بیبی چک چیست

بیبی چک وسیله‌ای برای تشخیص فوری بارداری است. این وسیله علاوه بر تشخیص فوری، بسیار ساده، ارزان و در دسترس است که برای اطمینان اولیه از بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. خانم‌هایی که قصد بارداری دارند یا به درستی از روش‌های جلوگیری استفاده نکرده باشند، با تاخیر در پریودی خود باید نسبت به تهیه بی بی چک و استفاده از آن اقدام کنند که از آخرین وضعیت خود در مورد بارداری مطلع شوند. 

نحوه استفاده از بیبی چک بسیار آسان است و نتیجه نهایی و درست آن به زمان و طرز استفاده از بیبی چک بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم این وسیله و انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم. 

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

نحوه عملکرد بیبی چک

قبل از آشنایی با عملکرد این وسیله، شاید از خود بپرسید بیبی چک چیست؟ در پاسخ باید گفت این وسیله با بررسی هورمون hCG در ادرار، باردار بودن یا نبودن خانم‌ها را تعیین می‌کند. در صورتی که پس از تخمک گذاری، تخمک بارور شده‌باشد، درون رحم مادر شروع به لانه گزینی می‌کند و این امر موجب می‌شود هورمون hCG که نوعی هورمون بارداری است، در بدن ترشح شود.

اکثر این وسیله‌ها توانایی تشخیص این هورمون را دارند، اما حتما باید سطح هورمون موجود در ادرار به حداقل 20 میلی واحد برسد که بتوان نتیجه بیبی چک مثبت را مشاهده کرد. برخی از مدل‌های این وسیله حساسیت بیشتری برای انجام تست دارند که معمولا در برگه راهنما مقدار این حساسیت ذکر شده است. 

عکس بیبی چک مثبت و عملکرد آن با مقدار هورمون hCG.

زمان مناسب استفاده از بیبی چک

شاید از خود بپرسید چگونه بیبی چک را مثبت کنیم؟ بهترین زمان استفاده از بیبی چک 21 روز پس از رابطه جنسی است یا در صورت تاخیر پریود، یک روز بعد از آن می‌توان از این کیت استفاده کرد. معمولا 7 الی 10 روز پس از تخمک‌گذاری هورمون hCG به مقدار مناسب برای انجام تست خواهد رسید. 

طبق بررسی‌ها، چرخه قاعدگی به این شرح است: 

  • در اکثر خانم‌ها 3 الی 7 روز پریودی وجود دارد که با محاسبه آن از روز اول، 14 یا 15 روز پس از آن تخمک‌گذاری انجام می‌شود. 
  • در صورت بارور نشدن تخمک، 14 روز بعد از تخمک‌گذاری، قاعدگی دوباره تکرار می‌شود که دوره‌ای 28 روزه را تشکیل می‌دهد. 
  • در صورت بارور شدن تخمک، 9 روز بعد از تخمک‌گذاری لانه‌گزینی اتفاق می‌افتد. 
  • بعد از انجام فرایند لانه گزینی، بدن شروع به ترشح هورمون hCG خواهد کرد.

دانستنی‌های جذاب:  کاپ قاعدگی چیست و چه فوایدی دارد؟

نکات لازم قبل از استفاده از بیبی چک

برای انجام تست بارداری باید مراحلی را انجام دهید که به شرح زیر هستند:

  • در ابتدا نسبت به تهیه بیبی چک خانگی اقدام کنید. برای خرید بیبی چک توصیه می‌شود حتما از داروخانه‌های معتبر و شلوغ خرید کنید، چرا که به دلیل فروش بیشتر، احتمال خرید جنس با کیفیت بیشتر خواهد بود.
  • حتما تاریخ انقضای بیبی چک را بررسی کرده و از منقضی نشدن آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که بی بی چک را قبلا خریداری کرده‌اید و مدتی در خانه مانده است، حتما تاریخ انقضای آن را نیز چک کنید. 
  • برای استفاده از بیبی چک چند روز بعد، طبق دستورالعمل‌های یادداشت شده روی راهنما می‌توانید از آن استفاده کنید، زیرا روش‌های استفاده هر مدل متفاوت است. 
  • قبل از استفاده از بیبی چک در منزل حتما وسایل لازم و محیط مناسب را مهیا کنید، برای این منظور به تایمر، لیوان یکبار مصرف و سطحی صاف نیاز دارید. 

روش استفاده از بیبی چک

توصیه می‌شود برای استفاده از بیبی چک حتما زمان صبح بعد از بیدار شدن را انتخاب کنید، چرا که در آن لحظه ادرار غلیظ‌تر است و هورمون hCG در بالاترین سطح خواهد بود. در ابتدا قبل از شروع به انجام تست، حتما دست‌های خود را تمیز بشویید. 

نحوه استفاده از بیبی چک.

پس از باز کردن جعبه بیبی چک و با توجه به نوع آن، ادرار خود را درون لیوان یکبار مصرف جمع کرده یا به طور مستقیم روی کیت ادرار کنید. نکته قابل توجه این است که پس از مقداری تخلیه ادرار، نسبت به جمع کردن ادرار میانی اقدام کرده که بتوانید به نتیجه صحیح تست کمک بیشتری کنید. 

در صورتی که نحوه استفاده از بیبی چک باید طوری باشد که ادرار روی نوار ریخته شود، قسمتی که برای این کار انتخاب می‌شود، جاذب ادرار است. پس از ادرار به مدت 5 الی 10 ثانیه (طبق دستورالعمل) با قرار دادن بیبی چک روی سطحی صاف، زمانی حدود 5 الی 10 دقیقه منتظر نتیجه بمانید. 

اگر بیبی چک شما مدلی بود که باید ادرار را در ظرف یکبار مصرف جمع کنید، بعد از جمع‌آوری ادرار باید توسط قطره چکان موجود در بسته بندی کمی ادرار را در محل جاذب بریزید. در برخی از بیبی چک‌ها قطره چکان وجود ندارد و باید قسمت جاذب آن را به طور مستقیم در لیوان ادرار وارد کنید و نوار را طبق زمان گفته شده در دستورالعمل نگه دارید. پس از آن بیبی چک را روی سطح صاف و خشکی قرار دهید و به مدت زمان 5 الی 10 دقیقه منتظر نتیجه بمانید. 

دانستنی‌های جذاب:  روانشناسی لباس کودک و نکات مهم در انتخاب لباس بچه

تفسیر بیبی چک را چگونه باید انجام داد؟

روی همه بیبی چک‌ها پنجره نمایشی وجود دارد که با وجود ادرار، رنگ آن تغییر می‌کند. در صورت ظاهر شدن خط یا نمادی روی این قسمت از کیت می‌توانید از اعتبار بی بی چک خود مطمئن شوید، در غیر این صورت آزمایش درست انجام نشده و نتیجه تست شما نامعتبر است. 

نمایش انواع تفاسیر بیبی چک.

دستورالعمل‌های بیبی چک‌ها به شکل متفاوت طراحی شده‌اند، لذا لازم است حتما در مورد نوع تفسیر نتایج کیت خود مطالعه‌ای داشته باشید. رایج‌ترین این تست‌ها دارای خطوط آبی یا صورتی و علائم مثبت یا منفی هستند. در صورتی که هورمون hCG در ادرار وجود نداشته باشد، خط دوم ظاهر نمی‌شود، در غیر این صورت ظاهر شدن خط دوم بیانگر بارداری است. با دریافت نتیجه مثبت این تست، لازم است به پزشک مراجعه کنید و آزمایش‌های لازم در این زمینه را زیر نظر پزشک خود انجام دهید. 

نتیجه دقیق تست در همان 5 الی 10 دقیقه ابتدایی ظاهر می‌شود، با گذشت زمان بیشتر امکان ظاهر شدن خطوط اضافی وجود دارد که نتیجه کاذب به شمار می‌آیند. 

انواع بیبی چک را بشناسید

بیبی چک‌های مختلفی در بازار وجود دارد که نوع عملکرد آنها نیز با هم متفاوت است. به همین دلیل بیبی چک‌ها از نظر عملکرد به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • بیبی چک نواری
  • بیبی چک قطره چکانی
  • بیبی چک مستقیم

نمایش انواع تفاسیر بیبی چک.

میزان قابل اطمینان بودن نتایج بیبی چک چقدر است؟

اکثر سازندگان ادعا دارند که نتیجه بیبی چک 99 درصد صحیح است. اما باید توجه داشت که توانایی بیبی چک‌ها نسبت به عملکردی که دارند، کاملا متفاوت است. در صورتی که به بارداری خود شک دارید و نتیجه تست منفی بود، نسبت به انجام آزمایش خون اقدام کنید یا طی چند روز بعد مجددا از بیبی چک استفاده کنید. 

دانستنی‌های جذاب:  فوت‌وفن‌های خرید لباس نوزاد

دریافت نتیجه‌ای فوری با کسب اطمینان

بیبی چک یکی از رایج‌ترین ابزار برای تشخیص فوری بارداری در خانه است. با توجه به تنوع در مدل‌های بیبی چک و درست عمل کردن آنها، امکان بروز خطا نیز در نتایج آن وجود دارد. لذا توصیه می‌شود بعد از دیدن نتایج برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید. 

از آنجایی که بی بی چک در فروشگاه‌های لوازم آرایشی نیز وجود دارد، لذا توصیه می‌شود، برای تهیه این کیت سعی شود حتما به داروخانه یا مراکز معتبر دیگر مانند فروشگاه مدیسه مراجعه کنید، و کالایی را تهیه کنید که ضمانت کیفیت دارد. شما می‌توانید از فروشگاه مدیسه نوع و تعداد دلخواه بیبی چک خود را با قیمت‌های مقرون به صرفه‌ای سفارش داده و در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنند.

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *