طراحی ارگونومیک دنیای آسودگی شما و فرزندتان

دنیایی را تصور کنید که در آن کودکان روی صندلی‌های بزرگترها می‌نشینند، با قاشق و چنگال بزرگسالان غذا می‌خورند و بالش‌های بزرگترها را زیر سرشان می‌گذارند. در این دنیای ناخوشایند بدن‌های کوچک این کودکان اذیت می‌شود، توانایی‌هایشان محدود و آرامششان مختل خواهد شد. چه کسی دوست دارد در چنین دنیایی زندگی کند؟!

دنیای بدون ارگونومی، دنیای درد، ناراحتی و محدودیت جسمی و حرکتی است. تا حالا شده بخواهید فنجانی را بردارید که دو انگشتتان در حفره دسته‌اش جا نمی‌شده و با یک انگشت هم در دستتان سر خورده و دستتان را سوزانده؟ تا حالا شده پشت میزی در یک رستوران بنشینید و متوجه شوید ارتفاع صندلی آن‌قدر کم است که دستتان به خوبی به غذاها نمی‌رسد و موقع غذا خوردن راحت نیستید؟

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

ارگونومی حتی بدون آن‌که اسمش را بدانیم، هر روز و همه جا با ما است. هرکدام از ما روی چند بار با اشیایی که بدون در نظر گرفتن ارگونومی ساخته شده‌اند، درگیر می‌شویم. ارگونومی علم بررسی ابعاد، عادت‌ها و شرایط بدن انسان در ارتباط با محیط است. یعنی این که در این علم، اعضای مختلف بدن انسان اندازه‌گیری می‌شوند و محصولات مختلف بر اساس ابعاد متوسط عضوی از بدن که با آن‌ها در ارتباط است، طراحی می‌شوند.

طراحی ارگونومیک - 2

یکی از مهم‌ترین گروه‌های محصولاتی که رابطه تنگاتنگی با ارگونومی دارند، محصولات کودک است. برندهای معتبر محصولات کودک ابعاد بدن و توانایی‌های محدود کودک را در هنگام طراحی در نظر می‌گیرند. گاهی ارگونومی به معنای طراحی بر اساس ابعاد اعضای بدن کودکان است. مثلا این صندلی غذاخوری کودک برند Boon با در نظر گرفتن فاصله گردن تا کمر کودک، برای محافظت هر چه بیشتر گردن و ستون مهره‌های کودک، با پشتی بلند و نرمی طراحی شده که به صورت استوانه‌ای از دو طرف گردن کودک را محافظت می‌کند و با یک صندلی با پشتی ساده کاملا متفاوت است. ارتفاع جای پای این صندلی طوری طراحی شده که کودکان در سنی که غذاخوردن را یاد می‌گیرند، پایشان دقیقا روی میله آن قرار بگیرد.

 

خرید لوازم و وسایل کودک

 

 

طراحی ارگونومیک - 1

 

گاهی در نظر گرفتن ارگونومی به معنای توجه به محدودیت‌های حرکتی کودکان، اعضای ضعیف بدن آن‌ها و یا مهارت‌هایی است که هنوز یاد نگرفته‌اند. مثلا این ست قاشق و چنگال آموزشی برند Boon با سر کج، گرد و عمیق و دسته قطور ضد سُرخوردن طراحی شده. طراح Boon سه نکته مهم را در طراحی این ست به کار گرفته است: اول این که انگشتان بچه کوچک و ضعیف هستند و هنوز ظرافت و نیروی در دست گرفتن میله‌های باریک را ندارند. دوم این که بچه در ابتدا قدرت چرخاندن قاشق و قراردادن آن را در دهان ندارد و سر کج غذاخوردن را برای او آسان می‌کند و سوم این که دست‌های بچه تعادل کافی برای نگه‌داشتن غذا را در قاشق و چنگال ندارد و بنابراین عمق بیشتر کمک خواهد کرد غذای بیشتری در قاشق بماند.

امروزه که بازار محصولات کودک در حال انفجار از تنوع است، برای انتخاب بهترین سیسمونی و لوازم کودک، همین تفاوت‌های کوچک اما فوق‌العاده مهم است که یک انتخاب بی‌نقص را از یک انتخاب معمولی متمایز می‌کند. با خرید محصولات ارگونومیک می‌توانیم زندگی فرزندمان را از ابتدا آسان و بی‌دردسر کنیم و به او بیاموزیم سال‌ها پژوهش و آزمایش‌های علمی برای آسودگی انسان‌ها انجام شده و استفاده از آن‌ها از حقوق اولیه هر انسان است.

 

راهنمای مراقبت از کودکان تازه متولد شده

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

3 دیدگاه در “طراحی ارگونومیک دنیای آسودگی شما و فرزندتان

  1. سحر گفت:

    مرسی. خوب بود

  2. علی گفت:

    ممنون. اطلاعات خوبی رو در اختیار گذاشتین

  3. آلاله گفت:

    بسیار عالی. متشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *