چرا سویشرت خاص است

اولین چیزی که بعد از شنیدن نام “سویشرت” به ذهن ما می‌‌آید، آن سویشرت‌های پر از طرح‌ها و چاپ‌های رنگی دانشجوهای کالج‌های آمریکاست که معمولاً دو حرف اول نام دانشگاه یا کالج‌شان بر آن نوشته شده‌ است. یا مثلاً یک چیز دیگر که ممکن است از ذهن ما رد شود، تیپ بگی و گشاد و هنجارشکن رَپر‌های امروزی است.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این ‌است که: چه اتفاقی افتاد که پای این لباس به صنعت فشن باز شد و طرفدارهای خاص خودش را پیدا کرد؟ راستش را بخواهید، آن چیزی که امروز در ذهن ما به عنوان سویشرت شکل گرفته‌‌است‌‌، کمی با معنای اولیه و دقیق انگلیسی آن تفاوت دارد. به وجود آمدن کلمه‌‌ی سوئیت‌شرت (Sweatshirt)، البته به معنای امروزی آن، به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد و به لباس گرمی اطلاق می‌شود که تقریبآً به شکل یک پولووِر (Pullover)  بسیار ساده بدون یقه ایستاده، بزرگ سایز ضخیم اما نرم از جنس نخ کتان دوخته شده‌است. در دهه 30 میلادی کارگران و ورزشکاران در آمریکا به لباسی احتیاج داشتند که به تن آن‌ها گرم باشد و به‌علاوه، بر خلاف لبا‌س‌های پشمی و کشباف خفه کننده، جنس آن‌ها طوری باشد که جریان هوا به‌خوبی از آن عبور کرده و از تعریق بیش از حد بدن جلوگیری کند یا عرق را به خودش جذب کند. از طرف دیگر، سایز و دوخت گشاد آزاد سویشرت جلوی دست و پایشان را برای کار و فعالیت نباید می‌گرفت. به همین دلیل بود که چنین طراحی‌های ساده‌ای برای لباس به وجود آمد. اوایل هم، همه‌ی این لباس‌ها به رنگ طوسی، کاملاً ساده و بدون هیچ جلب توجه اضافه‌ای و مخصوص قشر پایین جامعه تولید می‌شد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

 چرا سویشرت خاص است - 1

سویشرت پایش به دنیای ورزش حرفه‌ای باز شد

بعد از به وجود آمدن این لباس‌ها، کمی که زمان جلو‌تر رفت، ورزشکاران حرفه‌ای، از جمله قهرمان‌های فوتبال امریکایی، متوجه راحتی این لباس‌ها شدند و کم‌کم  شروع به استفاده از یک سری سویشرت کلاه‌دار (Hoodie)، مناسب تایم تمرین یا گرم کردن خود قبل از مسابقه، کردند. همین زمان بود که جوانان و طرفداران سلبریتی‌های ورزشی، چشم‌شان این‌طور لباس پوشیدن را گرفت و شروع به پوشیدن‌اش در زندگی شخصی خود کردند.

سویشرت مثل یک تابلوی تبلیغاتی

در طول دهه پنجاه و شصت میلادی که موج استفاده از سویشرت و هودی در بین مردم امریکا و اروپا رواج پیدا کرد، دانشگا‌ه‌ها، کالج‌ها و خیلی از باشگا‌ه‌های ورزشی به قصد تبلیغ برندشان، طرح، شعار تبلیغاتی یا مخفف نام باشگاه خود را با رنگ‌های شاد و تند و توجه‌بر‌انگیز روی سویشرت چاپ می‌کردند. درشت مثل تی‌ شرت‌های ساده، این لباس هم به یک وسیله همه‌گیر و ارزان و دم‌دستی برای تبلیغ کردن هر چیزی تبدیل شد.

 راهنمای خرید لباس اورجینال

سویشرت و ابزاری برای نشان دادن اعتراض

چرا سویشرت خاص است - 2

قضیه آمدن سویشرت و هودی‌ها به زندگی روزانه مردم، به همین روال ادامه داشت. به تدریج فرهنگ دویدن و پیاد‌روی‌های روزانه در زندگی شهری شکل گرفت. دیگر بازار ست شلوار و سویشرت گرمکن برای زن و مرد در همه جا داغ بود و با گستردگی زیادی به عنوان یک لباس کاربردی و مورد استفاده هنگام ورزش تولید می‌شد. تا این که در دهه هفتاد میلادی یک دگرگونی عظیم در طرز استفاده از سویشرت در امریکا اتفاق افتاد و سویشرت‌ها دیگر به یک سمبل فرهنگی تبدیل شدند. در آن زمان شهر نیویورک سرچشمه به وجود آمدن فرهنگ‌های خیابانی، خرده فرهنگ‌هایی مثل هیپ هاپ و … بود. هنرمندها به نشانه اعتراض شروع به کشیدن نقاشی‌هایی هنجار شکن (Graffiti) بر روی دیوارهای شهر کردند و برای این که بتوانند هویت خودشان را زیر کلاه این هودی‌ها پنهان کنند، دوباره رو به استفاده از سویشرت‌ کلاه‌دار آوردند.

 

خرید سویشرت زنانه جدید

 

سویشرت و دنیای مد

با وارد شدن سویشرت به استایل خیابانی (Street Style) جوانان، در دهه هشتاد میلادی نظر بزرگان فشن به آن جلب شد. طراحان لباس و دیزانرهای معروف، مثل Norma Kamali، طرح‌های مختلف و کاربردی‌تر سویشرت را وارد بازار مُد کردند و از آن به بعد سویشرت و هودی به یکی از اساسی‌ترین اجزاء فشن، به خصوص استایل مردانه، تبدیل شد. می‌توان گفت چیزی که الان ما در اینجا و آنجا به عنوان طرح‌های مختلف سویشرت و هودی می‌بینیم، آثار همان طرح‌ها و همان استایل‌های خاصی است که در آن دوران به وجود آمد.

 

چرا سویشرت خاص است - 3

حالا اگر بخواهیم کمی در مورد سبک سویشرت‌های امروزی و چگونه تیپ زدن با آن‌ها برای شما تعریف کنیم، شاید مهم‌ترین مطلب درباره سبک سویشرت‌های امروزی، سادگی آن‌ها باشد. بعد از سال 2000 تقریباً اکثر سبک‌های فشن به سمت سادگی و مینیمال بودن پیش رفتند. این درمورد سویشرت هم صدق می‌کند. دیگر از آن طرح‌های بگی، پر از پرینت‌های رنگارنگ و طراحی‌های گرافیتی خبری نیست. به جایش سویشرت‌های و هودی‌های ساده‌تر اما کاربردی‌تر موج گرفته‌اند. امروزه علاوه بر کاربرد قدیمی‌تر سویشرت، در تعریف استایل و فشن مردانه بیشتر از آن به عنوان یک لایه تکمیل کننده از لباس، که می‌توان آن را همراه کت، ژاکت، بارانی یا اورکت پوشید، استفاده می‌کنند.

درپایان، بر اساس تعریف بالا، نکته‌ و توصیه‌هایی در مورد سبک مدرن سویشرت‌های امروزی، برای شما در نظر گرفته‌ایم که اگر می‌خواهید تیپ امروزی‌تری با سویشرت داشته باشید، حتماً به آن‌ها فکر کنید سویشرت شما نباید خیلی بلندتر از ژاکت یا کتی که رویش می‌پوشید باشد.

  1. دیگر دوران آن سویشرت‌های زمخت و پشمی قطور تمام شده‌است، به جایش می‌توانید از یک لایه سویشرت کتان یا لینن استفاده کنید.
  2. بهترین انتخاب برای سویشرت رنگ‌های خنثی مثل طوسی، سرمه‌ای، خاکستری و مشکی است، چون به راحتی با تمام تیپ‌های شما همخوان خواهد شد.
  3. اگر می‌خواهید سویشرت‌تان را به عنوان لایه رویی تیپ‌تان استفاده کنید، حتماً از سویشرت‌های زیپ‌دار کمک بگیرید، ترکیب سویشرت با کلاه پهن و فلت با یک پولوشرت، انتخابی است که فقط از آدم‌های خوشتیپ برمی‌آید.
  4. از مدل‌های قدیمی و پیش‌پا افتاده هم اگر دل بکنید بد نیست. به جای آن بروید به سمت انتخاب کردن سویشرت‌هایی که کار و فکر بیشتری روی طراحی و دیزاین آن‌ها انجام‌ شده‌است و در واقع یک جور‌هایی مدرن‌تر شده‌اند. مثلاً چه اشکال دارد اگر طرح زیر را برای خود انتخاب کنید.

 

خرید سویشرت مردانه جدید

 

چرا سویشرت خاص است - 4

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

2 دیدگاه در “چرا سویشرت خاص است؟

  1. مهدی گفت:

    فوق العاده بود ممنون.

  2. دكتر هومان دانايان گفت:

    باسلام اطلاعات خوبي داده بوديد ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *