باربی

شکی نیست که در پشت هر محصول موفق و ابر کارخانه‌ای در جهان، داستانی نهفته است که شنیدن آن خالی از لطف نیست، به‌خصوص زمانی که پای دنیای عروسک‌ها به میان بیاید. بیش از 60 سال است که عروسک‌های باربی مهمان دنیای اسباب‌بازی‌ها‌ شدند و احتمالاً هرکدام از ما یکی یا تعدادی از آن‌ها در میان عروسک‌های بچگی خود داشته‌ایم. اگر عروسک باربی را هم نداشته باشیم لوازم‌التحریر، لباس و یا لوازمی با طراح باربی داشته‌ایم و بارها و بارها نام آن‌ها شنیده‌ایم. عروسک‌هایی با جزییاتی ظریف و لباس‌هایی جذاب و فوق‌العاده که در طول تاریخ پیدایششان از اولین سری تابه‌حال، به‌روزرسانی‌های شگفت‌‌انگیزی را در سبک و طرحشان پشت سر گذاشته‌اند؛ اما این عروسک‌های جذاب و زیبا که البته با انتقادات شدیدی هم در بحث فرزند پروری مواجه هستند از کجا آمده‌اند و چه داستانی دارند، موضوع این مقاله از مجله مدیسه است.

عروسک باربی جدید

داستان تولد باربی

قبل از باربی

اجازه دهید برای تعریف کردن داستان باربی‌ها به کمی قبل از تولد آن‌ها برگردیم یعنی سال 1945 که یک زوج جوان به نام روث و الیوت هندلر تصمیم گرفتند با دوست صمیمی‌شان هارولد ماتسون یک شرکت اسباب‌بازی کوچک راه بیندازند. آن‌ها با ترکیب نام‌های خود یعنی “Mat” و “Ell” کمپانی متل “Mattel” را به راه انداختند. الیوت که روحی درون‌گرا و خلاق داشت به طراحی مشغول شد درحالی‌که روت با نگرش پیشروندِ خود به‌عنوان فروشنده شرکت مشغول به فعالیت شد. او باور داشت که او می‌تواند هر چیزی را که تولید می‌کنند، بفروشد و همین تفکر بعدها پایه‌گذار تولید محصولی شد که در تمام دنیا به فروش رسید. به لطف استعداد الیوت در طراحی و نبوغ روت در فروش خط تولید اسباب‌بازی‌ها گسترش پیدا کرد و نوبت به ایده‌هایی جدید برای خلق اسباب‌بازی‌هایی متفاوت فرارسید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

داستان تولد باربی

عروسک‌های باربی = عروسک‌های مادام‌العمر

خانواده هندلر دختری به نام باربارا داشت که اغلب علاقه داشت در حین بازی با عروسک‌های کاغذی‌اش،‌ علیرغم شکل ظاهری کودکانه‌شان با آن‌ها مثل افراد بالغ رفتار کند. مشاهده رفتار او، مادرش را به فکر خلق عروسکی با ظاهر زنانه انداخت که درنهایت با یک کار تیمی توسط روث هندلر و جک رایان (طراح موشک‌های ناسا) منجر به خلق عروسک‌های با چهره بالغ شد. لباس‌های واقع‌گرایانه و شیک با زیپ جایگزین لباس‌هایی کاغذی‌ شد که به‌راحتی پاره ‌می‌شدند و یک چهره ظریف، زنانه؛ موهای حالت دار؛ آرایش؛ و ناخن‌های آراسته عروسکی متفاوت با نام باربی را به دنیای اسباب‌بازی‌ها معرفی کرد. سرانجام در سال ۱۹۵۹ در نمایشگاه اسباب‌بازی نیویورک زمان رونمایی از باربی با 22 لباس برای انتخاب و لوازم جانبی تکمیلی فرا رسید و این عروسک به یکی از بحث‌برانگیزترین اسباب‌بازی‌های تاریخ تبدیل شد.

barbie

خرید عروسک و اسباب بازی دخترانه

 

روند پیشرفت باربی

شارلوت جانسون اولین کسی بود که وظیفه طراحی لباس‌های باربی را بر عهده گرفت. سه سال طول کشید تا مدل لباس باربی برای اولین بار آماده شود؛ اما کسی که به‌عنوان طراح اصلی لباس‌ نامش بر روی جعبه‌ها و پشت بدن عروسک‌ها درج می‌شد کسی جز کارول اسپنسر نیست. کارول که بیش از سه دهه طراح لباس‌های کمد این عروسک را بر عهده داشت، فارغ‌التحصیل مدرسه هنر و طراحی بود که دست سرنوشت از طریق کمپانی متل او را به شغل رؤیایی‌اش یعنی طراح مد شدن، رساند. مهم‌ترین منابع الهام او برای طراحی لباس‌های باربی فرهنگ پیرامونش و افرادی مانند جین فوندا بازیگر آمریکایی بودند. لباس‌ها به‌طور بالقوه سودآورترین قسمت خط تولید باربی بودند و ازاین‌رو جزئیات به‌درستی و دقت بررسی می‌شد. جانسون حتی زمان زیادی را صرف پیدا کردن پارچه برای طراحی لباس‌های شیک و حتی لباس‌های زیر عروسک‌ها می‌کرد.

مسیر پیشرفت لباس‌های این عروسک هرگز متوقف نشدند و پای طراحان مشهوری چون اسکار دلارنته و کریستین دیور و رالف لورن نیزبه داستان طراحی لباس‌های آن‌ها باز شد.

طراح لباس عروسک

از شاغل شدن باربی تا بچه‌داری

همگام با ده‌ها سال تلاش فعالان برابری حقوق زنان و مردان باربی هم از شغل ازلی و ابدی خانه‌داری جدا شد و در قالب نقش‌های متفاوت با لباس‌های و لوازم مختلف راهی بازار شد. باربی تاکنون با لباس‌های بیش از 200 حرفه الهام‌بخش ازجمله فضانورد، خلبان، آتش‌نشان، روزنامه‌نگار و کارآفرین تولید شده است و در سال 1965، چهار سال قبل از راه رفتن انسان بر روی ماه، به فضا سفر کرد. این عروسک همچنین در سال 1973 در زمانی که تعداد کمی از زنان به‌عنوان پزشک زن در اتاق‌های عمل حضور داشتند با لباس جراحی ظاهر شد. همچنین این عروسک تلاش‌هایی برای تشویق دختران به کاوش درزمینهٔ ‌هایی چون مهندسی کامپیوتر، توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی، کاوشگر مریخ و مهندس رباتیک که در باور جوامع کارهایی پسرانه بودن نیز وارد عمل شده است. با ظهور یک عروسک مرد با نام کن در کنار باربی، این زوج وارد خانه رؤیایی خود شدند و باربی بچه‌دار هم شد.

  • سایر مشاغل مهم این عروسک به شرح زیر بوده است:
  • باربی پلیس در سال ۱۹۹۳
  • باربی آتش‌نشان ۱۹۹۵
  • مدیر اجرایی 1985
  • گوینده اخبار و راننده ماشین‌های مسابقه در سال ۲۰۱۰
  • معمار ۲۰۱۱
  • کارگردان فیلم ۲۰۱۵

مشاغل باربی

جنجال‌های باربی

باربی‌ها در تمامی سال‌های عمر خود بارها از سوی گرو‌های مختلف مورد مخالفت و اعتراض‌های شدید قرار گرفتند. داستان بچه‌دار شدن باربی و عدم‌تغییر اندام او پس از بچه‌دار شدن بارها موردانتقاد قرار گرفت. در همین دهه کمپانی متل با اعتراضاتی مبنی بر نداشتن تنوع نژادی نیز روبرو شد که درنهایت منجر به تولید باربی‌های سیاه‌پوست شد.

در دهه ۹۰ میلادی هم‌زمان با اولین کاندیداتوری باربی برای ریاست جمهوری بار دیگر نام باربی به اتهام جنسیت زدگی در سرخط خبر‌ها قرار گرفت. عرضه باربی سخنگو نیز به دلیل گفتن جملاتی چون من عاشق خریدم و می‌شود یک روزی هر لباسی می‌خواهم داشته باشم؟ با انتقادات زیادی همراه بود. سال 2000 با اعلام جدایی باربی از کن باربی با چهره‌ای جوان‌تر و لباس‌های عجیب ظاهر شد که با اعتراض‌های شدیدی انجمن‌های مسیحی نیز قرار گرفت. در همین زمان باربی تتو دار شد که به مذاق فعالان حقوق کودکان خوش نیامد چراکه عقیده داشتند، این کار ممکن است کودکان را به داشتن تتو ترغیب کند.

اگرچه که مجموعه متل با تولید باربی‌هایی در هفت‌رنگ پوست متفاوت، شامل سیاه‌پوست، زردپوست، دورگه و؛ و ۱۴ مدل موی و همچنین ارائه در سه هیکل متفاوت ریزه‌میزه، قدبلند و تپل در تلاش با نزدیک شدن و ارائه تصویری واقعی از اندام زنانه تا حدودی از پس مخالفان خود بر آمده است.

عروسک باربی ها

اطلاعات مهم درباره باربی

نام کامل باربی، باربارا میلیسنت رابرتز و برگرفته از دختر روت هندلر است…

او اهل ویلوز (داستانی) ویسکانسین است، جایی که در دبیرستان تحصیل می‌کند.

تولد رسمی باربی 9 مارس 1959 است، روزی که در نمایشگاه اسباب‌بازی نیویورک در صنعت اسباب‌بازی رونمایی شد.

باربی برای اولین بار با لباس شنا راه‌راه سیاه‌وسفید ظاهر شد.

اولین عروسک باربی 3.00 دلار فروخته شد.

اولین تبلیغات باربی در باشگاه میکی موس در سال 1959 پخش شد.

رنگ امضای عروسک باربی صورتی (PMS 219) است.

قد باربی 11.5 اینچ است.

پرفروش‌ترین عروسک باربی تابه‌حال  باربی مو بلند بوده است که دارای موهایی هم‌اندازه قدش است.

 انواع بهترین اسباب بازی کودکان

عروسک باربی

امروزه باربی در هر سنی طرفداران خود را دارد. کنوانسیون ملی جمع‌آوری عروسک‌های باربی بیش از 25 سال است که عروسک‌هایی باربی را در سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند. در موزه دائمی باربی در شهر مونترال کانادا بزرگ‌ترین مجموعه این عروسک‌ها که از سرتاسر دنیا گردآوری‌شده‌اند، نگهداری می‌شود. اینستاگرام باربی barbiestyle در سال 2014 به‌سرعت به عدد 2 میلیون دنبال کننده رسید که یکی از پرسرعت‌ترین نرخ رشدها را در میان سایر صفحه‌های مربوط به مد در اینستاگرام به خود اختصاص داد.

حضور قدرتمند باربی در شبکه‌های اجتماعی این عروسک را به یکی از تأثیرگذاران دنیای مد و فشن در سوشال مدیا تبدیل کرده است و شاهد همکاری‌های این کمپانی عروسک‌سازی با برندهای معتبر در قالب پست‌های معرفی اینستاگرامی و یا عرضه کالکشن‌های جدید هستیم. به‌طور نمونه می‌توان از همکاری باربی برای رونمایی از رژلب‌های جدید مک MAC اشاره کرد که با عنوان خوش‌رنگ‌ترین رژلب‌های صورتی که تابه‌حال دیده‌اید، انجام شد.

عکس موزه عروسک

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *