کودک در قرنطینه کرونا

درک کردن وضعی که برجهان حاکم است همچنان کار ساده‌ای نیست. حدود نه ماه از اعلام وضعیت قرنطینه و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به خاطر شیوع بیماری کرونا می‌گذرد و ما همچنان ناباورانه منتظر پایان این دوره عجیب هستیم. همچنان هنگام خارج شدن از خانه فراموش می‌کنیم ماسک بزنیم و گاهی برمی‌گردیم تا ماسکمان را برداریم؛ همچنان بعضی اوقات هنگام تماس دستانمان با سطوح مختلف فراموش می‌کنیم آن‌ها را ضدعفونی کنیم و چند دقیقه بعد با ترس و دلهره این کار را می‌کنیم؛ همچنان نمی‌توانیم بپذیریم که اماکن عمومی پرتردد قبل، حالا خلوت شده است. اگر درک و باور این شرایط برای بزرگسالان تا این حد می‌تواند دشوار باشد چگونه به کودکانمان این شرایط را توضیح دهیم؟ اگر تحمل این وضع و خانه‌نشینی‌های طولانی ما را کلافه کرده است به این فکر کنید که در ذهن کودکانمان که دیگر نمی‌توانند هم‌بازی‌ها و هم‌کلاسی‌هایشان ببینند چه می‌گذرد و این انزوا چه تأثیر مخربی در روحیه آنان خواهد داشت؟ شاکله شخصیتی فرزندانمان در کودکی شکل می‌گیرد و باید حواسمان به مسائل روحی و روانی‌شان باشد. نباید بگذاریم این خانه‌نشینی و انزوا تأثیرات مخرب و زیان‌آورش را به فرزندانمان وارد کند. وظایف پدر و مادر تنها در مراقبت فیزیکی از فرزندان خلاصه نمی‌شود، ما به عنوان پدر یا مادر باید هرآنچه در توان داریم برای مراقبت از کودکانمان به کار گیریم و برای سلامتی روحی‌شان تلاش کنیم. در این مطلب چند راهکار برای تقویت روحیه کودکان و جلوگیری از افسردگی روحی آنان بیان خواهیم کرد. نمی‌توان این راهکارها را روش درمانی قطعی دانست اما روانشناسان کودک و رفتارشناسان و متخصصان در نه ماه اخیر با برگزاری جلسات و مناظره‌های مجازی این راهکارها را سازنده دانسته و به پدرها و مادرها پیشنهاد کرده‌اند.

 

اضطراب خود را به کودکتان منتقل نکنید

قطعا پاندمی کرونا در شرایط اقتصادی و میزان درآمد همه خانواده‌ها تأثیر منفی گذاشته است و برای سرپرست خانواده‌ها مشکل‌ساز شده است. سرپرست خانواده چه پدر باشد چه مادر و چه هر دو باهم خانواده را اداره کنند حالا برای تأمین مخارج خانواده از همیشه نگران‌ترند اما این نگرانی نباید به فرزندانتان منتقل شود. تا آنجا که می‌شود سعی کنید نگرانی‌هایتان را دراین مورد از آن‌ها پنهان کنید. کودکان استرس و اضطراب شما را می‌فهمند و آن را دریافت می‌کنند. نمی‌شود انتظار داشت که خودمان را کاملا خونسرد و بی‌تفاوت نشان دهیم اما می‌توانیم میزان بروز آن را مقابل فرزندانمان کنترل کنیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

روانشناسی کودک در دوران کرونا - 1

 

برای کودک خود جدول زمانبدی درست کنید

نباید بگذاریم این بی‌نظمی و شرایط بحرانی ذهن کودکانمان را آشفته کند. کلاس‌های مجازی و تدریس با تلفن‌های هوشمند امکان شرکت در کلاس‌ها در موقعیت فیزیکی نامناسب را برای آن‌ها فراهم کرده است و این مسئله باعث القای آشفتگی ذهنی خواهد شد. می‌توانیم برای آن‌ها جدول زمانبندی تهیه کنیم، کلاس‌ها و تکالیف درسی آن‌ها را منظم کنیم و از آن‌ها بخواهیم مطابق جدولی که برایشان درست کرده‌ایم در کلاس‌ها شرکت کنند. محیطی را در خانه به عنوان میز کار تدارک ببینیم تا با قرار گرفتن در آن موقعیت احساس تکلیف کنند، با مسئولیت‌پذیری در کلاس‌هایشان شرکت و به امور درسی‌شان رسیدگی کنند.

روانشناسی کودک در دوران کرونا - 2

راهنمای مراقبت‌ های قبل، حین و بعد از تزریق واکسن کرونا

برای کودکتان لیست اهداف تهیه کنید

یکی از بزرگترین معضلاتی که شیوع کرونا ایجاد کرده است القای حس بی‌هدفی و بی‌انگیزگی به فرزندان است. برای این که با این معضل مقابله کنیم می‌توانیم لیستی از اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت برای کودکانمان تهیه کنیم و به آن‌ها برای رسیدن به آن اهداف انگیزه دهیم. برای مثال می‌توانیم اهداف هفتگی آن‌ها را که شامل شرکت در کلاس‌ها و انجام امور درسی است روی کاغذ بنویسیم و در اتاقشان نصب کنیم و با اضافه کردن اهداف غیر درسی مانند «تمام کردن یک بازی کامپیوتری» یا «تماشای یک انیمیشن خاص» به آن‌ها روحیه لازم برای تلاش کردن را تزریق کنیم.

روانشناسی کودک در دوران کرونا - 3

جملات انگیزشی را با کودکان خود تکرار کنید

شاید کمی خنده‌دار و پیش پا افتاده به نظر برسد اما برای آنکه ناخودآگاه فرزندانمان را اصلاح کنیم گاهی لازم است اهدافمان را مستقیم به زبان بیاوریم. جملات انگیزشی را روزی چند بار با فرزندان خود بلند تکرار کنید تا ضمیر ناخودآگاه آنان را به سمت افکار مثبت سوق دهید. برای مثال می‌توانید از جملات زیر شروع کنید:

  • من به خاطر اینکه می‌توانم زمان بیشتری را در کنار خانواده بگذرانم خوشحالم و این به من فرصت می‌دهد با شما و مادرتان (یا پدرتان) خاطرات بیشتری بسازم.
  • من به جای تمرکز روی اتفاقات بد از جنبه‌های مثبت اتفاقات ناخوشایند استفاده می‌کنم.
  • این به فرصت به ما داده شده تا به بیشتر به علایقمان فکر کنیم و بدون مشغله روی استعاداهایمان تمرکز کنیم.
  • من به خاطر سلامتی بدنم که به من اجازه انجام دادن کارهایم را می‌دهد خوشحالم.

روانشناسی کودک در دوران کرونا - 4

 

فرهنگ را در خانه جاری کنید

معمولا فرصت نمی‌کنیم در کنار فرزندانمان کتاب بخوانیم و مشغله‌های زندگی باعث می‌شود روند فرهیختگی کودکانمان به خودشان سپرده شده و رها شود. فرزندانمان حالا بیشتر از هر زمان دیگری به کنار ما بودن نیاز دارند؛ در کنار آن‌ها کتاب بخوانیم و با انتخاب کتاب‌های مناسب در روند فرهیختگی آن‌ها اثرگذار باشیم. مطمئن باشید کودکانتان از کتاب خواندن کنار شما لذت خواهند برد و بخشی از نگرانی‌هایشان بابت انزوای موقتی که گرفتار آن شده‌اند حل خواهد شد.

روانشناسی کودک در دوران کرونا - 5

 

با کودکانتان بازی فکری کنید

بازی‌های فکری تاریخ انقضا ندارد. هرقدر که تکنولوژی پیشرفت کند و بازی‌های کامپیوتری هیجان‌انگیزتری وارد بازار شود لذت هم‌نشینی با افراد دیگر هنگام انجام بازی‌های فکری هیچ گاه جایگزین نخواهد شد. فرزندانمان هنگام بازی فکری کردن از وقت‌گذرانی کنار ما لذت خواهند برد و این کار نه تنها باعث رشد فکری‌شان خواهد شد، دیدگاه مثبتی نسبت به در خانه ماندن طولانی مدت در ذهنشان ایجاد خواهد کرد.

روانشناسی کودک در دوران کرونا - 6

 

کارهای خانه را با کودکانتان تقسیم کنید

کودکان از کمک کردن به ما لذت می‌برند. این کار به آن‌ها حس مفید بودن را القا و حس مسئولیت‌پذیری را در آن‌ها تقویت می‌کند. به فرزندانمان اعتماد کنیم و بخشی از کارهای خانه را به آن‌ها واگذار کنیم؛ شاید این برای ما جزء کارهای پیش پا افتاده باشد اما برای کودکان ثبت خاطره می‌کند و همواره در ذهنشان خواهد ماند که با پدر یا مادرشان در چه مواردی از کارهای خانه همکاری می‌کردند.

روانشناسی کودک در دوران کرونا - 7

 

به حرف‌های کودکانتان گوش دهید

کودکانمان حالا بیشتر از هر وقت دیگری به یک شنونده نیاز دارند. همواره به خاطر مشغله‌ها و درگیری‌های کاری‌مان کمتر فرصت می‌کنیم تا پای صحبت کودکانمان بنشینیم و آن‌ها هم دوستانشان را جایگزین ما می‌کنند و با آن‌ها صحبت می‌کنند. حالا وضعیت عجیب جهان دوستان فرزندانمان را از آن‌ها گرفته است؛ دوست فرزندانمان باشیم و برایشان نقش گوش شنوا را بازی کنیم. هرچند حرف‌ها برایمان کم‌اهمیت جلوه کند نباید بگذاریم که آن‌ها تصور کنند کسی به خواسته‌ها، علایق و دغدغه‌هایشان اهمیت نمی‌دهد. این کار فقط برای آرامش روحی فرزندانمان نیست، ما هم نیاز داریم تا مدتی هرچند کوتاه، حتی برای چند دقیقه به معضلاتمان فکر نکنیم، از دنیای بزرگسالی‌مان دور شویم و به دنیای زیبا و کودکانه فرزندانمان نزدیک.

روانشناسی کودک در دوران کرونا - 8

 

با کودکانتان صادق باشید

کودکان بسیار باهوش هستند؛ اگر تاکنون این گونه رفتار نمی‌کرده‌اید آن‌ها متوجه این تغییر رفتار در شما خواهند شد و در این باره با خود فکر خواهند کرد. با آن‌ها صادق باشید و درباره شرایط و مشکلاتتان با آن‌ها حرف بزنید. نیاز نیست چیزی را از آن‌ها پنهان کنید، آن‌ها مانند یک بزرگسال این بحران جهانی را درک خواهند کرد و پا به پای شما برای حل مشکلات قدم برخواهند داشت.

روانشناسی کودک در دوران کرونا - 9

 

در کنار کودکانتان ورزش کنید

خانه‌نشینی طولانی‌مدت و کم‌تحرکی زیاد در کودکان باعث زمینه‌سازی بیماری‌هایی خاص در آینده خواهد شد؛ البته این فقط مخصوص کودکان نیست و کم‌تحرکی برای ما بزرگسالان نیز خطرآفرین است. هم ما به ورزش کردن نیاز داریم و هم فرزندانمان؛ اماکن ورزشی در دوران کرونا تعطیل شده است اما در خانه که می‌توانیم ورزش کنیم! سلامت فیزیکی و روحی رابطه‌ای تنگاتنگ و جدانشدنی دارد، برای آنکه روحیه فرزندانمان را در دوران قرنطینه شاداب نگه داریم می‌توانیم دست کم چند دقیقه در روز در کنار آن‌ها ورزش کنیم و این کار را به عملی روزمره تبدیل کنیم.

روانشناسی کودک در دوران کرونا - 10

 

به علایق کودکانتان توجه کنید

هرکدام از فرزندان ما در زمینه‌ای فعال‌تر هستند و یا موضوعی خاص برایشان جذاب‌تر است. برخی نقاشی کردن، برخی دیگر کارتون تماشا کردن و برخی بازی‌های کامپیوتری را دوست می‌دارند. می‌توانیم خود را شایق آشنایی با علایق فرزندانمان نشان دهیم و نقش دوست آن‌ها را بازی کنیم. اگر بازی مورد علاقه او را بلد نیستیم، از او بخواهیم به ما آموزش دهد. مطمئن باشید که این کار را با صبر، حوصله و علاقه انجام خواهد داد و بعد از آن می‌توانیم در کنار آن‌ها در همان بازی رقابت کنیم و از زمانی که کنار فرزندانمان سپری می‌کنیم لذت ببریم.

روانشناسی کودک در دوران کرونا - 11

لیست قیمت ماسک و ضدعفونی کننده

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *