بسیاری از ما در نامه‌نگاری‌های دیجیتال و در متن ایمیل‌ها به آدم‌هایی بی‌چهره و بی‌صدا تبدیل می‌شویم، به یک «کاربر» ساده که تمایز چندانی با دیگران ندارد و رد پایی از روحیات و شخصیت خود را در ایمیل‌اش به جا نمی‌گذارد. مخصوصا در نامه‌نگاری‌های رسمی و کاری اوضاع وخیم‌تر است و گاهی به نظر می‌آید که آدم‌ها عمدا خودشان را پشت کلمه‌ها و جمله‌های بی‌روح و سرد پنهان کرده‌اند. علاوه بر این خیلی وقت‌ها در اوج کارها و گرفتاری‌ها ایمیل‌هایی به دست‌مان می‌رسد که در نگاه اول هیچ اطلاعاتی به ما نمی‌دهند و برای پی بردن به منظور ایمیل و پیغام نویسنده، باید چند باری آن را بالا و پایین کرد.

با رعایت چند نکته‌ی ساده که در ادامه‌ی این مقاله توضیح داده شده، همیشه می‌توانیم سبک شخصی خود را در ایمیل‌های‌مان حفظ کنیم و امضای همیشگی خودمان را داشته باشیم. در عین حال ایمیل‌هایی بنویسیم که مانند یک کتاب رمان کارکرد اصلی خود یعنی برقراری سریع ارتباط را حفظ کنند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

از عنوان ایمیل غافل نشوید

برای پیغامی که می‌خواهید بفرستید یک عنوان (subject) واضح و گویا انتخاب کنید. به این ترتیب مخاطب نامه‌ی شما نیازی ندارد که برای آگاهی از منظور شما و اهمیت چیزی که به دست‌اش رسیده کل نامه را بخواند. اگر درخواست یا سوالی دارید حتما آن را به نحوی در عنوان ایمیل بگنجانید و اگر جواب فوری می‌خواهید حتما به آن اشاره کنید.

از رسمیت بی‌جا پرهیز کنید

نامه‌های اداری تله‌هایی هستند که هیچ کسی از آن‌ها در امان نیست. قبل از این که دست به صفحه‌کلید ببرید و شروع به نوشتن جمله‌ای مانند این بکنید: «احتراما عطف به مکالمه‌ی شفاهی مستدعی است در جلسه‌ای که متعاقبا اعلام خواهد شد حضور به هم برسانید» کمی صبر کنید، به صندلی خود تکیه بدهید و حرف‌تان را با لحن خودتان به یک مخاطب فرضی که جلو شما ایستاده بگویید. سپس همین حرف را از حالت محاوره‌ای دربیاورید و در نامه‌ی خود بنویسید.

 

 از رسمیت بی‌جا پرهیز کنید

 

از کلمات خودمانی استفاده کنید

تا جایی که می‌توانید و با حال‌وهوای نامه‌ی شما جور درمی‌آید، از کلمه‌هایی استفاده کنید که دیگران در معاشرت‌های غیر اینترنتی نیز از شما می‌شنوند. کافی است کمی تمرکز و دقت به خرج دهید تا پس از مدتی، همه بتوانند لحن شخصی شما را از لابه‌لای نامه‌نگاری‌های رسمی شما نیز تشخیص دهند؛ و شک نداشته باشید که این مساله ارزش افزوده‌ای بر کار شما و وجه تمایزی در روابط دیجیتال شما ایجاد خواهد کرد.

برای ایمیل‌تان پیش‌نویس داشته باشید

وقتی نامه‌ی مهمی می‌نویسید یا قرار است توضیحات زیادی در آن بگنجانید، حتما ابتدا متن آن را در جایی مثل Word یا حتی روی کاغذ بنویسید و بعد از اطمینان از درستی و انسجام چیزی که نوشته‌اید، آن را در صفحه‌ی ایمیل خود کپی کنید. در این حالت می‌توانید با فرصت بیش‌تر و خیال راحت‌تر دست به قلم ببرید، نامه‌ی خود را بهتر ویرایش کنید و کم‌تر نگران جا افتادن نکته‌ای باشید.

به جمله‌بندی و خوانایی متن دقت کنید

هیچ چیز کلافه‌کننده‌تر از ایمیلی نیست که حتی پس از دو بار خواندن متوجه منظور نویسنده‌ی آن نشوید. خیلی وقت‌ها ما همان اولین جمله‌ای را که به ذهن‌مان آمده تایپ می‌کنیم و همان چیزی را می‌نویسیم که در یک مکالمه‌ی حضوری بیان می‌کنیم. غافل از این که هنگام نوشتن ایمیل، چیزهایی مثل لحن و آهنگ و تأکید کلام از دست می‌رود و جمله‌های ما می‌توانند به‌هم‌ریخته، شلخته یا بی‌معنی به نظر برسند. بهترین و کاربردی‌ترین ترفند این است که یک بار ایمیل خود را با صدای بلند برای خودتان بخوانید.

 

خرید کالای دیجیتال و لوازم الکترونیک

 

فونت و ظاهر ایمیل را فراموش نکنید

ساده‌ترین و دم دستی‌ترین کار این است که پنجره‌ی ایمیل را باز کنیم، متن‌مان را تایپ کنیم و دکمه‌ی send را بزنیم. اما اگر چند لحظه بیش‌تر وقت بگذاریم و توجه بیش‌تری به قالب (format) ایمیل‌مان داشته باشیم، نامه‌ی ما جذاب‌تر و تاثیرگذارتر خواهد بود و نشان بیش‌تری از نویسنده‌ی آن را در خودش خواهد داشت. در اغلب سرویس‌های ایمیلی از جمله gmail شما می‌توانید فونت ایمیل خود و اندازه‌ی آن را تغییر دهید، در صورت نیاز بخشی از نوشته را bold کنید یا رنگ قسمتی از متن را تغییر دهید. کم‌ترین تاثیر استفاده از این امکانات ساده این است که مخاطب شما حس کند شما در نوشتن نامه دقت به خرج داده‌اید و حرف‌تان برای‌تان مهم بوده است.

نامه‌های خود را امضا کنید

در خیلی از سرویس‌های ایمیلی می‌توانید به‌طور پیش‌فرض امضایی برای خود تعریف کنید و حتا لوگوی شرکت خود یا تصویر کوچکی را هم ضمیمه‌ی آن کنید تا به‌طور خودکار در انتهای تمام ایمیل‌های شما درج شود. دیدن یک عبارت کوتاه دوستانه یا محترمانه در آخر نامه و هم‌چنین نام (و نام خانوادگی) نویسنده، تشخص بیش‌تری به ایمیل شما می‌بخشد و باعث می‌شود مخاطب احساس بهتری از خواندن نامه‌ی شما پیدا کند و نوشته‌ی شما را با نام خودتان به پایان ببرد

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

5 دیدگاه در “7 نکته ساده برای حفظ سبک شخصی در ایمیل

  1. mehrdad گفت:

    خیلی جالب بود این مطلب. من هم همیشه تو شرکت از خوندن ایمیل های کسانی که با یه فونت خاص می نویسن لذت می برم

  2. آمو گفت:

    ممنون از آموزش هایی که قرار می دهید

  3. ابراهیم گفت:

    چه جالب مرسی

  4. آم گفت:

    خیلی خوب بود ممنون

  5. منا گفت:

    مطلب خیلی خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *