چتر ‌های خاطره‌انگیز در قاب‌های ماندگار سینما

نمی‌توانیم چتر را تنها وسیله‌ای برای محافظت در برابر نور آفتاب یا باران بدانیم چرا که این وسیله القاگر معانی زیاد و یادآور خاطرات بسیاری برای ماست. از عمارت چتری در رمان‌ چارلز دیکنز تا قتل روی پل واترلو با چتر سمی، این وسیله برایمان معانی فرای یک وسیله کاربردی دارد. هر وسیله‌ای در سینما می‌تواند معانی دور از کارایی خود بگیرد و نویسندگان و کارگردان‌ها از هر وسیله‌ای در راستای القای معنای مورد نظرشان جلو دوربین استفاده می‌کنند؛ از رنگ لباس‌ها برای نشان دادن روحیات درونی، از نوع خانه‌ها برای نشان دادن طبقه اجتماعی، از ماسک صورت حیوان برای پوشاندن صورت تبهکاران در فیلم «سرقت بزرگ»، از گریم دلقک برای پوشش متناقض یک بیمار روانی اجتماع‌گریز در فیلم «جوکر»، از جعبه گیتار به عنوان چمدانی برای حمل اسلحه در فیلم «دسپرادو» و  از ربات‌ها به عنوان وسیله‌ای برای انتقال عواطف انسانی در فیلم «چپی». چتر نیز از این قاعده مستثنی نیست و در فیلم‌های مختلف کاربردهای متفاوتی داشته است. در این مطلب چندنمونه از کاربردهای سینمایی این وسیله را به صورت مختصر با هم مرور می‌کنیم.

استفاده از چتر در مفهوم های متفاوت در قاب سینما - 1

 

The Umbrellas of Cherbourg 1964

جک دمی در این فیلم موزیکال استایل‌های این دهه را در پس‌زمینه‌ پاپ‌آرت، در ماجرای عشقی بین یک مکانیک و دختری شاغل در یک مغازه چترفروشی نشان می‌دهد. چتر در این فیلم در سکانس‌های مختلف با مفهوم استعاری به عنوان نمادی از عشق به کار گرفته شده است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

 استفاده از چتر در مفهوم های متفاوت در قاب سینما - 2

 

Iron Monkey 1993

یون وو-پینگ کارگردان این فیلم از چتر به عنوان وسیله‌ای برای مبارزات رزمی استفاده می‌کند! وونگ فی-هانگ، شخصیت اصلی این فیلم از پدرش می‌آموزد که چگونه با چتر بجنگد و بعد، از آن به عنوان وسیله‌ای برای مبارزه در سکانس‌های مختلف استفاده شده است.

 استفاده از چتر در مفهوم های متفاوت در قاب سینما - 3

 

معروف‌ترین فیلم های سینمایی تأثیرگذار بر دنیای مد و فشن

 

Mary Poppins 1964

چتر پرنده مری پاپین شاید شناخته‌شده‌ترین چتر تاریخ سینما باشد؛ چتری با سر طوطی که مری با آن در آسمان پرواز می‌کند. این فیلم که بیش از پنجاه سال از تولید آن می‌گذرد برگرفته از تخیلات والت دیزنی در استفاده متفاوت از وسایل مختلف است.

استفاده از چتر در مفهوم های متفاوت در قاب سینما - 4

 

Singing in the Rain 1952

سکانس رقصیدن کِلی در این فیلم یک سکانس ماندگار و شناخته شده در سینمای جهان است. کِلی در این صحنه با چتر شروع به رقصیدن می‌کند. او عملا خیس می‌شود و چتر اکسسوری کامل‌کننده رقص او و نشان‌دهنده حسی که در آن لحظه دارد است.

 استفاده از چتر در مفهوم های متفاوت در قاب سینما - 4

 

Batman Returns 1992

نقش خاص و بیمارگونه‌ای که دنی دویتو در این فیلم ایفا می‌کند دست او را برای معنادهی به وسایل مختلف بازمی‌گذارد. در این فیلم نیز از چتر به عنوان وسیله‌ای برای جنگیدن استفاده شده است با این تفاوت که چترها دیگر سلاحی مدرن هستند و می‌توان با آن‌ها شلیک کرد!

 استفاده از چتر در مفهوم های متفاوت در قاب سینما - 5

 

Lost in Translation 2003

در کمدی مینی‌مالیستی و رمانتیک سوفیا کاپولا، اسکارلت جوهانسن با چتری شفاف در خیابان‌های توکیو قدم می‌زند و شما می‌توانید قطرات باران را از زیر آن ببینید؛ قطرات از پشت صورت اسکارلت می‌گذرد اما او را خیس نمی‌کند. این می‌تواند در معنای استعاری نشان‌دهنده رابطه غریبانه اما عمیق باب و شارلوت باشد.

 استفاده از چتر در مفهوم های متفاوت در قاب سینما - 6

 

Withnail & I 1987

در آخرین سکانس این فیلم، ویتنیل یکی از تک‌گویی‌های نمایش هملت را در حالی که بازیگر مقابلش را ترک کرده و تنها زیر باران در پارک قدم می‌زند بازگو می‌کند «What a piece of work is a man»؛ چتر در این سکانس صورت ویتنیل را می‌پوشاند و شنیدن این دیالوگ درباره مردان از زبان مردی که چهره‌اش را پوشانده جالب توجه به نظر می‌رسد.

استفاده از چتر در مفهوم های متفاوت در قاب سینما - 7

 

فروشگاه اینترنتی چتر

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *