با دایره رنگ آشنا شوید

تا به حال توجه کردید که چرا بعضی از ترکیب‌های رنگی در کنار یکدیگر بسیار دلپذیر و زیبا هستند و بعضی دیگر خیر؟ این موضوع به مبحث همنشینی رنگ‌ها و دایره رنگ ارتباط دارد. با آشنایی با دایره رنگ می‌توانید رنگ‌ها را به درستی با یکدیگر ترکیب کنید و دکوراسیون و استایلی زیبا داشته باشید.

ایده‌هایی برای داشتن استایلی زیبا

دایره رنگ در مرکز خود شامل سه رنگ اصلی است. این سه رنگ عبارتند از: قرمز، زرد و آبی. این رنگ در دایره رنگ به شکلی قرار می‌گیرند که اتصال آن‌ها به یکدیگر یک مثلث می‌سازد. رنگ‌های دیگر در واقع ترکیب این سه رنگ اصلی دایره رنگ هستند. در این حالت سبز میان دو راس مثلث آبی و زرد قرار می‌گیرد و نارنجی میان قرمز و زرد. در میان رنگ‌های قرمز و آبی هم رنگ بنفش قرار دارد. می توان این دایره رنگ را گسترده‌تر کرد و شعاع‌های بزرگ‌تر آن را به وسیله‌ تنالیته‌های مختلف هر رنگ ایجاد کرد. تنالیته‌های مختلف هر رنگ از درصد ترکیب همان رنگ با رنگ سفید و مشکی ایجاد می‌شوند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

به کمک این دایره به چند شیوه می‌توان دو یا 3 رنگ دارای هارمونی را با یکدیگر انتخاب کرد. شیوه اول انتخاب رنگ‌هایی است که روی قطر قرار دارند. برای مثال قرمز و آبی.

شیوه دوم هنگامی است که می‌خواهید از سه رنگ دارای هارمونی استفاده کنی. برای این منظور دو رنگ روی قطر دایره انتخاب کنید و یکی از رنگ‌ها را هم از روی کمان دایره در کنار یکی از دو رنگ موجود در قطر انتخاب کنید.

شیوه سوم انتخاب رنگ‌ها از روی کمان است. در این حالت از چند رنگ نزدیک به هم استفاده می‌شود. این استایل به اندازه استایل‌هایی با رنگ‌های متضاد جالب توجه نیست اما برای داشتن ظاهری جذاب که چندان جلب توچه نکند انتخابی مناسب است.

نکته قابل توجه این است که برای انتخاب رنگ‌های استایل خود از دایره رنگ استفاده می‌کنید باید توجه کنید که تنالیته رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید باید یکی باشد. مثلا اگر قرمزی که انتخاب کردید خالص است اما رنگ آبی شما تنالیته سفید دارد، این دو نمی‌توانند هارمونی خوبی با یکدیگر بسازند.

نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که از دایره رنگ می‌توانید برای هارمونی رنگ استایل و  دکوراسیون استفاده کنید اما اگر برای انتخاب رنگ نورهای تزئینی و یا آباژورهای خانه به دنبال رنگ‌های مناسبی هستید بهتر است بدانید که ترکیب رنگ نور از قوانین ترکیب رنگ در دایره رنگ پیروی نمی‌کند. در مطلبی که در آینده منتشر خواهد شد، موضوع ترکیب نورها و هارمونی آن‌ها را می توانید مطالعه کنید.

رنگ لباس هایمان را چگونه ست کنیم؟

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *