بازیگر زن ایرانی

هنرپیشه های زن ایرانی در جشنواره های جهانی حضوری بسیار پررنگی دارند و هراز چندگاهی نام آن‌ها را در میان داوران جشنواره‌های معتبر جهانی نیز می‌بینیم. حضور لیلا حاتمی به عنوان داور در جشنواره معتبر کن و یا حضور کتایون شهابی در بخش رسمی جشنواره بین المللی کن نمونه‌ای از حضور موفق هنرپیشه های زن ایرانی در محافل سینمایی بین‌المللی است. اما نکته قابل توجه در مورد حضور زنان بازیگر نوع پوشش و لباس آن‌ها برای حضور در این جشنواره ها است. بازیگران زن ایرانی با چالش‌ های بزرگی در این زمینه مواجه ‌اند چراکه هم باید قواعد و قوانین  پوشش معیار جشنواره  مورد نظر را رعایت کنند وهم اینکه لباسشان مطابق با چهارچوب‌های فرهنگی حاکم بر جامعه ایران باشد. در حالی پوشش هنرپیشه های زن ایرانی در جشنواره‌ های خارجی اهمیتی استراتژیک دارد که عملا برای هنرمندان مرد محدودیتی نیست و موضوع تا این حد پیچیده نیست. در ادامه با مدیسه همراه باشید تا به بررسی استایل لیلا حاتمی خوش استایل ترین بازیگر زن ایرانی در جشنواره های جهانی بپردازیم.

خوش استایل ترین بازیگر زن ایرانی

از سال ۲۰۰۱ تاکنون لیلا حاتمی در جشنواره‌های مختلفی عضو هیئت‌داوران بوده است. از جشنواره فیلم کوتاه دبی، جشنواره فیلم کارلوواری، جشنواره فیلم دوویل، جشنواره فیلم مراکش، جشنواره فیلم کاستندورف، جشنواره فیلم رم، جشنواره فیلم پرتقال طلایی در ترکیه گرفته تا بارها حضور در جشنواره فیلم کن. این بازیگر زن ایرانی همچنین موفق به دریافت نشان ادب و هنر درجه شوالیه توسط وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه شده است. این نشان به دلیل خلاقیت هنری و ادبی یا به دلیل مشارکت در تلالوی هنر و ادب فرانسه در جهان به هنرمندان اعطا می‌شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

 

لیلا حاتمی کیست؟

لیلا حاتمی متولد نهم مهر 1351  و فرزند  علی حاتمی، کارگردان سرشناس سینمای ایران و زری خوشکام، هنرپیشه سینما است. او پس از گرفتن دیپلم در رشته ریاضی فیزیک برای ادامه تحصیل به لوزان سوئیس رفت و در دانشگاه پلی تکنیک این شهر در رشته مهندسی برق مشغول به تحصیل شد. او پس از دو سال تحصیل در رشته مهندسی برق را نیمه کاره رها کرد و به دانشگاه لوزان، سوئیس رفت تا در آن جا ادبیات فرانسه بخواند. در 1375 به دلیل بیماری پدرش بار دیگر تحصیل را نیمه کاره رها کرد و به ایران بازگشت. او که به پنج زبان انگلیسی و فرانسه و فارسی و آلمانی و ایتالیایی صحبت می کند دارای دو فرزند به نام های مانی و عسل است.

اولین حضور لیلا حاتمی در سینما ، فیلم “کمال الملک” به کارگردانی پدرش علی حاتمی بود. اما اولین کار رسمی سینمایی او در سال 1375 و فیلم لیلا داریوش مهرجویی بود که دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر را نیز برای این بازیگر زن ایرانی به ارمغان آورد. لیلا حاتمی برای فیلم جدایی نادر از سیمین برنده خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین شد و در سال 1391 سفارت فرانسه طی بیانیه ای نشان ادب و هنر درجه شوالیه این کشور را توسط وزیر فرهنگ و ارتباطاتش به لیلا حاتمی اهدا کرد.

هنرپیشه زن ایرانی

جایزه های بین المللی لیلا حاتمی

برخی دیگر از جایزه‌های لیلا حاتمی در جشنواره‌های جهانی به شرح زیر است:

  • بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مونترآل- بهترین بازیگر زن
  • جشنواره بین‌المللی زیمبابوه – بهترین بازیگر نقش اول زن
  • بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پام اسپرینگز، جایزهٔ فیپرشی – بهترین بازیگر نقش اول زن
  • ششمین دوره جوایز فیلم آسیا – بهترین بازیگر نقش اول زن
  • ششمین دوره جوایز فیلم آسیا- بازیگر زن محبوب
  • چهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی کارلوواری – بازیگر زن

 

لیلا حاتمی، بازیگر زن ایرانی خوش لباس جشنواره های جهانی

حضور لیلا حاتمی در جمع هیئت داوران بخش اصلی جشنواره فیلم کن یکی از مهمترین اتفاقات سینمایی در حوزه زنان بوده است. بعد از عباس کیارستمی، لیلا حاتمی دومین سینماگر ایرانی است که توانسته است در بخش اصلی جشنواره فیلم کن به عنوان داور حضور داشته باشد. البته پیش از کن، لیلا حاتمی سابقه داوری در جشنواره‌هایی چون: جشنواره فیلم مراکش، جشنواره فیلم پرتقال طلایی ترکیه، جشنواره فیلم دوویل، جشنواره فیلم کاستندورف، جشنواره فیلم رم و جشنواره فیلم کوتاه دبی را نیز در کارنامه خود داشته است.

کن 2014

لیلا حاتمی در کن 2014

از استایل های خاص این بازیگر زن ایرانی می‌توان به  جشنواره فیلم کن 2014 اشاره کرد. لیلا حاتمی به جای خرید لباس، لباسی با قدمت ۱۸۰ سال به تن داشت که نشان دهنده هنر سنتی ایرانی بود و گلدوزی‌های با نخ‌های طلا داشت. این لباس متعلق به خانواده مهرنوش شاه حسینی (طراح مد) و میراث اجدادی آن‌ها بود که به مدت 180 سال در کمد آن‌ها نگهداری شده بود و تنها یک بار در گذشته پوشیده شده بود. دکمه های کوچک این کت که با گلهای ریز آن به خوبی  هماهنگ بود زیبایی مضاعفی به استایل او بخشیده بود و دامن گشاد تا زیر زانو و ژیپون زیر آن، به خوبی لاغری او را پنهان کرده بود.

کن 2012

لیلا حاتمی در کن

 

لباس مجلسی زنانه جدید

 

در جشنواره کن ۲۰۱۲ این بازیگر زن ایرانی خوش پوش با پیراهن سبز بلندی بر روی فرش قرمز جشنواره حاضر شد که البته انتقادات زیادی را نیز با خود به همراه داشت. لباس سبز او با پلیسه‌های عمودی، با دیگر استایل‌های این بازیگر تفاوت بسیار زیادی داشت و برای او نوعی ساختار شکنی به حساب می‌آمد. در کل این استایل سبز رنگ در مقایسه با سایر استایل‌های لیلا حاتمی در جشنواره های مختلف طرفداران اندکی داشت و چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت.

اما این بازیگر زن ایرانی در مراسم اهدا جوایز لباس زیبایی بر تن داشت که در نهایت جزو ۱۰ لباس برتر این جشنواره نیز معرفی شد. لباس او از دو طیف رنگی کاملا متضاد یعنی سفید و سیاه تشکیل شده بود که حدفاصل میان این سفیدی و سیاهی با یک گل سرخ زیبا به خوبی تزئیین شده بود. طراحی لباس این بازیگر زن ایرانی موفق با نظارت طراح ایرانی شیبا امیرسرداری در خیاطخانه لیلا لطیفی در ایران انجام شده بود و زیورآلات او نیز توسط مریم مظفریان طراحی و ساخته شده بود. لیلا حاتمی در این جشنواره جایزه‌ بزرگ کن Grand Prix  را به “متئو گارونه” کارگردان ایتالیایی فیلم «واقعیت» اهدا کرد.

جشنواره‌ برلین ۲۰۱۸

لیلا حاتمی در جشنواره‌ برلین ۲۰۱۸

به صورت کلی استایل این بازیگر زن ایرانی در دسته‌ی استایل‌های مینیمال و کلاسیک قرار می‌گیرد و شاخصه‌های اصلی استایل‌های او استفاده از رنگ‌های خنثی است. لیلا حاتمی علاقه خاصی به رنگ‌های خنثی و مشکی دارد و این نکته به خوبی در انتخاب لباس‌های او برای حضور در جشنواره‌های مختلف مشهود است. لیلا حاتمی در جشنواره‌ی برلین ۲۰۱۸ با لباس مشکی براق و آرایشی ملایم روی فرش قرمز ظاهر شد و تنها دامن کلوش و یک کمربند باریک قهوه‌ای توانسته بودند جور تمام سادگی‌ها را به دوش بکشند.

 

مطالب مرتبط

استایل ‌های الناز شاکردوست در نقش‌های مختلف

استایل‌های ترانه علیدوستی در نقش‌های مختلف

استایل ‌های هدیه تهرانی در نقش‌های مختلف

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *