راهنمای نخ دندان کشیدن صحیح برای دندان سالم، پر شده، ارتودنسی و کودکان

نخ دندان کشیدن صحیح نقش مهمی را در سلامت دندان‌ها برعهده دارد. استفاده از نخ دندان یک اصول مهم در بهداشت فردی دهان و دندان محسوب می‌شود. نخ دندان مواد غذایی موجود میان دندان‌ها را بیرون کشیده و آن‌ها را پاک می‌نماید. درنتیجه دندان‌های افراد با گذشت زمان دچار پوسیدگی نمی‌شود.

با انجام دادن این عادت بهداشتی به‌طور منظم، باکتری‌های موجود در دهان و دندان به میزان فراوانی کاهش می‌یابند. همچنین پلاک دندان را هم از بین می‌برد. پلاک دندان به لایه چسبناکی می‌گویند که روی سطح دندان ایجاد می‌شود. این مسئله زمینه ابتلا به بیماری‌های لثه را فراهم می‌سازد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

بسیاری از اشخاص در طی روز دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، اما تمامی این افراد به همان میزان که برای مسواک زدن اهمیت قائل می‌شوند، نخ دندان نمی‌کشند البته فقط نخ دندان کشیدن جهت حفظ سلامت دندان‌ها کافی نمی‌باشد. این کار اصولی دارد که باید آن را به طور صحیح انجام دهید.

چنانچه نخ دندان شما مناسب نباشد، لثه و دندان‌های شما صدمه می‌بینند، پس سعی کنید جهت تهیه نخ دندان مرغوب به یک فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی معتبر مراجعه نمایید. همچنین اگر در مورد روش نخ دندان کشیدن صحیح چیزی نمی‌دانید، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برای طریقه صحیح نخ دندان کشیدن چه مراحلی را انجام دهیم؟

جهت طریقه صحیح نخ دندان کشیدن چه مراحلی را انجام دهیم؟

در اینجا راهنمای گام‌به‌گام طرز نخ دندان کشیدن درست برای شما آورده شده است. دستورالعمل نخ دندان کشیدن صحیح که برای شما ذکر می‌نماییم، را زمان استفاده از آن اجرا کنید.

  • در قدم اول باید حدود 18 الی 24 اینچ از نخ دندان را جدا نمایید.
  • جهت نگه‌داشتن نخ به شیوه صحیح بیشتر آن را به دور دو انگشت میانی خود بپیچانید.
  • تنها 1 تا 2 اینچ را جهت عبور میان دندان‌های خود بگذارید.
  • نخ را با انگشت شست و اشاره خود محکم گرفته و آن را میان دو دندان خود بگذارید.
  • اکنون بسیار آرام آن را به طرف بالا و پایین بکشید.
  • نخ باید به دوجهت دندان کشیده شود.

نباید آن را روی لثه‌های خود بکشید، چراکه لثه‌ها خراش پیدا کرده یا کبود می‌شوند. همان‌گونه که می‌بینید کشیدن نخ دندان آموزش پیچیده‌ای ندارد. حتی امکان دارد در این فرایند به خونریزی دچار شوید.

شما باید آن را به حالت منحنی در بیاورید تا میان فضای دندان‌ها قرار بگیرد و موادغذایی را بیرون بکشد. سعی نمایید جهت هر یک از دندان‌ها از یک نخ جدید استفاده کنید. همچنین شایان ذکر است که بسیاری از اشخاص اطلاع دقیقی از ترتیب صحیح کشیدن نخ دندان قبل یا بعد از مسواک ندارند. توصیه دندان‌پزشکان این است که اشخاص قبل از مسواک زدن، از نخ دندان استفاده نمایند.

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

درصورتی که روی دندان‌های شما بریس (سیم‌هایی که در زمان ارتودنسی روی دندان‌ها قرار می‌دهند) وجود دارد، استفاده از نخ دندان دشوارتر است. در همچین حالتی، باید وقت بیشتری از نخ کشیدن برای دندان‌های معمولی در نظر بگیرید.

نخ دندان کشیدن صحیح را در این قسمت برای شما شرح می‌دهیم. اگر از نخ دندان‌های معمولی استفاده می‌نمایید، بهتر است برای آن 10 الی 15 دقیقه زمان بگذارید و این کار را با دقت انجام دهید. مراحل صحیح نخ کشیدن دندان‌ها به صورت زیر است:

  • ابتدا 18 الی 24 اینچ از نخ دندان را جدا کنید.
  • جلوی آینه بایستید تا مطمئن شوید نخ دندان در نقطه درستی قرار دارد.
  • ابتدا نخ دندان را میان دندان‌ها و سیم اصلی بگذارید.
  • نخ دندان را میان سیم اصلی و دندان‌ها بکشید.
  • انتهای نخ را دور انگشت سبابه پیچیده تا دست شما برای حرکت راحت‌تر باشد.
  • تا حد امکان، نخ را میان دو دندان خود زیاد فشار ندهید و پس از آن، نخ را در کناره‌های دندان به طرف بالا و پایین حرکت دهید.
  • اکنون بسیار آرام نخ را برداشته و از پشت سیم جدا نمایید.
  • نخ دندان را از دندان بیرون کشیده تا موجب جدا شدن از جای خود نشود.

همچنین طرز صحیح نخ دندان کشیدن کامپوزیت نیز بسیار حائز اهمیت است، چرا که اگر به درستی انجام نشود می‌تواند باعث کاهش طول عمر کاپوزیت‌های شما شود.

قیمت انواع محصولات بهداشت دهان و دندان باکیفیت

 

زمان استفاده از نخ دندان

زمان استفاده از نخ دندان

انتخاب زمان مناسب جهت استفاده از نخ دندان می‌تواند سلامت دهان و دندان شما را دوچندان کند.  بیشتر افراد ابتدا دندان‌های خود را مسواک می‌زنند و پس از آن از نخ دندان استفاده می‌کنند. اما باید گفت که این یک روش اشتباه است. چون در حین استفاده از نخ دندان موادی که لابه‌لای دندان‌های شما وجود داشته، مجددا به دهان وارد شده و دندان‌ها را کثیف می‌نماید.

به همین علت بهتر است از ابتدا دندان‌های خود را نخ بکشید و بعد آن‌ها را مسواک بزنید. نخ دندان کشیدن باعث می‌شود، مواد غذایی و پلاک‌های گیرکرده در دندان‌ها به سادگی جدا شوند. مسواک نمی‌تواند همچین کاری را انجام بدهد. در حقیقت مسواک زدن تنها قسمت روی دندان‌های شما را تمیز می‌نماید و پرزهای آن نمی‌توانند وارد فواصل میان دندانی شوند.
دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند که اشخاص در طی روز حداقل یک‌بار از نخ دندان استفاده کنند. نخ دندان کشیدن صحیح در زمان مناسب، بهداشت فردی شما را به خوبی حفظ می‌نماید. همچنین جهت حفظ سلامت دندان‌ها نیاز است که در طی روز دو بار مسواک بزنید.

مطالب مرتبط:  سفید کردن دندان با روش‌های تضمینی و ساده

 

انواع گوناگون نخ دندان

انواع گوناگون نخ دندان

در این جا چند مدل گوناگون نخ دندان را برای شما شرح می‌دهیم.

نوار دندان: این نوع نخ‌ها همچون روبان محکم و پهن هستند. چنانچه شکاف یا غذای زیادی میان دندان‌های خود دارید، کار با آن‌ها برای شما بسیار ساده و راحت پیش می‌رود.

نخ دندان استاندارد: به رشته نایلونی نازکی گفته می‌شود که توانایی قرارگیری میان دندان‌ها را دارد. این نخ‌ها در انواع بدون طعم و طعم‌دار، همچنین موم‌دار و بدون موم دردسترس هستند. درصورتی که دندان‌های شلوغ یا نزدیک به هم ‌دارید، استفاده از نخ دندان با روکش مومی برای شما کاملا مناسب می‌باشد. نخ کشیدن دندان روکش شده را هم می‌توان با استفاده از این نوع نخ به سادگی انجام داد.

سوپر نخ دندان: این نخ به آسانی می‌تواند میان شکاف‌های دندان حرکت نماید و از 3 جز مختلف تشکیل شده است. آن را جهت کشیدن نخ دندان میان دندان به کار می‌برند. نخ اسفنجی توانایی تمیز نمودن اطراف دندان را هم دارد. نخ دندان معمولی پلاک‌های زیر خط لثه را از بین می‌برد.

مطالب کاربردی:  بهترین راهکارهای درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی

 

آموزش نخ دندان کشیدن صحیح برای کودکان

آموزش نخ دندان کشیدن برای کودکان

متاسفانه بعضی از والدین به ‌اشتباه گمان می‌کنند که چون کودکان تا هفت‌ سالگی دندان‌های تازه‌ای خواهند داشت، نیاز نیست در خصوص بهداشت دهان به آن‌ها آموزش بدهند. اما این تصور به طور کلی اشتباه است. طرز صحیح نخ دندان کشیدن باید از همان ابتدای کودکی به کودکان آموزش داده شود.

بهتر است بدانید فقط دندان‌های جلویی کودکان تا سن 7 سالگی می‌افتد و دندان‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌گردند. در صورتی ‌که چنانچه دندان‌های عقبی خراب شود یا صدمه ببیند، راه‌حلی به جز کشیدن یا پرکردن وجود ندارد.

درصورتی که کودکان از ابتدای کودکی در خصوص رعایت کردن بهداشت دهان و حفظ سلامت دندان آموزش نبینند، با بالا رفتن سن از انجام آن سر باز می‌زنند. آموزش مراقبت‌های مرتبط با دندان به کودکان، در ابتدا کار بسیار سختی به نظر می‌آید. ولی شروع فرایند آموزش از سنین پایین باعث می‌شود، دندان‌های کودک سالم بمانند.

علاوه بر استفاده از مسواک، نخ دندان یک ابزار ضروری محسوب می‌شود. والدین باید نحوه کار با این وسیله را به کودکان یاد بدهند. با انجام این کار کودکان تا سن 6 و 7 سالگی قادرند به‌راحتی میان دندان‌های خود را نخ بکشند و جهت این کار نیاز نیست از کسی کمک بگیرند. چنانچه دندان کودک خود را پر کردید، جهت نخ کشیدن دندان روکش شده احتیاط‌های لازم را انجام بدهید.

مطالب پربازدید:  اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان

 

کمک به کودکان برای استفاده از نخ دندان

کمک به کودکان برای استفاده از نخ دندان

همان‌گونه که نخ دندان کشیدن برای افراد بزرگسال کار دشواری محسوب می‌شود، قطعا برای کودکان که دست‌های کوچکی دارند، دشوارتر است. بهتر است نخ دندان کشیدن صحیح را باحوصله به کودک خود یاد بدهید.

جهت انجام این کار باید صبر و حوصله بسیاری به خرج دهید. هنگامی که دندان‌های دائمی کودکان رشد می‌نماید، مواد غذایی و پلاک روی آن‌ها انباشته می‌گردد. به همین علت باید کودک خود را به استفاده از نخ دندان عادت داده و به او توصیه نمایید که حداقل در روز یکبار دندان‌های خود را نخ بکشد.

نخ دندان‌هایی تهیه نمایید که نرم باشد و به لثه کودکان صدمه‌ای نزند. بهتر است برای تشویق کودک نخ دندان طعم‌دار را تهیه نمایید. سایز نخ دندان نباید زیاد کوتاه باشد تا کودک زمان استفاده از آن، دچار مشکل نشود. نخ دندان را دور انگشت کودک بپیچید و طرز استفاده از آن را همان‌طور که خودتان انجام می‌دهید، به کودکان خود یاد بدهید.

انگشتان کودک را با ملایمت حرکت دهید تا بداند که چطور نخ را میان دندان‌های خود جابه‌جا نماید. به کودک بگویید که نخ را به حالت منحنی میان دندان‌ها حرکت داده و تا جایی که ممکن است، زیرخط لثه را تمیز کند. این نکته را به او متذکر شوید که نخ را محکم میان دندان‌های خود فشار ندهد.

نخ دندان کشیدن صحیح سلامت دندان را بسیار زیاد می‌کند. هنگامی که می‌خواهد نخ را میان دندان‌های خود حرکت دهد، باید آن را در دست‌های خود جابه‌جا کند تا هنگام استفاده در موقعیت خوبی باشد. نخ دندان‌ها یک‌بارمصرف می‌باشند، درنتیجه به کودک متذکر شوید تا نخ را بعد از استفاده دور بیندازد.

نکات مهم در خصوص نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

  1. اگر با وجود موارد گفته شده نمی‌توانید نخ دندان بکشید؛ می‌توانید از دستگاه واتر فلوسر جهت تمیز کردن بین دندان‌ها استفاده کنید که این کار را با کمک فشار آب انجام می‌دهد.
  2. اگر فاصله بین دندان‌های شما کم است، از نخ دندان نازک استفاده کنید و اگر این فاصله زیاد باشد نخ دندان‌های ضخیم انتخاب بسیار مناسبی برای شما هستند.
  3. به هیچ عنوان به جای نخ دندان از اجسام تیز نظیر سنجاق و چوب کبریت استفاده نکنید. خلال دندان هم به راحتی به لثه آسیب می‌زند و نباید مداوم از آن استفاده نمایید.

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *