روتین مراقبت از ناخن

تمامی افراد تمایل دارند که ناخن‌های مرتب و زیبایی داشته باشند. این میل به زیبایی علاوه‌بر داشتن ظاهر خوب و آراسته به داشتن ناخن و پوستی سلامت نیز منجر می‌شود. رسیدگی و روتین مراقبت از ناخن باعث خواهد شد که دستانی جوان‌تر داشته باشید. مانیکور و پدیکور ناخن‌ها در سالن‌های زیبایی چنین اقدامات و خدماتی  را به مشتریان و متقاضیان خود ارائه می‌کنند.

مراجعه ماهانه به سالن‌های آرایشی برای دریافت خدمات بهداشتی و زیبایی مختص ناخن ممکن است برای برخی افراد کمی پرهزینه به نظر برسد. باید عنوان کرد که رسیدگی به ناخن در خانه نیز اگرچه شامل هزینه خواهد شد، ولی در مقایسه با هزینه‌های سالن آرایشی توجیه اقتصادی خواهد داشت. رسیدگی روزانه، هفتگی و ماهانه به ناخن‌ها می‌تواند تاثیرات شگفت‌انگیزی روی زیبایی و سلامت ناخن‌ها داشته باشد. در این مقاله قصد داریم یک برنامه ماهانه برای مراقبت از ناخن‌ها ارائه دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

برای ترمیم و تقویت ناخن‌ها چه باید کرد؟

برای ترمیم و تقویت ناخن‌ها چه باید کرد؟

برای داشتن برنامه‌ای منسجم و منظم در جهت داشتن ناخن‌هایی زیبا در ابتدا باید به این سوال پاسخی کامل داد که ناخن سالم چه ویژگی‌هایی دارد و برای ترمیم و تقویت ناخن‌ها چه باید کرد؟

ناخن سالم دارای رنگی صورتی روشن و بدون شیار است. طول یکسان ناخن‌ها در کنار نوک سفید آن زیبایی را بیشتر به تصویر می‌کشد. بخش برجسته ناخن به شکل ماه نیمه است و از استحکام نسبتا خوبی برخوردار خواهد بود. در مقابل شیار شیار شدن ناخن و گیر کردن مداوم آن به لباس که بسیار ناخوشایند است نشانه و علامتی از یک ناخن آسیب دیده خواهد بود. پوست قرمز و متورم اطراف ناخن، نامرتب بودن کوتیکول‌ها و … نیز نشانه‌های دیگر آسیب ناخن است.

روتین مراقبتی ناخن به دلیل کاهش اثرات ناشی از شست و شو با مواد شوینده لازم و ضروری تلقی می‌شود. استفاده از ماسک، روغن مخصوص و … برای ترمیم و تقویت ناخن‌ها مناسب خواهد بود که در همین مقاله به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

برای بازیابی سلامت ناخن ها چه باید کرد؟

برای بازیابی سلامت ناخن‌ها چه باید کرد؟

اکنون که متوجه تفاوت ناخن سالم و آسیب دیده شده‌ایم، این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که برای بازیابی سلامت ناخن‌ها چه باید کرد؟ اقدامات لازم برای تقویت ناخن را به صورت گام به گام در ادامه خواهیم خواند.

گام اول روتین مراقبت از ناخن: لایه برداری و پاکسازی پوست

لایه برداری و پاکسازی پوست

شست و شوی مناسب دست‌‌ها و پاکسازی پوست و ناخن اولین قدم روتین مراقبت از ناخن است. پاکسازی هرگونه لاک و مواد اضافی روی ناخن به وسیله یک پاک کننده خواهد بود. بهتر است این پاک کننده را عاری از استون انتخاب کنید که پوست را خشک نمی‌کند. لایه برداری کردن پوست‌های مرده با کمک یک براش و شوینده‌ای همانند صابون به زدودن پوست‌های مرده کمک خواهد کرد و در نتیجه پوستی لطیف، شاداب و درخشان‌تر خواهید داشت.

گام دوم: با ناخن‌ها با ملایمت برخورد کنید

با ناخن‌ها با ملایمت برخورد کنید

باید به این موضوع توجه داشت که ناخن بسیار حساس و لطیف است و نیاز به مراقبت بیشتر دارد. از این رو کندن زیر ناخن با اشیا نوک تیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چراکه ممکن است سبب کنده شدن لایه ناخن شود. بهتر است در هنگام شست و شوی ظروف یا البسه نیز از دستکش استفاده شود که پوست و ناخن از هرگونه آسیبی در امان باشد. این موضوع یکی از مهم‌ترین نکات اصول روتین مراقبت از ناخن است.

لیست قیمت انواع لوازم آرایشی و مراقبتی ناخن

 

گام سوم: ناخن‌هایتان را به صورت روتین مرتب کنید

ناخن‌هایتان را به صورت روتین مرتب کنید

ناخن‌ها همانند مو افراد نیاز به مراقبت و رسیدگی دائمی دارند. حتی در صورتی که به ناخن‌های بلند علاقه دارید، باید آن‌ها را حداقل هر 2 هفته یک بار کوتاه کنید تا از شکنندگی آن‌ها جلوگیری به عمل آید. مراقبت از ناخن های شکننده در نخستین مراحل خود نیازمند کوتاهی روتین خواهد بود.

گام چهارم: بلندی ناخن‌ها را کنترل کنید

بلندی ناخن‌ها را کنترل کنید

همه ما می‌دانیم که ناخن‌های بلند زیبا و جذاب هستند، ولی در صورتی که تجربه شکستگی ناخن را داشته‌اید، بهتر است تا زمانی که ناخن‌ها به طور کامل تقویت می‌شوند، آن‌ها را کوتاه‌تر نگه دارید. این مورد برای مراقبت از ناخن پا نیز حائز اهمیت خواهد بود.

گام پنجم: سوهان ناخن را فراموش نکنید

سوهان ناخن را فراموش نکنید

برای صاف کرردن ناخن‌ها در صورت شکستگی و ناهمواری زیاد باید سوهان ناخن را به یکی از اولویت‌های خود در زمینه روتین مراقبتی ناخن تبدیل کنید. کشیدن سوهان روی ناخن در یک جهت به سلامت هرچه بیشتر ناخن‌ها منجر خواهد شد.

گام ششم: نظافت وسایل مراقبت از ناخن

نظافت وسایل مراقبت از ناخن

بهداشت وسایل مراقبت از ناخن نکته‌ای مهم در سلامت ناخن‌ها می‌شود. از بین بردن قارچ و هرگونه باکتری روی وسایل مراقبتی ناخن اعم از ناخن‌گیر، نیپر، سوهان و … برای جلوگیری از ابتلا به عفونت و هرگونه آسیب باید در روتین مراقبت از ناخن گنجانده شود.

گام هفتم: از کوتیکول‌ها مراقبت کنید.

از کوتیکول‌ها مراقبت کنید.

این روزها شاهد افزایش افرادی هستیم که به به کاشت ناخن می‌پردازند. اولین آسیبی که در این حوزه و در صورت عدم رعایت اصول رو به رو خواهیم بود، هل دادن کوتیکول‌ها به عقب است. عقب راندن زیادی این کوتیکول‌ها سبب ابتلا به عفونت و قارچ‌های پوستی خواهد شد. در صورتی که تمایل دارید این کار را در منزل انجام دهید، بهتر است حداکثر هفته‌ای 1 بار و پس از استحمام برای این کار اقدام کنید.

در اینجا به این موضوع برخواهیم خورد که آیا استفاده از روغن تقویتی برای ناخن مناسب است؟ پاسخ کاملا مثبت خواهد بود. استفاده از روغن‌های تقویتی مخصوص درست پس از عقب راندن کوتیکول‌ها توصیه می‌شود. این کار سبب آبرسانی هرچه بهتر به پوست و سلامت ناخن خواهد شد.

مطالب کاربردی:  این نکات مراقبت ناخن کاشته شده را خیلی جدی بگیرید!

 

گام هشتم: از ناخن‌ها با بیس کت محافظت کنید.

از ناخن‌ها با بیس کت محافظت کنید.

در صورتی که ناخن‌هایی شکننده دارید، شاید بهتر باشد با بیس کت از شکسته شدن آن جلوگیری به عمل آورید. این پوشش سخت و براق یه لایه محافظتی را روی ناخن ایجاد خواهد کرد که به عنوان یک روتین مراقبتی ناخن برای افرادی با آسیب ناخن باید رعایت شود.

گام نهم: از لاک ناخن خوب استفاده کنید.

از لاک ناخن خوب استفاده کنید.

چنانچه جز دسته افرادی هستید که به لاک ناخن علاقه دارند، باید در هنگام خرید و استفاده از لاک دقت کنید که محصولی باکیفیت را مورد استعمال قرار می‌دهید. محصولات بی‌کیفیت و غیر اورجینال سبب ایجاد آسیب روی ناخن خواهند شد.

گام دهم: کاشت ناخن تا مدتی ممنوع

کاشت ناخن تا مدتی ممنوع

اگرچه کاشت ناخن بسیار زیبا و جذاب است، ولی باید در مورد افرادی که ناخن‌هایی آسیب‌پذیر و شکننده دارند از این موضوع اجتناب شود. پولیش کشیدن روی ناخن‌ها سبب تضعیف و نازک شدن ناخن خواهد شد. به همین دلیل بهتر است مدت زمانی هرچند کوتاه از کاشت ناخن‌ها دوری کرد. مراقبت از ناخن کاشت برای افراد آسیب‌پذیر کمی سخت به نظر می‌رسد به همین دلیل بهتر است کمی به ناخن‌ها استراحت داد.

گام یازدهم: ماسک مراقبت از ناخن

ماسک مراقبت از ناخن

ماسک مراقبت از ناخن نیز که چندین سالی است در بین مردم رواج یافته به صورت دست ساز قابلیت ساخت در منزل را دارد. مقداری نمک، آبلیمو و کمی آب ولرم برای ماساژ دادن ناخن‌ها با یک براش نرم برای استحکام آن‌ها کمک کننده خواهد بود. از دیگر ترکیبات مفید و معجزه آسا برای استحکام ناخن تخم مرغ و عسل، روغن زیتون، روغن کرچک و … است.

کلام آخر

مطالب پربازدید:  20 طرح ناخن بهاری خاص و ترند امسال

 

در این مقاله به طور کامل در مورد روتین مراقبت از ناخن صحبت کردیم و تفاوت بین ناخن سالم و آسیب دیده را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. می‌توان گفت نظافت، لایه برداری، مرتب کردن ناخن‌ها، استفاده از دستکش، عدم جویدن ناخن و … همگی پاسخی درخور برای این سوال است که نکته های مراقبت از ناخن چیست؟؟

استفاده از روغن‌های مخصوص و ماسک مراقبتی برای ناخن بسیار حائز اهمیت است. این موضوع برای تمامی افراد اعم از کسانی که ناخن سالم یا آسیب دیده دارند، مفید خواهد بود.

 

منبع : goodhousekeeping

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *