تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب

شاید باور کردن این مسئله که بیشتر از 70 درصد سرطان‌های پوستی با خرید و استفاده یک ضد آفتاب ساده قابل پیشگیری بوده‌اند، برای شما باور کردنی نباشد. بله به همین راحتی می‌توانید از پوست خود در مقابل اشعه‌های UVA و UVB محافظت نمایید.

ولی شاید از خود بپرسید که باید چه نوع ضد آفتابی را تهیه کنم؟ کدام ضد آفتاب برای پوست من بهتر است؟ برای پوست من لوسیون ضدآفتاب بهتر است یا کرم ضد آفتاب؟ یا تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب چیست؟

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

آفتاب و ضد آفتاب

آفتاب و ضدآفتاب

همان‌گونه که می‌دانید تابش مستقیم نور آفتاب به پوست صورت و بدن فواید زیادی دارد. برای مثال قرار گرفتن در معرض آفتاب، جهت افزایش تولید ویتامین D ضروری می‌باشد. این ویتامین در بدن موجب جذب بهتر کلسیم جهت افزایش استحکام استخوان‌ها می‌شود.

اما تابش مکرر اشعه‌های نور خورشید به پوست مضراتی هم دارد؛ در ساعاتی که تابش به بالاترین حد خود می‌رسد(حدود 10 صبح تا 2 بعد از ظهر)، بافت پوست صدمه دیده و اثر مخرب نور خورشید باعث بروز زودرس علائم پیری از جمله آفتاب سوختگی، چین و چروک، تیرگی و لک و در موارد شدید‌تر حتی سبب بروز سرطان پوست خواهد شد.

آفتاب و ضد آفتاب

اما باید دقت کنید که در صورت مراقبت و محافظت از پوست، جای نگرانی زیادی وجود ندارد. امروزه روش‌های بسیار زیادی جهت محافظت از سلامت پوست و پیشگیری از صدمات اشعه‌های مضر نور خورشید به پوست وجود دارد که یکی از آسان‌ترین روش‌های محافظتی، استفاده صحیح و اصولی از یک ضد آفتاب باکیفیت و متناسب با نوع پوست می‌باشد.

به علت آنکه امروزه محصولات ضد آفتاب مختلف زیادی تولید می‌شوند، ممکن است تنوع در برند، بافت و دیگر ویژگی‌های محصولات ضد آفتاب، در حین خرید، سبب سردرگمی شما شود؛ و در صورت نداشتن شناخت کافی نسبت به این گروه از محصولات، با کلمات و واژه‌های ناآشنا روی بسته‌بندی محصول مواجه خواهید شد.

به عنوان مثال در صورتی که تفاوت تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب برای شما آشکار نباشد، نمی‌توانید از بین انواع لوسیون و کرم‌های ضد آفتاب، محصول مناسبی را انتخاب نمایید.

تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب؟

تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب؟

فرق لوسیون با کرم چیست؟ مهم‌ترین تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب، نوع ساختار و بافت آن‌ها می‌باشد. باتوجه به اینکه ماده اصلی لوسیون ضد آفتاب آب می‌باشد، سبک‌تر از کرم بوده و همچنین در مقایسه با کرم غلظت کم‌تری دارد. به علت آنکه در فرمولاسیون این نوع محصولات، از چربی کم‌تری استفاده شده است، لوسیون سرعت بیشتری در جذب پوست دارد؛ به سادگی روی سطح پوست پخش شده و بعد از مصرف لوسیون احساس سنگینی روی پوست ایجاد نخواهد شد.

این ویژگی لوسیون‌ها موجب شده که جهت مصرف روی پوست چرب انتخاب مناسب‌تری در مقایسه با کرم باشند. هرچند کرم ضد آفتاب متداول‌تر از نوع لوسیونی بوده ولی عنصر اصلی آن روغن می‌باشد.

این فرآورده بافت ضخیم‌تری داشته و همان‌گونه که گفته شد در مقایسه با لوسیون دارای غلظت بیشتری است. هیچ یک از مواردی که گفته شد، مزیت و یا عاملی جهت نقض کیفیت محصول دیگر تلقی نمی‌شود، بلکه شناخت بافت محصول یکی از مواردی بوده که می‌تواند زمان خرید، به انتخاب یک فرآورده باکیفیت، متناسب با نوع پوست و طبق نیاز مصرف‌کننده کمک نماید.

بعد از شناخت تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب کدام را انتخاب کنم؟

بعد از شناخت تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب کدام را انتخاب کنم؟

کرم و لوسیون‌های ضد آفتاب هر دو با توجه به مقدار فاکتور‌های محافظتی و ترکیبات شیمیایی موجود در فرمولاسیون خود قادرند از پوست در مقابل اشعه‌های مضر نور آفتاب، محافظت کافی را اعمال نمایند، اما به صورت کلی این فرآورده‌ها در بافت و سرعت جذب با یکدیگر متفاوت بوده که این مسئله به این معناست که تفاوت بافت لوسیون ضد آفتاب و کرم ضد آفتاب، در کیفیت و تاثیرگذاری آن‌ها اثری نداشته و هر دو نوع محصول به صورت کافی و موثر از پوست محافظت خواهند کرد.

قیمت انواع ضدافتاب ایرانی و خارجی باکیفیت

 

فرق لوسیون و کرم ضدآفتاب را می‌دانم؛ اما هر کدام برای چه نوع پوستی مناسب هستند؟!

بعد از شناخت تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب کدام را انتخاب کنم؟

نکته قابل توجه این است که کرم‌های ضد آفتاب دارای چربی بیشتری در مقایسه با لوسیون‌ها هستند، درنتیجه معمولا برای پوست‌های خشک و معمولی مناسب‌تر می‌باشند و با توجه به ترکیبات استفاده شده در فرمولاسیون آن‌ها، ممکن است خواص مرطوب کنندگی هم داشته باشند و با حفظ رطوبت در رفع خشکی پوست موثر واقع گردند.

همچنین با توجه به بافت سبک لوسیون‌ها، پیشنهاد می‌شود این دسته از فرآورده‌ها، روی پوست‌های چرب استفاده شوند. چراکه همان‌طور که ذکر شد لوسیون ضد آفتاب چربی کم‌تری دارد، که این ویژگی باعث می‌شود افزون بر کمک به حفظ سلامت پوست در مقابل اثرات مخرب نور خورشید و رادیکال‌های آزاد، از انسداد منافذ(یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد جوش و آکنه در پوست چرب) هم پیشگیری شود.

فرق لوسیون و کرم ضدآفتاب را می‌دانم؛ اما هر کدام برای چه نوع پوستی مناسب هستند؟!

به بیانی دیگر، می‌توان گفت که لوسیون‌های ضد آفتاب مانع از ایجاد جوش روی پوست چرب می‌شوند. لوسیون ضد آفتاب روی پوست براقیتی ایجاد نکرده و ظاهری مات دارد. این موضوع یکی از مواردی بوده که به منظور فرق لوسیون و کرم ضدآفتاب تلقی می‌شود و برای دارندگان پوست چرب اهمیت دارد.

نکات مهم برای خرید ضد آفتاب

با اینکه توجه به ساختار ضدآفتاب اهمیت فراوانی دارد، ولی کافی نیست و باید موارد دیگری هم در حین خرید از فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مورد توجه قرار گیرد که در ادامه بیشتر به این مباحث می‌پردازیم. در حقیقت تنها دانستن تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب جهت خرید یک ضد آفتاب باکیفیت کافی نیست.

ساختار و بافت، اولین فاکتور انتخاب ضد آفتاب مناسب

ساختار و بافت، اولین فاکتور انتخاب ضد آفتاب مناسب

نکته اول و یکی از مهم‌ترین نکات، توجه به ساختار و بافت ضد آفتاب می‌باشد. ضد آفتاب‌ها افزون بر کرم و لوسیون، در اشکال دیگری از جمله اسپری و ژل هم تولید شده‌اند که پیشنهاد می‌شود متناسب با نوع پوست، سلیقه و محل استفاده (پوست بدن یا صورت) از آن‌ها استفاده کنید.

ضد آفتاب باید با پوست سازگار باشد

شناخت انواع گروه‌های پوستی (پوست خشک، چرب، مختلط و معمولی) بر حسب ویژگی‌های ظاهری پوست، یکی از اصلی‌ترین اقدامات پیش از خرید محصولات بهداشتی و مراقبتی از پوست محسوب می‌شوند. پیش از خرید ضد آفتاب، ابتدا نوع پوست خود را شناخته، و پس از آن با در نظر گرفتن تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب، فرآورده مدنظر خود را به منظور مصرف روی پوست صورت و یا بدن انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:  راهنمای انتخاب ضد آفتاب و طرز صحیح استفاده از آن

 

SPF درج شده روی بسته بندی، معیار انتخاب

SPF درج شده روی بسته بندی، معیار انتخاب

SPF فاکتور محافظت از پوست در مقابل نور آفتاب می‌باشد و به شکل یک عدد روی بسته‌بندی ضد آفتاب‌ها قابل مشاهده است. اصولا هر چه SPF ضد آفتاب بالاتر باشد، قدرت آن محصول در مقابل آفتاب بیشتر است ولی به گفته متخصصان، تنها SPF 15 تا 30 جهت محافظت از پوست کافی است. با اینکه این روزها محصولاتی با SPF بیشتری نیز تولید شده، ولی SPF های بالاتر از 30 تفاوت زیادی با SPF 30 ندارند.

برای مثال  SPF30، 97 درصد و  SPF50، 98 درصد از پوست محافظت می‌نمایند. بنابراین در هنگام خرید، کافی است ضد آفتابی را انتخاب نمایید که دارای  SPF 15 تا 30 و یا بیشتر باشد.

ترکیبات و فرمولاسیون ضد آفتاب

توجه به فرمولاسیون کرم و یا لوسیون ضد آفتاب بسیار مهم است و مواد شیمیایی و یا گیاهی استفاده شده در ترکیبات فرآورده‌ها کیفیت و مرغوبیت آن‌ها را به خوبی بیان می‌نمایند.  لطفا دقت نمایید در صورتی که به یک ماده گیاهی و یا شیمیایی حساسیت دارید، حتما پیش از خرید فرمولاسیون درج شده روی بسته‌بندی ضد آفتاب را به خوبی مطالعه کنید.

رنگی یا بی رنگ بودن، برند، تاریخ انقضا، مقاوم در مقابل تعریق و ضد آب بودن و قیمت مقرون به صرفه از دیگر مواردی است که زمان خرید ضد آفتاب باید به آن توجه نمایید.

از پوست خود به صورت جدی مراقبت نمایید

از پوست خود به صورت جدی مراقبت نمایید

شناخت تفاوت لوسیون ضدآفتاب و کرم ضد آفتاب در انتخاب محصولات مراقبت از پوست و محافظت از آن در مقابل اشعه‌های مضر نور خورشید اهمیت فراوانی دارد. اما باید دقت شود که این دو نوع محصول، هر دو هدف مشترکی داشته و تفاوت در ساختار آن‌ها تنها یک وجه تمایز بوده و به معنی ارجحیت لوسیون به کرم  و یا بلعکس نیست. به صورت کلی اگر به دنبال یک ضد آفتاب سبک بر پایه آب، با قابلیت جذب فوری می‌باشید، می توانید از لوسیون ضد آفتاب و در صورتی که به ضد آفتاب مقداری چرب‌تر و غلیظ‌تر نیاز دارید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

مطالب پربازدید:  ضدآفتاب رنگی بهتر است یا بی‌رنگ؟

 

جهت اطمینان بیشتر پیشنهاد می‌شود در زمان خروج از منزل، افزون بر مصرف کرم و یا لوسیون ضد آفتاب، از کلاه آفتابگیر مناسب، عینک آفتابی و لباس‌های پوشیده‌تر و نخی برای محافظت بیشتر از پوست استفاده کنید.

 

منبع : naifcare

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *