همه چیز درباره تامپون طرز استفاده از آن

تامپون یکی از محصولات بهداشتی پرکاربرد بانوان می‌باشد که در دوران قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با کاپ قاعدگی متفاوت است. کاپ قاعدگی یک محصول یک‌بار مصرف نیست اما تامپون پریود همانند پدهای قاعدگی بعد از یک‌بار استفاده دور انداخته می‌شود. تامپون پریود یا تامپون قاعدگی به منظور جذب خون داخل واژن و عدم انتشار آن به بیرون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب شما را به طور کامل با تامپون قاعدگی آشنا خواهیم کرد.

نحوه استفاده از تامپون چگونه است؟

تامپون پریود چیست؟

حال که متوجه شدیم  تامپون چیست باید با نحوه استفاده درست از آن آگاه شویم. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمینه کاپ‌های قاعدگی باید به آن توجه داشته باشید، نحوه استفاده از این محصولات می‌باشد. برای استفاده از کاپ قاعدگی در ابتدا باید دست‌های خود را به طور کامل شست و شو دهید و در ادامه تامپون را از بسته پلاستیکی آن خارج کرده و داخل اپلیکاتور قرار دهید. دقت داشته باشید که کاپ قاعدگی حتما دارای نخ انتهایی باشد تا بتوانید در پایان استفاده آن را خارج کنید. در مرحله بعد شما می‌توانید اپلیکاتور را به آرامی وارد واژن کنید و در نهایت پمپ آن را فشار دهید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

استفاده از تامپون چه مزیت‌هایی دارد ؟

همانطور که گفته شد تامپون علاوه بر معایب و عوارض فوق دارای مزیت‌هایی نیز می‌باشد. در ادامه شما را با تعدادی از مهم‌ترین مزایا استفاده از این محصول بهداشتی آشنا می‌کنیم.

مزیت‌هایی تامپون قاعدگی

با خیال راحت حمام و استخر بروید!

در صورت استفاده از نوار‌ بهداشتی در دوران قاعدگی شما از رفتن به استخر محروم خواهید شد و امکان شنا کردن نخواهید داشت. همچنین استحمام با نوار‌های بهداشتی نیز امکان پذیر نمی‌باشد. بانوانی که به صورت حرفه‌ای ورزش شنا را دنبال می‌کنند یا افرادی که با هدف تفریح به استخر می‌روند، در دوران قاعدگی می‌توانند از تامپون استفاده کرده و به فعالیت‌های خود ادامه دهند. به شما توصیه می‌کنیم در موارد فوق به شدت مراقب نخ خارج کننده تامپون باشید تا با مشکلات ناشی از پاره شدن آن روبرو نشوید.

قیمت انواع محصولات بهداشت بانوان

انجام فعالیت‌های ورزشی در دوران قاعدگی

انجام فعالیت‌های ورزشی همانند بسیاری از دیگر فعالیت‌های روزمره در دوران قاعدگی امکان پذیر نمی‌باشد. زیرا درد دوران قاعدگی، خونریزی ناشی از آن و … سبب جلوگیری از آن می‌شوند. اما افرادی که قصد ندارند در فعالیت‌های ورزشی خود به دلیل دوران قاعدگی وقفه ایجاد کنند، می‌توانند به سراغ تامپون بروند و آن را جایگزین نوارهای بهداشتی کنند. اما توجه داشته باشید که هنگام استفاده از تامپون قاعدگی نیز نمی‌توانید تمریناتی با فشار بالا و همانند روز‌های عادی داشته باشید.

عدم آلوده شدن لباس  

خونریزی دوران قاعدگی معمولا می‌تواند سبب آلوده شدن لباس‌ها شود و مشکلات مختلفی را برای افراد به همراه داشته باشد. برای مثال خونریزی دوران قاعدگی می‌تواند مانع شرکت در مهمانی‌ها، جلسات اداری و … شود. تامپون یک محصول بهداشتی می‌باشد که می‌تواند از الوده شدن لباس‌ها که ناشی از خونریزی می‌باشد جلوگیری نماید. به طور کلی تامپون قاعدگی انتخاب بهتری نسبت به نوار بهداشتی برای مهمانی‌ها و مجالس مختلف در دوران قاعدگی می‌باشد.

عوارض تامپون چیست؟

عوارض تامپون چیست ؟

استفاده از کاپ قاعدگی در کنار مزیت‌های متعدد، معایبی نیز دارد که در این بخش از مقاله به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. شما باید با آگاهی از نکات مثبت و منفی و با توجه به نیاز خود هریک از محصولات بهداشتی زنانه را انتخاب کنید.

نیاز به آزمون و خطا

تامپون‌های قاعدگی در ابعاد و سایز‌های مختلفی تولید به بازار عرضه می‌شوند. در نتیجه بانوانی که قصد استفاده از این محصولات به جای نوار بهداشتی را دارند در مرحله اول باید سایز‌های مختلف آن را تست کرده و سایز درست خود را بیابند. به این فرآیند، آزمون و خطا قبل از خرید گفته می‌شود که یکی از معایب تامپون می‌باشد. چرا که تا آن را امتحان نکنید امکان ندارد سایز درست را بتوانید انتخاب کنید.

ایجاد خشکی و تحریک واژن

کاپ‌های قاعدگی به طور کلی می‌توانند سبب خشک شدن بافت داخل واژن شوند. بافت این محصولات به گونه‌ای است که می‌تواند رطوبت سطح داخلی تامپون را جذب و آن را خشک نماید. همچنین بعضی از تامپون‌های قاعدگی مثل مدل‌های عطری می‌توانند سبب بروز عفونت در واژن شوند. به طور کلی به شما توصیه می‌کنیم اگر دارای پوست حساسی می‌باشید به سراغ استفاده از این محصول نروید.

به شما توصیه می‌کنیم درصورت مواجه شدن با هریک از عوارض استفاده از کاپ‌های قاعدگی، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک زنان مراجعه کنید چراکه عفونت‌ ناحیه تناسلی بسیار مهم و جدی هستند و به هیچ وجه به سراغ خوددرمانی نروید. دوران قاعدگی زمانی است که بدن زنان پتانسيل بسیار بالایی برای ابتلا به بیماری‌های زنانه دارد و حتما باید در این زمان نکات بهداشتی بسیار دقیق رعایت کرد.

بیشتر بدانید:  توصیه های ضروری برای بهداشت دوران عادت ماهانه

احتمال پاره شدن نخ در هنگام خارج کردن

در زمان استفاده از این محصول باید مراقب باشید که نخ انتهایی آن به سمت خارج و بیرون از واژن قرار داشته باشد. در موارد بسیار نادری ممکن است نخ خروج این محصولات پاره شود و خارج کردن تامپون از داخل واژن به کاری نسبتا سخت و آزاردهنده تبدیل شود.

تامپون قاعدگی بهتر است یا نوار بهداشتی ؟

کاپ قاعدگی بهتر است یا نوار بهداشتی ؟

تامپون و نواربهداشتی دو نوع از کاربردی‌ترین محصولات بهداشتی بانوان می‌باشند که مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عبارت بهتر نمی‌توان یکی از آن‌ها را به عنوان گزینه برتر معرفی نمود. به عنوان مثال گزارش‌هایی مبنی بر حساسیت‌زا بودن و … در نوار‌های بهداشتی کمتر از تامپون‌های قاعدگی می‌باشد. اما نوارهای بهداشتی قابلیت استفاده از استخر، هنگام استحمام، مهمانی‌ها و … را نداشته و برای افراد مشکل ساز خواهند شد. یکی دیگر از ابزارهای بسیار کاربردی برای دوران عادت ماهانه کاپ قاعدگی است که اگر بتوانید به آن عادت کنید هم کمک بزرگی به طبیعت کرده‌اید و هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

برای مطالعه بیشتر:  همه چیز درباره کاپ قاعدگی

شرایط استفاده از تامپون برای مجرد‌ها

استفاده از تامپون به مجرد‌ها توصیه نشده و پیشنهاد می‌شود افراد مجرد همواره از نوارهای بهداشتی استفاده نمایند. زیرا تامپون‌های قاعدگی باید داخل واژن افراد قرار بگیرند. به همین دلیل توصیه می‌شود که دوشیزگان نوار بهداشتی را جایگزین تامپون قاعدگی نمایند.

قیمت تامپون

امروزه عوامل مختلفی بر روی قیمت تامپون قاعدگی تاثیر می‌گذارند. از مهم‌ترین موارد موثر بر روی قیمت آن می‌توان به نوع تامپون، برند تولید کننده، خارجی یا داخلی بودن محصول، تعداد، اندازه، نوسانات بازار محصولات بهداشتی و … اشاره کرد. موارد فوق سبب شده‌اند که امکان ارائه یک قیمت کلی و ثابت برای این محصولات وجود نداشته باشد.

در انتها به شما توصیه می‌کنیم اگر تجربه خاصی و در زمینه مزایا، معایب، نحوه استفاده و … کاپ قاعدگی و یا توصیه‌ای که بتواند به بانوان دیگر کمک کند، آن را با ما همین‌جا در میان بگذارید.

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *