روتین مراقبت از پوست مختلط به روش اصولی

چنانچه پوست صورت‌ شما در بعضی از نقاط خشک و در دیگر نقاط، چرب می‌باشد، نوع پوست شما مختلط می‌باشد. برقراری تعادل (یکدست شدن) در پوستی که دارای بخش‌هایی از هر دو نوع چرب و خشک است، کار سختی است. ولی راه حل این مشکل ساده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. درصورتی که برای برقراری این توازن از محصولات مناسب پوست مختلط استفاده نمایید، نتایج این کار، بسیار رضایت‌بخش خواهد بود.

چنانچه پوست شما از نوع مختلط است، در این مقاله با ما همراه باشید؛ چراکه در ادامه قصد داریم به معرفی و بررسی علل، راه‌های تشخیص و به ویژه روتین مراقبت از پوست مختلط بپردازیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

عوامل بروز پوست مختلط چیست؟

عوامل بروز پوست مختلط چیست؟

عوامل متعددی می‌تواند موجب بروز پوست مختلط گردد، ولی در اغلب موارد، زمینه و علتی ارثی دارد. با این وجود، محصولات مراقبت از پوستی که از آن‌ها استفاده می‌نمایید، قطعا در بدتر شدن پوست‌ شما و حتی ایجاد مشکلات بیشتر هم تاثیرگذار است.

در ادامه عواملی را که به‌ طور ناخواسته در بدتر شدن شرایط پوست مختلط موثر هستند، بررسی می‌کنیم. استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی مخصوصا محصولات پوستی دارای ترکیبات ناملایم، تحریک کننده و یا نامناسب، موجب خشک‌تر شدن پوست در نواحی خشک و ترشح بیشتر چربی در نواحی چرب پوست خواهد شد.

عوامل بروز پوست مختلط چیست؟

در حقیقت استفاده از محصولاتی که مناسب نوع پوست شما نمی‌باشند، موجب بروز اختلال در پوست و ایجاد پوست مختلط می‌شوند. همچنین ممکن است اگر از محصولات متناسب با نوع پوست ‎خود استفاده نمایید، همچنان پوست شما مقداری چرب باشد، اما حداقل بعضی از بخش‌های خشک و خشن پوست شما و دیگر بخش‌های آن، بیش از اندازه چرب نخواهد شد.

هنگامی که از محصولات مناسب پوستی استفاده نمایید، بلافاصله روند بهبود پوست شما شروع می‌شود؛ قسمت‌های خشک آن نرم و هموار شده و بخش‌های چرب پوست هم، چربی کم‌تری تولید می‌نمایند و کم‌تر دچار التهابات و جوش می‌شوند. از جهتی دیگر، اندازه منافذ باز پوست به حداقل می‌رسند.

چگونه پوست مختلط را تشخیص دهیم؟

چگونه پوست مختلط را تشخیص دهیم؟

مشاهده و وجود علائم زیر روی پوست صورت، به شما در تشخیص پوست مختلط کمک می‌نمایند:

  • سی دقیقه بعد از شستشوی صورت، مقداری از پوست صورت، چرب و سایر نواحی آن معمولی باقی می‌ماند.
  • منافذ بزرگ و واضحی روی بینی وجود دارد.
  • زمان استفاده از مرطوب کننده‌های مخصوص پوست چرب که چربی پوست را کاهش می‌دهند، در “ناحیه تی” احساس خوشایندی دارید، ولی روی “گونه‌ها” احساس خشکی می‌کنید. همچنین هنگامی که از مرطوب کننده‌های مخصوص پوست خشک استفاده می‌نمایید، پوست گونه‌ها طبیعی می‌‎باشد، ولی در “ناحیه تی” چربی فراوانی جمع شده و احساس سنگینی می‌کنید.
  • درگیر خشکی، پوسته ریزی و شوره سر هستید. البته الزاما این بدان معنا نیست که تمام اشخاصی که پوست مختلط دارند، دچار شوره سر می‌شوند.
  • وضعیت و حالت “ناحیه تی” با تغییر آب و هوا، متقابلا تغییر می‌نماید. به عنوان مثال در آب و هوای گرم و مرطوب، ناحیه تی سریع‌تر چرب و براق می‌شود. ولی در هوای سرد، برعکس دیرتر چرب و براق می‌شود.
  • برخی نواحی پوست به شکل پراکنده خشک و پوسته پوسته شده و هم‌زمان سایر نواحی پوست دچار آکنه می‌شود.

چگونه پوست مختلط را تشخیص دهیم؟

روتین مراقبت از پوست مختلط گاهی سخت به نظر می‌رسد. یکی از دشوارترین مراحل روتین مراقبت پوست مختلط، انتخاب بهترین محصولات روتین پوست مختلط می‌باشد. همان‌گونه که قبل‌تر هم گفته شد: چنانچه از محصولات مراقبتی متناسب با نوع پوست ‎خود استفاده نکنید، ممکن است مشکلات پوستی شما بدتر گردد.

استفاده از محصولات نامناسب، نواحی خشک پوست را خشک‌تر و بخش‌های چرب آن را به شدت چرب‌تر می‌کند. از جهتی دیگر، استفاده از این محصولات، مشکلات پوستی مربوط به این دو عارضه (به‎عنوان مثال بروز جوش و همچنین خشکی و ترک پوست) را هم تشدید می‌کند. به همین دلیل، ابتدا باید محصولات مراقبتی که با نوع پوست شما سازگار و برای آن مناسب می‌باشد را بیابید.

روتین مراقبت از پوست مختلط چیست؟

روتین مراقبت از پوست مختلط چیست؟

اکنون که با روش تشخیص پوست مختلط آشنا شدید، می‌توانید روش معمول و مناسب مراقبت از پوست خود (با توجه به نیاز آن) را انتخاب نمایید. برای برخورداری از پوستی سالم و شاداب، از توصیه‌‌های زیر پیروی و از محصولات مناسب پوست مختلط استفاده نمایید:

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

از شوینده مناسب پوست مختلط استفاده کنید

در طی روز؛ سطح پوست از گرد و غبار، چربی اضافه و آلودگی‌ها پوشیده می‌شود. جهت از بین بردن این آلودگی‌ها، دو مرتبه در روز (یک بار صبح و یک بار شب) صورت‌ خود را با شوینده‌های ملایم بشویید. از شوینده‌هایی استفاده نمایید که براق‌شدگی “ناحیه تی” را بدون به ‌وجود آمدن خشکی در ناحیه گونه‌ها، برطرف نماید. اگر پوست شما مختلط است، بهترین محصول جهت پاک نمودن و شستشوی صورت، “میسلار واتر” است.

از تونر آبرسان، نرم‌کننده و غیرمحرک استفاده نمایید

از تونر آبرسان، نرم‌کننده و غیرمحرک استفاده نمایید

در روتین پوست مختلط دهیدراته، از تونری استفاده نمایید که دارای ترکیباتی همچون آنتی اکسیدان‌ها و مواد موثره‌ای بوده که به ترمیم و جوانسازی پوست صورت کمک می‌نماید. به عبارتی، تونری که به خوبی فرموله شده باشد، به صورت همزمان در تغذیه پوست خشک و کاهش میزان چربی آن موثر می‌باشد. از جهتی تونر مناسب، از تشدید خشکی و چربی پوست هم جلوگیری می‌نماید. هرگز تونر مناسب را از روتین مراقبت از پوست‌ خود حذف نکنید.

مطالب مرتبط:  تفاوت تونر و سرم صورت، کدام یک برای پوست صورت بهتر است؟

 

لایه برداری کنید

در طی هفته، پوست صورت خود را یک الی دو بار لایه‌برداری نمایید، تا سلول‌های مرده و پوسته‌ها از سطح پوست شما پاک شود. اگر لایه‌هایی از سلول‌های مرده روی یکدیگر انباشته شوند، پوست صورت تیره و کدر می‌گردد. درنتیجه لایه برداری پوست مختلط، جهت جلوگیری از تیره و کدر شدن صورت بسیار اهمیت دارد. با این وجود، دقت داشته باشید که نباید بیش از اندازه معمول لایه برداری نمایید.

شایان ذکر است، پوست اشخاص با هم متفاوت است و به همین دلیل، جهت فهمیدن میزان دقیق و مناسب لایه برداری، باید چند باری از روش آزمون و خطا استفاده نمایید. چنانچه پوست مختلطی دارید از اسکرابی استفاده نمایید که برای انواع پوست مناسب می‌باشد؛ در هر حال شما با دو نوع پوست مختلف سر و کار دارید.

از مرطوب کننده استفاده کنید

از مرطوب کننده استفاده کنید

اگر تصور می‌کنید به دلیل داشتن پوست مختلط، نیازی به مرطوب کننده ندارید، بهتر است در این مورد تجدید نظر نمایید. همه اشخاص، با هر نوع پوستی (از جمله افراد با پوست مختلط) به مرطوب کننده صورت احتیاج دارند.

درنتیجه استفاده از کرم مرطوب‌کننده را از روتین مراقبت از پوست‌ مختلط، حذف نکنید. بهترین مرطوب کننده‌ پوست مختلط ، مرطوب کننده‌های فاقد چربی می‌باشند، چراکه استفاده از این نوع مرطوب‌کننده‌ (به‌ویژه در ناحیه تی) موجب افزایش چربی و براق شدن پوست نخواهد شد.

پوست خود را مدام لمس نکنید

گفتن جمله ” مدام به پوست صورت خود دست نزنید” ساده‌تر از عمل کردن به آن می‌باشد. ولی اگر پوست شما از نوع مختلط است، این مسئله بسیار مهم است. دست‌ها؛ حامل مقدار فراوانی گرد و غبار و آلودگی‌ نامرئی می‌باشند.

قطعا هیچ‌کس مایل نیست این گرد و غبار و آلودگی را به صورت خود منتقل نماید. چراکه در آخر این آلودگی‌‌ها، منافذ پوست را مسدود نموده و هم موجب ایجاد جوش می‌شوند. به همین علت همیشه باید پیش از کرم زدن به صورت، دست‌ها را به خوبی شست و قلم‌موهای آرایشی را هم به طور منظم شست‌وشو کرد؛ به خصوص اگر در حال درمان جوش صورت می‌باشید، رعایت این مسائل اولویت بیشتری خواهند داشت.

چربی اضافه پوست خود را پاک کنید

چربی اضافه پوست خود را پاک کنید

اگر پوست صورت شما در طی روز چربی زیادی تولید می‌نماید و براق است، از کاغذهای جذب کننده‌ی چربی پوست (Blotting Papers) استفاده نمایید. این کاغذها در بسته‌بندی‌های کوچک ارائه شده و به راحتی در کیف جای می‌گیرند و قادرند در طی روز، چربی اضافه را به سرعت از سطح پوست پاک نمایند. نگران آرایش ‎خود نباشید، این کاغذها بدون خراب نمودن آرایش، به طور موقت چربی اضافه پوست را به خود جذب می‌نمایند.

از ضد آفتاب طیف گسترده استفاده نمایید

از ضد آفتاب طیف گسترده استفاده نمایید

ضد آفتاب طیف گسترده، تنها مختص پوست مختلط نیست. تمامی اشخاص، با هر نوع پوستی باید از آن استفاده نمایند. یکی از مهم‌ترین نکات جهت روتین مراقبت از پوست مختلط، استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب طیف گسترده (با SPF 30 یا بالاتر) به مقدار کافی است.

استفاده از ضد آفتاب یکی از اصلی‌ترین مراحل روتین پوستی است؛ چراکه در طی روز، زمان زیادی را در معرض پرتوهای نور آفتاب قرار دارید و درصورتی که در این شرایط از ضد آفتابی با SPF مناسب استفاده نکرده باشید، صدمات بسیاری به پوست شما وارد می‌شود. این صدمات شامل علائم پیری پوست، ایجاد خطوط، چین و چروک و همچنین لک‌های تیره روی پوست صورت می‌شود.

قطعا هیچکس از بروز چنین علائمی خوشحال نخواهد شد. به خاطر داشته باشید جهت مراقبت از پوست خود در برابر آفتاب، مقدار زمان کم‌تری در معرض نور خورشید قرار بگیرید. هنگامی که در فضای باز هستید تا حد امکان در سایه حرکت نمایید یا بایستید و تا حد امکان نواحی از بدن خود را که در معرض نور آفتاب قرار دارد را بپوشانید.

مطالب پربازدید:  مراحل روتین پوستی؛ بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست

 

در آخرین مرحله از روتین مراقبت از پوست مختلط، از ماسک صورت استفاده کنید

در روتین مراقبت از پوست مختلط، استفاده از ماسک صورت مناسب، یکی از بهترین روش‌های مراقبت از آن است؛ جهت این کار می‌توانید از “مولتی ماسک” استفاده نمایید. مولتی ماسک یعنی از چند ماسک به طور همزمان در نواحی مختلف صورت، با توجه به نیاز و مشکلی که در هر ناحیه وجود دارد، استفاده نمایید. استفاده از این روش (multi masking) برای کسانی که دارای پوست مختلط هستند، بسیار مناسب بوده و توصیه می‌شود.

البته دقت داشته باشید که همیشه باید ماسک صورت را روی پوست کاملا تمیز استفاده نمایید، جهت این کار ابتدا صورت خود را با یک پاک کننده صورت ملایم بشویید و با ملایمت خشک نمایید، سپس از ماسک صورت استفاده کنید.

 

منبع : nordstrom

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *