آرامش در خانه

مرتب کردن محیط زندگی‌ ذهن را منظم می‌کند و آشفتگی آن باعث پریشانی ذهن می‌شود. اینکه خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید کوچک باشد یا بزرگ تفاوت چندانی ندارد. خانه که شلوغ باشد همیشه انگار یک عمر طول می‌کشد تا تمیز و مرتب شود. به همین خاطر است که از تمیزکاری فرار می‌کنیم. علاوه بر این، ما ترجیح می‌دهیم اوقات فراغت خود را صرف وقت گذراندن با همسر و فرزندان و یا رسیدگی به علایق شخصی‌مان کنیم تا تمیزکاری کردن! اما باید با یک مسئله انکارناپذیر مواجه شویم، آن که شلوغ بودن اطرافمان باعث می‌شود بیشتر حس تنبلی کنیم و دچار رخوت ذهنی شویم، که این خود باعث می‌شود از وقت گذراندن با عزیزانمان و یا رسیدگی به علایق شخصی‌مان لذت کافی نبریم چون هنگام انجام این فعالیت‌ها همواره احساس می‌کنیم کاری را نیمه‌تمام رها کرده‌ایم. چند بار این حس را تجربه کرده‌اید که با وجود تمام برنامه‌ها و کارهای عقب مانده‌ای که داشته‌اید یک روز کامل را با بی‌حوصلگی رو به روی تلویزیون گذرانده‌اید؟ شلوغ بودن اطرافمان تأثیر مستقیم بر انگیزه‌هایمان  خواهد گذاشت  و خلاقیتمان را کور خواهد کرد. بی‌نظمی فیزیکی در نهایت موجب بی‌نظمی ذهنی می‌شود و این یک مشکل بزرگ است. اما مسئله این است که چه کسی دوست دارد تمام آخر هفته خود را صرف تمیز و مرتب کردن خانه کند؟ اگر شما هم  تمیز بودن محل زندگی را می‌پسندید اما از تمیزکاری فرار می‌کنید راهکار‌های زیر را امتحان کنید.

 

  1. به نظم ظاهری اکتفا کنید

بعضی­‌ها در مرتب کردن، وسواس به خرج می­دهند و نظم ظاهری را نمی‌­پذیرند. آن­ها می­‌خواهند همه­‌چیز کاملا مرتب باشد. می­‌خواهند همه اتاق­‌ها هر هفته کاملا تمیز و مرتب شود. اما این کار ضروری نیست. کافی است تنها جاهایی را تمیز و مرتب کنبد که کثیف به نظر می‌­رسد. اینگونه هم در زمان صرفه­‌جویی می­‌کنید و هم برای رسیدن به فراغ خاطر تمرین می­‌کنید. بر روی تمیز کردن جاهایی تمرکز کنید که بیشتر در معرض دیدتان هستند. اینگونه می­‌توانید مقداری از وسواس پاکیزگی در ذهنتان را کاهش دهید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

محیط زندگی‌تان را منظم کنید تا ذهنتان آشفته نشود - 1

  1. مدت زمان تمیزکاری رادر هفته تقسیم کنید

همه کارها را برای آخر هفته رها نکنید. شاید اینطور به نظر بیاید که با این کار زمان بیشتری را صرف تمیزکاری کرده‌­اید اما اگر زمان کلی را محاسبه کنید نتیجه چیز دیگری خواهد بود. همه کارها را برای یک پنجشنبه یا جمعه وانگذارید. می­‌توانید یک شب را به تمیز کردن آشپزخانه، یک شب را به تمیز کردن دستشویی و یک شب دیگر را به تمیز کردن اتاق­‌ها اختصاص دهید. این خود می‌­تواند تمرینی برای ذهنتان باشد تا کارهای سنگین را یکجا انجام ندهید و برای رسیدگی به مشغله‌­های ذهنی­تان نیز تقسیم کار کنید.

      3. ظرف‌ها را بعد از هر وعده غذایی در ماشین ظرفشویی قرار دهید

اگر ماشین ظرف شویی دارید زمان خود را برای شستن ظرف‌­ها بعد از هر وعده تلف نکنید. آن ها را تا زمانی که فضا دارید درماشین ظرفشویی قرار دهید. اگر به فکر صرفه‌جویی در مصرف آب هستید باید بدانید شستن ظرف­‌ها با دست هم همان مقدار آب را مصرف می‌کند! ماشین ظرف‌شویی خود را فقط زمانی روشن کنید که دیگر فضا برای گذاشتن ظروف شسته نشده ندارید. حتی اگر پر شدن این فضا چند روز زمان ببرد!

محیط زندگی‌تان را منظم کنید تا ذهنتان آشفته نشود - 2

  1. مواد شوینده را در مکان‌هایی نگه‌داری کنید که از آن‌ها استفاده می­‌کنید

اگر مواد شوینده مربوط  به دستشویی را در دستشویی و مواد شوینده مربوط به آشپزخانه را در آشپزخانه نگه­داری کنید، زمانی که می­‌خواهید از آن‌­ها استفاده کنید نیاز نیست همه خانه را برای برداشتنش بپیمایید! برخی اوقات به خاطر همین مسئله بعضی کثیفی­ها را نادیده می­‌گیریم و آن را برای آخر هفته وامی گذاریم. هرگاه در مکانی با کثیفی مواجه شدید، ماده شوینده مربوط به آن را از همانجا بردارید و تمیزش کنید.

محیط زندگی‌تان را منظم کنید تا ذهنتان آشفته نشود - 3

  1. شبی را در هفته برای دور ریختن پس‌مانده‌های غذا در نظر بگیرید

معمولا پس‌مانده‌­های غذاهایمان را بلافاصله پس از خوردن دور نمی­‌ریزیم و به امید آن که روزی آن­‌ها را خواهیم خورد مدت‌ها آن را در یخچال، کابینت و یا گوشه و کنار خانه نگه می­داریم. یک شب را در هفته برای دور ریختن تمام پس­مانده­‌های غذایی­تان در نظر بگیرید. هرآنچه نخورده­‌اید یک روز در هفته دور بریزید.

  1. وسائلی را که خراب می شود، بلافاصله تعمیر کنید

به جای آن که وسائل خراب شده‌­تان را آنقدر نگه دارید تا روزی غیر قابل مصرف شود، بلافاصله آن را تعمیر کنید. اگر قابل تعمیر نیست آن را دور بریزید تا در اولین فرصت آن را جایگزین کنید. مثلا اگر جاصابونی یا آینه تان شکست، بلافاصله آن را تعمیر کنید، اگر تعمیر نشد آن را دور بریزید تا هر بار هنگام استفاده از آن آزرده خاطر نشوید.

محیط زندگی‌تان را منظم کنید تا ذهنتان آشفته نشود - 4

  1. از دستمال‌های پارچه‌ای نیمه‌خیس برای تمیز کردن‌های سریع و موضعی استفاده کنید

به جای آن که هربار برای گردگیری لباس­هایتان آن­ها را بتکانید و گرد و خاک را همه­‌جای خانه پخش کنید، از دستمال­های نیمه خیس استفاده کنید. اگر با لکه‌­ها و کثیفی­‌های سطحی مواجه شدید، آن را با دستمال پارچه‌­ای نیمه‌­خیس پاک کنید.

لیست قیمت دستمال مخصوص

 

  1. دور ریختنی‌ها را دور بریزید

همیشه در خانه چیز هایی را نگه می داریم که مدت هاست از آن ها استفاده نمی کنیم. اگر از چیزی استفاده نمی‌کنید آن را دور بریزید!

محیط زندگی‌تان را منظم کنید تا ذهنتان آشفته نشود - 5

  1. جا کفشی را خارج از خانه، جلوی در ورودی بگذارید

اگر جا کفشی­تان را درون خانه نگه دارید، وقتی خودتان وارد خانه می‌شوید و یا میهمان­‌هایتان وارد می­‌شوند، گرد و خاک و کثیفی‌­های کفش­‌هایشان را وارد خانه می­‌کنند و به تدریج محوطه ورودی خانه­‌تان کثیف خواهد شد. جا کفشی را بیرون خانه بگذارید و از میهمان­‌هایتان بخواهید کفش­‌هایشان را قبل از وارد شدن از پا درآورند.

چیکار کنم حالم خوب شه : حالم بده چیکار کنم

  1. یک دستگاه تهویه هوا بخرید

هوای مطبوع در خانه باعث شادابی و تصفیه روحیه‌­تان خواهد شد. سعی کنید همواره هوای خانه را مطبوع نگه دارید. پاکیزگی فیزیکی منزل به تنهایی باعث شادابی و فراغ خاطرتان نخواهد شد، هوای مطبوع در بهبود وضع روحی بسیار مؤثر خواهد بود. با خرید یک دستگاه تهویه هوا می­‌توانید هوای خانه را نیز  پاکیزه نگاه دارید.

  1. شمع روشن کنید و عود دود کنید

هرچند روشن کردن شمع و یا دود کردن عود در پاکیزگی ظاهری خانه­‌تان تأثیری نخواهد داشت اما فضای خانه را برای شادابی روحی شما مهیا خواهد کرد. پراکندن عطر مطبوع در محل زندگی­، باعث پاکیزگی و آسایش خاطرتان خواهد شد.

محیط زندگی‌تان را منظم کنید تا ذهنتان آشفته نشود - 6

  1. بیشتر از رنگ‌های گرم استفاده کنید

سعی کنید بیشتر از رنگ‌های گرم برای تزئینات استفاده کنید. اگر می­‌خواهید فرش نو بخرید، مبل‌­هایتان را عوض کنید و یا دیوارها را تزئین کنید، از رنگ­‌های گرم استفاده کنید. استفاده از رنگ­‌های گرم نه‌تنها زیباتر و روحیه بخش‌­تر به نظر می­‌رسد، چرک­تاب نیز هست و کثیفی‌­های سطحی را پنهان می­‌کند.

  1. برای اجسام کوچک قفسه مجزا در نظر بگیرید

گاهی اوقات سیم­‌های مربوط به شارژرها، اسباب بازی­‌های کودکان و اینگونه اجسام کوچک در محیط خانه سرگردان هستند. برای آن ها قفسه­ و مکان­‌های نگه‌داری مجزا در نظر بگیرید تا ظاهر خانه­‌تان مرتب­‌تر به نظر برسد.

  1. در همه اتاق‌ها فرش پهن کنید

مفروش کردن اتاق‌­ها، هم به خانه‌­تان شخصیت می‌­بخشد و هم لکه­‌ها و کثیفی‌های سطحی را می‌پوشاند. در حالی که موکت همه لکه‌­ها و کثیفی­‌ها را نمایان می‌­سازد. هرچند فرش کالای گران­بهایی است اما نیازی به تعویض زودهنگام ندارد و با هر بار شستن نو و پاکیزه به نظر می­‌رسد.

محیط زندگی‌تان را منظم کنید تا ذهنتان آشفته نشود - 7

  1. از حوله‌های تزئینی استفاده کنید

حوله نماد پاکیزگی است. با نگه داشتن حوله­‌های تزئینی رنگارنگ در محل زندگی­‌تان حس پاکیزگی را به خود القا کنید. می­‌توانید در آشپزخانه و یا دستشویی­‌تان از این حوله‌­ها برای تزئین استفاده کنید و با این کار ذهنتان را از بابت پاکیزگی آسوده کنید.

محیط زندگی‌تان را منظم کنید تا ذهنتان آشفته نشود - 8

  1. ذهنتان را فریب دهید!

اگر مجبورید کاری را انجام دهید که از آن لذت نمی­‌برید، ذهنتان را منحرف کنید. برای مثال اگر از تا کردن لباس­‌هایتان لذت نمی‌­برید، هنگام تا کردن لباس‌ها تلویزیون تماشا کنید. این کار باعث می­‌شود ذهنتان روی تا کردن لباس‌­ها تمرکز نکند که البته کارهایی مانند تا کردن لباس به تمرکز کردن احتیاج ندارد!

  1. از موسیقی استفاده کنید

موسیقی زمان را در خود حل می‌کند. برای مثال اگر از جارو کردن لذت نمی‌­برید، هنگام جارو کردن به موسیقی گوش دهید که از شنیدن آن لذت می­‌برید. این کار باعث می‌­شود گذر زمان برایتان تندتر به نظر برسد و ذهنتان درگیر خستگی و تکراری بودن کار­ها نشود.

محیط زندگی‌تان را منظم کنید تا ذهنتان آشفته نشود - 9

  1. به خود پاداش دهید!

بهترین راه برای ایجاد انگیزه در خود برای تمیزکاری و مرتب کردن منزل در نظر گرفتن پاداش برای انجام دادن این کارهاست. به خود رشوه دهید! برای خود پاداش در نظر بگیرید! مثلا به خودتان قول بدهید که اگر کار­هایتان را زودتر تمام کنید، یک وعده غذایی لذیذ خود را میهمان خواهید کرد. بدقولی نکنید! به وعده‌­هایی که به خود می‌دهید عمل کنید!

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *