درمان جوش با یخ

وجود جوش یا آکنه افزون بر اینکه بر زیبایی ما تاثیر ناخوشایندی دارد، گاه با درد و ناراحتی هم همراه می‌باشد. تمامی ما حضور این مهمانان ناخوانده را به‌ خصوص در زمان‌های حساس و مهم زندگی تجربه نموده و همواره در پی آن دچار سردرگمی و بلاتکلیفی شده‌ایم. به‌طورمعمول در زمان مشاهده جوش‌ها و آکنه‌ها، مخصوصا روی صورت.

سوالات بسیاری جهت از بین بردن جوش ذهن مار را مشغول می‌نماید که یکی از راه‌های رفع ساده آن درمان جوش با یخ می‌باشد . اگر برای شما سوال پیش آمده که آیا یخ برای جوش صورت خوبه؟ باید بگوییم که در ادامه روش‎های موثر و کم‌هزینه‌ استفاده از کمپرس سرد و گرم جهت رفع این مشکل را با یکدیگر بررسی می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید…

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

رفع جوش با یخ

رفع جوش با یخ

تقریبا تمام انسان‌ها در طی زندگی خود دچار آکنه (جوش) می‌شوند. اگرچه درمان‌های رایج می‌تواند لکه‌های ناخواسته را از بین ببرند؛ ولی بسیاری از محصولات، دارای مواد شیمیایی قوی بوده و قادرند منجر به تحریک یا خشکی پوست گردند. به همین علت بعضی از افراد به‌جای استفاده از محصولات شیمیایی، ترجیح می‌دهند از درمان‌های طبیعی پوست مثل درمان جوش با یخ استفاده کنند.

استفاده از یخ یا کمپرس سرد می‌تواند در کاهش علائم بعضی از انواع جوش تاثیرگذار باشد. یخ ماده‌ای بوده که در هر خانه‌ای به سادگی یافت می‌شود و جنبه‌ درمانی هم دارد. یخ از رفع پف زیر چشم گرفته تا بستن منافذ پوست موثر می‌باشد؛ ولی آیا این ماده می‌تواند برای درمان جوش صورت و بدن هم موثر باشد.

نحوه استفاده از یخ روی نواحی مختلف بدن

نحوه استفاده از یخ روی نواحی مختلف بدن

جوش‌ها قادرند در هر ناحیه از بدن (از جمله صورت، پشت، قفسه‌ سینه و پوست سر) ظاهر شوند. اگرچه اصول قرار دادن یخ روی جوش در نواحی گوناگون بدن یکسان است؛ اما روش‌های متفاوتی قرار دادن یخ، ممکن است در برخی از نقاط بدن بهتر عمل کند.

هنگام قرار دادن یخ روی جوشِ قسمت‌های مختلف بدن، نکات کلی زیر را مدنظر داشته باشید

  • محل موردنظر را با یک پاک‌کننده‌ ملایم و آب گرم کاملا بشویید؛
  • یخ را به‌طور مستقیم روی پوست قرار ندهید؛
  • پیش از قرار دادن یخ روی پوست، تکه‌های یخ یا کمپرس سرد را درون پارچه‌ تمیزی بپیچانید؛
  • یخ را هر بار به مدت سی ثانیه تا یک دقیقه استفاده نمایید؛
  • هیچ‌گاه با کیسه‌ یخ نخوابید.

رفع جوش صورت با یخ

صورت

باتوجه به‌ اندازه و تعداد جوش‌های خود، می‌توانید یک تکه یخ را روی آن قرار بدهید. پس از شستشو و خشک کردن آرام ناحیه‌ موردنظر، یک تکه یخ پیچیده‌شده در پارچه را به مدت یک دقیقه‌ روی جوش صورت قرار دهید.

جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی بافت پوست، با فاصله‌ چند دقیقه، دوباره یخ را روی جوش خود قرار دهید. می‌توانید صبح و عصر یخ را در روتین مراقبت از پوست خود قرار داده و یا چندین مرتبه در روز روی جوش‌های بسیار ملتهب خود بگذارید؛ به شرط آنکه پیش از این کار، پوست خود را تمیز نمایید. چنانچه یخ در دسترس نبود، می‌توانید از کیسه سبزیجات یخ‌زده استفاده نمایید.

قفسه‌ سینه

یخ پیچیده ‌شده در پارچه را هر بار به مدت یک دقیقه برای جوش برروی قفسه‌ سینه خود قرار دهید. برای چند عدد جوش، از کیسه‌ یخ بزرگ‌تری استفاده نمایید. جهت تهیه‌ این کمپرس، یک کیسه‌ پلاستیکی را با مکعب‌های یخ و آب پر کرده و پیش از قرار دادن روی پوست، داخل دستمال تمیز و نازکی بپیچید.

پشت

پشت

ممکن است دسترسی به جوش‌ کمر و پشت مقداری دشوار باشد؛ به همین علت بهتر است از کمپرس سرد و یا کیسه‌ یخ بزرگ‌تر استفاده نمایید. چنانچه می‌توانید کیسه‌ یخ را با دست روی کمر خود نگه دارید؛ اما درصورتی که جوش در نقطه‌ غیرقابل‌دسترسی قرار داشت، بهتر است روی کیسه‌ یخ دراز بکشید یا آن را با کمک یک پارچه‌، محکم به پشت خود ببندید. در صورت احساس خارش یا بی‌حسی پوست، سریعا کمپرس را بردارید.

قیمت کرم و ژل ضد جوش با کیفیت و اورجینال

 

درمان سریع جوش صورت و بدن با کمپرس گرم و سرد

درحالی که درمان جوش با یخ می‌تواند جهت کاهش علائم جوش‌های ملتهب تاثیرگذار باشد. کمپرس گرم به از بین بردن جوش صورت و بدن که بدون التهاب و زیرپوستی می‌باشند، کمک می‌نماید. جوش‌های زیر پوستی نوعی کومدون بسته بوده که در لایه‌های عمقی پوست ایجاد می‌شود.

این نوع آکنه زمانی رخ می‌دهد که منافذ پوست دچار انسداد شوند؛ در این حالت سبوم و سلول‌های مرده‌ پوست، چربی، باکتری و آلودگی را داخل فولیکول مو حبس کرده و در نتیجه، زیر پوست توده‌ دردناکی ایجاد شده که سر سفید نیست.

فواید استفاده از کمپرس گرم

فواید استفاده از کمپرس گرم

  • کمپرس گرم یا بخور می‌تواند به درمان جوش‌ زیر پوستی کمک نماید.
  • منافذ پوست، دمای بدن را هم تنظیم می‌کنند. زمان قرار گرفتن در معرض هوای سرد، منافذ جهت حفظ گرما بدن منقبض می‌شوند؛ درنتیجه استفاده از کمپرس گرم، نتیجه‌ عکس خواهد داشت.
  • منافذ پوست در مواجهه با گرما باز می‌گردند.
  • گرما و رطوبت، به نرم و سست شدن محتویات درون منافذ کمک نموده و چربی اضافه و آلودگی‌ها را به سطح پوست می‌کشانند.
  • جهت درمان جوش‌های بزرگ و ملتهب می‌توانید به‌صورت نوبتی از کمپرس گرم و سرد استفاده نمایید.

نحوه تهیه کمپرس گرم

برای تهیه‌ی کمپرس گرم، حوله را درون آب داغ خیس کنید (حوله باید گرم شود، نه خیلی داغ و سوزاننده). آن را در ناحیه‌ی موردنظر قرار دهید. سپس حوله‌ی گرم را برداشته و کمپرس سرد را روی جوش بگذارید. این کار به کاهش تورم، ناراحتی و قرمزی کمک می‌کند. از این روش درمان خانگی جوش هر روز و تا زمان بهبودی کامل استفاده کنید.

فواید استفاده از یخ و رفع جوش با یخ

فواید استفاده از یخ و رفع جوش با یخ

شاید از بین بردن جوش با یخ به‌تنهایی امکان پذیر نباشد؛ اما می‌تواند افزون بر کاهش تورم و قرمزی، ظاهر جوش را بهبود بخشد؛ یخ همچنین خاصیت بی‌حس‌کنندگی داشته و موجب تسکین موقتی درد در جوش‌های ملتهب می‌شود.

مضرات یخ برای صورت

مضرات یخ برای صورت

دقت داشته باشید، از بین بردن جای جوش با یخ یا خود جوش یعنی استفاده از یخ روی جوش که خطر قابل‌ توجهی به همراه ندارد؛ اما از قرار دادن آن برای مدتی طولانی روی پوست خودداری نمایید؛ چراکه قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض دمای بسیار پایین، می‌تواند موجب سرمازدگی و آسیب دیدن بافت بدن در اثر سرما شود.

باتوجه به اینکه رگ‌های خونی جهت حفظ گرما در محیط‌های سرد منقبض ‌شده و جریان خون را کند می‌نمایند، با گذشت زمان، این کاهش جریان می‌تواند سبب آسیب‌دیدگی بافت پوست شود.

علائم سرمازدگی

  • بی‌حسی یا احساس گزگز؛
  • رنگ‌پریدگی قسمتی از پوست که با بافت قرمز و متورم احاطه شده است؛
  • تاول زدن و پوسته‌ پوسته شدن پوست؛
  • از بین رفتن لایه‌های زیرین پوست.

از قرار دادن مستقیم یخ روی پوست اجتناب کنید؛ این کار می‌تواند سبب بروز کهیر سرد شود. کهیر سرد نوعی اختلال پوستی بوده که شخص هنگام مواجهه با آب یا هوای سرد دچار آن می‌شود و به‌ شکل ورم، تاول و کهیر پوستی بروز پیدا می‌نماید. این بثورات پوستی به‌طور معمول طی دو تا پنج دقیقه بعد از مواجهه با سرما ظاهر می‌شوند.

مطالب کاربردی:  روش‌های درمان جوش عصبی و نحوه جلوگیری از بروز مجدد آن‌ها

 

درمان‌های جایگزین یخ

درمان‌های جایگزین یخ

ممکن است یخ به رفع جوش صورت و بدن کمک نماید؛ به‌خصوص زمانی که با دیگر درمان‌های طبیعی یا دارویی همراه شود.

استفاده از روش‌های درمانی زیر، به‌تنهایی یا در کنار درمان جوش با یخ موثر می‌باشند:

  • درمان موضعی با داروهای بدون نسخه
  • روغن درخت چای و یا محصولات حاوی آن مثل سرم ضد جوش
  • نارون کوهی یا محصولات حاوی آن مثل ماسک ضد جوش
  • ژل آلوئه‌ورا یا تکه‌های منجمد آلوئه‌ورا

یخ و درمان فرورفتگی جای جوش با یخ

یخ و درمان فرورفتگی جای جوش با یخ

جوش‌هایی که در لایه‌های عمیق پوست تشکیل می‌شوند، قادرند تا موجب آسیب‌دیدگی بافت‌های اطراف شوند. با از بین رفتن جوش، بدن جهت بهبود پوست آسیب‌دیده، کلاژن تولید می‌نماید؛ با این وجود، کلاژن بیش از اندازه یا خیلی کم، می‌تواند موجب بروز جای جوش شود.

جای جوش فرورفته و جای جوش برجسته

حدود هشتاد تا نود درصد از جای جوش زمانی به وجود می‌آید که جوش‌ها موجب از بین رفتن کلاژن ‌شوند یا هنگامی که بدن در طی روند بهبودی، کلاژن کافی تولید ننماید. مقدار ناکافی کلاژن، باعث ایجاد اسکار آتروفیک یا جای جوش فرورفته و گود شده و تولید بیش از اندازه آن هم سبب به وجود آمدن جای جوش برجسته می‌شود.

استفاده از غلتک‌های یخی در کنار مصرف دارو و جراحی، می‌تواند به از بین رفتن جای جوش فرو رفته و گود کمک نماید. در مطالعه‌ای روی 30 شرکت‌کننده در سال 2014، محققان تاثیر استفاده‌ هم‌زمان غلتک‌های یخی و درما رولر را با ساب سیژن مقایسه نمودند. نتایج حاکی از آن بود که غلتک‌های یخی و ساب سیژن سبب بهبود 61٪ از جای جوش شرکت‌کنندگان شده؛ در حالی که استفاده از غلتک پوستی و ساب سیژن 45% بهبودی به دنبال داشته است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

ممکن است یخ به کاهش علائم خاص آکنه کمک نماید؛ ولی دلیل اصلی بروز آن تنها با کمک یخ درمان نخواهد شد. گاه ممکن است این آکنه‌ها به علت بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها، فعالیت بیش از اندازه غدد چربی و رشد زیاد باکتری‌ها ایجاد گردند.

در صورت بروز آکنه‌های التهابی شدید یا دائمی (که با وجود درمان خانگی بهبود نیافته‌اند) بهتر است به پزشک یا متخصص پوست مراجعه نمایید. متخصص پوست افزون بر توصیه‌های درمانی، داروهای موضعی یا خوراکی را برای درمان علت اصلی آکنه تجویز می‌کند.

مطالب پربازدید:  بهترین روتین مراقبت از پوست چرب و جوش دار

 

رهایی از جوش، تنها با استفاده از یخ

قرار دادن یخ روی جوش ممکن است جهت کاهش درد، قرمزی و تورم ناشی از آکنه‌های التهابی مفید باشد؛ ولی این روش می‌تواند برای جوش‌های غیرالتهابی بی‌تاثیر باشد.

در صورت استفاده از یخ برروی جوش، باید مکعب‌های یخ و بسته‌های ژل منجمد را داخل پارچه‌ تمیز یا کیسه‌ پلاستیکی قرار بدهید؛ البته فراموش نکنید که استفاده‌ مستقیم یا مدت طولانی آن روی پوست، می‌تواند موجب آسیب بافت پوست و یا حتی سرمازدگی گردد. همچنین شما می‌توانید جهت تهیه انواع محصولات مراقبت از پوست به جای روش درمان جوش با یخ، به فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مدیسه مراجعه نمایید.

 

منبع : medicalnewstoday

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *