معرفی روز جهانی غذای تند

ادویه‌ها عصاره‌های جذاب طبیعت هستند که انسان را شیفته خود کرده‌اند و در زندگی روزمره‌ آن‌ها و در هر غذایی خود را جای داده‌اند. در بین ادویه‌های مختلف، فلفل محبوبیت بیش‌تری دارد و با خواص متعدد خود طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است. این ماده‌ تند ریز، باوجود به آتش کشیدن زبانمان بازهم نزدمان محبوب است بیش‌ازپیش مصرف می‌شود. خیلی از ما بارها شده پابه‌پای غذا و هم‌زمان با خوردن فلفلی تند اشک بریزیم و هم‌چنان دست برنداریم. به همین دلیل روز شانزدهم ژانویه سال میلادی یا 26 دی‌ماه سال شمسی، روز جهانی غذای تند نام‌گذاری شده است تا تندترین روز تقویم باشد. این روز مختص عاشقان فلفل است، پس با ما همراه باشید و راجع به علاقه خود بیش‌تر بدانید.

تاریخچه روزجهانی غذای تند

تاریخچه روز جهانی غذای تند

درست مثل روز جهانی سوشی، روز جهانی غذای تند هم داریم. 26 دی روز جهانی غذای تند و پر ادویه است، اما از تاریخچه دقیق این روز کسی اطلاع ندارد. تنها اطلاعات این است که پیشینه آن به زمان کریستف کلمب برمی‌گردد. زمانی که او در شروع سفر برای اکتشافی به آمریکا، به دلیل استفاده از فلفل دچار مشکل در گویش شده بود. پس‌ازآن، غذاهای تند در فرهنگ‌های مختلف طرفدار پیدا کرد و توسط انگلستانی‌ها در جهان معروف شد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

قدمت استفاده از فلفل و ادویه‌های تند به 6000 سال پیش برمی‌گردد. در آن زمان این اعتقاد وجود داشت که استفاده از غذاهای تند سبب طولانی‌تر شدن عمر و کشته شدن باکتری‌های موجود در غذا می‌شود. هم‌چنین فرهنگ استفاده از غذاهای تند را به فرزندانشان هم آموزش می‌دانند. افراد ساکن مناطقی با آب‌وهوای گرم هم بیش از سایرین از ادویه‌های تند استفاده می‌کردند و آن‌ها را برای سلامتی‌شان مفید می‌دانستند. در زمان امپراتوری روم هم فلفل با قیمت طلا مبادله می‌شد و جایگاه ویژه‌ای بین افراد داشت.

چرا فلفل دهان را می‌ سوزاند؟

آیا دقت کرده‌اید که بعد از خوردن فلفل‌های تند دهانمان به شدتی می‌سوزد که حتی آب هم آن را درمان نمی‌کند؟ از طرفی پس‌ازآن هیچ ردی از سوختگی و تاول به‌جا نمی‌ماند. ماده‌ای موجود در فلفل به نام کاپسایسین باعث تحریک سلول‌های حسی فرمان برنده به مغز می‌شود. ذهن ما هم احساس داغی می‌کند و درنهایت ما حس سوختگی می‌کنیم.

فواید فلفل و غذاهای تند

فواید فلفل در روز جهانی غذای تند

غذاهای پر ادویه و تند علاوه بر لذت و طعمی خوب، فواید زیادی هم دارند. جا دارد تا در روز جهانی غذای تند به فواید زیاد فلفل و ادویه‌های تند اشاره کنیم و شما را با خاصیت‌های فروان آن‌ها آشنا کنیم.

  • کاهش کلسترول و سلامت قلب و عروق: طبق تحقیقات انجام‌شده، مقدار کلسترول خون با میزان مصرف غذاهای تند رابطه معکوس دارد. درنتیجه احتمال خطر سکته‌های قلبی را کاهش می‌‌دهد.
  • افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن: مصرف غذاهای تند باعث افزایش متابولیسم بدن و کنترل اشتها می‌شود و درنهایت در وزن تأثیر می‌گذارد. به این نکته هم توجه کنید که این فرآیند هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزینی برای ورزش و رژیم غذایی سالم باشد.
  • پیشگیری از سرطان: ماده کاپسایسین موجود در فلفل سبب فعال شدن گیرنده‌های سلول‌های پوششی روده و درنتیجه باعث کاهش خطر ابتلا به تومور می‌شود. علاوه بر این دانشمندان با مطالعات و آزمایش‌های مختلف دریافتند که این ماده موجود در فلفل سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌شود.
  • کاهش درد: فلفل باعث ترشح اندورفین در بدن می‌شود که نوعی ماده آرام‌بخش است.
  • خنک شدن بدن در آب‌وهوای گرم: در فلفل ماده‌ای به نام کاپسایسین وجود دارد که باعث کاهش دما و خنک شدن بدن می‌شود. به همین دلیل هم استفاده از فلفل در مناطق گرم بیش‌تر از سایر مناطق است.
  • خاصیت آنتی‌اکسیدان: ادویه‌هایی مانند فلفل و زیره سبز خاصیت ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی دارند که باکتری‌های بدن را از بین می‌برند و علاوه بر این، برای التهابات بدن مفید هستند. علاوه بر فلفل، سیر و پیاز هم برای از بین بردن باکتری استفاده می‌شوند.

نکته مهم: در مصرف غذاهای تند زیاده‌روی نکنید. فلفل و غذاهای تند علاوه بر فایده‌های زیادی که دارند، می‌توانند ضرر هم داشته باشند. ازجمله مضرات مصرف زیاد غذاهای تند می‌توان به تحریک مشکل زخم معده، ایجاد مشکلات ادراری و کاهش حس چشایی اشاره کرد.

عجیب ترین روزهای جهانی: از روز جهانی چرت زدن تا توالت

کشورهای پر مصرف در غذاهای تند

  • چین
  • هند
  • تایلند
  • مکزیک
  • جامائیکا
  • مالزی
  • کره

در کشورهایی که طرفدار غذاهای تند هستند، در روز جهانی غذاهای گرم و تند مسابقات مختلفی برگزار می‌شود و افراد سطح تحملشان در برابر تندی فلفل را به چالش می‌کشند. در ایران هم بیش‌تر مناطق جنوبی مانند آبادان، اهواز، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بندرعباس و بوشهر به غذاهای تند و آتشین علاقه دارند.

لیست غذاهای تند و آتیشی ایرانی

غذاهای تند ایرانی

در ادامه غذاهای تند و لذت‌بخش ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر تابه‌حال آن‌ها را تست نکرده‌اید، حتماً به فکر امتحان آن‌ها باشید.

سوسیس بندری

سوسیس بندری ساندویچی تند و پر از ادویه و مخصوصاً فلفل است که قطعاً تابه‌حال، حتی شده یک‌بار هم آن را امتحان کرده‌اید. این ساندویچ ترکیبی از سوسیس، رب، سیب‌زمینی، پیاز و ادویه های تند و تیز است.

فلافل

فلافل غذایی پر ادویه و تند است که در سراسر کشور یافت می‌شود، ولی برای چشیدن طعم واقعی آن نیاز است که به جنوب کشور سفر کنید. پایه اصلی این غذا نخود است و ادویه‌هایی که در آن وجود دارد شامل فلفل سیاه، زیره، نمک و تخم گشنیز می‌شود. فلافل علاوه بر کشورهای جنوبی ایران در سایر کشورهای خاورمیانه مانند بغداد و بیروت هم پرطرفدار است.

سمبوسه

سمبوسه هم غذایی است که به جنوب کشور اختصاص دارد و به‌اندازه فلافل محبوب است. انواع مختلف سمبوسه شامل سمبوسه مرغ، گوشت، سیب‌زمینی، پیتزا، بلوچی، بندری و سبزیجات می‌شود.

قلیه ماهی

قلیه ماهی از تندترین غذاهای جنوبی است. این غذا خورشتی است و با برنج سرو می‌شود. نوع ماهی استفاده‌شده در قلیه ماهی در دستورهای پخت مختلف متفاوت است.

قلیه میگو

قلیه میگو هم مانند قلیه ماهی غذایی خورشتی است که با برنج سرو می‌شود. این غذا ترکیبی از میگو، رب گوجه‌فرنگی، سیر، پیاز، شنبلیله، گشنیز،تمبر صاف‌شده و ادویه فراوان است.

کراهی

کراهی یکی از غذاهای تند سیستان و بلوچستان است که ریشه پاکستانی دارد. در این غذا از گوشت گوسفند یا گوشت مرغ و ادویه‌هایی مانند کاری، فلفل سیاه، تخم گشنیز، سیر، پیاز، زنجبیل، ادویه بلوچی و سبزی تازه استفاده می‌شود.

پیشنهادی برای روز جهانی غذای تند

خرید ادویه برای روز جهانی غذای تند

در سراسر جهان عاشقان غذاهای تند و پر ادویه 16 ژانویه، روز جهانی غذای تند را با پختن و خوردن غذاهای تند و آتشین جشن می‌گیرند. این روز برای اشخاصی که می‌خواهند برای اولین بار غذایی تند را امتحان کنند هم بهانه خوبی است. شما هم می‌توانید ادویه‌ و چاشنی‌های موردنیاز و موردعلاقه خود را از سوپرمارکت مدیسه به‌صورت آنلاین سفارش دهید و روز جهانی غذای تند را با غذاهایی تند و لذت‌بخش جشن بگیرید.

 

لیست قیمت انواع چاشنی و ادویه

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *