معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

دانستن نوع پوست کمک می‌کند تا از آن مراقبت از صورت مناسب و صحیحی داشته باشید و بدانید چگونه با جوش، آکنه، خشکی و پاکسازی پوست برخورد کنید. در ادامه به شما کمک می‌کنیم تا با انواع پوست آشنا شوید و روش‌های مراقبتی هر یک را بهتر و بیشتر بشناسید.

معرفی انواع پوست ها و روش‌های مراقبتی آن‌ها

معرفی انواع پوست ها و روش‌های مراقبتی آن‌ها

به‌طور کلی انواع پوست شامل پوست‌های خشک، معمولی، چرب، ترکیبی و حساس می‌باشد. نوع پوست معمولا بر اساس ژنتیک ایجاد می‌شود، اما عادات روزمره و رفتار افراد با پوست خود در کنار شرایط محیطی موجب تغییر نوع پوست می‌شود. در ادامه مقاله می‌خواهیم شما را با انواع پوست و مراقبت‌های مخصوص آن آشنا کنیم. همچنین به دو روش تشخیص نوع پوست در منزل نیز اشاره می‌شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

آشنایی با انواع پوست

مدل پوست خشک

مدل پوست خشک

چنانچه پوست شما خشک باشد؛ قطعا بیشتر مواقع احساس کشیدگی در پوست خود دارید. همچنین ممکن است لکه‌های قرمز، پوسته پوسته شدن پوست در نواحی مختلفی را مشاهده نمایید. کسانی که پوست خشک دارند، در پوست آن‌ها معمولا منافذ پوستی به راحتی مشاهده نشده و زودتر از دیگر افراد چین و چروک صورت، حساسیت و خارش پوست را تجربه می‌نمایند.

علت خشکی پوست به عوامل گوناگونی بستگی دارد. عوامل ارثی و اختلالات ژنتیکی قادرند با تاثیر بر مقدار ترشح چربی از غدد چربی پوست موجب خشکی پوست شوند. چربی طبیعی پوست با اسم سبوم شناخته شده و وظیفه آن نرمی و انعطاف پذیری پوست می‌باشد. ضمنا اگزما و خارش پوست صورت و بدن نیز می‌تواند عوارض خشکی پوست باشد که در همه سنین اتفاق می‌افتد.

جهت رهایی از خشکی باید بدانید که کرم، روغن و پمادهای ملایم تاثیر بهتری نسبت به لوسیون‌ها دارند که شما برای تهیه این محصولات می‌توانید به انواع فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مراجعه نمایید . چنانچه در محلی با آب و هوای گرم و خشک یا سرد و خشک زندگی می‌کنید از دستگاه بخار و رطوبت ساز خانگی در کل سال بهره ببرید.

مدل پوست معمولی

مدل پوست معمولی

این مدل پوست نه خشک است نه چرب. این نوع پوست دارای منافذ کوچکی بوده که چندان قابل مشاهده نبوده و بسیار کم باز و برجسته می‌شوند. افراد با پوست معمولی، خطوط چین و چروک کمی داشته و رنگ پوست نواحی مختلف چهره یکسان و بدون لک و جوش است. بهتر است بدانید که داشتن پوست معمولی به معنای بی‌نقص بودن نیست.

حتی پوست معمولی نیز بعضی از مواقع جوش می‌زند، دچار خشکی شده یا مشکلات پوستی دیگر را تجربه می‌کند. پوست در طی زمان نیز دچار تغییر می‌شود. چنانچه میزان هورمون‌های شخص به هر دلیلی تغییر کند یا از محصولات آرایشی بهداشتی استفاده کند که پوست به آن حساسیت داشته باشد، ممکن است آکنه و جوش هورمونی پدید آید.

افراد با پوست معمولی باید از محصولات آرایشی بهداشتی استفاده کنند که موجب چرب شدن زیاد پوست نشوند. همچنین از محصولاتی که موجب خشکی پوست می‌شوند نیز دوری نمایند.

مدل پوست چرب

مدل پوست چرب

معمولا کسانی که پوست چرب دارند همیشه از پوست براق صورت، آکنه و جوش شکایت دارند. علت پوست چرب می‌تواند مربوط به عوامل ارثی و تغییرات هورمونی در سنین مختلف باشد. چنانچه شخص به طور ارثی و ژنتیکی دارای پوستی با منافذ چربی بسیار فعال است، به‌طور خودکار پوست چربی طبیعی بیشتری تولید می‌نماید.

پوست چرب به‌شدت مستعد جوش، آکنه و دانه‌های ریز پوستی سر سیاه است. منافذ پوست چرب معمولا بیشتر از دیگر انواع پوست قابل مشاهده بوده و دلیل آن بزرگ‌تر شدن منافذ می‌باشد. پوست چرب معمولا از دیگر انواع پوست براق‌تر است و ممکن است آرایش صورت شما را بسیار سریع به هم بریزد.

مهم است که پوست چرب به شکل کنترل شده و ملایمی لایه‌برداری شود، چراکه تولید بیشتر چربی می‌تواند به دلیل سلول‌های پوستی مرده باشد. بهتر است شوینده‌های صورت و پاک کننده‌های قوی آرایشی یا لیف‌های ضخیم را انتخاب نکنید. باید از محصولات لایه‌بردار ملایمی مثل ماسک‌های لایه‌بردار ملایم یا لیف نرم صورت استفاده کنید.

پوست چرب

از استفاده از کرم مرطوب‌کننده و آبرسان فاقد چربی نیز غافل نشوید. جهت پاک کردن پوست چرب به جای استفاده از روغن پاک‌کننده یا شیرپاک‌کن از آب پاک‌کننده و تونر کمک بگیرید تا چربی صورت متعادل گردد. تمیز نمودن پوست صورت در رفع چربی پوست و کاستن جوش صورت تاثیرگذار است.

قیمت انواع پاک کننده و شوینده صورت باکیفیت

 

مدل پوست مختلط

مدل پوست مختلط

پوست مختلط دو یا چند نوع پوست را شامل می‌شود. معمولا در این نوع پوست بخش‌هایی از صورت خشک و پوست پوست و قسمت‌های دیگر چرب و براق می‌شوند. درنتیجه اکثر اشخاص به اشتباه پوست خود را چرب یا خشک می‌دانند.

پوست مختلط رایج‌ترین نوع پوست در میان انواع پوست بوده که مراقبت آن دشوارتر است. این نوع پوست بیشتر در ناحیه T صورت (بینی و پیشانی و چانه) دارای ظاهری چرب و براق است. داشتن پوست خشک و پوست چرب به‌طور هم‌زمان بدین معناست که به مراقبت ویژه و دقیق پوستی نیاز دارد.

عادات روزانه و استفاده از انواع لواز آرایشی بهداشتی باید به شکلی باشد که چربی قسمت‌های چرب پوست را بیشتر و نواحی خشک را خشک‌تر نکنند. پیشنهاد می‌شود اشخاص با پوست مختلط از محصولات دارای آبرسان با عصاره طبیعی مثل خیار، چای سبز و بابونه استفاده کنند، زیرا این مواد قادرند رطوبت لازم پوست را تامین نمایند.

بدین ترتیب هم پوست تحریک نمی‌شود و هم آرامش بیشتری خواهد داشت. ضمنا این افراد نباید به دنبال محصولات آرایشی بهداشتی حاوی عطر و رایحه بروند، چراکه این مواد رطوبت طبیعی پوست را از بین می‌برند. به جای آن می‌توان از محصولات حاوی عصاره طبیعی و فاقد الکل استفاده کرد.

پوست مختلط

در پوست مختلط همچون سایر انواع پوست پاکسازی نیز ضروری است. با پاکسازی و اسکراب ملایم پوست به‌طور منظم می‌توان اطمینان یافت که سلول‌های مرده پوست از منافذ آن جدا و چربی و آلودگی در منافذ پوستی حبس نمی‌شوند.

همچنین مرطوب کننده پوست نیز حائز اهمیت است ولی پیدا کردن مرطوب کننده مناسب برای پوست‌های مختلط دشوار است. درنتیجه توصیه می‌شود در روز دو نوع مرطوب کننده مختلف استفاده نمایید، یکی مناسب نواحی خشک که دارای آبرسان قوی و ترکیبات مغذی است و دیگری مرطوب کننده آبرسان فاقد چربی برای نقاط چرب صورت.

مدل پوست حساس

مدل پوست حساس

در واقع هر یک از انواع پوست که به آن‌ها اشاره شد، می‌توانند خصوصیات پوست حساس را هم داشته باشند. پوست حساس همواره مقداری قرمز و ملتهب بوده که درنتیجه خیلی از مواد آرایشی و بهداشتی را نمی‌توان استفاده کرد.

برای این نوع پوست نباید از محصولات با ترکیبات شیمیایی قوی استفاده کرد، چون ممکن است به پوست آسیب جدی وارد گردد. برای این مدل پوستی که به آسانی تحریک می‌شود، بسیار مهم است که از مواد طبیعی و بدون اسانس استفاده گردد. عصاره‌های طبیعی آلوئه ورا و بابونه برای پوست حساس مناسب می‌باشند و می‌‍‌توانید از محصولات دارای این نوع عصاره‌ها استفاده نمایید. ضمنا ماسک‌های خانگی هم در رفع حساسیت پوست تاثیرگذار هستند.

درصورتی که می‌خواهید از محصولات آماده استفاده نمایید، حتما توجه کنید که مخصوص پوست حساس باشند. زمان شستشوی پوست حساس هم دقت کنید که این کار با ملایمت صورت گیرد و اصلا لیف یا برس صورت زبر استفاده نگردد. پاک کننده‌های روغنی برای پوست حساس مناسب نیستند.

جهت پاکسازی و تمیز کردن آرایش صورت نیز از محصولات بسیار ملایم، بی‌رنگ، فاقد اسانس و الکل استفاده کنید. همچنین بهتر است بدانید که شستشوی زیاد پوست موجب خشکی شدید و حساسیت آن می‌شود. ضمنا پوست حساس در مقابل خورشید می‌تواند به‌شدت آسیب پذیر باشد. درنتیجه اطمینان یابید که از ضدآفتاب SPF بالای 50 درصد با بافت سبک استفاده می‌نمایید.

مطالب مرتبط:  فواید و عوارض AHA برای پوست و نحوه مصرف آن

 

دو روش تشخیص نوع پوست در خانه

دو روش تشخیص نوع پوست در خانه

جهت تشخیص نوع پوست در خانه می‌توانید از دو روش زیر کمک بگیرید:

روش اول: ابتدا صورت را با کمک یک پاک‌کننده ملایم کاملا تمیز کرده و با چند ضربه بسیار آرام حوله خشک کنید. پس از نیم ساعت پوست را به حال خود رها و هیچ کرم یا محصول دیگری استفاده ننمایید، حتی به پوست خود دست نزنید. پس از نیم ساعت اول به پیشانی، بینی، گونه ها و چانه توجه کرده که آیا برق می‌زند یا خیر؟

نیم ساعت دیگر صبر نموده و احساس خود را درمورد نواحی مختلف پوست بیان کنید. به‌خصوص زمان خندیدن یا بالا بردن ابروها. چنانچه احساس خشکی و کشیدگی دارید احتمالا پوست شما خشک است و چنانچه تنها بخش‌هایی مثل بینی، پیشانی و چانه براق هستند پوست شما مختلط است و اگر چندان براق نیستند پوستی معمولی دارید. اگر گونه‌های شما مثل دیگر بخش‌ها براق هستند پوست شما چرب است.

دو روش تشخیص نوع پوست در خانه

روش دوم: این روش فرق پوست چرب و غیرچرب را نشان می‌دهد. پس از تمیز کردن پوست با حوله‌ای نرم تنها آب اضافی آن را گرفته و حدود 45 الی 60 دقیقه صبر نمایید. همچون روش قبل در این مدت هیچ کرم، لوسیون و … استفاده نشود. سپس با یک دستمال کاغذی تمیز روی نواحی مختلف صورت کشیده و برای هر ناحیه یک دستمال مجزا استفاده و هر مرتبه دستمال کاغذی را زیر نور بررسی نمایید.

مطالب پربازدید:  تاثیر سیگار بر پوست صورت و راه‌های کاهش عوارض آن

 

چنانچه دستمال کاغذی لک‌های چربی داشت پوست آن ناحیه چرب است. اگر هم چرب نبود یعنی پوست خشک می‌باشد. درصورتی که تمام دستمال کاغذی‌ها چرب شده یا به رنگ زرد ملایمی بودند، پوست چرب است.

اما اگر بعضی از دستمال‌ها مثلا ناحیه پیشانی یا بینی چرب هستند و دیگر بخش‌های صورت فقط مقداری رطوبت به دستمال داده‌اند، پوست مختلط یا معمولی است. در تشخیص لکه‌های رطوبت از چربی توجه کنید. هر یک از انواع پوست دارای نیازها و رفتار به‌خصوص خود می‌باشند و مراقبت مخصوص خود را می‌طلبند.

 

منبع : almirall

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن‌ها

  1. ممنون از سايت خوب و مطالب مفيدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *