فواید دانه چیا در سلامتی بدن

دانه چیا یک دانه مغذی است که قصد داریم تا در این مقاله به آن بپردازیم و خواص فراوان و اعجاب انگیز آن را برای شما بیان کنیم. احتمالا نام این دانه پرخاصیت را شنیده باشید، اما از خواص بی‌نظیر آن غافل باشید. فواید و تاثیرات این دانه بر روی بدن به قدری زیاد است که در برخی مناطق بومی مایا به آن لقب قدرت را داده‌اند. سرخپوستان مایایی اولین کسانی بودند که به ارزش غذایی دانه‌های چیا پی بردند. این دانه‌های سیاه و ریز بر خلاف جثه ظریف و کوچک خود، کارهای بزرگی در جهت سلامتی انجام می‌دهند. این خوراکی مدرن و اعجاب انگیز با اضافه شدن به انواع غذاها، نوشیدنی‌ها و دسرها مسئولیت خود را در راستای سلامتی به موفق‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

دانه چیا چیست؟

 دانه چیا از کجا می‌آید؟

در پاسخ به این سوال که دانه چیا چیست؟ همانطور که پیش‌تر هم ذکر شد؛ دانه‌های چیا اندازه بسیار ریزی دارند که در رنگ‌های سیاه و سفید به دست می‌آیند. احتمالا تخم شربتی را از نزدیک دیده باشید، می‌توانید شباهت زیادی بین دانه‌های چیا و تخم شربتی از لحاظ شکل ظاهری مشاهده نمایید. این ماده با ارزش حدود چند هزار سال پیش از میلاد کشت شد و منطقه کشت آن مکزیک بود. ارزش غذایی و خاصیت پربار این دانه مغذی به حدی زیاد بود که آن را به عنوان هدیه‌ای برای خدایان خود در نظر می‌گرفتند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

خواص دانه چیا

در ارتباط با خواص دانه چیا می‌توان به این مورد اشاره کرد که اگر آن را به عنوان یک سوپر فود و مواد مغذی معجزه‌انگیز معرفی کنیم، اغراق نکرده‌ایم. برای این که شما هم به معجزه این دانه در جهت سلامتی بدن اعتقاد پیدا کنید، به تمام خواص آن می‌پردازیم. ارزش تغذیه‌ای چیا در خصوص فیبر، پروتئین، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و ویتامین‌های گروه B به حدی بالا است که مصرف آن علاوه بر افراد عادی به خانم‌های باردار نیز، توصیه می‌شود. چرا که؛ هیچ عوارض قابل توجهی برای آن مد نظر نیست. البته بهتر است این را هم بدانید که به منظور احتیاط بیشتر لازم است که قبل از انجام هر کاری، پزشک را نیز، در جریان بگذارید. در ادامه درباره خواص چیا برای تیروئید و خواص آن در بارداری بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آیا دانه چیا برای تیروئید مناسب است؟

اثر دانه چیا در تیروئید

مصرف دانه چیا برای پیشگیری و کنترل از تیروئید توصیه شده است. در ادامه خواص دانه چیا برای تیروئید را توضیح می‌دهیم.

وجود زینک در دانه چیا برای کنترل تیروئید

زینک یکی دیگر از مواد معدنی موجود در دانه چیا است که عملکرد غده تیروئید را بهبود می‌دهد. انجام این عملیات با فعال سازی هورمون‌های غده تیروئید قابل انجام است.

مطالب کاربردی:  چگونه از قرص زینک پلاس استفاده کنیم تا لاغرتر شویم؟

روی موجود در چیا قابل اهمیت است

وجود روی در دانه چیا باعث می‌شود تا تحریک و انتشار هورمون‌های TSH سریعتر اتفاق بیفتد. علاوه بر دانه چیا در مواد غذایی مانند مرغ، صدف و غذاهای دریایی نیز روی فراوانی وجود دارد.

دانه چیا برای افراد تیروئیدی به واسطه نبود گلوتن، کمک کننده است

دانه چیا برای افراد تیروئیدی به واسطه نبود گلوتن، کمک کننده است

گلوتن، پروتئینی است که برای بیماران دارای سلیاک مضر است. علاوه بر این، بیماران تیروئیدی هم امکان ابتلا به سلیاک را دارند. بدن بیماران دارای تیروئید که در مرز ابتلا به سلیاک با علایم تحریک روده هستند، نمی‌تواند جذب خوبی از داروهای تیروئید نشان دهد. بنابراین این افراد به صورت مداوم در جذب داروی تیروئید دچار مشکل می‌شوند.

قیمت دانه چیا با توجه به خواص ذکر شده و تمام فواید دیگری که ذکر همه آنها در این مقاله امکان پذیر نیست، بسیار پایین و مناسب است. چرا که شما با خرید این دانه ارزشمند، گنجینه‌ای پربار از تمام ویتامین‌ها در خانه خواهید داشت.

آنتی اکسیدان موجود در چیا

خاصیت آنتی اکسیدانی دانه چیا باعث می‌شود که این دانه مغذی فواید زیادی برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها از جمله تیروئید داشته باشد. وجود آنتی اکسیدان در چیا مانع از اکسید شدن چربی‌های آن می‌شود. علاوه بر این، وجود آنتی اکسیدان در هر ماده‌ای باعث مقابله با رادیکال‌های آزاد شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سرطان را کاهش می‌دهد. در نهایت آنتی اکسیدان مانع از پیری زودرس خواهد شد.

مطالب کاربردی:  مهم ترین عوامل ایجاد سرطان پوستی چیست؟

دانه چیا در بارداری

دانه چیا در دوران بارداری

به نظر می‌رسد؛ مصرف دانه چیا در بارداری بدون خطر باشد و اتفاقا طبق نظریه‌های مطرح شده این دانه مغذی را برای مادر و جنین مفید و ضروری می‌دانند. دلیل این که گفته می‌شود دانه چیا برای یک فرد باردار مفید است، به خاطر خاصیت خود چیا در برطرف کردن مشکلات بارداری است. مثال‌های مختلف این موضوع در ادامه آمده است.

رفع یبوست از طریق مصرف دانه چیا

یک خانم باردار به طور مرتب، دچار یبوست می‌شود. پس این دانه مغذی به عنوان یک فیبر عالی و مطلوب می‌تواند این مشکل را به طور سریع رفع کند.

چیا منبعی غنی از آهن

سردی دست و پا در بارداری امری طبیعی و بعضا به خاطر کمبود آهن است. بنابراین این دانه مغذی با داشتن مقادیر زیادی آهن می‌تواند مشکلات کم خونی را برطرف کرده و مفید واقع شود.

رفع نیاز روزانه کلسیم بدن با دانه چیا

کلسیم موجود در این دانه مغذی که دیگر نیازی به گفتن ندارد، بسیار بالا است. بیش از 150 میلی گرم کلسیم در 2 قاشق از چیا وجود دارد. نیاز روزانه یک خانم باردار به کلسیم حدود 1000 میلی گرم است. پس با این حساب زمانی که یک فرد دانه‌های چیا را در وعده‌های غذایی مختلف خود مصرف می‌کند حدود 15 درصد از نیاز روزانه کلسیم را برای بدن تامین کرده است.

چیا دارای پروتئین فراوانی است

چیا دارای پروتئین فراوانی است

پروتئین و مواد مغذی موجود در دانه‌های چیا علاوه بر اینکه احساس سیری را به طرف القا می‌کنند. بلکه باعث دوری خانم باردار از مصرف غذاهای بی‌خاصیت و چرب خواهند شد. همان‌طور که می‌دانید خانم باردار مرتبا گرسنه می‌شود و هوس خوراکی‌ها و مواد مضر را دارد.

دانه چیا را به امگا3 آن می‌شناسند

امگا 3 مطلوب در دانه‌های چیا برای خانم باردار مفید است. امگا 3 یک اسید چرب مفید برای رشد مغز جنین است. پس خانم‌های باردار می‌توانند از امگا 3 موجود در این دانه مغذی نهایت استفاده را داشته باشند. چون در ماهی به فراوانی از این اسید چرب مفید وجود دارد. ممکن است مادران باردار نتوانند به خاطر بوی ماهی از آن استفاده کنند. پس بهترین نوع دریافت امگا 3 دانه چیا می‌باشد.

درست است که تمام این موارد را در جهت ذکر خواص چیا مطرح کردیم، اما همیشه استثنائات وجود دارد. پس برای اینکه از هیچ نظر مشکلی برای افراد خصوصا خانم‌های باردار به وجود نیاید سعی کنید قبل از مصرف دانه چیا با پزشک خود مشورت داشته باشید.

برخی یافته‌ها حاکی از آن است که اگر دانه چیا به همراه فعالیت‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد، در روند کاهش وزن، مفید خواهد بود. آیا شما نظر یا تجربه‌ای در این باره دارید؟

مطالب کاربردی:  بهترین راهکارها برای لاغری سریع شکم

 

منبع: healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *