مدل یقه لباس اولین بخشی است که مورد توجه طرف مقابل قرار می‌گیرد. پس می‌توان گفت در اولین تاثیری که روی مخاطب گذاشته می‌شود، یقه مهم‌ترین بازیکن است. مدل یقه لباس در طی سال‌های طولانی تغییرات بنیادین کرده‌اند و این تغییرات همچنان ادامه دارد. هرسال با معرفی کالکشن‌ برندهای بزرگ مدل یقه لباس جدیدی معرفی می‌شوند و در صدر ترندها قرار می‌گیرند. با توجه به اهمیت یقه در لباس مهم است که انواع آن را بشناسیم و با این آگاهی مدل یقه مناسب برای فرم بدن خود و موقعیت مورد نظر را انتخاب کنیم. در ادامه مطلب با انواع مدل‌ یقه لباس آشنا می‌شویم تا شما بتوانید مدل یقه مانتو یا هر لباس دیگر که با اندام و استایل شما مطابقت دارد را برای خود انتخاب کنید.

یقه‌ها مدل‌های بسیار متفاوتی دارند اما به طور کلی می‌توان آن‌ها در سه گروه کلی جای داد:

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

یقه ایستاده (Band collar)

یقه ایستاده (Band collar)

همان‌طور که از نام آن مشخص است در این مدل یقه لباس بخش الحاقی به شکل ایستاده دور گردن قرار می‌گیرد. از نمونه‌های معروف این مدل می‌توان به یقه فرنچ یا اصطلاحا یقه دیپلمات اشاره کرد. الگوی این مدل یقه معمولا جدا از الگوی بالاتنه کشیده می‌شود، اما انواعی هم وجود دارد که به شکل سرخود روی الگوی اصلی برش داده می‌شود. یقه اسکی مردانه و یقه اسکی زنانه را هم می‌توان در این گروه قرار داد.

یقه برگردان (High strand collar)

یقه برگردان (High strand collar)

این مدل یقه لباس به نوعی است که تا می‌خورند و بخشی از آن روی سرشانه و جلوی لباس قرار می‌گیرد. آشناترین مدل از این گروه یقه انگلیسی در کت‌های مردانه است، اما زیرمجموعه‌های این گروه بسیار وسیع‌ است و شامل یقه آرشال ، یقه آمریکایی ، یقه شکاری و … می‌شود. الگوسازی این مدل یقه لباس اکثرا به شکل جدا از الگوی بالاتنه انجام می‌شود.

این دسته‌بندی اصلی‌ترین گروهی است که برای یقه‌‌ها در نظر گرفته می‌شود. در ادامه درباره مدل‌های مختلف یقه لباس صحبت می‌کنیم و اینکه هر مدل یقه لباس مناسب کدام موقعیت و اندام است.

یقه مسطح (Neckline collar)

این نوع مدل یقه لباس خطی است و فاقد هرگونه قطعه اضافه و الحاقات است. در این مدل الگوی یقه روی الگوی اصلی بالاتنه کشیده می‌شود. از معروف‌ترین انواع این مدل یقه می‌توان به یقه گرد و یقه هفتی اشاره کرد.

یقه گرد (Round collar)

یقه گرد (Round collar)

این مدل یقه را می‌توان قدیمی‌ترین مدل یقه‌ای که از دوران قدیم تا به حال به لباس‌های ما زیبایی بخشیده است، دانست. يقه گرد دوخت ساده و راحتی دارد؛ به همين دلیل سادگی  در لباس‌های مختلف کاربرد دارد به طور مثال در انواع تی‌شرت‌ها و بلوزهای مردانه از این مدل یقه استفاده می‌شود.

یک مدل یقه هم وجود دارد که معمولا با یقه گرد اشتباه گرفته می‌شود و آن مدل یقه جواهری است. این مدل دقیقا شبیه به یقه گرد است با این تفاوت که در نقطه بالاتری بسته می‌شود و دلیل نام‌گذاری آن هم به خاطر قرارگیری لبه آن دقیقا در محل بسته شدن گردنبند است.

ویژگی‌های یقه گرد

  • یقه گردهایی که بازی یقه زیادی دارند سرشانه‌ها را باریک‌تر نشان می‌دهند. اگر شانه‌های باریک دارید از انواع بسته این مدل یقه لباس استفاده کنید.
  • یقه‌های گرد بسته گردن را کوتاه‌تر نشان می‌دهند پس اگر به دنبال گردن‌ کشیده هستید به سراغ یقه‌های گرد باز بروید مثل یقه قایقی.
  • این مدل به خاطر انحنایی که دارد صورت شما را گردتر نشان می‌دهد. پس اگر فرم صورت گرد دارید این مدل برای شما مناسب نیست.
  • یقه گرد برای فرم صورت بیضی شکل و استخوانی با گردن کشیده بهترین انتخاب است.

یقه هفت (V Line collar)

یقه هفت (V Line collar)

این مدل شبیه عدد 7 فارسی یا حرف v در انگلیسی است. یقه هفت یک مدل کلاسیک برای پولیورهای مردانه است. این مدل بهترین انتخاب برای گردن‌های کوتاه است چراکه بیشترین کشیدگی را در گردن ایجاد می‌کند.این یقه هفت به دلیل اینکه چشم را به سمت پایین هدایت می‌کند در قسمت کمر و گردن حس باریکی ایجاد می‌کند.

ویژگی‌های یقه هفت

  • یقه هفت مناسب افراد کوتاه قد با گردن‌ کوتاه است.
  • اگر چانه تیز و صورت بسیار کشیده داشته باشید این مدل یقه این حالت کشیدگی را بیشتر می‌کند.

یقه خشتی (Square collar)

یقه خشتی (Square collar)

این مدل یک یقه چهارگوش به شکل مستطیل شامل یک لبه اقفی در قسمت سینه و دو لبه عمودی از سرشانه است. یقه خشتی در انواع لباس‌های زنانه به‌خصوص پیراهن‌های مهمانی و حتی لباس عروس کاربرد دارد. از آن‌جایی‌که تاکید این مدل روی سینه است ترکیب آن با یک سینه ریز زیبا یک ظاهر شیک و چشم‌نوار را می‌سازد.

ویژگی‌های یقه خشتی

  • این مدل گردن‌ را باریک و سرشانه‌ها را عریض‌تر نشان می‌دهد.
  • اگر صورت شما زاویه داشته باشد، زوایای این مدل یقه اغراق بیش از حدی در ظاهر شما ایجاد می‌کند و صورت را زمخت می‌کند.
  • یقه خشتی گزینه مناسبی برای افراد با فرم صورت بیضی  و سرشانه‌های ظریف است.

یقه دلبری (sweetheart collar)

یقه دلبری (sweetheart collar)

این مدل نوع تحول‌یافته‌ یقه خشتی است که قسمت پایینی آن به شکل منحنی و قلبی شده است. یقه دلبری از مدل یقه‌های پرطرفدار بین دوست‌داران سبک رترو (Retro style) است. یقه دلبری یک چاشنی زنانگی به لباس می‌بخشد و با تغییر میزان بازی یقه می‌توان برای هر اندامی زیبا باشد.

یقه دلبری

ویژگی‌های یقه دلبری

  • این مدل برای افرادی که استخوان‌های ترقوه برجسته دارند و علاقه‌مند هستند که تمرکز را روی این قسمت از بدن خود قرار دهند، بسیار مناسب است.

یقه قایقی (Boat collar)

یقه قایقی

این مدل یقه بازی زیادی به صورت افقی دارد و در الگوکشی آن عرض سرشانه بسیار کم در نظر گرفته می‌شود. این مدل یقه لباس اولین بار در یونیفرم نیرو‌های دریایی فرانسه استفاده شد. در دهه 1920 به دنیای فشن راه یافت و با طراحی‌های کوکوشنل به اوج محبوبیت رسید. از یقه قایقی در انواع پيراهن‎‌های زنانه و لباس عروس استفاده می‌شود.

ویژگی‌های یقه قایقی

  • این مدل یقه لباس توجه را به سمت سرشانه‌ها و قسمت پایینی گردن جلب می‌کند در نتیجه برای استخوان‌بندی‌های درشت و شانه‌های عریض انتخاب هوشمندانه‌ای نیست.
  • کسانی که پایین‌تنه‌ درشت و پهن دارند از این مدل یقه غافل نشوند چراکه یقه قایقی بدن‌ آن‌ها را به تعادل می‌رساند.
  • در یقه قایقی هرچه لبه یقه به گردن نزدیک‌تر باشد گردن کوتاه‌تر و صورت گرد‌تر به نظر می‌رسد.
  • این یقه چشم را به صورت افقی می‌چرخاند و برای افراد با سینه‌های بزرگ انتخاب درستی نیست.
  • مناسب‌ترین افراد برای این مدل یقه افراد با فرم صورت کشیده و شانه‌های باریک و بالاتنه‌های باریک هستند.

بیشتر بخوانید:  یقه رومی یا یقه قایقی

یقه هالتر (Halter collar)

یقه هالتر (Halter collar)

یقه هالتری دور گردن بسته می‌شود و اغلب به شکل پشت باز طراحی می‌شود به همین خاطر برای مدل یقه لباس بلند بسیار مناسب و به‌جا است. روی این مدل یقه لباس گردنبند استفاده نکنید در عوض می‌توانید از انواع گوشواره‌های پرتزئین بهره ببرید. اگر این مدل را برای لباس مهمانی خود انتخاب می‌کنید بهتر است از شنیون‌های بسته استفاده کنید تا از جذابیت این مدل یقه حداکثر استفاده را ببرید.

ویژگی‌های یقه هالتر

  • یقه هالتری بخشی از انتهای گردن را می‌پوشاند در نتیجه برای گردن‌های کوتاه به هیچ‌وجه انتخاب مناسبی نیست.
  • این یقه توجه را از سرشانه‌ها به بخش‌های مرکزی بدن هدایت می‌کند و برای افراد با شانه‎‌های عریض انتخاب مناسبی است.
  • اگر سرشانه‌های افتاده دارید یقه هالتری دقیقا آن‌ها را به نمایش می‌گذارد پس از آن استفاده نکنید.

در اين مطلب شما را با انواع مدل‌های یقه آشنا کردیم و ویژگی و تاثیر هرکدام از آن‌ها بر ظاهر شما را بررسی کردیم. این موضوع که از کدام مدل یقه برای لباس خود استفاده می‌کنیم بسیار تاثیر بزرگی روی ظاهر شما خواهد داشت پس باید با دقت به این مسئله بپردازيم.

حال شما با ما سخن بگوييد و نظر خود را درباره مدل‌های یقه لباس با ما درمیان بگذارید. آیا مدل‌های یقه را از قبل می‌شناختید؟ کدام مدل جذاب‌ترین یقه از نظر شماست؟

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *