طرز تهیه ترشی بادمجان تکه ای

در اینترنت افراد زیادی هستند که به دنبال طرز تهیه ترشی بادمجان تکه ای هستند، چراکه این نوع ترشی یکی از بهترین انواع ترشی جذاب مخصوص هر فصلی به شمار می‌آید. بادمجان به شکل‌های مختلفی به شکل ترشی درست می‌شود؛ شکم پر، لیته، تکه‌ای. در این مقاله ما طرز تهیه ترشی بادمجان تکه ای را به شما آموزش می‌دهیم. قدم به قدم در تهیه این ترشی با ما همراه باشید.

روش اول طرز تهیه ترشی بادمجان تکه ای

مواد مورد نیاز ترشی بادمجان تکه ای

برای تهیه این ترشی به مواد زیر نیاز دارید:

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

  • بادمجان ۲ کیلو
  • سیر ۲ بوته
  • فلفل سبز تند ۱ کیلو
  • نعنا و خالواش حشک نصف لیوان
  • سرکه سفید به مقدار لازم
  • نمک به مقدار لازم

مراحل درست کردن ترشی

مرحله اول

در مرحله اول از طرز تهیه ترشی بادمجان تکه‌ای باید تکه‌های سبزرنگ بامجان‌ها را با چاقو ببرید و شست و شو دهید. دقت داشته باشید که نباید پوست آن‌ها را بکنید‌. با پوست آن‌ها را خرد کنید. شکل آن‌ها بهتر است که مکعبی باشد.

بادمجان باید خرد شود.

مرحله دوم

در مرحله دوم از طرز تهیه ترشی بادمجان تکه ای باید به سراغ سیر و فلفل بروید. آن‌ها را جداگانه ریز یا خرد کنید. این دو مستقیما روی تندی ترشی تاثیر می‌گذارند.

اگر دوست بسیار تند شود، مقدار آن‌ها را افزایش دهید‌ در غیر این صورت، میزان این دو را کاهش دهید. کار دیگری که برای کاهش تندی این ترشی می‌توانید انجام دهید، این است که آن‌ها را به شکل درسته داخل مواد قرار دهید.

مرحله سوم

در مرحله سوم از طرز تهیه ترشی بادمجان تکه ای باید یک قابلمه بردارید و مقداری آب داخل آن بریزید و بگذارید بجوشد. به همان اندازه که در قابلمه آب است، سرکه به آن اضافه کنید.‌ اجازه دهید سرکه و آب با هم بجوشند.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم از طرز تهیه ترشی بادمجان تکه ای باید فلفل‌هایی که قبلا خرد کردید را در قابلمه بریزید تا بجوشد. ۱۵ دقیقه کافی است.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم از طرز تهیه ترشی بادمجان تکه ای پس از ۱۵ دقیقه فلفل‌ها را از داخل قابلمه جمع کنید و این بار بادمجان‌های خردشده را به آن‌ها اضافه کنید. اجازه دهید که ۸ تا ۱۰ دقیقه بجوشند و زمانی که فقط نرمی شدند، آن‌را بردارید. دقت کنید که اگر خیلی نرم شوند، له می‌شوند.

مرحله ششم

در مرحله ششم از طرز تهیه ترشی بادمجان تکه ای قابلمه را بردارید و محتوای آن را از صافی رد کنید تا موادی مانند تخم‌های فلفل و بادمجان جدا شوند.

مرحله هفتم

در مرحله هفتم از طرز تهیه ترشی بادمجان تکه ای باید در یک ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای محتویات بادمجان، سیر، فلفل و سبزیجات خشک را لایه لایه در ظرف روی یکدیگر قرار می‌دهیم.

ظرفی که برای این ترشی انتخاب می‌کنند بهتر است که شیشه‌ای باشد

مرحله هشتم

در مرحله هشتم از طرز تهیه ترشی بادمجان تکه‌ای ترکیب آب و سرکه‌ای که در ابتدا به دست آمد را با نمک ترکیب کنید. سپس این ترکیب را روی مواد بریزید.

مرحله نهم

در مرحله نهم درب آن را ببندید و اجازه دهید که در آشپزخانه به مدت یک روز باقی بماند. سپس آن را در یخچال قرار دهید.

لیست قیمت انواع ابزار آشپزی

طرز تهیه ترشی بادمجان تکه ای به روش دوم

مواد مورد نیاز برای تهیه ترشی بادمجان تکه‌ای به شیوه دوم

  • بادمجان ١ کیلو
  • سیر خشک ٢ بوته
  • فلفل قرمز ۵۰ گرم
  • نمک به مقدار کافی
  • زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
  • پودر یا تخم گشنیز ۲ قاشق غذا خوری
  • سیاه دانه ۲ قاشق غذا خوری
  • موسیر ۱۰۰ گرم
  • سرکه ۲/۵ لیوان
  • تمر هندی سیاه ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه ۱ قاشق غذاخوری

مراحل درست کردن ترشی به روش دوم

مرحله اول

در این شیوه نیز باید ابتدا بادمجان‌ها را تمیز کنید و تکه تکه کنید.

مرحله دوم

مقداری آب در یک قابلمه بریزید و به مقدار نیاز نمک و سرکه به آن اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت بجوشد. بعد بادمجان‌ها را داخل آن بریزید.

مرحله سوم

در این مرحله مواد داخل قابلمه را از صافی رد کنید و اجازه دهید که آبش در یک پارچه کشیده شود. حال سیر را پوست بکنید و با فلفل، زردچوبه، تخم گشنیز و سیاه دانه و کمی نمک خوب ترکیب کنید و بکوبید.

مرحله چهارم

در یک ظرف شیشه‌ای بادمجان‌ها را لایه لایه قرار دهید و روی آن‌ها موسیر و سیر کوبیده، سیاه دانه، فلفل سیاه و تخم گشنیز را قرار دهید.

مرحله پنجم

تمر هندی و سرکه را با هم ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید. سپس اجازه دهید سرد شود و در نهایت ترکیب را روی ترشی بریزید. در ظرف را ببندید. بعد از چند روز در آن را باز کنید و میل بفرمایید.

مطالب مرتبط :  طرز تهیه ترشی لوبیا سبز و هویج

نکته‌های خیلی مهم برای درست‌کردن ترشی بادمجان تکه‌ای

بهترین سرکه برای تهیه این ترشی سفید است.

از چه نوع سرکه‌ای استفاده کنیم؟

به طور کلی دو نوع سرکه برای درست کردن ترشی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ساده و قرمز. ما نوع ساده یا همان سفید را پیشنهاد می‌کنیم.

ترشی بادمجان را در چه ظرفی نگه داری کنیم؟

نکته‌ای که در نگه‌داری از ترشی بادمجان نادیده گرفته می‌شود، ظرفی است که از آن برای نگه‌داری استفاده می‌کنید. ظرف کیفیت ترشی و طعم آن را حفظ کند یا کاهش دهد‌.

بهترین ظرف برای این کار ظرف شیشه‌ای است نه پلاستیکی‌. با نگه‌داری آن‌ها در ظروف شیشه‌ای رنگ آن‌ها نیز تغییری نخواهد کرد. همین‌طور باید آن‌ها را در محیط سرد یخچال نگه‌داری کنید.

خرید انواع ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای

آیا مواد ترشی باید خشک باشد؟

بله و باید دقت داشته باشید که ابدا یک قطر از آب شیر نیز نباید به آن‌ها وارد شود. با وارد شدن آب به آن ترشی کپک می‌زند.

توصیه ما این است که سبزی‌ها را بشویید و روی پارچه قرار دهید. یک پارچه نخی آب آن‌ها را سریع و راحت می‌گیرد. زمانی که کاملا خرد شدند آن‌ها را خرد کنید. در مورد بادمجان‌ها نیز باد همین کار را انجام دهید. یعنی آن‌ها را ابتدا خشک کنید و بعد خرد کنید.

 

منبع : mangiabedda

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *