رفع سیاهی مچ پا

هرچقدر هم که زیبا آرایش کنیم و جذاب بپوشیم، یک لکه‌ کوچک مانند سیاهی مچ پا، می‌تواند به‌ طور کل ظاهر ما را خراب نماید. با توجه ‌به این که پوست اطراف مچ پا، مثل پوست زانو و آرنج، نازک‌تر از نواحی دیگر می‌باشد، گاهی خشک، ضخیم و تیره می‌شود. رخ دادن چنین اتفاقی ناراحت کننده بوده و به طور معمول تاثیر منفی بر اعتماد به ‌نفس ما خواهد داشت. در این مطلب با بررسی درمان‌های خانگی، شما را با روش‌هایی ساده، کم ‌هزینه و بی‌ خطر جهت رفع سیاهی مچ پا آشنا خواهیم کرد.

ما در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه با هزینه کم و بدون مراجعه به دکتر، به رفع تیرگی مچ پا و بدون عوارض آن بپردازید. در نتیجه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

چه عواملی موجب سیاهی مچ پا می‌شوند؟

چه عواملی موجب سیاهی مچ پا می‌شوند؟

عوامل متعددی وجود داشته که قادر است تا منجر به سیاهی و تیرگی مچ پا گردد. اطلاع از عوامل زمینه‌ای جهت یافتن درمان مناسب بسیار اهمیت دارد. بعضی از شایع ترین علت‌های تیره شدن مچ پا عبارت‌اند از:

  • اصطکاک دائمی با لباس‌ها یا پوشیدن چکمه
  • رعایت نکردن نظافت و بهداشت
  • کمبود رطوبت
  • تجمع سلول‌های مرده
  • قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور آفتاب
  • هایپرپیگمانتاسیون
  • التهاب
  • بعضی از مشکلات پوستی (اگزما، پسوریازیس و غیره)
  • شرایط پزشکی (کبودی، پیچ خوردگی مچ پا، استاز وریدی، تب خال دار کوه راکی و غیره)

در صورتی که بنا بر یکی از مواردی که به آن اشاره کردیم، مچ پای شما تیره شد، می‌توانید از درمان‌های خانگی زیر جهت رفع سیاهی مچ پا استفاده نمایید.

روشن کردن پوست مچ پا با کمک آب لیمو

روشن کردن پوست مچ پا با کمک آب لیمو

آبلیمو به علت ماهیت اسیدی‌اش، یکی از برترین ماده‌های سفید کننده‌ طبیعی می‌باشد. آبلیمو خاصیت قابض، ضدعفونی کننده و روشن کننده‌ پوست شگفت انگیزی داشته که به بهبود کامل و رفع سیاهی مچ پا کمک می‌نماید. آب یک لیموی تازه را گرفته و مستقیما روی مچ پاهای تیره خود بزنید. حتی می‌توانید یک تکه لیمو را برای چند دقیقه روی مچ پا بگذارید. اجازه دهید نیم ساعت بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

چنانچه این کار را دو مرتبه در روز انجام دهید، در عرض یک هفته موجب رفع سیاهی مچ پا می‌شود. با اضافه کردن ماست، آرد و زردچوبه می‌توان خاصیت سفید کنندگی آب لیمو را تقویت نمود.

عصاره‌ آلوئه ‌ورا، یک روشن کننده‌‌ باستانی

عصاره‌ آلوئه ‌ورا، یک روشن کننده‌‌ باستانی

قدمت استفاده از آلوئه‌ ورا به منظور روشن ‌کننده پوست به سالیان بسیار دور باز می‌گردد. با مالیدن آلوئه ‌ورا به روی ناحیه تیره‌ مچ پا، عملیات آب‌رسانی به پوست شروع و تیرگی آن تا حد فراوانی رفع می‌شود. جهت استفاده از آلوئه ‌ورا، با بریدن برگ گیاه، عصاره‌ ژل مانند آن را استخراج نمایید و مچ پاهای خود را هر روز با آن ماساژ بدهید. این کار حداقل باید به‌ مدت 30 دقیقه انجام گردد. پس از آن می‌توانید پاهای خود را با آب شستشو دهید.

روغن نارگیل، شفافیت پوست به کمک ویتامین E

روغن نارگیل با اسیدهای چرب واجب و ویتامین E غنی شده است. وجود ویتامین E در میوه‌ نارگیل به شفافیت پوست کمک می‌نماید؛ در نتیجه می‌توانید مقداری روغن نارگیل خالص را با ملایمت روی ناحیه اطراف مچ پا زده و بگذارید تا به‌ مدت 15 دقیقه بماند.

سپس آن را با یک صابون ملایم و آب ولرم شستشو دهید. جهت رسیدن به نتیجه‌ دلخواه این کار را هر روز و به مدت چند دقیقه انجام بدهید. جهت اثربخشی بیشتر می‌توانید نصف قاشق چای ‌خوری آب لیمو را با روغن نارگیل مخلوط کرده و ناحیه‌ تیره مچ پا را با آن ماساژ بدهید.

روغن کرچک، کمک به حذف رنگدانه‌ها برای رفع سیاهی قوزک پا

روغن کرچک، کمک به حذف رنگدانه‌ها برای رفع سیاهی قوزک پا

روغن کرچک یک روش درمان طبیعی و فوق‌ العاده جهت از بین بردن رنگدانه‌های پوست می‌باشد. این روغن موجب کاهش تولید بیش از اندازه ملانین در پوست شده و مواد مغذی حیاتی را به آن می‌رساند.

در نتیجه ناحیه آسیب دیده پوست از لحاظ ظاهری ترمیم و رنگ آن روشن‌تر می‌شود. هر شب پیش از خواب به مدت 10 دقیقه ناحیه تیره مچ پا را با روغن کرچک ماساژ بدهید. سپس با پوشیدن یک جفت جوراب، روی بخش آسیب‌دیده را بپوشانید. وقتی ‌که از خواب بیدار شدید، پاهای خود را با آب ولرم شستشو دهید. جهت گرفتن نتیجه‌ مطلوب، بهتر است که این کار را به‌ طور منظم انجام دهید.

قیمت انواع کرم روشن کننده پوست

 

ترکیب شیر و آرد برنج، سه ماده شفاف کننده‌ پوست

خواص پاک کنندگی، مرطوب کنندگی و روشن کنندگی شیر قادر است تا به رفع سیاهی مچ پا کمک نماید. این مایع زمانی که با آرد برنج ترکیب گردد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. در نتیجه 3 قاشق غذاخوری شیر خنک تازه را با ۱ قاشق غذاخوری آرد برنج ترکیب نمایید و تا خمیر غلیظ و یک‌دستی به ‌دست بیاید. هر روز به مدت 10 دقیقه مچ پا را با این خمیر با ملایمت ماساژ بدهید. بعد از خشک شدن آن را با آب ولرم شستشو دهید.

آب سیب‌زمینی، روشی سنتی برای رفع سياهي قوزك پا

آب سیب‌زمینی، روشی سنتی برای رفع سياهي قوزك پا

سیب زمینی دارای کمپلکس آنزیمی مس-پروتئین بوده که به آن کاتکولاز گفته می‌شود. استفاده مرتب از کاتکولاز پوست تیره را روشن می‌نماید. جهت درمان و رفع سیاهی قوزک پا در خانه، یک سیب ‌زمینی را از وسط نصف نموده و آب آن را بگیرید.

گرفتن آب سیب ‌زمینی رنده شده هم مفید خواهد بود. آب سیب ‌زمینی را به طور مستقیم روی مچ پا مالیده و به‌ مدت 15 دقیقه آن را مرطوب نگه دارید. در نتیجه به محض خشک شدن آن را با آب ولرم بشویید. جهت اثرگذاری بیشتر می‌توانید آب سیب ‌زمینی را با آب لیمو ترکیب نمایید.

آب خیار، روشن‌ کننده‌ همه کاره

بسیاری از اشخاص با خاصیت سفید ‌کنندگی خیار جهت رفع سیاهی زیر چشم آشنا هستند. افزون ‌بر زیر چشم شما می‌توانید از خیار جهت رفع سیاهی مچ پا، زانو و آرنج نیز استفاده نمایید. این میوه غنی از ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی (A  و  C) بوده که با از بین بردن سلول‌های مرده، پوست را جوان می‌نماید.

جهت رفع تیرگی مچ پا یک خیار کوچک را رنده کرده تا آب آن گرفته شود. سپس تکه‌های رنده شده را روی نواحی تیره مچ پا بمالید. یک روش دیگر، این است که  خیار را به‌ طور حلقه‌های ضخیم برش بدهید و آن را با ملایمت روی مچ پا بمالید و پس از 15 دقیقه محل تیرگی را با آب ولرم بشویید. جهت گرفتن نتیجه این کار را هر روز تکرار نمایید.

بادام و عسل، دو ماده‌ غنی از ویتامین  E

بادام و عسل، دو ماده‌ غنی از ویتامین  E

بادام غنی از ویتامین E بوده که هم جهت رفع تیرگی مچ پا و هم روشن نمودن نواحی تیره بدن عالی است. از یک مشت بادام آسیاب شده با مقداری آب خمیر یک‌دستی درست نمایید. عسل را به خمیر اضافه کرده و خوب ترکیب نمایید. آن را روی تیرگی مچ پا مالیده و بگذارید تمام شب بماند و صبح با آب سرد شستشو دهید. جهت رفع کامل تیرگی این کار را هر روز تکرار نمایید. در این دستور می‌توان عسل را با شیر خام جایگزین نمود.

پودر چوب صندل و گلاب، مرطوب کننده‌ طبیعی

هم چوب صندل و هم گلاب برای کاهش تیرگی پوست عالی هستند. اگر این دو ماده را با هم مخلوط کنید، پوست شما تمیز و مرطوب می‌شود و حتی به ترمیم جای زخم نیز کمک می‌کند. با مخلوط کردن ۲ قاشق غذاخوری گلاب با ۲ قاشق غذاخوری پودر چوب صندل، یک خمیر درست کنید. آن را روی مچ پا بمالید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به آرامی ماساژ دهید. سپس اجازه دهید که این خمیر به‌ طور طبیعی خشک شود و سپس آن را با آب سرد بشویید. بهتر است این کار را هر روز تکرار کنید.

رفع سیاهی مچ پا با ترکیب پوست پرتقال، شیر و گلاب

رفع سیاهی مچ پا با ترکیب پوست پرتقال، شیر و گلاب

تا اینجا متوجه شدیم که شیر و گلاب نقش تاثیرگذاری در رفع تیرگی پوست دارند. افزودن پوست پرتقال با توجه به داشتن خواص اسیدی‌اش، اثر سفید کنندگی این ترکیب را افزایش خواهد داد. 1 قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال خشک، 1 قاشق غذاخوری گلاب و 2 قاشق غذاخوری شیر خام را در یک کاسه ریخته و با یکدیگر ترکیب نمایید. ترکیب را به ‌صورت یکنواخت روی مچ پا مالیده و پس از 15 تا 20 دقیقه آن را با آب سرد بشویید. جهت رفع سیاهی مچ پا این کار را دو مرتبه در روز انجام بدهید.

مطالب کاربردی:  قرص سفیدکننده پوست چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد

 

سرکه سیب

یک قاشق غذا خوری سرکه سیب خام را با دو قاشق غذا خوری عسل ترکیب کنید. این ترکیب را بر روی پوست بمالید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه جذب شود. سپس آن را با آب بشویید.

سرکه سیب دارای آلفا هیدروکسی اسیدها و گلایکول است. این مواد، در کنار پاکسازی پوست، بافت آن را بهبود بخشیده و سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری می‌کنند. در نتیجه، سبب روشن و سفید شدن قوزک پای شما می‌شود.

ترکیب جوش‌شیرین و آب برای لایه‌برداری پوست‌های مرده

جوش‌شیرین هم به لایه ‌برداری پوست مرده و هم روشن شدن آن کمک شایانی می‌نماید. با ترکیب کردن 2 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین با 1 قاشق غذاخوری آب، خمیر یکدستی درست نمایید. ترکیب را روی نواحی تیره مچ پا مالیده و با ملایمت با حرکات دورانی ماساژ دهید. به مدت 10 دقیقه صبر نمایید و سپس آن را بشویید. جهت رسیدن به نتیجه دلخواه، می‌توانید این کار را یک روز در میان تکرار نمایید.

پودر کاکائو؛ مبارزی قوی جهت خشکی و تیرگی پوست

پودر کاکائو؛ مبارزی قوی جهت خشکی و تیرگی پوست

بهترین چیزی که درمورد کاکائو می‌توان به آن اشاره نمود، خاصیت مرطوب ‌کنندگی و ترمیم خشکی پوست می‎باشد. در کنار این موارد، کاکائو به شفافیت پوست نیز کمک می‌نماید. تنها کاری که باید انجام بدهید، این است که مقداری کاکائو خالص باکیفیت بالا پیدا نمایید و ناحیه تیره مچ پا را با آن ماساژ بدهید. بگذارید 15 دقیقه بعد بماند. در نتیجه، آبکشی نمایید. جهت گرفتن بهترین نتیجه باید هر روز انجام گردد.

مخلوط بلغور جوی دوسر و عسل، لایه ‌بردار طبیعی

مخلوط بلغور جوی دوسر و عسل، به‌ منظور یک لایه‌ بردار طبیعی فوق العاده عمل می‌نماید. این ترکیب با از بین بردن سلول‌های مرده پوست، موجب رفع سیاهی مچ پا می‌شود. مقداری بلغور جوی دوسر را درشت چرخ نموده و 2 قاشق چای ‌خوری عسل خام خالص را به آن اضافه نمایید. هر روز برای چند دقیقه با این اسکراب طبیعی نواحی تیره پوست را لایه‌ برداری نمایید. پس از آن با آب ولرم شسته و از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید.

استفاده از درمان خانگی برای رفع سیاهی مچ پا، روشی کم‌هزینه و بی‌خطر

به طور معمول اگر درمان‌های خانگی را مرتب و طبق دستورالعمل انجام بدهید، پس از گذراندن دوره‌ درمان، که ممکن است از یک هفته تا چند ماه طول بکشد، شاهد شفافیت و رفع سیاهی مچ پای خود خواهید بود؛ ولی اگر درمان‌های خانگی برای شما تاثیرگذار نبود، محصولات بدون نسخه را انتخاب کرده و از فروشگاه‎های معتبر لوازم آرایشی و بهداشتی سفارش بدهید تا از شر رنگدانه‌های زیرین مچ پا خلاص شوید.

مطالب پربازدید:  انواع ماسک سفید کننده صورت فوری

 

اغلب این مواد دارویی و کرم‌ها دارای مواد روشن کننده مثل هیدروکینون، لیپوهیدروکسی اسید، کوجیک اسید و شیرین بیان می‌باشند. بعضی از داروها نیز بوده که برای تهیه‌ آن‌ها به تجویز پزشک و نسخه احتیاج خواهید داشت. ممکن است با توجه‌ به قوی‌تر بودن مواد استفاده شده در این داروها، بعضی از عوارض جانبی خفیف تا متوسط، همچون قرمزی، خارش، سوزش، لایه برداری بیش ‌از حد پوست، واکنش‌های آلرژیک و حساسیت به نور برای مصرف ‌کنندگان ایجاد نمایند.

پس بهتر است پیش از استفاده از این داروها با پزشک متخصص مشورت نمایید. همچنین چنانچه دچار حساسیت یا آلرژی به ماده‌ای شدید، حتما این مسئله را با پزشک در میان بگذارید.

 

منبع : medium

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *