روش های سریع برای از بین بردن بوی بد دهان

بوی بد دهان، می‌تواند خجالت آور باشد و در بعضی موارد حتی ممکن است سبب اضطراب فرد شود. تعجبی ندارد که قفسه‌های فروشگاه‌ها مملو از انواع آدامس، قرص خوشبوکننده، ​​دهانشویه و سایر محصولاتی بوده که جهت از بین بردن بوی بد دهان فوری طراحی شده‌اند. اما بسیاری از این محصولات تنها راهکارهایی موقتی هستند. زیرا علت مشکل اصلی را برطرف نمی‌کنند. برخی از انواع غذا، شرایط و عادات از جمله دلایل بوی ناخوشایند دهان هستند.

در اکثر موارد، با رعایت بهداشت مناسب دندان می‌توانید بو بد دهان را بهبود بخشید. در این مقاله از مدیسه قصد داریم علل بوی بد دهان را مورد بررسی قرار داده، توضیح دهیم که چگونه بفهمیم بوی بد دهان از معده است و همچنین راهکارهایی جهت از بین بردن بوی بد دهان برای همیشه به شما ارائه دهیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

علت بوی بد دهان چیست؟

علت بوی بد دهان چیست؟

اغلب اوقات بوی بد دهان ناشی از حلق شما بوده و دلایل احتمالی بسیاری برای آن وجود داشته که عبارتند از:

باقی مانده غذا

تجزیه ذرات باقی مانده غذا درون و اطراف دندان شما می‌تواند سبب افزایش باکتری‌ها و ایجاد بوی بد شود. خوردن بعضی غذاها مثل پیاز، سیر و ادویه‌ها نیز می‌تواند سبب بوی ناخوشایند دهان شود.پس از هضم نیز، این غذا وارد جریان خون شده، به ریه‌های شما منتقل می‌شوند و بر بوی تنفس شما اثر می‌گذارند.

محصولات دخانیات

دخانیات عامل اصلی بوی بد دهان

سیگار باعث بوی نامطبوع دهان می‌شود. سیگاری‌‌ها نیز بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیماری لثه، یکی دیگر از منابع بوی ناخوشایند دهان هستند.

بهداشت ضعیف دندان

اگر به صورت روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات باقی مانده غذا در دهان شما باقی می‌ماند و سبب ایجاد بوی ناخوشایند دهان می‌شود. یک لایه بی‌رنگ و چسبنده از باکتری‌ها روی دندان‌های شما تشکیل می‌شود.

اگر از مسواک استفاده نشود، پلاک، لثه‌های شما را تحریک می‌کند. زبان شما همچنین می‌تواند باکتری‌هایی را که بو تولید می‌کنند، به دام بی‌اندازد. دندان‌های مصنوعی که به صورت منظم تمیز نمی‌شوند، می‌توانند حاوی ذرات غذا و باکتری‌های ایجاد کننده بو باشند.

خشکی دهان

خشکی دهان یکی از علل بوی بد در دهان

بزاق به پاکسازی دهان کمک می‌کند و ذرات ایجاد کننده بوی بد را از بین می‌برد. خشکی دهان می‌تواند به افزایش بوی بد در دهان کمک کرده؛ زیرا تولید بزاق دهان کاهش می‌یابد. خشکی دهان به صورت طبیعی در زمان خواب رخ می‌دهد.

مصرف بعضی داروها

برخی از داروها می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند

بعضی از داروها می‌توانند به صورت غیرمستقیم با افزایش خشکی دهان سبب ایجاد بوی ناخوشایند دهان شوند. بعضی دیگر می‌توانند در بدن تجزیه شده تا مواد شیمیایی تنفس شما را بد بو کند.

عفونت در دهان

بوی بد در دهان می‌تواند در اثر زخم‌های جراحی بعد از جراحی دهان، مثل برداشتن دندان، یا پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخم‌های دهان ایجاد شود.

قیمت انواع محصولات بهداشت دهان و دندان باکیفیت

 

سایر بیماری‌های دهان، بینی و گلو

بوی بد در ناحیه دهان گاهی اوقات می‌تواند ناشی از غده‌های کوچکی باشد که در لوزه‌ها تشکیل می‌شوند.

درمان خانگی بوی بد دهان

راهکارهای خانگی برای از بین بردن بوی بد دهان

برای درمان خانگی بوی بد دهان راهکارهای زیر را انجام دهید:

بعد از غذا مسواک بزنید

حداقل دو مرتبه در روز، به ویژه پس از غذا، با استفاده از خمیر دندان دارای فلوراید مسواک بزنید. ثابت شده که خمیردندان با خواص ضد باکتریایی بهترین داروی رفع بوی بد دهان است.

حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید

کشیدن نخ دندان به صورت صحیح، ذرات غذا و پلاک را از میان دندان‌های شما پاک کرده و به کنترل بو بد دهان کمک می‌کند.

زبانتان را مسواک بزنید

زبانتان را مسواک بزنید

زبان حاوی باکتری است. پس مسواک زدن با دقت امکان دارد سبب کاهش بوی ناخوشایند دهان شود. افرادی که زبان آن‌ها با میزان قابل توجهی باکتری پوشیده شده است، ممکن بوده نیاز به استفاده اسکرابر زبان داشته باشند.

خشکی دهان را برطرف کنید

برای مرطوب نگاه داشتن و از حذف بوی بد در دهان خود، از مصرف تنباکو به هر شکل خودداری کنید و میزان زیادی آب بنوشید. البته مصرف نوشیدنی‌هایی نظیر قهوه، نوشابه و الکل می‌تواند سبب خشکی دهان شود.

مطالب مرتبط:  اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان

 

مواد غذایی موثر برای ازبین بردن بوی بد دهان

مواد غذایی موثر برای ازبین بردن بوی بد دهان

بعضی مواد غذایی در آشپزخانه شما موجود بوده که مصرف آن‌ها سبب از بین رفتن بوی نامطبوع دهان می‌شود. در ادامه مطلب شما را با این موارد آشنا خواهیم کرد.

راه از بین بردن بوی بد دهان با آب

تحقیقات نشان داده که خشکی دهان غالبا سبب ایجاد بوی ناخوشایند دهان می‌شود. بزاق دهان نقش بسیار مهمی در تمیز نگاه داشتن دهان دارد. بدون آن، باکتری‌ها شروع به رشد خواهند کرد. دهان شما به صورت طبیعی زمان خواب خشک می‌شود، به همین دلیل بوی تنفس معمولا در صبح بدتر می‌شود.

با هیدراته نگه داشتن بدن خود از خشکی دهان جلوگیری نمایید. نوشیدن آب در طول روز به تولید بزاق دهان کمک می‌کند. حداقل به میزان هشت لیوان آب در روز مصرف نمایید.

مصرف رازیانه برای از بین بردن بوی دهان

مصرف رازیانه برای از بین بردن بوی دهان

از زمان‌های قدیم تا کنون، از دانه‌های رازیانه و هنچنین رازیانه تازه جهت خوشبو کردن نفس استفاده می‌شده و در بخش‌هایی از هندوستان، دانه‌‌های رازیانه بوداده همچنان به‌ عنوان خوشبوکننده‌ دهان برای تمیز نمودن نفس بعد از شام استفاده می‌‌شود. رازیانه یک درمان قطعی بوی بد دهان با طب سنتی می‌باشد.

بسیاری از مواد موجود در آشپزخانه، قابلیت از بین بردن بوی ناخوشایند دهان را دارند. موادی همچون رازیانه، ماست، چای سبز، نعنا، شیر، جعفری، پرتقال و همچنین سیب که می‌توانید امتحان کنید.

تاثیر پرتقال در ازبین بردن بوی دهان

تاثیر پرتقال در ازبین بردن بوی دهان

پرتقال نه تنها میوه‌ای سالم است، بلکه سبب حفظ سلامت دندان‌ها و بهداشت دهان نیز می‌شود. بسیاری از افراد مشکل بوی دهان دارند، زیرا بزاق به میزان کافی برای شستشوی باکتری‌های بدبو تولید نمی‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ویتامین C به افزایش تولید بزاق کمک می‌کند و همین می‌تواند به از بین بردن بوی دهان کمک کند. پرتقال سرشار از ویتامین سی بوده و به خوبی در از بین بردن بوی دهان اثرگذار است.

روی؛ از بین برنده بوی بد دهان

روی؛ از بین برنده بوی بد دهان

روی، یک عنصر در برخی از دهانشویه‌های موجود در فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی و آدامس‌ها بوده که می‌تواند با بوی بد دهان ناشی از معده مقابله کند. روی سبب کاهش تعداد ترکیب‌های گوگردی در تنفس شما می‌شود. تحقیقات نشان داده که شستشوی منظم با محلول‌های حاوی روی می‌تواند در کاهش بوی ناخوشایند دهان تاثیرگذار باشد.

آدامس‌های زینکی مختص افرادی که دهانی خشک دارند می‌باشد.

مطالب پربازدید:  درمان تبخال دهان با روش های طبیعی و خانگی

 

چای سبز موثر در از بین بردن بوی بد دهان

چای سبز موثر در از بین بردن بوی بد دهان

چای سبز یک درمان خانگی بسیار اثرگذار جهت از بین بردن بوی دهان است. تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز دارای خواص ضدعفونی کننده و خوشبو کنندگی بوده که می‌تواند به صورت موقت تنفس را خوشبو نماید. نعناع نیز اثرات مشابه داشته، بنابراین یک فنجان چای سبز به همراه نعناع ممکن است یک خوشبو کننده ایده‌آل برای تنفس شما باشد.

قبل از خواب دو لیوان چای سبز و نعناع را دم نموده و تا صبح در یخچال قرار داده تا چای خنک شود سپس آن را در یک بطری آب ریخته و آن را به سر کار ببرید. در طول روز به آرامی آن را بنوشید تا همواره دهان خوشبویی داشته باشید.

از بین بردن بوی بد دهان صبحگاهی

از بین بردن و رفع بوی بد دهان در اول صبح

بسیاری افراد در صبح با بوی بد دهان مواجه هستند. بهترین راهکار جهت از بین بردن بوی نامطبوع دهان در اول صبح این است که شب قبل از خواب مسواک بزنید. مسواک نزدن دندان‌ها سبب باقی ماندن غذا لا به لای دندان و لثه‌ها شده و بوی بدی ایجاد می‌کند. مصرف چای سبز یا قهوه پس از بیدار شدن از خواب هم کمک می‌کند تا بوی ناخوشایند دهان را از میان ببرید.

قرص‌های درمان بوی بد دهان

  • هیدروکسید منیزیم
  • مترونیدازول
  • اشتوتزن
  • لاکتوگام
  • کلرهگزیدین
  • کلرید سیتیل پیریدینیوم

 

 

منبع : nhs

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *