breakfast cereals, غلات صبحانه , گرانولا

روزهایی كه با عجله از خواب بلند می‌شوید تا به سراغ كار و رسیدگی به دیگر مسئولیت های زندگی بروید، شاید فرصت زیادی برای آماده كردن صبحانه برای خودتان و یا دیگر اعضای خانواده باقی نباشد به همین خاطر همه به دنبال یك راه حل سریع ولی كارا هستند. باید اعتبار حل مشكلات به ظاهر ساده ولی مهم را به غربی ها بدهیم! غلات صبحانه یا كورن فلكس (نام تجاری این محصول كه همه در ایران آن را به این نام می‌شناسند ) از اواسط قرن 19 به دنیا معرفی شد و در دهه 40 میلادی به اوج خود رسید و از آن زمان تا كنون توانسته جایگاهش را به عنوان یك عضو همیشگی میز صبحانه حفظ كند. این روز‌ها زمانی كه صحبت از غلات صبحانه می‌شود علاوه بر محصولات بسته بندی با طمع‌های مختلف كه با شیر مصرف می‌شوند، باید به دو دسته دیگر اشاره كنیم كه آنها را به تفكیك برای شما توضیح می دهیم.

breakfast cereals, غلات صبحانه , گرانولا

گرانولا چیست ؟

گرانولا یكی از پرطرفدارترین صبحانه و یا میان‌وعده‌های اخیر است كه نامش در منوی كافه ها زیاد دیده می‌شود و هشتگ گرانولا یكی از رو به رشدترین هشتگ های اینستاگرام میان كاربران فارسی زبان این برنامه است و عكس های گرانولا بار های رنگی و جذاب را زیاد در اینترنت میبینیم ولی گرانولا چیست كه این طور میان مردم دنیا طرفدار پیدا كرده است ؟

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

گرانولا كه به عنوان یك میان‌وعده مقوی شناخته می‌شود از یك بخش اصلی یعنی یعنی جو پرك تشكیل شده و بخش دیگر آن شامل مغزهای مقوی و عسل و یا هر شیرین كننده دیگر است.  معمولا گرانولا را داخل فر قرار می‌دهند تا برشته و طلایی بشود. گرانولا طرفداران زیادی در بین اقشار مختلف مردم دارد. دانش آموزان، دانشجویان، ورزشكاران و حتی افرادی كه به مسافرت و كمپینگ می‌روند و امكان نگه داری غذاهای تازه را ندارند از گرانولا استفاده می‌كنند.

breakfast cereals, غلات صبحانه , گرانولا

چرا گرانولا مصرف كنیم؟

گرانولا و باقی غلات صبحانه فیبر بالایی دارند و حتی به جرات می‌توان گفت استفاده از این سبك از غلات به جای صبحانه سنتی ایرانی جایز است زیرا كه اغلب نان های مصرفی ایرانیان بدون سبوس و فیبر است و گرانولا در این زمینه برتری دارد. وجود فیبر برای اندام‌های داخلی بدن و راحت كردن روند هضم غذا بسیار ضروری است. هضم كردن فیبر برای بدن زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد در نتیجه انسان دیرتر احساس گرسنگی می‌كند و برای هضم كالری بیشتری می‌سوزاند كه می‌توانیم نتیجه بگیریم گرانولا برای لاغری هم موثر است. همچنین فیبر محلول در گرانولا به پایین آوردن كلسترول مضر بدن كمك می‌كند و اگر همراه با مغزهایی چون گردو و بادام مصرف شود اسیدهای چرب امگا 3 مورد نیاز بدن را مهیا می‌كند.

breakfast cereals, غلات صبحانه , گرانولا

افزایش سطح انرژی بدن از دلایلی است كه ورزشكاران را جذب این میان وعده می‌كند. گرانولا منبع بسیار خوبی برای منیزیم مورد نیاز بدن است و اگر همراه با شیرینی طبیعی میوه ها آماده شود، كمتر باعث بوجود آمدن احساس خستگی و تنبلی می‌شود. وجود منیزیم و مقدار كمی ویتامین سی در گرانولا به افزایش آنتی اكسیدان های بدن كمك می‌كند و همان طور كه می‌دانید آنتی اكسیدان ها نقش كلیدی در مبارزه با رادیكال های آزاد بدن و جلوگیری از تولید سلول های سرطانی دارند. در نهایت باید به وجود آهن در گرانولا و تاثیرش در افزایش مقدار گلبول‌های قرمز اشاره كرد.

معایب مصرف گرانولا

مانند هر چیز دیگری در دنیا گرانولا علاوه بر مزایای بسیار، گاهی می‌تواند مضر هم باشد و حتی باعث چاقی نیز بشود اما خوشبختانه اگر در انتخاب مواد غذایی و مقدار آنها كه قرار است همراه گرانولا مصرف شود دقت كنید، می‌توانید از عیب بزرگ آن یعنی افزایش وزن اجتتناب كنید. گرانولا ها همراه با ماست، شكلات، موز، شكر، عسل و … آماده می‌شوند و مصرف بیش از اندازه هركدام از این مواد می‌تواند منجر به افزایش وزن بشود.

اوتمیل

اوتمیل هم نام دیگری است كه در كنار غلات صبحانه به آن اشاره می‌شود و ساختار مشابهی با گرانولا دارد و عمدتا از جو دو سر تهیه می‌شود ولی شاید بتوان گفت اوتمیل ها سالم تر از گرانولا و در نتیجه برای لاغری و سلامت بدن بهتر باشند. تفاوت اوتمیل با گرانولا در انتخاب نوع مواد مصرفی همراه با آنهاست. گرانولا همراه با روغن گیاهی و یا كره، شیر یا ماست، عسل یا شكر قهوه ای ،دانه های روغنی و گاهی اوقات شكلات تهیه می‌شود در صورتی كه تهیه اوتمیل ساده تر است و برای آماده كردن آن به شیر و گاهی عسل نیاز است.

breakfast cereals, غلات صبحانه , گرانولا, اوتمیل

 

خرید از سوپرمارکت اینترنتی

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *