قدم‌های کوچک به سمت تغییرات بزرگ

یک ‌بار وقتی داشتم برای یکی از دوستان‌ام درددل می‌کردم و درباره‌ی مشکلات کار و زندگی‌ام به او می‌گفتم به شوخی گفت: «ای بابا! تو که عین همین مشکلات رو پارسال هم داشتی!» من به روی دوست‌ام نیاوردم اما از حرفی که زد تکان خوردم. راست می‌گفت. شاید اگر از سال گذشته تغییرات زیادی کرده بودم مشکلات‌ امروز هم عوض می‌شد. اما همین موضوع زنگ خطری بود که به من می‌گفت مدت زیادی‌ست که تحولی در زندگی‌ام ایجاد نکرده‌ام و حالا زمان‌اش رسیده است.

تغییراتی که دوست دارید در زندگی‌تان ایجاد کنید ممکن است شامل روابط،‌ دیدگاه،‌ مهارت‌ها یا انتظارات مالی و عاطفی‌تان باشند. در هرحال اگر واقعا تصمیم‌تان را گرفته‌اید باید بدانید که راه طولانی و پر فراز و نشیبی در پیش دارید و باید کفش‌های آهنی‌تان را از صندوق دربیاورید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

خبر خوب این که تغییرات را می‌توانید با قدم‌های ابتدایی تا حد زیادی عملی کنید:

  • چیزی کار نمی‌کند؟ ول‌اش کنید! رها کردن چیزهایی که زندگی و ذهن شما را سنگین کرده‌اند به معنی فراموش‌کردن یا بی‌توجهی به آن‌ها نیست. این دیدگاه به شما کمک می‌کند تا به پیش بروید و مسایل را پشت سر بگذارید. مثل چمدانی که اگر آن را زمین بگذارید سبک‌تر سفر خواهید کرد.
  • تغییراتی را که مدنظر دارید به دقت مشخص کنید. حتی اگر می‌توانید آن‌ها را بنویسید. به خودتان نگویید که من تا سال دیگر ثروتمندتر خواهم بود. بگویید: حقوق من تا سال دیگر حداقل پنج درصد اضافه خواهد شد. بعد قدم‌های کوچکی به سمت آن بردارید.

 

تغییر در زندگی

    • تغییرات بزرگ را خط بزنید و آن‌ها را به قسمت‌های خردتر تقسیم کنید؛ به‌عنوان مثال: به جای این که بگویید دکوراسیون خانه را به کل تغییر می‌دهم از تغییرات کوچکی در نوع چیدمان اتاق خواب یا مبلمان مهمان‌خانه شروع کنید. من یک بار این تغییرات را از دکوراسیون سرویس بهداشتی خانه شروع کردم و کم‌کم دیدم که از صابون‌ها و خوش‌بوکننده‌های کنار شیر دست‌شویی چقدر حال‌ام خوب می‌شود.
    • اتفاقات ناگوار را به شکل درس‌های زندگی ببینید. این طوری هم از سنگینی آن‌ها کاسته می‌شود و هم در آینده اگر به الگوی مشابه آن برخوردید می‌توانید نکته‌های مثبتی حتی از منفی‌ترین اتفاقات استخراج کنید. باور کنید این تنها حرف نیست. در هر اتفاقی که به‌ظاهر بد به نظر می‌رسد نکته‌ای پیدا کنید.
    • دلیل هر تغییری را که دوست دارید ایجاد کنید به‌خوبی تحلیل کنید. آیا این تغییرات را برای خود خودتان می‌خواهید یا براساس انتظارات دیگران؟ بیش‌تر ما تنها به چیزهایی در طولانی‌مدت علاقه‌مند می‌مانیم که از دل‌مان برمی‌آیند.
    • خودتان را سرزنش نکنید: اگر به برنامه‌ای که برای تغییر ریخته‌اید وفادار نماندید شروع به شماتت‌ خودتان نکنید؛‌ چون این طوری یک مشکل جدید به مشکلات‌تان اضافه کرده‌اید و آن عذاب وجدان است. خلاصه این که با خودتان مهربان باشید. ناراحتی و عذاب‌ وجدان مثل یک زنجیره با خودش مشکلات جدیدی می‌آورد.
    • کمال‌گرا نباشید. به جای فکر کردن به هدف به مسیر فکر کنید و به کمال، در حین روند کار دقت کنید. اگر کاری در حین انجام شدن درست باشد به احتمال خیلی زیاد نتیجه‌بخش خواهد بود؛ مگر این که دیگر خیلی بدشانس باشید!
    • با خودتان قرار بگذارید: حرف‌های منفی ممنوع! خودتان را با آدم‌ها و تفکرات مثبت محاصره کنید. نه تنها حرف‌ها و فکرهای منفی را به زبان نیاورید بلکه مچ خودتان را موقع گفت‌وگوهای درونی منفی هم بگیرید و همان موقع متوقف‌اش کنید.
    • وقتی اتفاق خوبی می‌افتد حسابی برای‌اش هلهله و خوش‌حالی کنید. می‌دانید منظورم چه لحظاتی است؟ وقتی ناگهان چیزی که برای‌اش تلاش کرده‌اید به نتیجه رسیده یا یک اتفاق غیرمنتظره‌ی هیجان‌انگیز افتاده. حتی از این که ناگهان شروع به رقصیدن و پایکوبی کنید خجالت نکشید. اجازه بدهید نیروی خوبی که گرفته‌اید با جشن گرفتن بیش‌تر هم بشود.
    • بیست و چهار ساعت به همه چیز وقت بدهید. می‌دانم که وقتی حال‌تان خیلی بد است شاید تمام این راهکارها تنها حرف‌هایی قشنگ و غیرعملی به نظر برسند. پس وقتی حال و روزتان خوش نیست به خودتان بیست و چهار ساعت وقت بدهید. سعی نکنید با اوضاع روحی‌تان بجنگید و آن را از بین ببرید. وضعیت ناراحت‌کننده را بپذیرید تا از قدرت سنگین آن کاسته شود.
    • اگر چیزی اذیت‌تان می‌کند درباره‌اش حرف بزنید. بهتر است کسی که با او حرف می‌زنید مشاور یا تراپیست باشد. با این حال اگر می‌خواهید با دوستی مشورت کنید سعی کنید تنها به دنبال خالی کردن موقتی غم و غصه‌های‌تان نباشید و راه‌حلی طولانی‌مدت بیابید.

چیکار کنم حالم خوب شه : حالم بده چیکار کنم

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

3 دیدگاه در “قدم‌های کوچک به سمت تغییرات بزرگ

  1. Gilakoo گفت:

    Aali bod. Dos daram manam kam kam zendegimo motehavel konam

  2. Sara گفت:

    عالی

  3. Sara گفت:

    خیلی مفید مختصر و آموزنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *