انواع جیب

یک لباس از قطعات مختلفی مثل یقه، آستین، کمربند و … تشکیل می‌شود. اما كاربردی‌ترین عضو یک لباس که نبود آن بسیار پردردسر خواهد بود جیب است. مدل جیب یکی از اجزای مهم لباس‌های ما محسوب می‌شود که با توجه به کاربرد و فرم آن‌ها انواع مختلفی دارند. در گذشته pocket قسمتی از لباس بود که وسایل ضروری و ارزشمند را حمل می‌کرد. اما امروزه جیب‌ها با طراحی‌های خاص به بازیکن‌های اصلی در زیبایی کلی لباس تبدیل شده‌اند که حتی می‌توانند ظاهر لباس را از حالت کاملا کلاسیک و رسمی به کژوال و اسپرت تبدیل کنند.

تاریخ جیب

جیب‌ها از کجا آمدند؟

تاریخچه جیب لباس به کیسه‌های پارچه‌ای یا چرمی بازمی‌گردد که مردان در دوران باستان با یک بند به دور کمر می‌بستند. اما اولین زمانی که چیزی شبیه به pocket امروزی دیده شد در حدود قرن ۱۳ میلادی بود که در واقع به شکل یک شکاف بود و در درز بغل تونیک‌هایی که مردان می‌پوشیدند ایجاد می‌شد تا به کیسه و وسایلی که از زیر لباس به کمربند بسته شده بود دسترسی داشته باشند. در قرن ۱۷ بود که pocket از حالت کیسه جدا و شکاف به شکل یک تکه پارچه دوخته شده روی لباس تبدیل شد. در طی سال‌ها جيب لباس انواع مختلفی پیدا کرده تا امروز که برای هر کاربرد و استایل یک نوع جیب منحصر به فرد وجود دارد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

در واقع، کلمه انگلیسی pocket از کلمه فرانسوی قدیمی “poke” یا “pouque” به معنی کیسه گرفته شده است. در لباس‌های اروپایی، فیچت‌ها (Fitchets) ، که شبیه pocket امروزی بودند، در قرن سیزدهم ظاهر شدند. برای دسترسی به کیف یا کلیدهای آویزان شده از کمربند کت، شکاف‌های عمودی در کت‌ها بریده می‌شد که هیچ دهانه جانبی نداشت.

مبارزه برای جیب در لباس زنانه

ناگفته نماند که ظهور جیب در لباس مردانه بسیار زودتر از لباس زنانه اتفاق افتاد و دلیل این بود که زنان حضور کمرنگ‌تری در جامعه داشتند. در نتیجه نیاز به همراه داشتن وسایل ضروری برای آن‌ها وجود نداشت. اما با انقلاب صنعتی و شروع مبارزات زنان برای حضور موثر در اجتماع، پوشاک زنان از تزیینی و صرفا زیبا بودن به سمت کاربردی شدن حرکت کرد.

زنان در ابتدا کیسه‌های پارچه‌ای به دور کمر می‌بستند و در درز بغل دامن یک چاک وجود داشت که دسترسی به کیسه از روی لباس وجود داشته باشد. در سال‌های ۱۹۰۰ به بعد pocket روی لباس‌های زنانه دوخته شدند.

جیب کت مردانه

انواع مدل جیب

به طور کلی انواع مدل جیب در سه گروه جای می‌گیرند:

  • جیب رو
  • جیب داخل درز
  • جیب فیلتابی یا فیلتو

همه جیب‌ها کارکرد خاص خود را دارند و مختص یک استایل به‌خصوص هستند که با اطلاع از این نکات می‌توان انتخاب هوشمندانه‌تری برای ظاهر خود در موقعیت‌های مختلف داشته باشید.

جیب فیلتو یا فیلتابی

جیب فیلتو یا فیلتابی

این pocket در درز جلو لباس معمولا در ناحیه کمر دوخته می‌شود و برای دوخت آن باید بین دو قطعه فیلتاب یک شکاف وجود داشته باشد یا اگر نباشد باید برش داده شود. فرم نهایی جیب فیلتابی به شکل یک خط است و کیسه pocket داخل لباس دوخته می‌شود و اگر در pocket وصل نشود نمای چندان بزرگ و ملموسی ندارد. این مدل جیب دو نوع تک فیلتاب و دو فیلتاب دارد اما مدل کلاسیک آن دو فیلتاب است.

این نوع جیب مناسب لباس‌های رسمی است و اگر دقت کنید در تمام کت‌های رسمی مردانه از این pocket استفاده می‌شود. برای اینکه فرم جیب رسمی و زیبا بماند معمولا داخل این pocket اجسام سنگین گذاشته نمی‌شود؛ چراكه ممکن است دهانه‌ها از هم فاصله بگیرند و فرم زیبا و زاویه دار جیب خراب شود.

قیمت بهترین کت‌های مردانه و باکیفیت

جیب داخل درز (Inseam pocket)

جیب داخل درز (Inseam pocket)

این مدل همانطور که از نام آن مشخص است داخل درز و دوخته می‌شود پس هیچگونه نمای بیرونی معمولا درز پهلو ندارد. معمولا در شلوار و دامن یا بالاتنه‌های نیمه رسمی کاربرد دارند و گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در انواع مدل لباس‌های شب که قصد داریم به آن‌ جیب بیافزاییم است. در مدل‌سازی‌های پیچیده‌تر این مدل که معمولا در بارانی‌ها استفاده می‌شود به آن در pocket هم اضافه می‌شود.

 جیب روی لباس

جیب فانتزی

این گروه از جیب‌ها فرم کژوال‌تری نسبت به تمام دو مدل دیگر جیب دارد. در این مدل طراحی‌های خاص راحت‌تر انجام می‌شود. چراکه روش دوخت جیب روی لباس راحت‌ترین در بین انواع دیگر است. طراحی انواع مدل جیب فانتزی در این مدل انجام می‌شود و راحتی الگوی این مدل pocket دست را برای خلاقیت باز می‌گذارد. در ادامه با چند مدل خاص جیب آشنا خواهید شد.

جیب کانگرویی (kangroo pocket)

جیب کانگرویی (kangroo pocket)

این pocket کژوال‌ترین فرم جیب است که معمولا در سویشرت‌ها و لباس‌های گرم و زمستانی کاربرد دارد. مدل کانگرو از گروه جیب‌های رو محسوب می‌شود به این صورت که پارچه ای جدا روی لباس دوخته می‌شود. اولین نمونه این مدل حدود سال‌های ۱۹۴۰ در مسابقات فوتبال آمریکایی روی سویشرت بازیکنان دیده شد.

جیب کاردئونی (cargo pocket)

جیب کاردئونی (cargo pocket)

این مدل کژوال از گروه جیب‌هایی است که روی لباس دوخته می‌شود و حدس و گمان درمورد ریشه این مدل این‌ است که احتمالا این مدل از لباس‌های کارگران کشتی و لباس ارتشی به دنیای فشن راه پیدا کرده است. حجیم بودن و راحتی دوخت، این مدل را مناسب لباس‌های کژوال و اسپرت در تولید انبوه کرده است.

جیب ساعت یا جیب سکه (coin pocket or watch pocket)

جیب ساعت یا جیب سکه (coin pocket or watch pocket)

pocket کوچکی که در شلوار جین‌ها به چشم می‌خورند در حالی‌که کاربرد خاصی ندارند، در دورانی برای پاسخ به نیازی طراحی شده بودند. در گذشته این pocket برای گذاشتن ساعت‌های جیبی و پول‌های سکه‌ای در لباس‌هایی مثل جلیقه‌ مردانه و بعد شلوارهای جین طراحی شدند. اما امروزه مدل پرکاربرد انواع جیب شلوار جین در استایل کژوال هستند.

جالب است بدانید: انواع مدل یقه لباس را می‌شناسی؟

 

در آخر باید بدانید که شناخت انواع مدل‌های قطعات لباس و آگاهی در مورد اثری که هر کدام روی استایل شما می‌گذارد به شما کمک می‌کند تا هوشمندانه‌تر لباس بپوشید. علاوه بر جیب که هم کاربردی است و هم مدل‌های مختلف آن می‌تواند سبک لباس پوشیدن شما را مشخص کند، بهتر است به سراغ شناخت انواع یقه‌ها و مدل‌های مختلف آستین لباس هم بروید تا از اثری که هر مدل روی ظاهر شما می‌گذارد آگاهی دقیق بدست آورید.

 

منبع : masterclass

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *