روزه داری

ماه مبارک رمضان یکی از مهمترین ایام سال بوده که مسلمانان در سراسر جهان آداب روزه‌داری را به جا می‌آورند. روزه داری در دین اسلام به معنای نخوردن غذا و نوشیدنی از اذان صبح تا اذان مغرب است. ساعات روزه بودن در ماه‌های مختلف سال به دلیل طلوع و غروب آفتاب متغیر است. در فصلی مانند تابستان که طولانی‌ترین روزهای سال را می‌گذرانیم می‌بایست حتی تا 16 ساعت گرسنگی و تشنگی را تحمل کنیم. با توجه به این موضوع باید در ساعاتی که می‌توانیم بخوریم و بیاشامیم به فکر ساعات گرسنگی نیز باشیم. همه به خوبی می‌دانیم که روزه گرفتن باعث پاکسازی بدن خواهد شد. اما از سمت دیگر اگر اصول تغذیه را رعایت نکنیم سیستم بدن انسان دچار مشکلاتی خواهد شد. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چگونه می‌توان روزه داری را آسان کرد؟

چگونه می‌توان روزه داری را آسان کرد؟

برای اینکه بتوانیم در روزهای ماه رمضان هم آداب روزه گرفتن را رعایت کنیم و هم کمتر دچار حس گرسنگی شویم باید اصولی را رعایت کنیم. این اصول به شرح زیر است:

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

در وعده شام یا سحر از غلات سبوس‌دار استفاده کنید.

یکی از غنی‌ترین مواد غذایی که فیبر فراوانی دارد غلات سبوس‌دار مانند گندم، جو و برنج است. اگر شما در وعده شام یا سحر از این منبع غذایی استفاده کنید دیرتر دچار علائم گرسنگی خواهید شد زیرا زمان هضم آن بسیار طولانی است.

از سبزی و میوه تازه استفاده کنید.

حتما در وعده غذایی خود از سالاد میوه و انواع سبزیجات استفاده کنید. مصرف این گروه غذایی نه تنها ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کنند بلکه شما در طول روز دیرتر دچار تشنگی خواهید شد.

نوشیدن آب را فراموش نکنید!

بدن انسان در طول روز نیازمند نوشیدن 8 لیوان آب است. سعی کنید در فاصله بین خوردن افطار تا سحر این مقدار آب را تا آنجایی که می‌توانید جبران کنید. درست است که نوشیدن حجم زیادی از آب در زمان کوتاه به سرعت باعث دفع آن می‌شود اما بدن آب مورد نیاز خود را جذب می‌کند.

از حبوبات استفاده کنید.

از حبوبات استفاده کنید.

حبوبات دانه‌هایی غنی از فیبر، پروتئین و مواد معدنی است که دارای کالری پایین بوده و باعث کاهش کلسترول و قند خون می‌شود. از سمت دیگر وجود فیبر در این مواد باعث می‌شود اسیدهای چربی در روده تشکیل شود که باعث ایجاد حس سیری در ایام روزه‌داری خواهد شد.

افطار و شام را یکی نکنید!

بسیاری از افراد به اشتباه در زمان خوردن افطاری حجم زیادی از مواد غذایی را مصرف می‌کنند. فراموش نکنید که معده شما ساعات بسیار طولانی خالی مانده و توانایی هضم غذای سنگین را ندارد. سعی کنید ابتدا روزه خود را با چای و خرما بشکنید و بعد از یک ساعت فاصله شام خود را میل کنید.

بهترین مواد غذایی و خوراکی‌ها برای ماه رمضان

 

از مصرف بیش از اندازه شیرینی جات در زمان روزه‌داری بپرهیزید!

تعدا بسیاری از افراد گمان می‌کنند که با خوردن شیرینی می‌توانند ساعات طولانی گرسنگی را تحمل کنند. درست است که این گروه از مواد غذایی انرژی بالایی دارند اما به دلیل آنکه سیری کاذب ایجاد می‌کنند باعث گرسنگی زودرس در طول روز خواهند شد.

یکی از نکات بسیار جالب این است که اگر شما به خوردن شکلات تلخ تمایل دارید تحمل روزه‌داری برای شما آسان‌تر خواهد شد.

از نوشیدن قهوه بپرهیزید.

سعی کنید تا آنجایی که می‌توانید از نوشیدن قهوه در ایام روزه‌داری بپرهیزید زیرا علاوه بر تشنگی شدید باعث تکرر ادار نیز خواهد شد. به جای قهوه سعی کنید از آب میوه‌های طبیعی مانند آب هندوانه، آب پرتقال و آب هویج استفاده کنید.

از نوشیدین چای پر رنگ بپرهیزید!

منظور از مضر بودن چای پر رنگ برای بدن انسان فقط مختص ماه رمضان نیست زیرا چای پر رنگ باعث از بین رفتن آهن بدن خواهد شد. در دوره روزه‌داری این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا باعث افزایش تشنگی در طول روز و دفع مواد معدنی خواهد شد.

از خوردن غذای پرچرب بپرهیزید!

از خوردن غذای پرچرب بپرهیزید!

متاسفانه در فرهنگ غذایی ما ایرانیان اغلب غذاها چربی مضر بالایی دارند. در ماه رمضان شما می‌توانید از انواع خورشت‌ها استفاده کنید اما به میزان چربی دریافتی خود توجه کنید زیرا مصرف بیش از اندازه غذاهای پرچرب باعث سوهاضمه و ناراحتی‌های گوارشی خواهد شد.

از حذف کردن وعده سحری بپرهیزید!

از حذف کردن وعده سحری بپرهیزید!

فراموش نکنید در ایام روزه‌داری شما نیازمند خوردن سه وعده غذایی هستید. وعده سحری باعث احساس سیری در شما شده و تحمل گرسنگی را بالا می‌برد.

از زنجبیل استفاده کنید!

زنجبیل هم به صورت تازه و هم به صورت پودر شده در بازار موجود است. این گیاه مفید باعث می‌شود شما زمان طولانی‌تری حس سیری داشته باشید. دقت کنید که در مصرف زنجبیل افراط نکنید.

از دمنوش‌هایی مانند بابونه و عرق کاسنی و شربت دارای تخم ریحان استفاده کنید.

استفاده از دمنوش و عرقیات در ماه رمضان از تعریق شدید جلوگیری کرده و باعث هیدراته شدن بدن انسان می‌شوند. به عنوان مثال دمنوش بابونه خاصیت ضد التهابی داشته و درد معده را تسکین می‌بخشد. برای رفع تشنگی می‌توانید کمی آبلیمو به دمنوشتان اضافه کنید تا در طول روز بدن شما هیدراته باشد.

از انواع مغزیجات استفاده کنید.

انواع مغزیجات بدون نمک در ایام روزه‌داری می‌تواند برای بدن انسان بسیار مفید باشد. انرژی و پروتئین بالایی که مغزیجات دارند باعث افزایش قوای بدن در طول روز خواهد شد.

آیا روزه گرفتن می‌تواند مضر باشد؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که مضرات روزه چیست یا گرسنگی زیاد باعث چه می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت که روزه گرفتن به دلیل اینکه در ساعات طولانی انجام می‌گیرد، می‌تواند برای بعضی از افراد مشکل ساز شود.

اغلب افراد در ایام روزه‌داری دچار درد معده، سرگیجه، بیحالی، یبوست و عفونت اداری خواهند شد. البته اغلب این مشکلات را با رعایت چند اصل به راحتی می‌توان حل کرد. در مورد روزه گرفتن باید این نکته را در نظر گرفت که خود فرد بهتر از هر شخص دیگری می‌تواند تشخیص دهد که آیا توانایی گرفتن روزه را دارد.

آیا گرسنگی فایده دارد؟

آیا گرسنگی فایده دارد؟

آیا تا کنون از خود پرسیده‌اید که فواید گرسنگی در چیست؟ و علت تحمل گرسنگی چیست؟ بر طبق روایاتی که از پیامبر اسلام وجود دارد ایشان مبارزه با تشنگی و گرسنگی را مبارزه با نفس در راه خداوند می‌دانستند و در جای دیگر فرموده‌اند که سخت گرفتن بر بدن باعث نزدیکی به خداوند خواهد شد.

اما از منظر علمی گرسنگی چه تبعاتی دارد؟ در طب سنتی تاکید بسیار زیادی بر روزه‌داری شده و اعتقاد دارند که باعث سم زدایی از بدن خواهد شد. طب مدرن نیز به این نکته تاکید دارد که روزه گرفتن باعث کاهش فشار  و از بین رفتن بیماری‌های التهابی و کاهش قند خون خواهد شد.

متخصصان گوارش معتقدند در زمان روزه گرفتن اسید معده توسط صفرا خنثی شده و از زخم معده جلوگیری می‌کند.

کاهش قند خون نیز یکی دیگر از مزیت‌های روزه‌داری بوده زیرا در طی روز گلوکز بر اثر افزایش سوخت و ساز بدن تجزیه می‌شود.

مطالب کاربردی :  مواد غذايي ضروري براي افطار

 

روزه‌داری به راحتترین روش ممکن

گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان جزو واجب‌ترین اعمال است. بسیاری از افراد علاقه بسیار زیادی به این ماه داشته اما به دلیل طولانی بودن روز نمی‌توانند روزه بگیرند. در این مقاله سعی کردیم درباره ترفندهایی صحبت کنیم که روزه داری را برای افراد آسانتر کند. سعی کنید در این روزها بیشتر به سمت خوردن میوه و سبزیجات تازه رفته و از مصرف قهوه و غذاهای پرچرب دوری کنید. نظر شما چیست؟ آیا شما روزه می‌گیرید؟ ترفندهایی که شما به کار می‌برید کدامند؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *