استفاده از کرم ضدآفتاب

استفاده از ضدآفتاب ، باید درست مانند استفاده از ریمل مورد علاقه خود تبدیل به یک عادت نرمال در روتین زیبایی پوست شما شود. حالا زمان این است که اطمینان یابید نه تنها از نوع درست ضد آفتاب استفاده کرده‌اید، بلکه آن را به طرز صحیحی هم به کار می‌برید.

مصرف کرم ضد آفتاب افزون بر حفظ زیبایی و سلامت پوست، در جلوگیری از سرطان پوست هم اثرگذار است با این حال اگر طرز صحیح استفاده از کرم ضدآفتاب را بلد نباشید، امکان دارد با اینکه وقت و هزینه خود را جهت خرید آن صرف کرده‌اید، نتیجه مطلوب و مدنظر خود را از آن نگیرید. مثلا یکی از مسائلی که شاید علاقه داشته باشید بدانید این است که قبل از ضد افتاب چی بزنیم یا چگونه هم کرم ضد آفتاب بزنیم و هم آرایش داشته باشیم؟

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

باید بگوییم در مرحله اول باید از آبرسان، پس از آن ضدآفتاب، و در آخر از پرایمر استفاده نمود. در نهایت باید به دنبال کرم پودر و بعد کانسیلر رفت. خواندن این مطلب به شما کمک می‌نماید تا در استفاده از کرم ضد آفتاب هوشمندانه‌تر از پیش اقدام نمایید.

چه افرادی به کرم ضد آفتاب احتیاج دارند؟

چه افرادی به کرم ضد آفتاب احتیاج دارند؟

تا کنون از خود سوال کرده‌اید که آیا به محصولات مراقبت از صورت نظیر ماسک صورت، سرم پوست یا ضد آفتاب احتیاج دارید یا خیر؟ در جواب به این سوال باید گفت که تمام افراد، به استفاده از محصولات مراقبتی به ویژه کرم ضدآفتاب احتیاج دارند. استفاده از کرم ضدآفتاب باعث محافظت از پوست در مقابل پرتو مضر فرابنفش خورشید می‌شود و قادر است تا در پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست بسیار تاثیرگذار باشد.

از چه مدل کرم ضد آفتابی باید استفاده نماییم؟

از چه مدل کرم ضد آفتابی باید استفاده نماییم؟

شاید از خود سوال کرده باشید در بین انواع و اقسام کرم‌های ضد آفتاب، بهترین مدل آن کدام است؟ آکادمی درماتولوژی آمریکایی یک ضدآفتاب مناسب را با ویژگی‌های زیر توصیف می‌کند:

  • دارای طیف گسترده‌ای باشد و از پوست در مقابل هر دو گروه پرتوهای UVA و UVB محافظت نماید.
  • spf 30 یا بیشتر داشته باشد.
  • در مقابل آب مقاوم باشد.

افزون بر استفاده از ضد آفتاب چگونه می‌توانیم از پوست‌ خود محافظت نماییم؟

افزون بر استفاده از ضد آفتاب چگونه می‌توانیم از پوست‌ خود محافظت نماییم؟

برای تمام افراد استفاده از کرم ضدآفتاب بسیار مهم و ضروری است، اما باید زمان قرار گرفتن در مقابل پرتوهای فرابنفش، به هر طریقی از پوست کل بدن خود محافظت کنید.

  • در صورت امکان، زمان خارج شدن از خانه در سایه راه بروید؛ به خاطر داشته باشید که پرتوهای خورشید میان ساعت‌های 10 صبح تا 4 بعدازظهر شدیدا قوی هستند.
  • اگر در محلی هستید که دسترسی به سایه ندارید، می‌توانید از چتر نیز استفاده نمایید. ما تصور می‌کنیم که چتر را تنها در روزهای بارانی باید استفاده کرد اما اگر بهتر تفکر کنیم، صدمه نور خورشید بسیار بیشتر از صدمه احتمالی ناشی از خیس شدن زیر باران می‌باشد.
  • از خود در برابر نور مضر خورشید با لباس مناسب حافظت نمایید. در صورت نیاز از لباس‌های آستین بلند با وزن سبک، شلوار بلند، کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی استفاده نمایید.
  • در نزدیکی برف، آب، شن و ماسه احتیاط زیادتری به خرج بدهید، چرا که آن‌ها قادرند تا پرتوهای مضر خورشید را منعکس کرده و احتمال ایجاد خطر آفتاب‌سوختگی را افزایش ‌دهند.
  • ویتامین دی را در برنامه غذایی خود قرار دهید و آن را از طریق مواد غذایی دارای ویتامین دی دریافت نمایید یا با مشورت پزشک مکمل‌های ویتامین دی مصرف نمایید. جهت دریافت ویتامین D در برابر نور خورشید قرار نگیرید.
  • از سولاریوم یا برنزه کردن بدون آفتاب حتما خودداری کنید. پرتو فرابنفش خورشید یا دستگاه‌های برنزه‌کننده قادرند تا موجب ایجاد چین‌ و چروک‌ و حتی سرطان پوست گردند.

چه زمانی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

چه زمانی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

اگر برایتان سوال شده که « چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کنم؟»، باید بگوییم که همیشه در زمان خارج شدن از منزل باید از یک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید. در تمام روزهای سال، خورشید پرتو فرابنفش از خود ساطع می‌نماید.

قیمت انواع ضدافتاب ایرانی و خارجی باکیفیت

 

حتی در ایام ابری، تا 80 درصد از پرتوهای مضر فرابنفش خورشید قادر است تا به پوست شما نفوذ کند. برف، ماسه و آب نیز نیاز به کرم ضدآفتاب را بیشتر می‌کنند، چرا که پرتوهای خورشیدی را منعکس کرده و از زوایای متفاوت آن را به سطح پوست و چشم‌های شما می‌رسانند.

چه مقدار ضد آفتاب بزنیم

چه مقدار ضد آفتاب بزنیم

اگر قصد دارید بدانید که هر بار باید چه مقدار کرم ضد آفتاب بزنیم و در چه فواصل زمانی باید آن را تمدید کنیم، موارد زیر را مطالعه نمایید:

  • بیشتر افراد 25 الی 50 درصد از مقدار توصیه شده کرم ضدآفتاب را استفاده می‌نمایند.
  • جهت پوشاندن تمام پوست‌ خود که در برابر نور خورشید قرار دارد، از مقدار لازم و مناسب ضدآفتاب استفاده نمایید. بیشتر بزرگسالان تقریبا 30 گرم کرم، برابر با پر شدن یک لیوان کوچک، جهت پوشاندن کل بدن خود نیاز دارند.
  • فراموش نکنید که در بخش‌های فاقد پوشش پا، دست، گردن، گوش‌ها و بالای سر خود (در حالتی که مو آن را پوشش نمی‌دهد) نیز از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید.
  • 15 الی 30 دقیقه پیش از بیرون رفتن از خانه، به پوست خود در صورتی که خشک است ضد افتاب بزنید.
  • همچنین لب‌ها نیز امکان دارد به سرطان پوست مبتلا شوند. به همین علت جهت محافظت از لب‌های خود از بالم لب یا رژ لب‌هایی استفاده نمایید که دارای ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر هستند.
  • زمانی که از خانه خارج می‌شوید و در فضای باز قرار می‌گیرید، حدودا هر دو ساعت یک‌بار و پس از تعریق و شنا کردن، کرم ضدآفتاب خود را طبق دستورالعمل روی تیوب تمدید نمایید.
  • اگر برایتان سوال پیش آمده که آیا برای تمدید ضدآفتاب باید صورت را بشوییم یا خیر، باید بدانید که بله پیش از تمدید ضدآفتاب بایستی صورت خود را بشویید. شستن صورت پیش از تمدید کرم ضدآفتاب بسیار ضروری بوده و اگر به خوبی انجام نگردد، اغلب سبب بروز انواع جوش‌ها و آکنه خواهد شد.

مطالب کاربردی:  آشنایی با بهترین کرم ضد آفتاب خارجی و نحوه مصرف درست آن

 

استفاده از کرم ضد آفتاب در شب

استفاده از کرم ضد آفتاب در شب

کاربرد کرم ضدآفتاب فقط محافظت از پوست شما در مقابل آفتاب نیست بلکه از پوست شما در برابر اشعه UV و دیگر تشعشعات آسیب‌رسان محافظت می‌کند و این اشعه‌های مضر شب‎‌ها هم وجود دارند. تلویزیون‌ها، چراغ‌ها، یا حتی صفحات کامپیوتر تشعشعات بسیاری را در طی شب ایجاد می‌کنند. از جهتی اشعه ماورا بنفش که در طی روز جذب پوست گردیده، در طی ساعت اولیه شب وارد DNA پوست شده و Cyclobutane Dimer تشکیل می‌دهد.

ایجاد شدن ساختار حلقه‌ای شکل سیکلوبوتان بر DNA موجب اختلال در خواندن کد‌های ژنتیکی به واسطه سلول‌‌ها شده و در نهایت باعث بروز سرطان پوست می‌گردد.

کرم ضدآفتاب باعث کند و متوقف شدن فرآیند جذب اشعه‌های مضر و ماورا بنفش می‌شود. همچنین حضور ترکیباتی همچون ویتامین E در ضد آفتاب سبب کند شدن ایجاد حلقه شده و به صورت کلی تغییر آن را اتمام می‌بخشد.

البته این مسئله به طرز استفاده از کرم ضدآفتاب بستگی دارد، در حالتی که استفاده از کرم ضد آفتاب به شکل صحیح صورت نگیرد، نه فقط برای پوست شما موثر نخواهد بود، بلکه به آن صدمه خواهد رساند.

طرز استفاده از ضد آفتاب لدورا

طرز استفاده از ضد آفتاب لدورا

  1. برای استفاده از کرم ضدآفتاب ابتدا صورت خود را با مواد پاک کننده صورت مناسب کاملا تمیز کنید
  2. 15 الی 20 دقيقه پیش از قرار گرفتن در برابر آفتاب لايه مناسبی از کرم را بر روی پوست تميز خود زده.
  3. صبر نمایید تا به طور کامل جذب گردد.
  4. بهتر است کرم را هر 2 الی 3 ساعت يک‌بار تمدید نمایید.

آموزش زدن کرم ضد آفتاب رنگی

آموزش زدن کرم ضد آفتاب رنگی

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی با سایر ضدآفتاب‌های دیگر مشابه است ولی باید در استفاده از آن به چندین نکته توجه داشت.

ضد آفتاب رنگی به دلیل داشتن رنگدانه در بافت خود باید با دقت بیشتری روی پوست پخش شود تا پوست یکدست شده و زیرسازی آرایش به خوبی صورت گیرد، همچنین باید توجه داشت که ضد آفتاب رنگی که تهیه می‌نمایید نهایت یک الی دو درجه با تناژ طبیعی پوست شما تفاوت داشته باشد در غیر این صورت جلوه چندان مناسبی روی پوست شما ایجاد نمی‌کند.

مطالب کاربردی:  معرفی بهترین کرم ضد آفتاب مردانه، راهنمای خرید و استفاده

 

آیا استفاده از کرم ضدآفتاب موجب سرطان می‌شود؟

آیا ضدآفتاب موجب سرطان می‌شود؟

بعضی از افراد تصور می‌کنند که با استفاده مداوم از ضد آفتاب، مواد شیمیایی موجود در ترکیبات آن جذب پوست می‌شود و در نتیجه موجب بروز سرطان می‌گردند. باید بگوییم که تا به حال هیچ‌گونه مدرک پزشکی که ثابت نماید، استفاده از ضدآفتاب سبب سرطان می‌گردد، وجود نداشته است. متخصصین سلامت پوست در رابطه با این مسئله می‌گویند، ضدافتاب دارای دی اکسید تیتانیوم بوده و به هیچ عنوان جذب پوست نمی‌شود بلکه چون یک لایه حفاظت‌کننده روی آن می‌ماند.

ترتیب زدن مرطوب کننده و ضد افتاب

ترتیب زدن مرطوب کننده و ضد افتاب

مطالب پربازدید:  چگونه ضد آفتاب فاسد را تشخیص دهیم؟

 

کرم ضد آفتاب معدنی را پس از مرطوب کننده به پوست خود بزنید (اگر قصد دارید از ضد آفتاب شیمیایی استفاده نمایید، حتما پیش از مرطوب کننده، ضد افتاب بزنید) جهت محافظت کافی در مقابل خورشید، از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر روی مرطوب کننده خود استفاده نمایید. بین استفاده از کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب یک الی دو دقیقه یا حتی بیشتر باید صبر نمایید.

 

منبع : aad

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *