راهکارهای ساده خانگی برای درمان خشکی پوست دست

دستان به صورت کلی دارای ساختار بسیار قوی در مقابل عناصر موجود در مقابل عوامل محیطی هستند. اما در بسیاری از موقعیت‌ها دستان بیشتر از انتظار در معرض خطرات گوناگون قرار گرفته و آسیب می‌بینند. در اثر صدمه دیدن دستان، امکان دارد فرد به بیماری‌های گوناگونی مبتلا شود. یکی از آسیب‌های شایعی که احتمال دارد هر فردی درگیر آن شود، خشکی پوست دست است.شاید بخواهید بدانید که علت خشکی پوست دست چیست؟

باید بگوییم که عواملی مانند قرار گرفتن بیشتر از اندازه در معرض بادهای شدید یا در تماس بودن با مواد تحریک کننده قادر است از عوامل موثر در خشکی دستان باشد. این اختلال اغلب در آب‌وهوای سرد و به ویژه در زمستان رخ می‌دهد، زیرا در آب‌و‌هوای سرد پوست دستان توانایی حفظ رطوبت را نداشته و در پی آن زبری پوست دست را به همراه دارد. خشکی پوست کف دست و روی دست به شکلی است که فرد احساس ناراحتی و درد کرده و حتی خیلی از افراد را از انجام کارهای روزانه باز می‌دارد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

برای‌ مثال افراد با گرفتن اشیا در دست یا در زمان برخورد دستشان به سایر اجسام احساس درد می‌کنند. از عوارض خشکی پوست دست می‌توان به ترک خوردن پوست، خون‌ریزی و درد اشاره کرد.

با توجه به اینکه این عارضه برای افراد بسیاری رخ می‌دهد و افراد قصد دارند درباره آن اطلاعاتی به دست آورده و از آن پیشگیری کنند، از این رو ما هم در این مطلب به بررسی علایم و دلایلی که باعث ایجاد خشکی در پوست دست‌ها می‌شود پرداخته و بعد راه‌های جلوگیری از خشکی پوست دست‌ها را برای شما شرح خواهیم داد و همچنین عکس پوست دست خشک را برای شما به نمایش می‌گذاریم، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

علایم خشکی پوست دست

علایم خشکی پوست دست

اگر شک دارید که به خشکی دست و پا مبتلا شده‌اید یا خیر می‌توانید به بعضی از علایم بر روی پوست خود دقت کنید. علایم و نشانه‌های خشکی پوست دست، بنابر شدت و دلیل خشکی، قادر است تا علائم گوناگونی داشته باشد. از جمله علایمی که نشان می‌دهد فرد دچار خشکی پوست شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوست دستان احساس خشکی و حساس بودن می‌کنند. حتی ممکن است در بعضی از افراد دستان مقداری قرمز رنگ بشوند. این نشانه‌ها بروزدهنده خشکی خفیف پوست هستند. دقت داشته باشید که خشکی پوست در کودکان معمولا این نشانه‌ها را به دنبال دارد.
  • خشک و زبر شدن پوست دست، ازعلایم دیگری است که حاکی از دچار شدن فرد به خشکی پوست است. این علایم اغلب هنگامی رخ می‌دهند که خشکی پوست حاد باشد. همچنین پدید آمدن ترک‌های ظریف بر روی پوست یا دیدن لکه‌های پوستی پوست‌‌پوست‌ شده از نشانه‌های دیگر ابتلا به خشکی حاد پوست است.

عوامل خشکی پوست دست

عوامل خشکی پوست دست

خیلی از افراد قصد دارند بدانند که خشکی پوست دست به چه دلیل است؟ در حقیقت با توجه به اینکه خشکی دست بسیار شایع است از این رو عوامل فراوان و زیادی هستند که می‌توانند دلیل خشکی دست باشند. اما در میان این عوامل، تأثیرات محیطی نقش بیشتری را در دچار شدن به این بیماری ایفا می‌کنند. به صورت کلی می‌توان گفت کسانی که دایما با آب سروکار دارند و یا آب و هوای محیط زندگی ‌آن‌ها، جهت سلامت پوست مناسب نیست اغلب از دیگر افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند. دلیل ایجاد کننده‌ خشکی در پوست دست را می‌توان مربوط به عوامل زیر دانست:

  • آب و هوا
  • شستشوی بیش از حد دست
  • شرایط پزشکی و بیماری‌ها
  • داروها
  • عوامل ژنتیکی
  • بارداری

درمان خشکی پوست دست

درمان خشکی پوست دست

اگر با رعایت نکات جلوگیری از این بیماری باز هم به آن دچار شدید اصلا جای نگرانی نیست، زیرا با روش‌های گوناگون می‌توانید خشکی دست کودکان و بزرگسالان را درمان نمایید. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

قیمت انواع محصولات مراقبت پوست

 

روش‌های خانگی برای درمان خشکی پوست دست

روش‌های خانگی برای درمان خشکی پوست دست

درمان‌های خانگی جهت از بین بردن خشکی دست بسیار گوناگون و مفید هستند. این روش‌ها بسیار ساده بوده و به آسانی در خانه قابل انجام است. از جمله از این روش‌ها عبارت می‌شوند از:

استفاده از دستگاه بخور جهت خشکی دست

دستگاه بخور نقش بسیار مفیدی در محافظت از پوست بدن را برعهده دارد. استفاده از این دستگاه در ماه‌های زمستان یا در مکان‌های بسیار خشک کاملا موثر و کاربردی است. شما می‌توانید در هر محلی از خانه از این دستگاه بهره ببرید. دقت داشته باشید که عالی‌ترین مکان جهت استفاده از دستگاه بخور کنار تخت خواب است.

توجه به رژیم غذایی

مواد غذایی که استفاده می‌کنید نقش زیادی را در سلامت پوست بدن شما ایفا می‌کنند. پروتیین‌ها و مکمل‌های ویتامین E و ویتامین B از جمله مواد مغذی محسوب می‌شوند که قادرند تا پوست شما را تا حد بسیاری نرم نگه دارند.

مطالب کاربردی:  درمان خشکی لب با ساده‌ترین روش‌های خانگی

 

کاهش استرس برای خشکی دست

می‌توانید با دوری کردن از محیط‌های استرس‌زا تا حد بسیاری خشکی پوست را درمان نمایید، زیرا استرس تاثیر بسیار مخربی در سلامت پوست دارد.

از دستگاه‌های دست‌خشک‌کن استفاده نکنید

این دستگاه‌ها باعث تشدید خشکی پوست می‌شوند. تا حد زیاد از استفاده از این دستگاه‌ها بپرهیزید.

طب سنتی برای خشکی پوست دست

درمان خشمی پوست دست

روش‌های زیاد و مختلفی جهت درمان خشکی پوست و دست در طب سنتی وجود دارد. این روش‌ها بسیار مفید و تاثیرگذار هستند و تا حد بالایی خشکی پوست را درمان می‌کنند. از جمله از این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آلوئه‌ورا جهت درمان خشکی دست

استفاده از گیاه آلویه‌ورا در بازسازی و جوان‌سازی پوست دست بسیار کاربردی است. این گیاه در کرم‌های نرم‌کننده و پمادهای بسیار زیادی استفاده می‌شود که شما می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی خریداری نمایید. علاوه‌بر این‌ها می‌توانید خود گیاه آلوئه‌ورا را خریداری کرده و از ژل آن جهت درمان سریع خشکی پوست دست خود استفاده نمایید.

جوی دوسر جهت درمان خشکی دست

شستشو دست به وسیله جوی دوسر خام یا پخته شده نقش بسیاری و مفیدی در درمان خشکی دست دارد. همچنین می‌توانید یک روغن طبیعی مثل روغن زیتون را با جوی دوسر ترکیب کرده تا روند درمانی فوری و اثرگذارتر باشد.

ترکیب شیر و عسل جهت درمان خشکی دست

ترکیب شیر و عسل جهت درمان خشکی پوست دست

شستشو پوست دست با مخلوط شیر و عسل قادر است تا حد بسیار زیادی خشکی پوست را درمان نماید.

استفاده از روغن‌های گیاهی جهت درمان خشکی دست

طب سنتی برای خشکی پوست دست

روغن‌های گیاهی به شکل بی‌نظیری موجب از بین رفتن خشکی پوست می‌شوند. اگر بخواهیم بهترین روغن برای خشکی پوست دست را نام ببریم، می‌توانیم به روغن بادام، روغن زیتون و روغن نارگیل که در دسته روغن‌های طبیعی هستند، اشاره کنیم. ولی به طور کلی روغن نارگیل را می‌توان به عنوان یکی از بهترین و اثرگذارترین روغن جهت درمان خشکی دست دانست.

چرا که این روغن به خوبی به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و آبرسانی بسیار قوی و کاملی برای پوست به ارمغان می‌آورد. استفاده از روغن جهت درمان خشکی پوست بسیار آسان است. فقط کافی است تا دستان خود را 2 الی 3 مرتبه در طی روز با این روغن‌ها ماساژ دهید. بعد از یک هفته تغییر بی‌نظیری را در پوست خود مشاهده خواهید کرد.

مطالب پربازدید:  درمان سریع خشکی پوست در خانه

 

کرم و پماد جهت درمان خشکی پوست دست

کرم و پماد جهت درمان خشکی پوست دست

استفاده از پماد و کرم را می‌توان یکی از برترین راه‌های درمان پزشکی جهت پوستی خشک دانست. وازلین برای خشکی پوست دست بسیار موثر و مفید است و در زمان بسیار کمی موجب ترمیم پوست می‌شود. تعداد بسیار زیادی کرم و پماد جهت درمان خشکی پوست وجود دارند، به همین دلیل ما نمی‌توانیم به طور دقیق و صددرصدی بهترین پماد برای خشکی پوست دست را به شما معرفی کنیم. پس بهتر است با یک متخصص پوست مشورت نمایید و یک پماد مناسب با شرایط پوستی خود را خریداری و استفاده کنید. اگر خشکی دست با خارش همراه بود، وازلین قادر به تسکین درد خارش خواهد بود.

پیشگیری از خشکی دست

این که چگونه از خشکی بیش از اندازه پوست دست جلوگیری کنید، به شرایط بستگی دارد. با این حال، غالبا رعایت نکات زیر کمک‌ کننده است:

  • از محصولاتی که دارای مواد معطر هستند استفاده نکنید، زیرا می‌توانند خشکی پوست را تشدید کنند.
  • میزان استفاده از مواد ضد عفونی‌ کننده را کاهش دهید، چرا که ممکن بوده باعث خشکی پوست شوند.
  • از کرم‌های غلیظ جهت مرطوب کردن دست‌ها استفاده کنید، چرا که از قدرت آبرسانی بالایی برخوردارند.
  • در طول شب بر روی پوست دست مرطوب‌کننده بزنید و دستکش بپوشید تا جذب آن بیشتر شود.
  • در صورتی که خشکی دست‌های شما به شرایط محل کار مربوط است، همیشه یک لوسیون همراه خود داشته باشید تا بتوانید در طول روز استفاده کنید. توصیه می‌شود به‌ سراغ مرطوب‌ کننده دارای گلیسرین، روغن جوجوبا، شی‌ باتر و آلوئه‌ ورا بروید.
  • اگر در محیطی کار می‌کنید که دست به‌ طور مکرر در معرض آب قرار می‌گیرند، سعی کنید جهت محافظت از آن‌ها دستکش بپوشید.
  • تا حد امکان از دستگاه دست خشک‌ کن استفاده نکنید، چون گرما هم همچون سرما می‌تواند پوست را تحریک کند. دوش گرفتن با آب داغ نیز ممکن است چنین اثری بر روی پوست شما داشته باشد.
  • اگر به اگزما و دیگر بیماری‌های پوستی مبتلا هستید، اقدامات لازم را جهت جلوگیری از عود بیماری انجام دهید. این اقدامات ممکن بوده شامل کاهش استرس و پیروی از تمام توصیه‌های پزشک باشد.

 

منبع : aad

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *