هفته مد

یکی از پرسروصداترین اتفاق‌های دنیای مد که در واقع سرنوشت موفقیت بسیاری از برندها و طراحان را هرساله دستخوش تغییرات بنیادین می‌کند هفته مد است. این رویداد همواره برای افرادی که مطالعات تخصصی در این زمینه ندارند، ابهامات زیادی دارد. در این مطلب به صورت مختصر درباره اینکه هفته فشن چیست و تاریخچه آن از کجا آغاز و چه مسیری را طی کرده است اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهیم. پس تا پایان این سفر با ما همراه باشید.

هفته مد از کجا آمده است؟

هفته مد چیست؟

هفته مد یکی از بزرگترین رویدادهای صنعت مد و فشن است که طراحان برندها و خانه‌های مد مطرح طراحی‌های جدید خود برای فصل بعد در آن به نمایش می‌گذارند و همچنین ترندهای سال بعد معرفی می‌شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

در فرانسه از دیرباز به آن “défilés de mode” گفته می‌شود که به معنی رژه مد است. این رژه هرساله دو بار و به ترتیب در چهار پایتخت بزرگ مد که معروف به Four Big است برگزار می‌شود. به این صورت که در ماه‌های فوریه و مارس کالکشن‌های پاییز و زمستان و ماه سپتامبر و اکتبر کالکشن‌های بهار و تابستان رونمایی می‌شود. تاریخ برگزاری هفته مد پاریس كه آخرين شهر است معمولا از اواخر ماه سپتامبر است كه تا اوايل ماه اكتبر ادامه دارد.

هفته مد پاریس

این رویداد بزرگ از نیویورک آغاز می‌شود، در لندن ادامه پیدا كرده، به میلان رفته و در پاریس به پایان می‌رسد. هفته مد از دیرباز برای فعالان دنیای مد یک فرصت طلایی برای به نمایش گذاشتن خلاقیت و نبوغ بوده است. کالکشن‌ها دقیقا یک فصل زودتر روی صحنه می‌روند تا برندها به کمک مطبوعات زمان کافی داشته باشند تا با طراحی ها و تبلیغات خلاقانه مدهای جدید را در ذهن مخاطبان جا بیاندازند و خریداران را بیش از پیش خواهان محصولات خود کنند.

تاریخچه هفته مد

تاریخچه هفته مد

شروع این رویداد از سال ۱۹۰۳ در نیویورک بود. در آن زمان صاحبان بوتیک برای نمایش محصولات خود شروع به استخدام خانم‌هایی کردند که با پوشیدن محصولات آن‌ها و دیده شدن در مکان های عمومی، زنان طبقه متوسط را مشتری خود کنند. تا سال ۱۹۱۰ از این ایده استفاده می‌شد و هریک نمایش‌های مستقل خود را به راه می‌انداختند. پس ار مدتی خرده فروشان آمریکایی این ایده را ارتقا دادند و پای این نمایش‌ را به مکان‌های عمومی باز کردند و حتی رستوران‌ها در زمان صرف غذا نمایش‌های لباس داشتند.

روند تحول هفته مد

روند تحول هفته مد

این رژه‌های مد و لباس برای مردم سرگرم کننده بود. چراکه داستان داشت و حاوی موضوع و مفهوم شده بودند و هزاران نفر را جذب خود می‌کرد. تا سال ۱۹۵۰ که قانونی وضع شد که برگزار کنندگان را موظف به داشتن مجوز می‌کرد و با شروع جنگ این رسم هم رفته رفته کم‌رنگ شد.

جذابيت‌های هفته مد

رژه های مد درخواستگاه خود یعنی پاریس در حال برگذاری بود، اما در سال ١٩٤٣ فرانسه که درگیر جنگ جهانی دوم شد. نیویورک از این موقعیت استفاده کرد تا برای شرکت کنندگان هرساله این رویداد پاریسی یک مقصد جدید باشد و هفته مد نیویورک متولد شد. تا سال‌های ١٩٩٤ مکان برگزاری هفته مد فضاهای عمومی مثل هتل‌های بزرگ بود. اما در اواخر دهه ۹۰ میلادی اختصاص یک مکان به این رویداد اتفاق افتاد. با افزایش محبوبیت هفته مد بین مردم در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۹ چادرهای بزرگی در نزدیکی پارک برایانت نیویورک به این مراسم اختصاص داده شد و افزایش روزافزون محبوبیت این رویداد باعث شد که هرساله مکان‌های کلیدی‌تری مثل مراکز مهم مثل میدان لینکولن و کلارکسون به این اتفاق مهم در صنعت مد اختصاص داده می‌شود.

نکته جالب در رابطه با هفته مد

هفته فشن چیست؟

همواره درباره هر یک از این شهرها در رابطه با اینکه کدام هفته فشن جذاب‌تر و مهم‌تر است همیشه بین طرفداران مد و اهالی این صنعت اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و می‌توان گفت چیزی شبیه به رابطه‌ای که بین طرفداران تیم‌های استقلال و پرسپولیس است را به طور مثال میان طرفداران هفته مد نیویورک و هفته مد لندن می‌بینیم. اما به طور کلی نمی‌توان هیچ‌یک را مهم‌تر یا تعیین‌کننده‌تر در آینده فشن دانست و کالکشن‌های معرفی شده در هر شهر ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. هفته مد برای عموم مردم که آگاهی زیادی در رابطه با مسائل مد و فشن ندارند، همواره گنگ و مبهم است و سوالات پاسخ نداده زيادی در ذهن آن‌ها وجود دارد. در ادامه به چند سوال پرتكرار در رابطه با اين رويداد جذاب پاسخ می‌دهیم.

کوچکترین فشن شو تاریخ در هفته مد میلان

سوالات پرتکرار درباره هفته مد

تماشاگران در کت‌واک‌ها چگونه انتخاب می‌شوند و چه کسانی هستند؟

تماشاگران در کت‌واک‌ها چگونه انتخاب می‌شوند و چه کسانی هستند

هرکسی که در نمایش‌های هفته مد حضور دارد در واقع به طور رسمی دعوت شده است. مهمان‌ها معمولا شامل نویسندگان و ژورنالیست‌های مهم مد و خرده فروشان بزرگ صنعت، بلاگرها، چهره‌های تاثیرگذار در فشن و دوستان و مشتریان مهم طراحان یا برندهای خاص می‌شود. البته نباید اعضای پر سروصدای رویداد که همان سلبریتی‌های معروف هستند را فراموش کرد که در واقع برای جلب کردن توجه هرچه بیشتر افکار عمومی به رویداد دعوت می‌شوند.

آیا دقیقا همان لباس‌های عجیب و غریبی که در کت‌واک می‌بینیم برای فروش گذاشته می‌شوند؟

کالکشن‌های خاص در هفته مد

اگر زمانی‌كه در حال تماشای هفته مد میلان 2022 هستيد از ديدن لباس‌ها با فرم‌های عجيب تعجب می‌كنيد بايد بدانيد كه آن نمايش درواقع يک نمايش آثار هنری است. در واقع لباس‌هایی که در کت واک به نمایش گذاشته می‌شود، نمایانگر اوج خلاقیت طراح است و گاهی طراح تنها در پی خلق یک  اثر هنری بوده و برای مفهوم و هدف خاص دست به طراحی زده است و این آثار هنری هیچ‌گاه به تولید انبوه نمی‌رسند. معمولا طرح‌ها با شکلی خلاصه شده‌تر و ساده‌شده وارد شعب برند می‌شوند.

اینکه چه برند و طراحی در کدام شهر نمایش کالکشن خود را داشته باشد چطور تعیین می‌شود؟

مکان برگذاری هر نمایش مد

قانون خاصی برای اینکه چه برندی در کدام هفته مد شرکت کند وجود ندارد، اما به طور معمول هر برند و طراح در کشور زادگاه خود نمایش برگذار می‌کند. در مواردی کشوری که دفتر مرکزی برند در آن واقع شده است مقصد نهایی نمایش برند را تعیین می‌کند.

به طور مثال مایکل کورس که یک برند آمریکایی است در هفته نیویورک شرکت می‌کند یا نمایش دیور در هفته مد پاریس به صحنه می‌رود. در واقع طراحان و برندها با انتخاب زادگاه خود از اقتصاد آن منطقه حمایت می‌کنند و نکته مهم دیگر این است که هر برند عضو اتحادیه صنعت کشور خود است و با توجه به امتیازاتی که دارد کار عاقلانه تر شرکت در رویدادهای همان کشور است.

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *