معرفی رژیم فلکسترین و مزایای این رژیم غذایی

در صورتی که دوست‌دار غذاهای گیاهی بیشتری در رژیم غذایی خود هستید و نمی‌خواهید مصرف گوشت را ترک کنید، رژیم فلکسترین مناسب‌ترین گزینه برای شما خواهد بود. اگر مایل هستید تا از مزایای رژیم فلکسترین اطلاعات بیشتری کسب کنید با ما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

در رژیم غذایی فلکسترین تاکید اصلی بر مصرف غذاهای گیاهی بوده و مصرف انواع گوشت و سایر محصولات حیوانی فقط در حد اعتدال مجاز است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

رژیم فلکسترین چیست

رژیم فلکسترین چیست

رژیم فلکسترینیک  (flexostrin) سبک تغذیه‌ای بوده که در آن استفاده از غذای گیاهی بیشتر توصیه شده است و در عین حال مصرف محصولات گوشتی و دیگر محصولات حیوانی را در اعتدال مجاز می‌شمارد. این رژیم در مقایسه با رژیم وگان یا گیاهخواری که کاملا غذاهای حیوانی را حذف می‌کند، انعطاف پذیر می‌باشد.

به این صورت اگر به دنبال افزودن غذاهای گیاهی بیشتری در رژیم غذایی خود هستید و مایل نیستید مصرف گوشت را کاملا قطع کنید، رژیم فلکسترین برای شما مناسب‌ترین گزینه می‌باشد. به عبارتی اگر کسی هستید که رژیم گیاهخواری را دوست داشته ولی از سویی نمی‌توانید فکر کباب یا همبرگرهای خوشمزه را از ذهن خود بیرون کنید، رژیم فلکسترین رژیم خوبی برای شما است.

این رژیم یکی از انواع رژیم گیاهخواری ولی به صورت منعطف می‌باشد. در ادامه بیشتر با رژیم فلکسترین و مزایای آن آشنا می‌شوید.

همانگونه که اشاره شد رژیم flexostrin نوعی رژیم غذایی گیاهخواری منعطف بوده که به فرد اجازه می‌دهد از مزایای گیاهخواری استفاده کرده و در عین حال گاهی از مصرف گوشت نیز لذت ببرد. اسم flexostrin از سال ۲۰۰۸ شناخته و پرطرفدار شد. بیشتر مردم سبک رژیم flexostrin یا انعطاف پذیر را می‌پسندند زیرا دستورالعمل سختی در آن نیست.

سرچشمه رژیم فلکسترین

سرچشمه رژیم فلکسترین

این رژیم را متخصص تغذیه‌ای به نام داون جکسون بلاتنر طراحی کرد تا به افراد کمک کند از مزایای گیاهخواری استفاده کرده و در عین حال از مصرف محصولات حیوانی نیز محروم نشوند. در رژیم وگان، گوشت‌ها و برخی غذاهای حیوانی حذف می‌شود. به این صورت این افراد از مصرف ماهی، مرغ، لبنیات، گوشت قرمز، تخم مرغ و دیگر محصولات حیوانی خودداری می‌کنند.

در رژیم غذایی flexostrin درباره میزان مصرف درشت مغذی‌ها(چربی، کربوهیدرات و پروتئین) و همچنین میزان کالری دریافتی هیچ توصیه یا قانونی ارائه نشده. در واقع بیشتر نوعی سبک زندگی بوده تا یک رژیم غذایی. این رژیم بر اساس اصولی که ددر ادامه گفته می‌شود طراحی شده است:

  • استفاده بیشتر از میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل
  • تمرکز بیشتر روی پروتئین گیاهی به جای غذاهای حیوانی
  • استفاده از محصولات حیوانی به شکل محدود
  • مصرف غذا به طبیعی‌ترین شکل ممکن و کمترین فرآوری
  • محدود نمودن مصرف قند و شیرینی

نمونه رژیم فلکسترین

نمونه رژیم فلکسترین

این رژیم به سه سطح تقسیم شده و هر اندازه تجربه فرد در پیروی از آن بیشتر باشد، میزان مصرف گوشت کاهش می‌یابد:

  1. افرادی که به تازگی با رژیم فلکسترین آشنا شده باید دو روز در هفته گیاهخواری کامل نمایند و در پنج روز بعدی میزان مصرف گوشت را به ۷۴۰ گرم محدود سازند.
  2. افراد با تجربه باید سه تا چهار روز در هفته گیاهخواری کرده و در بقیه روزها بیشتر از ۵۱۰ گرم گوشت استفاده نکنند.
  3. افرادی که مدت زیادی دنبال کننده رژیم flexostrin بوده‌اند باید ۵ روز در هفته گیاهخواری نموده و تنها دو روز در هفته اجازه دارند حداکثر ۲۵۵ گرم گوشت استفاده کنند.

در هر سطح از رژیم غذایی فلکسترین نباید روزهایی که گوشت مصرف می‌کنید پشت سر هم باشد. اگر این سبک برای شما دشوار است می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  • سطح یک: از ۲۱ وعده غذایی در طول هفته باید ۶ الی ۸ وعده فاقد گوشت باشد.
  • سطح دو: طی هفته باید در ۹ الی ۱۴ وعده غذایی گوشت وجود نداشته باشد.
  • سطح سه: در هفته باید بیشتر از ۱۵ وعده غذایی بدون گوشت باشد.

قیمت انواع آجیل و خشکبار تازه و باکیفیت

 

مزایای رژیم فلکسترین

مزایای رژیم فلکسترین

همانگونه که انتظار می‌رود رژیم فلکسترین دارای مزایای فراوانی برای سلامتی می‌باشد. این رژیم با تاکید زیاد بر مصرف مواد مغذی به افزایش سطح ایمنی بدن و کاهش وزن کمک شایانی می‌کند. همچنین برای هر فرد با هر سلیقه توصیه‌ای دارد. در ادامه به برخی مزایای رژیم flexostrin اشاره می‌شود:

مغذی و کامل

این رژیم بسیار کامل بوده و تمام منابع مورد نیاز بدن را در خود جای داده

رژیم  فلکسترین همه گروه‌های غذایی را شامل می‌شود. از این جهت با این رژیم همه نیازهای غذایی بدن تامین خواهد شد. رژیم flexostrin در مقایسه با رژیم وگان که از نظر ویتامین ب ۱۲ و اسیدهای چرب امگا ۳ به ویژه dha و دریافت پروتئین کمبود دارند، کامل است. در ضمن این رژیم امکان را ایجاد کرده که فرد به طور منظم ماهی مصرف نموده و تعادل بیشتری در دریافت مواد مغذی برقرار نماید.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

رژیم فلکسترین سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان بوده و می‌تواند با کاهش فشار خون و افزایش کلسترول مفید از بروز بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری نماید. از سویی تحقیقات نشان داده که کاهش مصرف گوشت با کاهش شاخص توده بدنی کلسترول تام و فشار خون در ارتباط می‌باشد.

مطالب مرتبط:  بررسی مهمترین فواید کشمش برای سلامتی

 

 انعطاف پذیری بالا

این رژیم بسیار منعطف میباشد

همانگونه که اشاره شد مهمترین ویژگی رژیم flexostrin انعطاف‌پذیری آن می‌باشد. هیچ گروه غذایی در این رژیم حذف نخواهد شد. تمرکز این رژیم بر افزایش غذاهای گیاهی و کم کردن غذاهای حیوانی می‌باشد. به این ترتیب با حضور تمام مواد غذایی در این رژیم غذایی می‌توان به راحتی برنامه غذایی متناسب با سبک زندگی خود را تهیه کنید.

ضمنا می‌توان با خیالی آسوده به مهمانی، رستوران و … رفت و غذاهای متنوع مصرف کرد در حالی که در رژیم flexostrin قرار دارید.

در دسترس بودن و هزینه پایین

در رژیم flexostrin به غذای پرهزینه یا دستورالعمل خاص نیاز نیست. در عوض می‌توان وعده‌های غذایی را همگام با بودجه خود انتخاب کرد. هر چند ممکن است در هفته هزینه بیشتری برای انواع محصولات غذایی بپردازید. ولی به خاطر این که هزینه کمی برای گوشت خرج می‌کنید در حقیقت هزینه شما کاهش پیدا می‌کند.

 کمک به کاهش وزن

کاهش وزن با رژیم فلکسترین

برخی مطالعات بیانگر این موضوع است که رژیم غذایی نیمه گیاهی با مصرف گوشت کنترل شده بهترین رژیم لاغری می‌باشد. این موضوع به این دلیل است که خواسته یا ناخواسته در رژیم flexostrin نوعی تغذیه اصلاح شده و متعادل صورت می‌گیرد که فرد را در شرایط کالری منفی قرار می‌دهد. به این ترتیب طبیعی بوده که با این رژیم کاهش وزن ایجاد شود.

مطالب پربازدید:  معرفی بهترین انواع صبحانه چربی سوز و لاغر کننده

 

در صورتی که در کنار رژیم flexostrin ورزش هم انجام دهید، سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید. همچنین اگر تمایلی به کاهش وزن ندارید می‌توانید برای رسیدن به تناسب اندام ورزش کرده و کالری‌های رژیمی خود را تنظیم نموده و از کاهش وزن جلوگیری کنید. افرادی که از رژیم flexostrin پیروی می‌کنند اغلب مصرف غذاهای پرکالری و فرآوری شده را محدود نموده و بیشتر غذاهای گیاهی مصرف می‌کنند که کالری کمی دارند.

 کاهش ریسک ابتلا به دیابت

همانطور که می‌دانید دیابت نوع ۲ یک اپیدمی در سطح جهانی می‌باشد و به این ترتیب پیروی از رژیم غذایی سالم به ویژه رژیم غذایی گیاهی، سبب پیشگیری و کنترل بیماری می‌شود و احتمال ابتلا به دیابت را تا ۲۰ درصد می‌کاهد. زیرا رژیم گیاهی سرشار از غذاهای سرشار از فیبر می‌باشند و میزان مصرف قند و چربی ناسالم در آن محدود است.

 حفظ سلامت پوست

حفظ سلامت پوست

میوه و سبزیجات، آجیل، و حبوبات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف از جمله ویتامین ای، سی، پلی‌فنول و .. می‌باشند. آنتی اکسیدان‌ها با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد از پیری زودرس پوست جلوگیری کرده و به نوعی باعث حفظ سلامت پوست می‌شوند.

جلوگیری از سرطان

الگوهای غذایی که سرشار از غذاهای گیاهی مغذی مانند سبزیجات، میوه، و حبوبات باشند باعث کاهش ریسک ابتلا به برخی سرطان‌ها می‌گردند. در مطالعه‌ای که هفت سال بر روی ۷۸ هزار نفر انجام شد، مشخص شد افراد نیمه گیاهخوار ۸ درصد کمتر از افراد غیر گیاهخوار مبتلا به سرطان روده بزرگ شده‌اند.

مطالب کاربردی:  انواع رژیم مدیترانه‌ای برای لاغری در چند روز

 

مواد غذایی مجاز در رژیم غذایی flexostrin

مواد غذایی مجاز در رژیم غذایی flexostrin

رژیم غذایی flexostrin به مصرف پروتئین‌های گیاهی و دیگر مواد غذایی گیاهی با حداقل فراوری تاکید دارد و در عین حال استفاده از غذاهای حیوانی را محدود می‌کند. از جمله موادغذایی که اجازه دارید به صورت منظم در این رژیم مصرف کنید عبارت است از:

  • سبزیجات غیرنشاسته‌ای مثل لوبیا سبز، گل کلم،هویج و…
  • پروتئین گیاهی مانند سویا و حبوبات
  • سبزیجات نشاسته‌ای مثل نخودفرنگی، کدو حلوایی، سیب زمینی و ذرت
  • غلات کامل همچون پرتقال، سیب، توت، گیلاس، انگور
  • شیر گیاهی مانند شیر بادام، سویا، نارگیل و …
  • آجیل و دانه‌های مغذی مثل گردو، پسته، بادام، دانه چیا، آواکادو، زیتون و …
  • گیاه و ادویه همچون پونه، نعناع، ریحان، زردچوبه و …
  • نوشیدنی‌های همانند قهوه و چای
  • چاشنی‌ها مثل سس سویا کم نمک، سس کچاپ بدون قند و سرکه‌سیب

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *