کالای خواب نوزاد

چه تصمیم داشته‌باشید یک سیسمونی مفصل تهیه کنید و اتاق فرزند آینده‌تان را تبدیل به یک کاخ باشکوه کنید و چه بخواهید فقط یک تخت ساده برای نوزادتان در اتاقتان بگذارید، واجب‌ترین جزء سیسمونی نوزاد، کالای خواب یا همان ست ملحفه، تشک، بالش و لحاف است. وقتی برای تهیه کالای خواب نوزاد به فروشگاه‌های مختلف مراجعه می‌کنیم، آن‌قدر انتخاب‌ها زیاد است که گاهی حتی سردرگم به منزل بر می‌گردیم تا بیشتر درباره گزینه‌های خرید کالای خواب نوزاد تحقیق کنیم. خوشبختانه مدیسه این کار را برای شما انجام داده‌است. بنابراین در این مطلب می‌توانید چکیده نکات قابل توجه در زمینه انتخاب کالای خواب نوزاد را بخوانید:

  • امنیت

ست ملحفه کودک می‌تواند شامل چندین تکه و دارای بالشتک‌های محافظ تخت و دوردوزی‌های چین‌دار باشد یا اینکه فقط یک روبالشی و یک ملحفه کش‌دار تخت باشد. هرچه که باشد، مهم‌تر از هر چیز در انتخاب کالای خواب کودک امنیت است. نکته‌ای در کشورهای پیشرفته بسیار مورد توجه مادران قرار می‌گیرد، ایجاد ایمنی هرچه بیشتر برای جلوگیری از واقعه ناگوار SIDS (سندروم مرگ ناگهانی نوزاد) است. این سندروم کاملا بدون دلیل اتفاق می‌افتد اما بر اساس بررسی‌های انجام شده، رعایت اصول ایمنی در انتخاب ست ملحفه، بالش، تشک و پتو یا لحاف نوزاد و لوازمی که در تخت نوزاد قرار می‌گیرند، بسیار در کاهش ریسک این اتفاق موثر هستند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

ملحفه و کالای خواب نوزاد - 1

  • تشک نوزاد باید کاملا تخت و سفت انتخاب شود. نوزاد به هیچ‌وجه نباید روی تشک‌های نرم قرار بگیرد و در تشک فرو برود. نگران نباشید، کمر و گردن نوزاد بسیار منعطف هستند، بنابراین تشک سفت هم از جان کودک محافظت می‌کند و هم برای نوزاد کاملا راحت است.
  • برای رعایت بهداشت و حفظ دوام تشک نوزادتان به یک یا دو محافظ تشک احتیاج دارید. محافظ‌های تشک مثل یک لایه ملحفه کش‌دار روی تشک را می‌پوشانند و با لایه لاستیکی یا نایلونی که داخلشان دوخته‌شده، از نشت مایعات به تشک تخت جلوگیری می‌کنند. در انتخاب محافظ تشک نوزاد حتما توجه کنید که انواعی که دارای چند لایه پارچه و الیاف هستند، بسیار خنک‌تر و راحت تر از انواع تک لایه و پلاستیکی هستند.
  • برخلاف آنچه اکثر مادرها تصور می‌کنند، در تخت نوزاد تازه متولد شده نباید لحاف یا پتو گذاشت. بهترین گزینه برای تخت نوزاد لحاف‌های پوشیدنی هستند که در قسمت بالاتنه مثل سارافن یا ژاکت هستند و در قسمت پایین‌تنه مثل یک کیسه خواب با زیپ کاملا بسته می شوند. این نوع لحاف یا پتو هم نوزاد را بسیار گرم و راحت نگه‌خواهد‌داشت و هم خیال شما را راحت خواهد کرد که خدای‌نکرده لحاف به دور نوزاد نخواهد پیچید و برای او ایجاد خطر نخواهد کرد. اگر اصرار دارید که از لحاف معمولی استفاده کنید، حتما قسمت پایینی لحاف را زیر تشک فرو ببرید و محکم کنید و لحاف را به جای این که زیر گلوی نوزاد بکشید تا سینه او بالا بیاورید و دست‌های نوزاد را روی لحاف قراردهید.
  • بالشتک‌های ضربه‌گیر که در بعضی از ست‌های کالای خواب وجود دارند و به اطراف و نرده‌های تخت نوزاد وصل می شوند، نه تنها لازم نیستند، بلکه ممکن است اگر شل شوند و به‌سمت داخل تخت بیفتند باعث ایجاد خطر خفگی شوند. بنابراین یا از این نوع بالشتک‌ها استفاده نکنید و یا این که آنها را بسیار قرص و محکم از پشت ببندید و حتی با دوخت یا منگنه آنها را در جای خود قفل کنید.
  • به توصیه آکادمی پزشکان متخصص اطفال امریکا هیچ نوع جسم خارجی، چه تزیینی و چه کاربردی نباید در تخت کودک قرار بگیرد. بنابراین خرس‌ها و عروسک‌های تزیینی پف‌دار و پولیشی را در جای دیگری از اتاق نوزاد نگهداری کنید و هیچ نوع بالش، کوسن و اسباب‌بازی در تخت نوزاد نگذارید.

ملحفه و کالای خواب نوزاد - 2

  • کیفیت

وقتی صحبت از نرمی و راحتی ملحفه به میان می‌آید، باید حواسمان را جمع کنیم که یک ملحفه نرم ممکن است تفاوت بین یک خواب راحت شب تا صبح و یا بارها بیداری و بی‌طاقتی را ایجاد‌کند. بنابراین حتما در انتخاب جنس ملحفه نوزاد بهتر است به دنبال نرم‌ترین‌ها و خنک‌ترین‌ها باشیم.

  • ملحفه‌های نخی کاربردی‌ترین نوع ملحفه برای تمام سنین هستند. ملحفه‌های نخی خنک و راحت هستند و در فصول گرم سال باعث عرق‌کردن نوزاد نمی‌شوند. جنس نخی خالص ضدآلرژی است و پوست کودک را آزار نخواهد داد. البته از طرفی ملحفه‌های نخی به سادگی چروک می‌شوند و یا باید آن‌ها را زیاد اتو کرد و یا باید طاقت دیدن ملحفه‌های چروک را روی تخت داشت.
  • ملحفه‌های پلی‌استر یا الیاف مصنوعی هم طرفداران خاص خود را دارند. این ملحفه‌ها ارزان‌قیمت‌تر هستند و نگهداری از آن‌ها بسیار آسان است. این ملحفه‌ها گرم‌تر و براق‌تر از جنس نخی هستند. این موضوع می‌تواند هم مزیت محسوب‌شود و هم عیب. در فصل سرما مطمئنا این شرایط به نفع ما است، اما نوزادهای حساس شاید نتوانند در فصل تابستان ملحفه‌های الیاف را تحمل کنند.
  • نرمی و فشردگی بافت ملحفه بر اساس تعداد نخ طبقه‌بندی می‌شود. بر اساس طبقه بندی استاندارد نخ 200 مناسب، نخ 300 بسیار‌خوب و نخ 400 عالی است.
  • امروزه دیگر پیدا کردن ملحفه‌های بدون کش در بازار بسیار سخت است. اما بد نیست موقع خرید به یاد داشته باشید که ملحفه‌های بدون کش هیچ مزیتی که بر ملحفه‌های کش‌دار ندارند هیچ، گاهی به دلیل شل شدن و بیرون‌آمدن از زیر تشک باعث ایجاد خطر هم می شوند. برای همین توصیه می‌کنیم حتما برای تخت نوزاد از ملحفه کش‌دار استفاده کنید.

 و به عنوان نکته آخر یادآوری می‌کنیم که همه کالاهای پارچه‌ای نوزاد را حتما قبل از استفاده بشویید. ملحفه و ست کالای خواب هم از این موضوع مستثنی نیستند.

جدیدترین روش ها برای تازه سازی اتاق خواب

ملحفه و کالای خواب نوزاد - 3

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

5 دیدگاه در “چگونه ملحفه و کالای خواب نوزاد انتخاب کنیم؟

  1. روتختی گفت:

    سلام ممنون از مطالب جالب و مفیدتون. انتخاب روتختی مناسب برای نوزاد از اهمیت بالایی برخورداره .

  2. کیان گفت:

    با سلام ممنون بابت مطالب خوب شما تشکر

  3. صالحیان گفت:

    نکات بسیاری در سرویس خواب نوزاد وجود داره که به چند نکته پر اهمیت اشاره کردین ،عالی بود.

  4. ترانه ت گفت:

    مفید بود ممنون

  5. نگار مومنی گفت:

    سلام .. مطلب تون بسیار عالی و مفید بود … من برای دخترم از ملحفه پنبه استفاده می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *