خواص هسته انگور و روش های استفاده از هسته انگور

هسته انگور غنی از مواد مغذی و خواص آنتی اکسیدانی است که معمولا به شکل عصاره هسته انگور یا روغن هسته انگور مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیباتی که در هسته‌انگور وجود دارد باعث افزایش انعطاف پذیری و استحکام عروق خونی شده و همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد. بنابراین در این مقاله می‌خواهیم توضیحاتی در رابطه با خواص هسته انگور و ویژگی‌های آن ارائه دهیم.

به احتمال زیاد تاکنون این تجربه را داشته‌اید که نزدیکان شما میلی به خوردن هسته‌انگور نداشته و در هنگام خوردن انگور، هسته آن را دور بیندازند. به این دلیل که هسته‌انگور اغلب سفت بوده و جویدن آن حس خوب و خوشایندی ندارد. قطعا باور نمی‌کنید که با جدا نمودن هسته‌انگور چه گنجینه مهمی را از خود دور کرده‌اید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

این هسته‌های به ظاهر کم‌ارزش و ناخوشایند، خواص فراوانی برای پوست، مو و تناسب اندام شما دارند. البته فواید هسته‌انگور به این موارد محدود نمی‌گردد. برهمین اساس در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را با خواص فوق‌العاده این گنجینه آشنا کنیم.

آشنایی با روش‌های استفاده از هسته انگور

آشنایی با روش‌های استفاده از هسته انگور

به صورت کلی هسته‌انگور به شکل روغن هسته‌انگور و عصاره آن قابل استفاده است که می‌توانید روغن آن را به شکل سرم‌ها و کرم‌های مختلف از فروشگاه لوازم آرایشی تهیه نمایید. بهتر است بدانید که روغن هسته‌انگور در اثر فشار به دانه‌ها برای استخراج روغن از آن‌ها تولید می‌گردد.

این روغن قابلیت استفاده برای مصارف پخت و پز در دمای زیاد را دارد. به عبارتی دیگر دمای بالا و نقطه دود این روغن به سلامت آن کمک زیادی می‌نماید.  روغن هسته‌انگور غنی از اسیدهای چرب امگا 6 است. از جهتی مصرف روغن هسته‌انگور باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

روش دیگر مصرف هسته‌انگور، عصاره هسته‌انگور است که با فواید بسیار زیادی همراه است. هسته انگور در طب سنتی نیز خواص و فواید بسیاری دارد چرا که عده زیادی از درمانگران طب سنتی عقیده دارند که مقدار 25 الی 125 گرم از عصاره هسته‌انگور همچون آنتی اکسیدانی قوی عمل می‌نماید. اگرچه مصرف انگور برای کودکان ممنوعیت ندارد، اما مصرف عصاره آن به هیچ‌وجه برای کودکان توصیه نمی‌شود.

مهم‌ترین فواید هسته انگور

مهم‌ترین فواید هسته انگور

شاید برایتان سوال شده باشد که هسته انگور چه خاصیتی دارد یا هسته انگور برای چی خوبه، باید بگوییم که هسته‌انگور دارای مواد مغذی زیادی از قبیل فلانوئید و ویتامین E بوده که فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد. از مهم‌ترین مزایای هسته‌انگور می‌توان به کاهش بیماری‌های قلبی، تقویت دستگاه گوارش و حفظ سلامت پوست و مو اشاره نمود. در ادامه به توضیح هریک از فواید دانه‌های انگور می‌پردازیم.

منبع غنی آنتی اکسیدان

بهتر است بدانید هسته‌انگور منبعی سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده که کمک زیادی به حفظ سلامت بدن می‌کند. وجود آنتی‌اکسیدان از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و باعث تقویت اندام‌های بدن می‌شود. خواص هسته‌انگور مانند آنتی‌اکسیدان و ویتامین E  پس از مدت ۳ روز در بدن فعال شده و عناصر مضر را نابود می‌کنند.

حفظ سلامت پوست

حفظ سلامت پوست

یکی از اصلی‌ترین فواید هسته‌انگور، جوانسازی و حفظ سلامت پوست است. این دانه‌ها غنی از رسوراترول و کلاژن بوده که به مبارزه با چین و چروک‌های پوستی می‌پردازند. ویژگی آنتی‌اکسیدانی دانه انگور به درمان چین و چروک، پسوریازیس و التهابات پوستی کمک می‌نماید.

قیمت انواع محصولات مراقبت و بهداشت پوست

 

مبارزه با سرطان‌های خاص

مطالعات گوناگون نشان داده است که عصاره انگور از به‌وجود آمدن تومور و انتقال سلول‌های سرطانی پیشگیری کرده و در کاهش مقدار آن مفید و تاثیرگذار است. درواقع آنتی اکسیدان موجود در دانه‌های انگور از ابتلا به سرطان پوست، سرطان سینه و سرطان پروستات جلوگیری می‌نماید.

کاهش چربی

هسته‌های انگور دارای قابلیت کاهش تجمع چربی در بدن را داشته و جذب چربی مواد غذایی را به کم‌ترین میزان ممکن می‌رساند.

تصفیه‌کننده خون

تصفیه‌کننده خون

یکی دیگر از فواید هسته‌انگور تصفیه خون است. این دانه‌ها قادرند تا فشار خون را کنترل کرده و رگ‌های خونی را تقویت نمایند. از جهتی دیگر خوردن هسته‌های انگور به کسانی که مشکلات قلبی دارند پیشنهاد می‌شود.

مقابله با هرنوع آلودگی

شاید این مسئله مقداری عجیب باشد اما تحقیقات نشان داده است که هسته‌های انگور می‌توانند از ما در مقابل انواع آلودگی‌ها حفاظت کنند. از جهتی دیگر این دانه‌ها در کاهش تاثیرات مضر مصرف دخانیات نقش پراهمیتی دارند. به همین دلیل به ساکنین شهرهای بزرگ و صنعتی پیشنهاد می‌شود در هر شرایطی انگور را به همراه هسته‌های آن مصرف کنند.

ضدعفونت ضدالتهاب

ضدعفونت ضدالتهاب

دانه‌های انگور از قدرت مبارزه با التهاب و عفونت برخوردار هستند. به همین دلیل عالی‌ترین درمان برای بیماری‌هایی مثل درماتیت، گاستریت، ورم معده، آرتریت، مشکلات پوستی، عفونت ادراری و سینوزیت هستند. لازم به ذکر است که ترکیبات موجود در این دانه‌ها، روده‌ها را به صورت کامل تمیز می‌نماید.

تقویت موها و جلوگیری از ریزش مو

تقویت موها و جلوگیری از ریزش مو

حفظ سلامت موها یکی دیگر از فواید بی‌نظیر هسته‌انگور است. مصرف این دانه‌ها باعث جلوگیری از ریزش مو شده و همچنین سبب تحریک جریان خون در سر می‌گردند. همین مسئله سلول‌های پوست سر را تقویت کرده و باعث جلوگیری ریزش موها می‌شود.

کاهش تورم پا

هسته‌انگور دارای مقدار بسیاری پروانتوسیانیدین است که با تقویت مویرگ‌ها و رگ‌ها باعث بهبود گردش خون می‌شوند.

مطالب کاربردی:  آنزیم تراپی پوست و عوارض، مزایا و هزینه‌های آن

 

مقابله با بیماری‌های چشم

ویتامین E موجود در هسته‌های انگور کمک بسیاری به تقویت چشم‌ها و کاهش خستگی آن‌ها می‌کند. این هسته‌های سفت قادرند تا از بروز بیماری‌های چشمی که در اثر دیابت پدید می‌آیند، جلوگیری نمایند.

مصرف هسته انگور به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

مصرف هسته انگور به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

آن دسته از کسانی که ملزم به مصرف داروهای ویژه هستند، بهتر است هسته‌انگور را تحت نظر پزشک خود استفاده کنند. در هنگام مصرف داروهای سرطانی، داروهای رقیق کننده خون و … باید استفاده از دانه‌های انگور با تجویز پزشک انجام گردد، زیرا احتمال تداخل دارویی وجود دارد که قادر است تهدیدی جدی برای سلامتی فرد باشد.

رعایت چه نکاتی پیش از مصرف هسته‌های انگور ضروری است؟

  • بهتر است از خوردن دانه‌های انگور در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید.
  • حتما قبل از مصرف این دانه‌ها با متخصص بهداشت یا تغذیه مشورت کنید.
  • در صورت هرنوع حساسیت یا آلرژی به انگور، از استفاده روغن و عصاره آن اجتناب نمایید.
  • درصورتی که از مشکل گردش خون رنج می‌برید و علایم شما وابسته به استفاده از عصاره انگور است ، بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.
  • در صورت مصرف داروهای قلبی یا داروهای رقیق کننده خون، از استفاده از عصاره انگور خودداری نمایید. زیرا احتمال ایجاد مشکل وجود دارد.
  • برای جلوگیری از هرگونه عوارض احتمالی دانه‌های انگور را به میزان بسیار کم مصرف نمایید.

بهترین روش‌های مصرف هسته‌های انگور

بهترین روش‌های مصرف هسته‌های انگور

پیش از هر چیز و برای بهره‌مندی از فواید هسته‌انگور، بهتر است انگور را با دانه‌های آن میل نمایید. همچنین بهتر است قبل از خوردن میوه را به خوبی شسته و به آرامی میل نمایید. سعی کنید دانه‌ها را با ملایمت بجویید تا مشکلی در هضم آن‌ها ایجاد نشود. با این حال روش‌های دیگری هم جهت بهره‌مندی از خواص این دانه‌ها وجود دارد. در اصل می‌توانید از فواید روغن هسته انگور، کپسول یا عصاره هسته انگور بهره‌مند گردید.

مطالب پربازدید:  فواید ویتامین e برای مردها و زن‌ها چیست؟

 

کسانی که با مصرف دانه های درسته انگور مشکل دارند، می توانند هسته ها را جدا کرده و پس از شستن خشک نمایند. سپس آسیاب کرده و پودر حاصل از آن را به همراه آبمیوه یا اسموتی میل نمایند. هم چنین در صورتی که مایل به مصرف کپسول هسته انگور می‌باشید، بهتر است بیشتر از ۳۰۰ گرم در روز مصرف نکنید.

 

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *