تفاوت نرم کننده و ماسک مو

بی‌شک داشتن موهایی زیبا و سالم آرزوی هر شخصی است. جهت تحقق این آرزو باید از محصولات گوناگونی مثل نرم‌ کننده و ماسک مو استفاده کرد. به همین علت امروزه بسیاری از خانم‌ها به سمت استفاده از این محصولات روی آورده‌اند. بعضی از افراد تصور می‌کنند که نرم کننده و ماسک مو عملکرد یکسانی داشته و می‌‎توان یکی از آن‌ها را به جای هر دو استفاده نمود.

اما این تصور اشتباه است و این دو محصول تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. در این مقاله به بررسی تفاوت نرم کننده و ماسک مو خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید. اما پیش از آنکه به سراغ فرق نرم كننده و ماسك مو برویم، بهتر است ابتدا هر یک از این دو محصول را به صورت جداگانه بررسی نماییم:

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

نرم کننده مو چیست؟

نرم کننده مو چیست؟

جهت آن که بتوانید تفاوت نرم کننده و ماسک مو را تشخیص بدهید، باید ویژگی و کارایی هر یک از آن‌ها را بدانید. نرم کننده ماده‌ای است که از آن با هدف تامین رطوبت موها و نرم نمودن آن‌ها مورد استفاده می‌کنند. نرم کننده مو از اجزایی مثل سیلیکون‌ها، روغن‌ها، امولیانت‌ها (نرم کننده) و سورفاکتانت‌های کاتیونی (نام علمی صابون‌ها و مواد شوینده‌ای که جهت رفع عناصر چرب و روغنی استفاده می‌شوند) تشکیل می‌شود.

نرم کننده در مرحله دوم شستشو پس از شستن مو با شامپو استفاده می‌شود. شامپو موها را از هرگونه آلودگی، عرق، باقی مانده محصولات مراقبتی و آرایشی مو و سلول‌های مرده پوست پاکسازی می‌کند. اما نرم کننده قابلیت تمیزکنندگی موها را نداشته و تنها موها را نرم‌تر می‌کند و درنتیجه شانه‌پذیری و فرم دادن به آن راحت‌تر می‌شود. همچنین نرم کننده می‌تواند از ساقه مو در مقابل آسیب‌های احتمالی محافظت نماید.

ماسک مو چیست؟

ماسک مو چیست؟

همان‌گونه که در ابتدای مقاله نیز گفتیم جهت فهمیدن تفاوت نرم کننده با ماسک مو، لازم است ابتدا در مورد هر یک از این محصولات اطلاعات بیشتری کسب نمایید. در این بخش اطلاعاتی راجع به ماسک مو در اختیار شما می‌گذاریم.

ماسک مو از مواد معدنی، پروتئین‌ها (مثل کراتین)، روغن‌ها (آرگان، جوجوبا و…)، لیپیدها، موادی مثل سیلیکون، ویتامین‌ها و بعضی از مواد نرم کننده تشکیل شده است. غلظت مواد استفاده شده در ماسک‌ مو در مقایسه با دیگر محصولات مراقبت از مو بیشتر است. ماسک مو افزون بر نرم کردن مو موجب تقویت و ترمیم ساختار درونی موها و افزایش انعطاف پذیری و استحکام تارهای مو می‌شود.

ماسک موها در انواع و کاربردهای گوناگونی طراحی شده‌اند، که شما باید بنابر جنس و مشکلات موهای خود مناسب‌ترین آن را انتخاب نمایید. برای مثال اگر دارای موهای خشکی هستید، از ماسک‌های کراتینه جهت رفع خشکی مو استفاده نمایید. برای موهای رنگ شده باید از ماسک ‌مویی استفاده نمایید که دارای مواد آبرسان مثل روغن آرگان باشد. افزون بر این افرادی که موهای فر دارند، ماسک‌های دارای روغن نارگیل، آرگان و آووکادو برای آن‌ها مناسب است.

مشاهده انواع ماسک مو برند و اورجینال با قیمت مناسب

 

تفاوت نرم کننده و ماسک مو

تفاوت ماسك مو و نرم كننده

برخی از افراد تصور می‌کنند ماسک مو و نرم کننده مشابه هستند و تفاوت زیادی باهم ندارند. باید بگوییم که این تصور کاملا اشتباه می‌باشد. با اینکه هر دو محصول یعنی نرم کننده و ماسک مو بر روی ساقه مو مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای ریشه مو مناسب نمی‌باشند، اما تفاوت ماسك مو و نرم كننده بسیار با است.

در زیر به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های نرم کننده و ماسک مو می‌پردازیم. اگر شما نیز می‌خواهید با فرق بین نرم کننده و ماسک مو آشنا شوید، مطالعه این قسمت از مطلب را از دست ندهید.

  1. اصلی‌ترین فرق ماسک مو و نرم کننده کارایی و عملکرد آن‌ها است. همانطور که می‌دانید نرم کننده تارهای مو را نرم و لطیف می‌نماید و سبب می‌شود شانه پذیری و فرم پذیری آن‌ها آسان‌تر شود. اما ماسک مو از نرم کننده قوی‌تر بوده و کارایی بیشتری هم دارد. در حقیقت ماسک مو یک محصول کاملا درمانی بوده که افزون بر نرم و لطیف کردن موها، موجب ترمیم و تغذیه رشته‌های مو با فرمولی غنی شده و حتی موهای خشک و آسیب دیده را به طور عمقی آبرسانی می‌کند.
  2. دیگر فرق نرم کننده و ماسک مو بافت آن‌ها می‌باشد. نرم کننده‌ها به طور معمول بافتی کرمی و آبکی دارند، اما ماسک‌ مو این‌گونه نبوده و بافتی بسیار غلیظ‌تر دارد. غلظت بالای ماسک مو، موجب می‌شود به سادگی روی مو پخش و حل نشود. در حقیقت ماسک مو یک لایه ضخیم روی موها ایجاد می‌نماید.
  3. نرم کننده در مدت زمان کمی موها را نرم نموده و اثر آن کاملا موقت است. اما تاثیر ماسک مو تدریجی بوده و به دلیل اینکه به ترمیم و تقویت مو کمک می‌نماید، تاثیرات ماندگارتر و طولانی‌تری هم دارد.
  4. دیگر تفاوت نرم کننده با ماسک مو که شاید ندانید تعداد دفعات استفاده از آن‌ها است. نرم کننده‌ها را می‌توان به طور روزانه استفاده نمود ولی ماسک مو را باید هفته‌ای یک الی دو مرتبه و نه بیشتر استفاده نمایید.

مطالب کاربردی:  معرفی بهترین ماسک مو کراتینه، مزایا و نحوه استفاده از آن

 

تفاوت ماسك مو و نرم كننده

  1. ماسک مو را پیش و پس از شامپو زدن به موها می‌توان استفاده کرد اما تفاوت نرم کننده و ماسک مو این است که نرم کننده را پس از شستشوی موها با شامپو باید استفاده نمود. پس از استفاده از نرم کننده موها به آبکشی نیاز دارند. اما برخی از ماسک موها به آبکشی احتیاجی ندارند. در حقیقت ماسک موها بر اساس شیوه مصرف به دو گروه ماسک مو با آبکشی و ماسک مو بدون آبکشی تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته اول یعنی ماسک مو با آبکشی پس از شستشوی موها در حمام روی موها قرار می‌گیرد و پس از ده الی پانزده دقیقه بعد باید موها را آبکشی نمود. دسته دوم یعنی ماسک مو بدون آبکشی به صورت محلول یا اسپری هستند و پس از حمام کردن، زمانی که موها به طور کامل خشک نشده و نم دار است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که از نام این محصول پیداست به آبکشی نیاز ندارد. و اینجاست که تفاوت نرم کننده و ماسک مو به خوبی قابل تشخیص می‌شود.
  2. نرم کننده را باید 3 الی 5 دقیقه روی موهای خود بگذارید تا موها را نرم و لطیف نماید، اما ماسک ‌مو جهت اثرگذاری به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. ماسک مو را حدودا 10 الی 15 دقیقه روی موهای خود بگذارید. در این مدت موها مواد مغذی و رطوبت موجود در ماسک مو را جذب می‌نمایند.

نرم کننده بخرم یا ماسک مو؟

نرم کننده بخرم یا ماسک مو؟

تصمیم گیری جهت خرید نرم کننده یا ماسک مو کاملا به خود شما بستگی دارد. همانطور که در قسمت تفاوت نرم کننده و ماسک مو گفتیم این دو محصول کارهای مختلفی برای بهبود وضعیت موها انجام می‌دهند؛ نرم کننده موها را نرم و مرطوب می‌نماید، در حالی که ماسک مو موجب آبرسانی عمقی موهای خشک و آسیب دیده می‌شود و به ترمیم و تغذیه رشته‌های مو کمک بسیار زیادی می‌کند.

پس درصورتی که از سالم بودن ساختمان موهای خود مطمئن هستید و قبلا نیز با استفاده از سرم و روغن‌های مو، موهای خود را تقویت کرده‌اید، می‌توانید فقط نرم کننده بخرید و به خرید ماسک مو نیازی نیست. ولی اگر موهای شما نازک، ضعیف یا آسیب دیده می‌باشد یا احساس می‌کنید موهای شما خشک و شکننده شده و به تقویت احتیاج دارد، باید هر دوی این محصولات یعنی نرم کننده و ماسک مو را تهیه نمایید.

همچنین برای خرید هریک از این دو محصول از برندهای معتبر می‌توانید به انواع مختلف فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مراجعه نمایید. پیش از خرید هر یک از این محصولات حتما به اصل بودن کالا و ترکیبات تشکیل دهنده آن توجه نمایید. استفاده از ماسک‌های مو و نرم کننده‌های تقلبی و بی‌کیفیت موها را نازک و کم پشت نموده و موجب ریزش آن‌ها می‌شوند.

مطالب مرتبط:  کاندیشنر مو چیست و معرفی بهترین کاندیشنر مو

 

این روزها بسیاری از تولیدکنندگان داخلی ماسک مو تخصصی و حرفه‌ای تولید نمی‌کنند و به جای آن از فرمول نرم کننده در ماسک مو استفاده می‌نمایند که موجب می‌شود تفاوت نرم کننده و ماسک مو به خوبی درک نشود. این مسئله سبب ریزش موها می‌شود؛ چراکه که مایع موجود در نرم کننده اگر 15 دقیقه روی موها بماند موجب سنگین شدن و کنده شدن آن ها می‌شود. اما ماسک مو اصل و تخصصی بافت غلیظ‌تری داشته و به خوبی روی ساقه مو می‌نشیند.

کاربرد نرم کننده و ماسک مو

نرم کننده‌ها فقط باعث لطیف شدن تار مو می‌شوند؛ ولی ماسک مو قوی‌تر بوده و کارایی بیشتری دارد. ماسک مو یک محصولی درمانی برای ترمیم و تغذیه تارهای مو با فرمولی غنی شده است که رشته‌ها و تارهای مو را آبرسانی می‌کند. به عنوان یک نمونه، با استفاده از ماسک مو مخصوص موهای نازک و کم حجم، می‌توان در زمان کوتاه، از مشکل کم حجمی مو خلاص شده و این موضوع را بهبود بخشید.

تعدادی از بهترین برندهای نرم کننده و ماسک مو

تعدادی از بهترین برندهای نرم کننده و ماسک مو

بهترین برند ماسک مو

ماسک مو قوی (Hydra) از برند Loreal

ماسک موی قوی  Hairx Ultimate Repair Nourishing از برند Oriflame

ماسک مو قوی Bambo از برند Pantene

بهترین برند نرم کننده مو

نرم کننده Fulica

نرم کننده My

نرم کننده Oriflame

نرم کننده Pantene

نرم کننده Neuderm

 

منبع : realsimple

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *