به طور کلی دیزاین خانه، چیدمان وسایل و طراحی داخلی اتاق‌های مختلف‌ در هر خانه‌ای و برای هر کسی چالش‌برانگیز است. در این میان طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن نسبت به دیگر موارد حساسیت بیش‌تری دارد. چرا که اتاق نشیمن قلب خانه ‌است. جایی‌ست که قرار است شما ساعات زیادی از اوقات روزانه‌ خود را در آن بگذرانید، معاشرت‌ها و دور هم بودن‌های اکثر افراد خانه در فضای نشیمن اتفاق می‌افتد و همین‌طور در اکثر موارد مهمانان‌تان هم در همین اتاق با شما هم‌نشین خواهند‌شد. نهایتاً به این نتیجه می‌رسیم که اتاق نشیمن جز لاینفک زندگی ما در خانه است و تا می‌توانیم باید تلاش کنیم که چیدمان اتاق نشیمن برای ما در عالی‌ترین وضعیت، چه از لحاظ راحتی و کارآمد بودن و چه از لحاظ دکوراسیون و زیبایی‌شناسی، باشد. در عین حال اگر کمی به خانه‌های معمولی این روز‌ها در شهرهای بزرگ نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که به طور کلی اکثر خانه‌های آپارتمانی، اتاق نشیمن با ابعاد کوچکی دارند و دیزاین کردن و چیدمان اثاثیه منزل در‌ آن یکی از سخت‌ترین مساله‌ها برای زوج‌های جوان است.

در اینجا ما سمت توجه شما را به چند نکته ساده ما بسیار حیاتی از دید معماران حرفه‌ای برای طراحی داخلی فضاهای کوچک می‌بریم که ممکن است برای دکور کردن اتاق نشیمن به کارتان آید. بهتر است هنگام انتخاب وسایل منزل و خرید جهیزیه به نکات زیر فکر کنید:

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

نکته اول: انتخاب رنگ

انتخاب رنگ در دکوراسیون خانه‌ و فضاهای کوچک

تا به حال شده‌است که وارد اتاقی با دیوار‌های سیاه شوید که از پنجره‌هایش پرده‌های زمخت سیاه آویزان شده و کف آن را یک فرش سیاه پوشانده‌است؟ انگار تمام درودیوار خانه دارند به سمت شما می‌آیند تا استخوان‌هایتان را خرد کنند. از لحاظ روانشناسی، فرهنگی، تئولوژیکی و از هر لحاظ دیگری که بخواهید فکرش را کنید، رنگ سیاه یادآور افسردگی و خفقان و زندان است و روشنی مساوی است با گشادگی احوال و دلبازی. پس حتماً رنگ روشن در دکوراسیون اتاق نشیمن خود به کار ببرید. با این کار فضا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و حس آزادی بیشتر در آن خواهید داشت.

نکته دوم: نور

نور در دکوراسیون خانه‌ و فضاهای کوچک

امروزه معماران و طراحان داخلی باهوش برای اینکه نور بیشتری در خانه به جریان بیاندازند، هارمونی، تقارن و نظم بیشتری به دکوراسیون خانه‌ و فضاهای کوچک بدهند و ابعاد اتاق نشیمن را بزرگ‌تر نمایان کنند از آینه استفاده می‌کنند. در واقع بازتاب نور در آینه باعث می‌شود ابعاد (به اصطلاح) کش بیایند و این حس در ما القا شود که در فضای بزرگ‌تری قرار گرفته‌ایم. در اتاق نشیمن هر چقدر ابعاد آینه بزرگ‌تر باشد بهتر است. مثلاً می‌توانید دیوار نزدیک به میز‌ ناهارخوری یا دیوار پشتی مبلمانتان را از بالا تا پایین، آینه کار کنید. یک پیشنهاد دیگر این است که دیوار روبه‌رو به پنجره را با آینه بپوشانید. با این کار در روز دو تا پنجره در خانه دارید و نور بیشتری در فضای خانه‌تان می‌چرخد.

یکی دیگر از پیشنهادات طراحان داخلی برجسته استفاده از نور‌های موضعی در منزل است. به جای این که قرار باشد شما نور مورد نیاز اتاق را از یک لوستر سقفی بگیرید، می توانید با روشن کردن چند آباژور و یا لامپ دیواری کوچک در جای‌جای اتاق، منابع نور را در کل فضا پخش کنید.

نکته سوم: پرده

پرده در دکوراسیون خانه‌ و فضاهای کوچک

‌برای این که تمام فضای اتاق نشیمن شما به چشم بیاید، چه از لحاظ افقی چه عمودی، پرده‌ اتاق نشیمن را از ارتفاع بالاتری (ترجیحاً نزدیک به سقف) آویزان کنید. این گونه دیوار‌ها بلند‌تر و کشیده‌تر می‌نمایند. توصیه مفید دیگری که برای شما داریم این است که از پرده‌هایی سبک و نازک استفاده کنید. پرده‌های ضخیم و تیره‌رنگ انگار راه هوا را بسته‌اند و در نتیجه کل فضای خانه به چشم شما بی‌روح و ‌بی‌نشاط می‌شود. هم‌چنین طرح‌های عمودی و خطوط صاف عمودی به بزرگ‌تر نشان‌دادن فضای اتاق نشیمن شما کمک می‌کند. اگر در کل دکوراسیون اتاق نشیمن خود خطوط صاف به کار ببرید، بهتر خواهد بود. علاوه بر همه این‌ها، تضاد رنگی زیاد پرده‌ها با رنگ دیوار، موجب کوچک‌تر نشان داده‌شدن اتاق نشیمن می‌شود. پس سعی کنید زمینه رنگ پرده‌ها را هم‌سان با تم رنگی دیوار‌ها انتخاب کنید.

 

قیمت لوازم دکوراسیون داخلی منزل و اتاق خواب

 

نکته چهارم: فضای عمودی

فضای عمومی در دکوراسیون خانه‌ و فضاهای کوچک

یکی از مهم‌ترین نکات، به خصوص در خانه‌های کوچک، استفاده بهینه از ارتفاع خانه است. شمایی که خانه‌ای کوچک دارید حتماً خودتان تا به حال به این نتیجه رسیده‌اید که فقط فضای افقی کف اتاق جای قرار دادن اشیا نیست و می‌شود از فضای عمودی مثل دیوار‌ها استفاده کرد. به این موضوع و چگونگی اجرا کردنش در خانه زیاد فکر کنید. یکی از بهترین کارهایی که برای سروسامان دادن به دکور اتاق نشیمن می‌توانید بکنید این است که از شلف‌ها و قفسه‌های دیواری استفاده کنید. این روزها طرح‌های متنوع و مدرن شلف‌ها به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید مورد دلخواه‌تان را برای دکور کردن اتاق نشیمن انتخاب کرده و دیزاین مخصوص خود را پیاده‌سازی کنید. با چیدن وسایل یا دکوری‌های کوچکتان در ارتفاع های مختلف روی ‌دیوار‌ها، چشم‌ها را وادار به حرکت می‌کنید و به این ترتیب کل فضای خانه خودش را به خوبی نشان می‌دهد.

نکته پنجم: کنج‌ها و گوشه‌ها

گوشه های خانه در دکوراسیون خانه‌ و فضاهای کوچک

به طور کلی ما تمایل داریم که در چیدمان خانه‌هایمان کنج‌ها را نادیده بگیریم و به سراغ فضاهای مرکزی‌تر برویم. اما در طراحی داخلی و هنر معماری، دقت به جزئیات از اصول غیر قابل چشم‌پوشی است. هنرمندان و طراحان هوشمند احترام زیادی برای کنج ها قائل‌اند. پس از این پس، لطفاً شما هم برای دکوراسیون خانه‌ و فضاهای کوچک خود به گوشه‌ها دقت کنید. ممکن است راه حل پیدا کردن جایی خالی و مناسب برای یک آباژور خاص، یک قفسه، یک گلدان و یا حتی میز، میز کار یا صندلی‌ای کوچک، در آن کنج مخفی شده‌باشد.

امیدواریم تا اینجا نکات سودمندی خدمتتان عارض شده‌باشیم. این نکات اساسی‌ترین و به اصطلاح بیسیک‌ترین نکات در مورد طراحی اتاق نشیمن هستند. در کنار این‌ها، چندی نکته‌‌ی ریز‌تر و کاربردی‌تر دیگر، از جمله نحوه پوشش کف و قرار دادن دکوری و تزئینات خاص در اتاق نشیمن، وجود دارد که در نسخه‌های بعدی این‌ مطلب در مجله‌ی مدیسه با شما در میان خواهیم گذاشت.

چیدمان یکروش ها و سبک های طراحی داخلی منزل

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *