتی مرموزی دارند که می‌تواند شانس خوب یا بد را به وجود آورد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

ریشه گروهی از طرح‌های خاص باتیک برای عروس و داماد‌ها و خانواده آن‌ها است. طرح‌های دیگری برای پادشاه و خانواده‌اش است و طبقه و رتبه هر فرد می‌تواند با طرح باتیکی که می‌پوشد، مشخص شود.

به طور کلی دو دسته طراحی باتیک وجود دارد:

  • نقوش هندسی که تمایل بیشتری به طراحی‌های قدیمی‌تر دارند.
  • طراحی‌های آزاد که الگوهای تلطیف شده از اشکال طبیعی و یا تقلیدی از بافت اشیا هستند.

مناطق مختلف به دلیل طرح‌های متفاوتی که در آن‌ها رواج دارد طبقه‌بندی می‌شوند. طرح‌های مرکزی جاوه از الگوها و رنگ‌های سنتی تاثیر پذیرفته‌اند. باتیک ساحل شمالی جاوه به شدت تحت تاثیر فرهنگ چینی است و رنگ‌های درخشان‌تری در این طرح‌ها استفاده می‌شود. در این طراح‌ها گل‌های پیچیده‌تری دیده می‌شود.

 

طرح های قدیمی باتیک

Kawung

در میان طرح‌های معروفی که برای باتیک شناخته شده است، این طرح از نمونه‌های بسیار قدیمی به شمار می‌رود. این طرح شامل دایره‌های متقاطعی است که حداقل از قرن 13 در جاوه رواج دارند.

Kawung

Kawung

 

Ceplok

این نام، نامی عمومی است برای تمام سری‌های طراحی هندسی برپایه مربع‌، لوزی، دایره، ستاره و … . تفاوتی که در شدت رنگ این طرح‌ها، وجود دارد می‌تواند ایجاد خطای دیده شده و حس عمق ایجاد کند.

Ceplok

Ceplok

 

Parang

این طرح به صورت گسترده توسط دادگاه‌های سلطنتی مرکزی جاوه استفاده می‌شود. برای این طرح مفاهیم مختلفی ذکر می‌شود؛ مانند سنگ ناهموار، الگوهای چاقو و یا تیغه شکسته

Parang

Parang

 

باتیک مدرن

این شیوه ریشه‌های قدرتمندی در طرح‌های سنتی دارد و بیشتر به دستورات و شیوه‌نامه‌های قدیمی به سلیقه طراح وابسته است.

 

باتیک؛ از نماد ملی اندونزی تا دنیای مد و فشن

در حالی که در اندونزی روزی برای بزرگداشت باتیک وجود دارد و مقامات دولتی تشویق به پوشیدن باتیک می‌شوند بسیاری از طراحان مطرح دنیای مد هم از آن استفاده کردند و باعث شدند تا این هنر باستانی چهره‌ای جدید از خود در لباس‌های سلبریتی‌ها و چهره‌های مطرح نشان دهد.

 

فروشگاه اینترنتی پوشاک مدرن

 

راهنمای مدل لباس مناسب تیپ‌های مختلف بدنی

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *