تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر

درصورتی که پوست سر شما خشک می‌باشد، یا مدام پوسته پوسته می‌شود، ممکن است به این فکر بیفتید که شوره دارید. ولی این مسئله می‌تواند علامت خشکی پوست سر هم باشد. شوره و خشکی پوست سر، علائم مشابه به هم داشته که هردو ممکن است موجب ورقه ورقه شدن پوست سر یا همان ایجاد پوسته و خارش سر شوند. ولی همچنین ممکن است، در شرایط کاملا متفاوت از یکدیگر قرار بگیرند.

چنانچه می‌خواهید تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر را بدانید، باید بگوییم در پوست سر خشک، پوست به دلیل کمبود رطوبت کافی، به شدت تحریک شده و ورقه ورقه می‌شود. ولی در شوره سر، این مسئله به دلیل وجود چربی بیش از اندازه پوست سر پدید می‌آید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

روغن اضافی، موجب می‌شود که سلول‌های پوست، به طور افزایشی ایجاد گردند و سپس بریزند. این که بدانید شما در کدام شرایط هستید و علت اصلی به وجود آمد این پوسته‌ها چه هستند، به شما کمک کرده تا برای همیشه از شر آن‌ها خلاص شوید. با ما همراه باشید تا در مورد علت خشکی پوست سر و شوره بیشتر بدانید.

دلایل و علائم خشکی پوست سر

دلایل و علائم خشکی پوست سر

کمبود کدام ویتامین باعث خشکی پوست سر میشود؟ ویتامین E مهم‌ترین ویتامینی بوده که کمبود آن سبب آسیب دیدن پوست و خشکی آن می‌شود. با تغذیه درست می‌توانید تا حد بسیاری نیاز بدن خود به ویتامین E را تامین نمایید. شما وقتی که دچار خشکی پوست سر می‌شوید که رطوبت پوست شما کم باشد. در نتیجه پوست سر شما، تحریک و پوسته پوسته شده و در آخر می‌ریزد. در صورتی که پوست سر شما خشک می‌باشد، پس دیگر نقاط بدن شما هم مثل آرنج یا پاها، ممکن است خشک باشد.

خشکی پوست سر می تواند علت‌های دیگری داشته باشد، از جمله:

  • هوای سرد و خشک
  • کمبود آب
  • حمام کردن با آب داغ
  • استفاده بیش از اندازه از شامپو
  • وسایل حرارتی مو مانند سشوار و اتوی مو
  • التهاب یا ورم پوست سر که می‌تواند ناشی از تماس بعضی از محصولات، مثل: شامپو، ژل‌ها یا اسپری حالت دهنده مو، به پوست سر شما باشد.

دلایل و علائم شوره سر

دلایل و علائم شوره سر

به صورت نرمال، زمانی که به سلول‌های روی پوست سر و بدن احتیاج پیدا می‌کنید، چندین برابر می‌شوند. سپس می‌میرند و می‌ریزند. زمانی که شما شوره دارید، سلول‌های روی پوست سر شما سریع‌تر از حالت عادی می‌ریزند.

علت اصلی ایجاد شوره سر چیست؟

علت اصلی ایجاد شوره سر چیست؟

علت اصلی ایجاد شوره سر، یک نوع التهاب و اگزمای پوستی بوده که به آن التهاب سبورئیک گفته می‌شود؛ شرایطی بوده که در آن پوست، چرب، قرمز و پوسته پوسته می‌شود. این پوسته‌های سفید یا زرد رنگ که جدا می‌شوند، ایجاد شوره می‌نمایند و به صورت ذرات ریز روی سطح مو پخش می‌گردند. ممکن است شما در نواحی از بدن خود که غدد چربی دارید، از جمله: ابروها، کشاله ران، زیر بغل و در کنار بینی، دچار اگزمای سبورئیک شوید. در کودکان به این مشکل، به اصطلاح cradle cap گفته می‌شود.

ولی اغلب، قارچی به نام مالاسزیا (malassezia)، موجب ایجاد شوره می‌شود. این قارچ، به صورت طبیعی روی پوست سر زندگی می‌کند. اما برخی از افراد از آن به مقدار خیلی زیاد داشته که این موجب می‌شود تا سلول‌های پوست، بیشتر از حالت عادی رشد یابند و زیاد گردند.

قیمت انواع محصولات تقویت کننده و پرپشت کننده مو

 

علت اصلی ایجاد شوره سر چیست؟

بعضی از فاکتورهایی که موجب تکثیر ملاسزیا می‌شوند عبارتند از:

  • سن
  • هورمون‌ها
  • استرس
  • موی کثیف، موجب پدید آمدن شوره نمی‌شود، ولی در صورتی که خیلی دیر به دیر موهای خود را بشویید، پوست سر شما چرب شده و موجب ایجاد شوره می‌شود.

نشانه‌های شوره سر در مقابل خشکی پوست سر

نشانه‌های شوره سر در مقابل خشکی پوست سر

یک راه که می‌توانید فرق شوره و پوسته سر را (که هر دو منجر به ایجاد پوسته می‌شوند) تشخیص بدهید، از طریق ظاهر آن‌ها است. دانه‌های شوره، بزرگت ر و چرب‌تر می‌باشند. ولی هر دو حالت چه پوست سر خشک، چه شوره، قادر است تا منجر به خارش پوست سر شود. در جدول زیر، تفاوت شوره و پوسته ناشی از خشکی را نشان داده‌ایم:

  شوره

 

(Dandruff)

خشکی پوست سر

 

(Dry scalp)

پوسته های چرب و بزرگ به رنگ زرد یا سفید
پوسته های کوچک تر و خشک
خارش پوست سر
پوست چرب، قرمز و پوسته پوسته شده
خشکی پوست در بقیه قسمت های بدن

مطالب کاربردی:  آشنایی با خواص روغن کرچک برای پوست و مو

 

درمان شوره و خشکی پوست سر

درمان شوره و خشکی پوست سر

شما می‎‌توانید شوره را خودتان، با استفاده از شامپوی مناسب درمان نمایید. چنانچه از شامپوهای ضد شوره برای حداقل یک ماه استفاده نمودید و شوره سر شما برطرف نشد، یا بدتر خواهند شد، یا پوست سر شما قرمز یا متورم می‌گردد. از یک متخصص امراض پوستی وقت بگیرید، چرا که ممکن است مشکل پوستی دیگری داشته باشید که به درمان نیاز داشته باشد.

چنانچه پوست سر شما خشک می‌باشد، با یک شامپو برای خشکی پوست سر که ملایم است، آن را شستشو داده و سپس از یک نرم کننده آبرسان استفاده نمایید. یک راه دیگر جهت تشخیص اینکه آیا شما پوست سر خشک دارید یا شوره سر، این است که پیش از رفتن به رختخواب، یک مرطوب کننده سبک را روی پوست خود بزنید. اگر دلیل، خشکی پوست سر باشد، صبح، پس از آنکه دوش گرفتید، پوسته‌ها محو خواهند شد.

بعضی از آرایشگرهای مو، جهت رفع خشکی پوست سر، درمان‌هایی که در آن از بخار استفاده می‌شود، انتخاب کرده تا رطوبت بیشتری برای پوست سر ایجاد نمایند. جهت درمان شوره خفیف، موهای خود را هر روز با یک شامپوی ملایم شسته تا از مقدار چربی روی پوست شما کاسته شود. چنانچه شامپوی معمولی جوابگو نبود، یا شوره سر شما شدید بود، شامپوی ضد شوره را امتحان نمایید.

شامپوی ضد شوره حاوی چیست؟

شامپوی ضد شوره حاوی چیست؟

اغلب شامپوهای ضد شوره، حاوی داروهایی بوده که قارچ‌ها و پوسته سر را از بین می‌برند. در زیر به چند نمونه از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

Pyrithione zinc :  یک داروی ضد قارچ می‌باشد. قارچ‌های روی سر که موجب ایجاد پوسته می‌شوند را می‌کشد. این دسته شامپو‌ها به قدری ملایم بوده تا بتوان از آن‌ها به صورت روزمره استفاده نمود. در شامپوی هد اند شولدرز (head and shoulders)) از این دارو استفاده شده است.

سلنیوم سولفید  (selenium sulfide) :  قارچ‌ها را کاهش داده و از خشک شدن سلول‌های پوست جلوگیری می‌نماید. چنانچه موی بلوند یا طوسی دارید یا موهای خود را رنگ می‌کنید، پیش از اینکه از شامپوهای دارای سلنیوم سولفید استفاده نمایید از دکتر خود بپرسید چرا که ممکن است رنگ موهای شما را تغییر بدهد.

الت هشت : شامپوی ضد شوره حاوی چیست؟

کتوکونازول  (ketoconazole) : قارچ‌هایی که موجب شوره شده را می‌کشد. شما می‌توانید آن را در نسخه قوی‌تر خریداری نمایید.

سالیسیلیک اسید  (salicylic acid) : پوسته‌های اضافی را پیش از آنکه بریزند از روی سر حذف می‌نمایند. در برخی از افراد، سالیسیلیک اسید، می‌تواند اغلب موجب خشکی پوست سر شود و پوسته‌های بیشتری ایجاد نماید.

شامپوهای حاوی روغن درخت چای هم، یک راه‌حل جهت درمان شوره است. روغن درخت چای، یک ماده طبیعی با خواص ضدقارچ می‌باشد. مطالعات نشان داده است که روغن درخت چای، پوسته سر را تا 5 درصد کاهش می‌دهد بدون اینکه عوارض جانبی داشته باشد.

نکات

نکات مراقبت مو

بعضی از اشخاص به روغن درخت چای آلرژی دارند، در نتیجه پیش از آنکه استفاده نمایید، از دکتر خود مشورت بگیرید. در صورتی که عوارضی مثل قرمزی یا التهاب پوستی داشتید، فورا مصرف آن را قطع نمایید. مهم نیست از چه شامپوی ضد شوره‌ای استفاده می‌کنید، پیش از استفاده، حتما دستورالعمل روی محصول را بخوانید.

مطالب پربازدید:  شوره سر مرطوب چیست و ساده‌ترین روش خانگی برای درمان آن

 

تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر

شوره سر درمان قطعی ندارد. اغلب افراد مجبور هستند برای طولانی مدت، علائم ناشی از شوره سر را مدیریت نمایند. به طورمعمول، پوسته‌ها می‌آیند و می‌روند. درمان خانگی پوسته پوسته شدن سر و شوره با یک شامپوی ضد شوره مناسب، می‌تواند شرایط را کنترل نماید و از خارش و پوسته پوسته شدن آن، جلوگیری نماید. شامپوهای ضد شوره تنوع فراوانی دارند. شما می‌توانید آنها را امتحان کرده و به مصرف هر یک که جهت کنترل شوره سر شما مناسب‌تر بود ادامه دهید.

علاوه بر شامپوهای ضد شوره، شامپوهایی برای درمان خشکی سر تولید شده‌اند که در همین مقاله نیز به معرفی بعضی از آنها پرداختیم. در این مطلب در مورد تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر صحبت کردیم. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. ضمنا شما می‌توانید جهت تهیه انواع محصولات مراقبتی و آرایشی به فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی مدیسه مراجعه نمایید.

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *