بو برومل، اسطوره استایل مردانه در تاریخ

هرچند بو برومل قرن‌ها پیش زیسته است اما سلیقه و نوآوری‌های او در سبک لباس پوشیدن همچنان نو به نظر می‌رسد و تأثیرات زیادی در دنیای مد گذاشته است. داستان زندگی او بخش بزرگی از تاریخ را شامل می‌شود که با طراحی لباس گره خورده. پدر بزرگ او مغازه‌داری بوده است که ارسطو یکی از مشتریان او بوده و پدرش به عنوان منشی شخصی لرد نورت توانست رابطه نزدیکی با شاه بعدی یعنی شاه جورج چهارم برقرار کند و به مقام‌های بلندپایه‌ای دست یابد که برومل با استفاده از این روابط توانست برند و استایل‌های خلاقانه‌اش را جهانی کند. برومل انگار از کودکی برای همین کار تربیت شده بود؛ پدرش در دوران نوجوانی او و برادرش ویلیام را برای تحصیل به شهر اوتون فرستاد و بو برومل در آنجا از اولین نوآوری‌اش در همان سن و سال رو نمایی کرد؛ گیره کراوات‌هایی که همچنان از آن استفاده می‌کنید ابداع دوران نوجوانی بو برومل است.

 

بو برومل

پس از مرگ پدرش در سال 1794 ثروتی حدود 20 تا 30 هزار یورو به برومل 16 ساله ارث رسید که رقم آنچنان زیادی هم نبود و برای همین تصمیم گرفت در همان روزها به ارتش سلطنتی انگلستان بپیوندد. او تا درجه فرماندهی ترفیع گرفت که به او این فرصت را می‌داد تا کمی از حجم مسئولیت‌ها شانه خالی کند و به علایقش رسیدگی کند اما پس از مدت کوتاهی گردان آن‌ها به شهر منچستر فرستاده شد که برومل تصمیم گرفت تا از این کار سرباز زند، در لندن بماند و به عنوان طراح لباس مشغول به کار شود که این نقطه شروع تحول طراحی لباس در لندن بود. پیش از این لباس‌هایی که در لندن رایج بود از مدل‌های فرانسوی الهام می‌گرفت و شامل کلاه گیس، ردای ابریشمی و شلوار تکه‌دوزی‌شده بود؛ برومل این استایل را با موهای طبیعی، شلوارهای بلند، چکمه و کت جایگزین کرد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

 

3

استایلی که برومل را به شهرت رساند استایلی است که به دفعات در فیلم‌های هالیوودی دیده‌اید: کت آبی، کت نیمه‌بلند، پیراهن غیر سفید طرح‌دار، کراوات سفید، شلوار پوست گوزن و چکمه. او همچنین رایحه عطرهایی که برای مردان استفاده می‌شد نوآوری ایجاد کرد و رایحه‌های رایج را با رایحه‌های نو جایگزین کرد. پس از انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789 و جنگ فرانسه و انگلستان در دهه 1790 میلادی، دیگر این کشور فرانسه بود که از مدل‎‌های لباس انگلیسی استفاده می‌کرد که مبدع آن‌ها بو برومل بود. کارهای نوآورانه برومل تنها به ابداع عناصر جدید محدود نمی‌شد، او با ترکیب غیر عرف عناصر قدیمی هم استایل‌های جدید و آوانگارد می‌ساخت.

 

بو برومل - 2

تاکنون از پیوستن برومل به ارتش انگلستان تا ابداع استایل‌های تلفیقی توسط او صحبت کردیم. یک نمونه از این استایل‌های تلفیقی و ماندگار او ترکیب چکمه و شلوار پوست گوزن بود که نقش پررنگی در تکامل استایل بریتانیایی داشت. ایان کلی، زندگی‌نامه نویس برومل می‌گوید: کت‌های ‌بلند یک‌دکمه پیش‌تر در شهر ایتون انگلستان استفاده می‌شد که از ابداعات برومل بود و استفاده از کراوات‌های بلند ضخیم نیز پیش از انقلاب فرانسه رایج بود که متأثر از طراحی‌های او بود؛ پس می‌توانیم استایل رسمی که امروزه به نام آکسفورد مشهور شده است بخشی از میراث به جای مانده از برو برومل بدانیم. این همان تلفیق استایل‌‌هاست که پیش‌تر به آن اشاره کردیم؛ طراحی‌های بو برومل حامل بخشی از فرهنگ لباس پوشیدن مناطق مختلف بود. باقی استایل‌های رسمی که امروزه استفاده می‌شود نیز متأثر از طرح‌های برومل است؛ استایل‌هایی مانند پالتوهای بلند با بافت و کراوات. در اوایل قرن 19 تقریبا هرآنچه او طراحی می‌کرد مد محسوب می‌شد و طرح‌های او بود که زیبایی‌ استایل مردانه را تعیین می‌کرد؛ در واقع هر لباسی که به طرح‌های برومل شبیه‌تر بود زیباتر نیز شناخته می‌شد!

قوانین طلایی لباس پوشیدن مردان برای جذب خانم ها

بو برومل

 

برومل در ترکیب رنگ‌ها نیز پیشتاز بود و نوآوری می‌کرد. ترکیب‌های رنگی آبی – طوسی و آبی – قهوه‌ای نیز از ابداعات اوست که تا آن زمان ترکیب رنگی رایجی نبود. برومل در اواسط قرن نوزده شروع به ترکیب کردن عناصر غیر رسمی کرد و به جای کت و شلوارهای همخوان از کت‌های تک استفاده کرد؛ می‌توان استایل‌های کژوالی که از ترکیب کت تک تشکیل می‌شود را نیز از میراث او دانست. کمی بعد از آن او دستمال گردن را نیز به این استایل اضافه کرد که تا مدت‌ها از عناصر ثابت استایل مردانه بود. برومل در طراحی این دستمال‌گردن‌ها توجه زیادی به جزئیات می‌کرد. برخی از طراحی‌های او انقدر دقیق بود که گویی چند طراح و خیاط روی آن کار کرده‌اند و هرکدام قسمتی از آن را طراحی کرده و ساخته‌اند.

 

بو برول - 4

 

از استایل‌های مورد علاقه برومل ترکیب رنگ سیاه و سفید و استفاده از رنگی خنثی به عنوان رنگ سوم بود که معمولا رنگ طوسی را انتخاب می‌کرد؛ او از این ترکیب با نام  استایل جنتلمن یاد می‌کرد. روی هم رفته وقتی از استایل رسمی مردانه حرف می‌زنیم به هیچ وجه نمی‌توانیم از کنار نام بو برومل به سادگی بگذریم و به جرأت می‌توان او را اسطوره‌ای در تاریخ طراحی لباس رسمی برای استایل مردانه دانست که برخی ابداعات و طرح‌هایش همچنان دست‌نخورده باقی مانده است.

 

 بو برومل 3

 

تخفیف ویژه انواع لباس و اکسسوری مردانه

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *