خوراکی شب یلدا

به نظر من هرکس ادعا کند یکی از مهم‌ترین بخش‌های شب یلدا برایش خوردنی نیست، دروغ گفته! بله، فال حافظ، شاهنامه، دیدن اقوام، گپ زدن و جوک گفتن هم خیلی می‌چسبد، اما خوراکی‌های یلدا  لذت‌بخش‌ترین بخش داستان هستند. امروز می‌خواهیم چند ایده خوشمزه جدید را به شما معرفی کنیم که سفره یلدایتان را با همیشه متفاوت کند.

پاناکوتای مورب

خوراکی شب یلدا - پانا کوتا

چند ماهی ‌است که شرکت‌های مختلف تولید مواد غذایی این دسر خوشمزه را به صورت آماده به‌فروش می‌رسانند، اما واقعیت این است که هیچ‌چیز جای یک پاناکوتای خانگی را نمی‌گیرد که هم خوشمزه است و هم می‌شود آن را به اشکال مختلف در قالب یا لیوان‌های زیبا شکل داد و در همان ظرف سرو کرد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

یکی از دوست‌داشتنی‌ترین دسرهای شب یلدا از ترکیب طعم ترش و شیرین دانه‌های آبدار انار با دسر خامه‌ای خوشمزه پاناکوتا درست می‌شود. این ترکیب به این شکل درست می‌شود که شما به روشی که در زیر توضیح خواهیم داد پاناکوتا درست می‌کنید و در لیوان‌های صاف شفاف می ریزید، بعد لیوان را در یک کاسه پر از نمک به صورت کج در یخچال قرار می‌دهید تا به صورت مورب ببندد.

بعد از 3 ساعت یک بسته ژله انار را طبق دستور روی جعبه‌اش درست می‌کنید و بیست دقیقه در دمای محیط می‌گذارید تا کمی خنک شود. پاناکوتا را از یخچال در می‌آورید و فضای خالی آن را با دانه‌های انار پر می‌کنید و ژله خنک شده را روی آن می ریزید و مجددا در یخچال می‌گذارید تا این بار به صورت صاف ببندد.

برای درست کردن 4 لیوان پاناکوتای خوشمزه 1 قاشق‌ غذاخوری پودر ژلاتین را روی نصف لیوان شیر بپاشید و وقتی اسفنجی شد روی بخار کتری حل کنید. 200 گرم خامه را در قابلمه تفلون روی حرارت ملایم بگذارید و هم بزنید. 2 قاشق غذاخوری شکر را در آن حل کنید، ژلاتین حل شده در شیر را اضافه کنید و وقتی مایع یکدست شد آن را کنار بگذارید تا به دمای اتاق برسد و بعد در ظرف بریزید و در یخچال بگذارید.

کاپ کیک شب یلدا

خوراکی شب یلدا - کاپ کیک

شاید کیک از خوراکی‌های سنتی شب یلدا نباشد، اما تازگی‌ها رسم شده که برای مهمانان شب یلدا کیک هم درست می‌کنند تا این شب را هرچه خوشمزه‌تر در کنار هم جشن بگیرند. با یک سرچ ساده می‌توانید انواع دستورها و تصاویر کیک‌های مختلف با تم هندوانه را در گوگل پیدا کنید، اما بعید می‌دانیم این کاپ کیک خوشمزه و زیبا را تا حالا چشیده باشید.

مشاهده تخفیف‌های فوق‌العاده یلدایی

راز خوشمزگی و خاص بودن این کاپ کیک هندوانه هم در تزیین آن است و هم در مزه بی‌نظیرش. البته دستورهای زیادی برای کیک رد ولوت وجود دارد که اکثرآن‌ها سخت است و مهارت آشپزی فراوانی می‌خواهد.

 

خوراکی شب یلدا - کاپ کیک 2
آسان‌ترین کاپ کیک رِد وِلوِت یا مخمل قرمز را به این شکل آماده کنید:

فر را روی 180 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. 250 گرم آرد را با نصف قاشق چای‌خوری نمک، 2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو و 2 قاشق غذاخوری بیکینگ پودر در ظرفی مخلوط کنید. در ظرف دیگری 115 گرم کره که به دمای محیط رسیده را با همزن بزنید تا یکنواخت شود و حالت خامه ای بگیرد.

30 گرم شکر را کم کم به کره اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدهید. دو تخم مرغ را یکی یکی و با فاصله چند دقیقه به این مخلوط اضافه کنید و در پایان نصف قاشق چای‌خوری پودر وانیل را به این مخلوط اضافه کنید.

مطالب دیدنی:  6 بازی سرگرم‌کننده برای مهمانی شب یلدا

در ظرف دیگری 250 میلی‌لیتر یا یک پیمانه شیر را با سه‌چهارم قاشق چای‌خوری رنگ خوراکی قرمز مخلوط کنید. مایع قرمز رنگ و ترکیب آرد و بقیه مواد خشک را در چند قسمت و به صورت یکی در میان به ترکیب کره و تخم مرغ اضافه کنید و فولد کنید تا به خمیر یکدستی برسید.

این خمیر را 12 قسمت کنید و در کپسول‌های سفید یا قرمز رنگ بریزید و در قالب مافین بگذارید. موقع تقسیم مواد در کپسول‌ها می‌توانید لابه لای مواد چیپس شکلات بریزید تا نقش دانه‌های هندوانه را بازی‌کند. کاپ کیک ها را 25 دقیقه در فر بگذارید و بعد روی شبکه فلزی خنک کنید.

تا زمانی که کاپ کیک‌های خوشمزه آماده می‌شوند، ظرف سرو کیک را آماده کنید و بشقاب‌های پذیرایی را به همراه کارد و چنگال سرو کیک روی میز بچینید.

600 گرم خامه فرم گرفته را با رنگ سبز رنگ کنید و چند قطره اسانس هندوانه به آن اضافه کنید. با قیف و ماسوره روی کاپ کیک‌ها را به صورت یکنواخت با خامه بپوشانید. می‌توانید روی خامه را با ترافل‌های سبزرنگ یا دانه‌های چیپس شکلاتی تزیین کنید.

کرامبل گلابی

کرامبل گلابی

دمای فر را به ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد برسانید. کف یک سینی فر بزرگ لبه‌دار را با کاغذ روغنی بپوشانید. یک و نیم قاشق غذاخوری کره را داخل یک کاسه‌ی مخصوص مایکروویو بریزید؛ ظرف را به مدت ۳۰ ثانیه داخل مایکروویو قرار دهید تا کره آب شود. جو دو سر، آرد، شکر قهوه‌ای، دارچین، و نمک را در یک کاسه‌ی متوسط با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید.

روغن و کره‌ی آب شده را نیز به تدریج به مواد اضافه کنید؛ سپس، مواد را به خوبی به هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. این ترکیب را در سطح سینی فر به طور پخش کنید. مواد را تقریبا به مدت ۲۵ دقیقه داخل فر بپزید تا کاملا قهوه‌ای شوند. اجازه دهید مواد داخل سینی فر به مدت ۲۵ دقیقه خنک شوند.

سپس، مواد را به چندین تکه خرد کنید.در طول مدتی که مواد خنک می‌شوند، ۱ قاشق غذاخوری کره‌ را داخل یک تابه‌ی بزرگ روی شعله‌ی متوسط، حرارت دهید تا کف کند. گلابی‌ها را داخل کره بگذارید و اجازه دهید به مدت ۴ الی ۵ دقیقه بپزند تا اطراف آن به تدریج قهوه‌ای رنگ شوند.
سپس، این تابه را داخل فر بگذارید. گلابی‌ها را به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه داخل فر بپزید تا نرم شوند (مدت زمان مورد نیاز برای نرم شدن گلابی‌ها به میزان رسیده بودن آن‌ها بستگی دارد). ظرف را از فر خارج کنید؛ گلابی‌ها را به یک بشقاب بزرگ منتقل کنید.
تابه را مجددا روی شعله‌ی متوسط بگذارید (دقت کنید؛ دسته‌ی تابه ممکن است بسیار داغ باشد).

سرکه بالزامیک را به مواد اضافه کنید، آن را دائما به هم بزنید، حدودا دو دقیقه به این کار ادامه دهید تا وقتی که تقریبا غلیظ شود. سپس، تابه را از روی حرارت بردارید.
۱ قاشق غذاخوری ماست را روی  ۴ بشقاب پخش کنید؛ سپس، گلابی‌های نصف شده و تکه‌های کرامبل را داخل بشقاب بگذارید. یک و نیم قاشق چای خوری از سس بالزامیک را روی هر یک از بشقاب‌ها بریزید.

موس شکلاتی فرانسوی

موس شکلاتی فرانسوی

یک کاسه‌ی متوسط ​​را روی یک تابه‌ی پر از آب جوش قرار دهید. شکلات، کره و قهوه را به کاسه‌ی متوسط ​​اضافه کنید. صبر کنید تا همه‌ی آن‌ها ذوب شوند. سپس کاسه را کنار بگذارید.

مطالب دیدنی:  چرا باید شب یلدا را حتما برگزار کنیم

در یک کاسه‌ی بزرگ، آب یخ بریزید و آن کنار بگذارید. زرده‌ی تخم‌مرغ، شکر و آب را در یک کاسه‌ی دیگر بریزید. با استفاده از یک همزن (حتی برقی)، مخلوط تخم‌مرغ را بزنید تا زمانی که سفت و غلیظ شود.

مخلوط تخم‌مرغ را در کاسه ی یخ قرار دهید. و تا زمانی که خنک شود، تخم‌مرغ را بزنید.

ترکیب شکلات را با تخم‌مرغ مخلوط کنید.

نمک و سفیده‌ی تخم‌مرغ را در یک کاسه دیگر بریزید و خوب بزنید. پودر قند را نیز اضافه کنید و تا زمانی که سفت و ضخیم شود، آن را بزنید. سپس عصاره‌ی وانیل را هم اضافه کنید.

تمام مواد را با هم مخلوط کرده و در نهایت آن را به ظرف سرو منتقل کنید و به مدت ۴ ساعت در یخچال بگذارید. این دسر را سرد سرو کنید.

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

2 دیدگاه در “ایده‌های خوشمزه برای یک شب یلدا فراموش‌نشدنی

  1. ماریان گفت:

    سلام صبا جان
    متشکرم ایده بسیار جذاب و حتما خوش مزه ای است ، من فکر کردم اگر پاناکوتا را با کمی آب انار رنگی کنم شاید بهتر باشد راستش دسر ژله ای انار طعم ترشی دارد و به نظرم آمد با رقیق کردنش و یا همان آب انار شیرین با کمی ژلاتین بیشتر مناسب باشد.
    یلدایتان مبارک

  2. سیما گفت:

    سلام به دوستان مدیسه‌ای. مرسی برای تمام این متن‌های جذاب
    خانم صفری واقعا دست‌خط زیبایی دارن و من با خوندن مطالب وارد دنیای نوشته‌هاشون میشم
    عالی عالی
    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *