درمان جوش سر سیاه بینی

جوش‌های سرسیاه ‌جوش‌هایی بوده که روی سطح پوست به وجود می‌آیند. زمانی ‌که منافذ پوست مسدود و بسته باشند، جوش سر سفید و زمانی ‌که سطح جوش باز بوده و در معرض اکسیژن هوا قرار می‌گیرد، جوش سر سیاه تشکیل می‌شود.

خیلی از مردم تصور می‌کنند جوش‌ سرسیاه به این دلیل تیره ‌رنگ است که درون منافذ پوست چرک و آلودگی‌های سیاه ‌رنگی وجود دارد. ولی در واقع این سیاهی یا رنگ خاکستری تیره، چربی و سلول‌های مرده پوست بوده که منافذ پوست را بسته‌اند و در تماس با هوا اکسید و رنگ آن‌ها تیره شده است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

احتمالا شما هم همچون بسیاری دیگر به دنبال راهی جهت خلاص شدن از جوش سر سیاه بینی هستید، در این مقاله درمان جوش سر سیاه بینی خانگی، توصیه‌های متخصصان پوست و راهکارهای پیشگیری از به وجود آمدن این جوش‌‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد. پس برای دانستن راه‌های درمان جوش سر سیاه بینی در ادامه این مطلب با ما همراه باشید…

نسبت به باورهای نادرست درباره جوش‌ سر سیاه آگاه باشید

نسبت به باورهای نادرست درباره جوش‌ سر سیاه آگاه باشید

قسمتی از اینکه به چه دلیل این جوش‌های سر سیاه به‌طور کامل از بین نمی‌روند، این است که آن‌ها ناشی از تجمع چرک و آلودگی نمی‌باشند. در مقابل، آن‌ها از تجمع سلول‌های مرده پوست یا سبوم (چربی طبیعی) به وجود می‌آیند.

این مواد سپس با اکسیژن هوا واکنش داده و رنگ سیاه به خود می‌گیرند. افزون بر این غیرممکن است بتوانیم منافذ باز پوست را ببندیم، چرا که منافذ شما عضله نیستند. آن‌ها سوراخ‌هایی بوده که فولیکول‌های مو و غده‌های چربی پوست شما در آن‌ها قرار دارند.

درحالی‌که موادی مثل لیمو یا نعناع قادرند در ظاهر، منافذ شما را کوچک‌تر نمایند اما در واقعیت این منافذ کوچک نمی‌شوند. عوامل دیگری مثل ژنتیک، سن و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید همگی در ظاهر و اندازه منافذ شما تأثیرگذار هستند.

صورت خود را دو بار در روز و بعد از ورزش کردن بشویید

صورت خود را دو بار در روز و بعد از ورزش کردن بشویید

با اطمینان می‌توان گفت که این نخستین بار نیست که می‌شنوید شستن مرتب صورت به درمان آکنه (‌جوش) کمک خواهد کرد. این ایده خوبی بوده که صورت خود را حتی صبح‌ها نیز با پاک کننده صورت ملایم بشویید تا هرگونه آلودگی یا باکتری را (که ممکن است در طی شب روی پوست شما به وجود آمده باشد) پاک نمایید.

توجه کنید که پوست خود را بیش ‌از اندازه نشویید، چراکه چربی مفید پوست (سبوم) را از بین برده و درنتیجه پوست، چربی بیشتری را جهت جبران آن تولید می‌کند.

حتما صورت‌ خود را بلافاصله بعد از ورزش بشویید. چنانچه به آب دسترسی ندارید، دستمال مرطوب و پاک‌کننده صورت، گزینه‌ای عالی جهت این کار است. عرق می‌تواند همراه با آلودگی و چربی در منافذ پوست بماند؛ به همین علت باید صورت خود را قبل از خشک شدن عرق بشویید.

حداقل یک ‌بار در هفته روبالشی خود را بشویید

حداقل یک ‌بار در هفته روبالشی خود را بشویید

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از ایجاد جوش سر سیاه بینی شستن روبالشی می‌باشد. این کار، سلول‌های مرده پوست و چربی‌های اضافی صورت شما که هر شب روی آن باقی‌ مانده را پاک می‌نماید.

موهایتان را روی صورت خود نریزید و سعی کنید صورت خود را زیاد لمس نکنید

موها، آلودگی‌ها و میکروارگانیسم‌هایی به همراه داشته که قادرند روی صورت یا بینی شما بنشینید و موجب التهاب پوست شوند. بنابراین بهتر است از تماس موها با صورت خود جلوگیری نمایید. همچنین سعی کنید دستان خود را به ‌صورت یا بینی‌ خود نزنید. دستان حامل آلودگی‌ها و میکروب‌هایی بوده که قادرند روی صورت‌ شما بنشینند و سبب تجمع چربی و جوش‌های سرسیاه شوند.

چسب‌های بینی می‌توانند موثر باشند

چسب‌های بینی می‌توانند موثر باشند

چسب بینی یکی از روش‌های درمان جوش سر سیاه بینی در خانه است، که می‌توانید به سادگی با مراجعه به فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی آن را تهیه نمایید. چسب‌های بینی به‌طور موقت یک ‌لایه از پوست را برمی‌دارند. این لایه دارای چربی و آلودگی‌های اکسیدشده‌ای بوده که به جوش‌های سرسیاه شکل داده‌اند.

با این وجود، چسب‌های بینی از بازگشت دوباره جوش‌های سرسیاه جلوگیری نمی‌کنند، زیرا نمی‌توانند تولید و ترشح چربی پوست شما را تنظیم نمایند. البته چسب‌های بینی می‌‎توانند مضراتی نیز داشته باشند. درحالی‌که این چسب‌ها قادرند به‌طور موقت ظاهر منافذ را کوچک‌تر نمایند؛ ولی هم‌زمان قادرند تا چربی‌های طبیعی مهم و فولیکول‌های مو که برای پوست مفید بوده را هم از بین ببرند.

قیمت انواع ژل و کرم ضد جوش با کیفیت و اورجینال

 

هرگز جوش‌ سر سیاه را فشار ندهید و نکنید

هرگز جوش‌ صورت به خصوص جوش روی بینی را فشار ندهید. این کار موجب می‌شود که پوست بینی شما ملتهب و دچار عفونت شود و حتی جای زخم ایجاد نماید. افزون‌براین، زمان استفاده از اسکراب‌ها از سابیدن شدید سطح جوش‌های سرسیاه اجتناب نمایید؛ چراکه این کار باعث حساسیت و التهاب موضع جوش می‌شود.

برای درمان جوش سر سیاه بینی از ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید

از ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید

استفاده از ضد آفتاب چربی‌دار روی پوستی که به دلیل چربی بیش ‌از اندازه جوش و آکنه دارد، عجیب به نظر می‌آید؛ ولی مهم است صرف‌نظر از نوع پوستی که دارید (چرب، خشک یا حساس) حتما از کرم ضد آفتاب فاقد چربی و مواد کومدون زا استفاده نمایید. خوشبختانه محصولات فاقد چربی هم وجود داشته که به‌طور موثری از مضرات اشعه‌های UVA و UVB جلوگیری می‌کنند.

لایه‌برداری برای درمان جوش سر سیاه بینی

شاید با شنیدن لایه‌برداری، به‌یاد اسکراب‌های زبر و قوی بیفتید. این کار در حقیقت می‌تواند آکنه‌ها را ملتهب‌تر نماید. خوشبختانه، تعدادی لایه‌بردار شیمیایی ملایم جهت استفاده وجود دارد. به دنبال تهیه لایه‌بردارهایی باشید که دارای آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها (AHA ها و BHA ها) باشند.

این لایه‌بردارها اسیدهای ملایمی بوده که به برداشتن سلول‌های مرده پوست کمک و از تشکیل جوش سر سیاه بینی جلوگیری می‌نمایند. آن‌ها پوست را تمیز نموده و به نفوذ بهتر دیگر محصولات و اثربخشی بیشتر آن‌ها روی پوست کمک می‌نمایند.

با استفاده از ماسک خاک رس پوست‌تان را صاف و نرم‌تر کنید

با استفاده از ماسک خاک رس پوست‌تان را صاف و نرم‌تر کنید

درمان جوش سر سیاه بینی و صورت با خاک رس نیز امکان‌پذیر است. خاک رس ماده‌ای ملایم بوده که استفاده از آن به دوران باستان بازمی‌گردد. خاک رس چربی اضافی پوست را گرفته و به شل کردن یا حتی پاک نمودن آلودگی از منافذ مسدود شده کمک می‌نماید. ماسک‌های صورت با پایه خاک رس از چسب‌های بینی که یک‌لایه از پوست را برداشته، کارکرد ملایم‌تری دارند.

در مقابل، خاک رس وارد منافذ شده و به‌مرور آلودگی و چربی را بیرون می‌کشد. بعضی از ماسک‌های خاک رس دارای سولفور نیز بوده که به از بین بردن پوست مرده کمک نموده و باعث از بین بردن جوش صورت می‌شود. البته بسیاری از مردم به سولفور حساسیت دارند؛ درنتیجه اگر قبلا از محصولات دارای سولفور استفاده نکرده‌اید، بهتر است ابتدا پشت بازوی خود تست حساسیت انجام دهید.

مطالب کاربردی:  راه‌های جلوگیری جوش بعد از اصلاح صورت و درمان آن

 

درمان جوش سر سیاه بینی با ماسک‌های زغال

ماسک‌های زغال را امتحان کنید

این روزها زغال در انواع محصولات مراقبتی عرضه می‌شود. زغال یک سم‌زدای فوق‌العاده و درمان سریع جوش سر سیاه است. زغال به‌‌طور عمقی به داخل منافذ نفوذ نموده و به بیرون کشیدن چربی و دیگر آلودگی‌ها کمک می‌کند.

انواع گوناگونی از ماسک‌های شگفت‌انگیز زغال در داروخانه‌ها وجود دارد. شما می‌توانید قرص‌های زغال فعال را از داروخانه‌ها تهیه کرده و با استفاده از ترکیب خاک رس بنتونیت، روغن درخت چای (در حد 2 تا 3 قطره)، عسل یا فقط آب، بهترین ماسک صورت برای جوش را خودتان در خانه تهیه کنید.

رتینوئیدهای موضعی برای درمان جوش سر سیاه بینی

رتینوئیدهای موضعی از Vitamin A مشتق شده و ثابت‌ شده که به بهبود آکنه کمک می‌نمایند. کرم و ژل رتینوئیدهای موضعی در داروخانه‌ها موجود هستند. رتینول بازسازی سلول‌های پوست را افزایش داده و همچنین ممکن است ظاهر چروک‌ها را کم‌تر نماید.

به این نکته باید توجه شود که خانم‌های باردار بهتر است از مصرف رتینول اجتناب نمایند؛ چراکه مقدار بیش‌ از اندازه ویتامین آ در بدن آن‌ها می‌تواند مانع رشد صحیح جنین گردد. اگر باردار هستید، می‌توانید استفاده از روغن دانه گل سرخ یا رز هیپ را به‌جای رتینول جهت گرفتن اثرات مشابه امتحان نمایید.

درمان جوش سر سیاه بینی با ژل سالیسیلیک اسید

ژل سالیسیلیک اسید را امتحان کنید

سالیسیلیک اسید می‌تواند به از بین بردن کراتینی که منافذ را مسدود کرده و موجب ایجاد جوش‌های سرسیاه شده کمک نماید. همچنین این ژل، یک لایه‌بردار تاثیرگذار است؛ اما از آن، تنها در نواحی که جوش‌ سر سفید یا سر سیاه دارند، استفاده نمایید. مصرف این ژل برای تمام بدن، می‌تواند منجر به مسمومیت با سالیسیلات گردد.

سایر روش‌های درمان جوش سر سیاه بینی

درمان جوش سر سیاه بینی با خمیردندان

درمان جوش سرسیاه

یک روش جهت از بین بردن جوش سرسیاه با خمیردندان این است که مقداری خمیردندان را در ظرف کوچکی ریخته و با مسواک کمی مخلوط کرده تا نرم‌تر شود. سپس مسواک آغشته به خمیردندان را روی پوست تمیز بینی ماساژ داده تا محتویات جوش سرسیاه به‌خوبی تخلیه گردند. اجازه دهید خمیردندان به مدت 5 دقیقه روی پوست مانده و بعد آبکشی نمایید.

درمان جوش سر سیاه بینی با لیزر

در این روش اشعه لیزر پس از بی‌حسی پوست بر جوش‌های سر سياه پوست با طول موج معین تابیده شده که موجب از بین رفتن جوش‌های سرسیاه و یکدست شدن پوست خواهد شد.

مطالب پربازدید:  بهترین روتین مراقبت از پوست چرب و جوش دار

 

درمان جوش سر سیاه بینی با وازلین

درمان جوش سر سیاه بینی به شکل زیر است:

  • ابتدا مقداری وازلین (اندازه یک نخود)، روی نواحی از بینی که جوش‌های سرسیاه دارد، بزنید.
  • بعد از آن یک نایلون تمیز را روی نقطه‌ای که وازلین زده‌اید، بگذارید و اجازه دهید به مدت 5 الی 10 دقیقه باقی بماند.
  • سپس نایلون را از جای خود بردارید؛ خواهید دید که جوش‌های سر سیاه به حالت نیمه درآمده‌ای، هستند.
  • اکنون وازلین را به کمک یک دستمال یا حوله تمیز، از روی بینی پاک نمایید.
  • اکنون باید از یک پارچه توری یا بانداژ کمک گرفته و آن را از پایین به بالا، روی جوش سر سیاه فشار داده و بکشید تا پاکسازی گردند.

 

منبع : everydayhealth

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *