کودک من با چی بازی كنه؟

شاید فكر كنید انتخاب اسباب بازی برای نوزاد شما كار آسانی باشد. اما امان از زمانی كه پایتان را در یكی از آن فروشگاه‌های رنگ‌وارنگ و گرگیجه‌آور اسباب‌بازی بگذارید! خودتان خواهید دید كه با سیلی از اسباب بازی‌های جورواجور  مواجه شده‌اید.

 

چه كار كنید كه انتخابتان درست باشد؟

  • قبل از هر چیزی باید نیاز‌های دلبندانتان را بشناسید

به طور طبیعی نوزاد‌ها رنگ‌های روشن را دوست دارند. دوست دارند كه به صورت آدم‌های اطرافشان نگاه كنند، با چشم دنبالشان كنند و صدایشان را بشنوند. آن‌ها از حركاتی كه كم‌كم یاد می‌گیرند با پا و دستشان انجام دهند، ذوق زده می‌شوند. به تدریج شروع به این‌ور و آن‌ور كردن سر و دست‌وپای كوچولوی خودشان می‌كنند. دوران تولد تا شش ماهگی، زمانی است كه آن‌ها تازه می‌خواهند با جهانی كه واردش شدند ارتباط برقرار كنند و این دنیا را با حواس پنج‌گانه‌شان بشناسند‌.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

  • به یاد داشته باشید كه بدن او راه ارتباطی‌‌اش با دنیاست

نوزاد تازه متولد شده‌ی شما كه هنوز یاد نگرفته است اشیا را با دست بگیرد و بچسبد، خیلی خوشحال می‌شود اگر چیز‌هایی در اختیارش قرار دهید كه بتواند به آن‌ها زل بزند و گوش بدهد. یكم كه بگذرد می‌فهمد كه چقدر باحال است كه دست‌هایش دیگر گره خورده نیست و می تواند انگشت هایش را از هم باز كند. وقتی كه یاد می‌گیرد انگشت خود را بمكد و اشیایی را كه در دستش قرار می‌دهید نگه دارد، دستش را دراز كند و اشیا را بگیرد، كار برای شما و خودش خیلی جالب می‌شود. او سپس خواهد فهمید كه چگونه مچش را بچرخاند و تمامی زوایای اسباب بازی خود را ببیند. یك خرده كه بزرگ‌تر شد، هر چیزی را كه دم دستش می‌آید، سریع می‌كند توی دهان كه جنسش را بشناسد (چقدر نازند این فسقلی‌ها).

 

لیست قیمت اسباب بازی دخترانه و پسرانه

 

واقعاً چه چیزی به درد  نوزاد شما می‌خورد؟

با همه‌ی این توضیحاتی كه عرض كردم اسباب‌بازی‌هایی مناسب او هست كه بتواند آن‌ را به راحتی دستش بگیرد و بكند توی دهان. شكل‌های بزرگ و رنگی، با طرح‌های خالخالی و راه‌راه و با كنتراست بالا توجه او را جلب می‌كند.

در اوایل تولد، دید او هنوز تكمیل نشده و فاصله‌ی قابل تشخیص و تمركز برایش بین 40-20 سانتی‌متر است. برای جلب توجه او اشیا را به او نزدیك كنید. می‌توانید صورت‌ها و صورتك‌ها و عكس‌های رنگی را بالای سرش و یا جلوی تختش قرار دهید تا ببیند.

موسیقی هم قطعاً یكی از بهترین راه‌ها برای آرام كردن اوست. از اوایل چهار ماهگی به بعد، فرزند شما نسبت به منابع تولید صوت واكنش نشان می‌دهد. بنابراین در این سن، خواندن و یا پخش كردن كتاب‌های داستان با صدا و لحن دلنشین و یا خواندن لالایی‌ها و سرودهای ساده برایش مناسب خواهد بود.

 

بهترین اسباب بازی‌هایی كه كوچولوی شما را سرگرم می‌كند و به رشد حواس و تكمیل مغز او كمك می‌كند:

نوزاد شما از توپ‌های رنگی، جغجغه، زنگوله، عروسك‌های فشاری و تو‌ دهن‌كردنی خیلی خوشش می‌آید.

آویزهای با عروسك‌های گوگولی بزرگ و جذاب روی تختش نصب كنید و در افق دید او قرار بدهید. البته اگر آن را از سقف آویزان كنید و تا فاصله‌ی دید او پایین بیاورید مطمئن‌تر است.حتی وقتی شما كنار او نیستید و كودك شما در تختش است، این آویزها می‌تواند احساس نیاز او به نگاه كردن به اشیای متحرك را برآورده كرده و سرگرمش كنند.

نمونه‌های دیگری از اسباب بازی‌های سرگرم‌كننده، موارد زیر است:

  • اسباب بازی‌های دستگیره‌ای

چیزهایی كه به صورت او نزدیك می‌كنید خیلی برایش جالب توجه است. حتی اگر اوایل نتواند این دستگیره‌ها را دستش بگیرد، به طرفش دست دراز می‌كند و ضربه می‌زند.

  • كتاب‌های پارچه‌ای

از همین اول او را به كتاب علاقه‌مند كنید. كودكتان را روی پایتان بگذارید و كتاب را ورق بزنید. با دستتان به او یاد بدهید این كار را بكند. از نشان دادن كتاب‌های با عكس‌های پیچیده و نامفهوم به او دوری كنید.

  • جعبه موزیكال

نوزاد شما قرار است بار‌ها و با‌ر‌ها به آهنگش گوش كند، پس یك جعبه موزیكال با آهنگی فوق‌العاده لذتبخش و كلی عروسک های رنگی و مقاوم برایش انتخاب كنید.

 

در كنار همه‌ی این وسایل رنگی‌رنگی، از خیلی از چیزها توی خانه می‌توانید کمک بگیرید؛ توپ‌های بالشتی برایشان درست كنید تا توی دست فشارش بدهند. توپ تخم مرغی را با گلوله‌های پلاستیكی و فلزی پر كنید و در آن را محكم ببندید، بالای سرشان تكان بدهید و یا به دستشان دهید و ببینید كه چقدر هیجان‌زده می‌شوند.

اوقات خوشی را با نی‌نی برایتان آرزو می‌كنم.

 انواع بهترین اسباب بازی کودکان

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

2 دیدگاه در “کودک من با چی بازی كنه؟

  1. homa گفت:

    ممنون. آموزنده بود

  2. samira گفت:

    آدم این متن رو میخونه دلش نی نی میخواد! 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *