سرگرمی شب یلدا

از هر چه بگذریم، سخن دوست خوش‌تر است. فال حافظ و شاهنامه‌خوانی از رسوم اصلی شب یلدا هستند. اما شاید برای جذب‌کردن جوانان و نوجوانان فامیل و دور کردنشان از شبکه‌های اجتماعی و گوشی و تبلت، نیاز پیدا کنیم برنامه‌های مهیج‌ و سرگرم کننده‌ای را چاشنی مراسم سنتی‌مان کنیم. در این مطلب چند بازی شب یلدا خانوادگی به شما معرفی می‌کنیم که برای سنین مختلف و به صورت گروهی قابل اجرا هستند.

بازی شب یلدا : چالش حافظه

بازی تخته ای

بازی چالش حافظه را می‌توانید به صورت یک گروه بزرگ که دور تا دور اتاق نشسته اجرا کنید. این بازی مناسب گروه سنی 10 سال به بالا است، اما کودکان کم سن‌تر هم می‌توانند به صورت «نخودی» در بازی شرکت‌کنند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

افراد در یک دایره می‌نشینند و نفر اول با گفتن یک جمله کوتاه به سلیقه خودش بازی را شروع می‌کند:

« رفتم مهمانی.»

نفر دوم جمله را از ابتدا تکرار می‌کند و یک جمله کوتاه دیگر به این جمله اضافه می‌کند:

«رفتم مهمانی و خاله‌ام را دیدم.»

نفر سوم هم این دو جمله را از ابتدا تکرار می‌کند و جمله کوتاه دیگری به انتهای آن اضافه می‌کند:

«رفتم مهمانی و خاله‌ام را دیدم که دسته‌گلی در دست داشت.»

و بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند که هر شرکت‌کننده جملات را از ابتدا تکرار می‌کند و جمله کوتاهی به آن می‌افزاید. هر کس که کلمه‌ای را جا بیندازد، از بازی حذف می‌شود و برنده بازی کسی است که بتواند تا جایی جملات را بی‌نقص تکرار کند که همه از بازی حذف شوند.

مطالب دیدنی:  ایده‌های جذاب برای تزیین شب یلدا ساده و لاکچری پسند

پرتقال را بده

بازی سرگرم‌کننده برای مهمانی شب یلدا شماره دو، پرتقال را بده نام دارد. فعالیت فیزیکی در این بازی نقش عمده‌ای دارد، بنابراین این بازی را می‌توانید در جمع‌‌هایی بازی کنید که افراد مسن‌تر تمایلی به بازی ندارند و جوان‌ترها اکثریت جمع را تشکیل می‌دهند. شرکت کنندگان را به سه گروه خانم‌ها، آقایان و کودکان تقسیم‌کنید. تعداد افراد گروه‌ها اهمیتی ندارد.

به هر گروه یک پرتقال بدهید. نفر اول دستش را مشت می‌کند و پرتقال را داخل گودی آرنجش قرار می‌دهد؛ یا به عبارتی با استفاده از ساعد و بازوی خمیده، پرتقال را نگه می‌دارد.

هر شرکت کننده وظیفه دارد پرتقال را بدون افتادن به نفر بعدی تحویل دهد. چالش این بازی در آن است که هیچ کس مجاز نیست از انگشتانش استفاده کند و پرتقال‌ها باید فقط با استفاده از ساعد و بازو از شخصی به شخص بعدی منتقل شوند.

پرتقال از دست هر دو نفری که بیفتد، آنها از بازی حذف می‌شوند و برنده هر گروه کسی است که در نهایت بعد از حذف کلیه رقبا پرتقال به دست باقی‌بماند.

بازی شب یلدا، کارت بازی

بازی اونو سرگرمی شب یلدا

کارت بازی، از سرگرمی‌های ساده و لذت بخشی است که می‌توانید در مهمانی‌ها تجربه کنید. بازی‌های کارتی معمولا طوری طراحی شده‌اند تا قوانین پیچیده نداشته باشند و در یکی دو خط بتوان روش بازی کردن آن‌ها را به افراد توضیح داد. همین موضوع باعث می‌شود تا همه بتوانند وارد بازی شوند و کل جمع از بازی کردن لذت ببرند.

بازی کارتی پیشنهادی ما، همان نوعی است که بی‌نهایت روش بازی کردن دارد. مثلا بازی اونو یکی از سرگرم کننده‌ترین بازی‌های کارتی موجود است و بازی کردن آن هم هیچ کاری ندارد. اگر اونو زیادی ساده به نظر می‌رسد، می‌توانید سراغ نسخه‌ی کارتی بازی مونوپولی بروید که کمی پیچیده‌تر از اونو است، ولی بسیار با مونوپولی اصلی فاصله دارد و هر دور آن هم در ده دقیقه یا یک ربع تمام می‌شود.

خرید انواع بازی فکری و کارتی

اسم فامیل

بازی اسم فامیل برای شب یلدا

یکی مورد بازی سرگرم‌کننده برای مهمانی شب یلدا که از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین بازی‌هایی که می‌توان در یک مهمانی انجام داد، اسم فامیل است. اسم فامیل نه نیاز به کارت دارد و نه نیاز به مهره‌ها و تاس‌ و تخته‌های پیچیده، تنها با چند تکه کاغذ و چند قلم، یا با استفاده از گوشی‌های موبایل، می‌توان یک مسابقه‌ی اسم فامیل راه انداخت.

مسابقه اسمارتیز

برای این بازی مهمانان به دو گروه تقسیم می‌شوند و در دو دایره روی زمین می‌نشینند. شخصی که در بازی شرکت ندارد، به عنوان داور انتخاب می‌شود. در مرکز دایره هر گروه یک کاسه پر از اسمارتیز قرار بدهید و به هر بازیکن یک نی و یک کاسه کوچک یک‌بار مصرف بدهید.

بعد از اعلام آغاز بازی به وسیله داور هر شرکت‌کننده با استفاده از نی و به داخل کشیدن هوا اسمارتیزها را از ظرف مرکز گروه به کاسه خودش منتقل می‌کند. برنامه‌ریزی نحوه و ترتیب برداشت اسمارتیزها برای گروه‌ها مهم است چون در غیر این صورت ممکن است سر شرکت کنندگان به هم برخورد‌کند.

داور از بالا به بازی نظارت می‌کند و از هر نوع تقلب جلوگیری می‌کند. گروه برنده، گروهی است که سریع‌تر ظرف اصلی اسمارتیز را خالی کند.

مطالب دیدنی:  10 بازی فکری نوستالژی برای تقویت هوش و ذهن

بازی شب یلدا، مافیا

بازی مافیا

مشاهده تخفیف‌های یلدایی مدیسه

 

بازی مافیا هم مثل اسم فامیل تنها به چند تکه کاغذ نیاز دارد، ولی می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول کند و یک بازی سرگرم‌کننده برای مهمانی شب یلدا و دروهمی‌هایتان به حساب می‌آید.

 

منبع : baamboozle

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *