همه چیز درباره هیالورونیک اسید (hyaluronic acid)

اگر نام هیالورونیک اسید (hyaluronic acid) برای شما آشناست، احتمالا می‌دانید سرم هیالورونیک اسید چیست. با این حال، شناخت کامل این ماده، می‌تواند به شما در مراقبت بهتر از پوست‌تان کمک کند. اسید هیالورونیک ماده‌ای است که به صورت طبیعی در نقاط مختلف بدن مانند چشم‌ها، پوست و مفاصل به وفور یافت می‌شود.

هیالورونیک اسید که معمولا در محصولات جوانسازی پوست هم کاربرد دارد، رطوبت را در خود نگه داشته و موجب لغزنده شدن بافت و مفاصل بدن می‌شود. این ماده به اشکال گوناگونی همچون کرم هیالورونیک اسید، آبرسان هیالورونیک اسید، ژل هیالورونیک اسید و آمپول هیالورونیک اسید در بازار یافت می‌شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

دانشمندان می‌توانند اسید هیالورونیک را به کمک باکتری‌ها در یک محیط آزمایشگاهی تولید کنند. این نسخه می‌تواند به طیف وسیعی از عملکردهای بدن کمک ‌کند. نزدیک به نیمی از اسید هیالورونیک بدن در پوست موجود است، به گونه‌ای که ترکیب اصلی ساختار پوست محسوب می‌شود و به پوست ظاهری پر و شاداب می‌دهد.

فواید هیالورونیک اسید برای پوست

از خواص اسید هیالورونیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضد پیری
  • مرطوب ‌کننده
  • ترمیم‌ کننده زخم
  • ضد چین ‌و چروک
  • ترمیم ‌کننده اگزما
  • برطرف ‌کننده قرمزی پوست
  • افزایش ‌دهنده خاصیت ارتجاعی پوست

اسید هیالورونیک می‌تواند تا 1000 برابر جرم خود به مولکول‌های آب متصل شود. به ‌عبارت ‌دیگر این مولکول توانسته همچون یک جذب‌کننده رطوبت عمل کرده و مولکول‌های آب را در سطح پوست نگه دارد و به این روش پوست را هیدراته و شفاف نماید.

عوارض هیالورونیک اسید

کلمه اسید در برخورد اول ممکن است ترسناک باشد، اما جای نگرانی نیست. از جایی که اسید هیالورونیک بخشی طبیعی از پوست انسان است، واکنش‌های آلرژیک به آن بسیار کم و نادر است. همه افراد با هر مدل پوستی می‌توانند از اسید هیالورونیک استفاده کنند، حتی افرادی که پوست حساس یا مستعد آکنه دارند. با این ‌حال اگر عوارض جانبی را احساس کردید، ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد

  • سایر ترکیبات موجود در محصول استفاده شده
  • مقدار و مدت زمان مصرف محصول
  • غلظت بسیار بالای اسید هیالورونیک در فرمولاسیون

استفاده موضعی اسید هیالورونیک در دوران بارداری یا شیردهی هم خطری برای شما و فرزندتان ایجاد نمی‌کند.

موارد مصرف کرم هیالورونیک اسید چیست

آبرسانی پوست

خواص هیالورونیک اسید

هر زمان که صحبت از پوست شاداب است، منظور پوستی حاوی آب فراوان است. آبرسانی پوست از راه نوشیدن آب کافی هم امکان‌پذیر است. اما حفظ این آب در لایه‌های پوستی اهمیت فراوانی دارد. اسید هیالورونیک نیز از طریق مهار تبخیر آب از سطح پوست، آن را هیدراته نگه داشته و باعث حفظ شادابی آن می‌شود.

ترمیم زخم

قابلیت ترمیم زخم

چندین تحقیق علمی نشان داده‌اند که اسید هیالورونیک علاوه بر خاصیت آبرسانی موثر از قابلیت ترمیم زخم نیز برخوردار است. این مولکول، پوست را مرطوب نگه داشته و به روند بازسازی زخم‌ها کمک می‌کند.

لطافت و صافی پوست

هنگامی که یک فرد به‌ خصوص با بالا رفتن سن متوجه تغییراتی در پوست خود می‌شود، نه تنها از لحاظ زیبایی، بلکه از نظر روانی نیز ممکن است دچار عوارض ناخوشایندی شود. یک مطالعه نشان داده که اسید هیالورونیک می‌‌تواند باعث کاهش زبری پوست شده و قابلیت ارتجاعی آن را افزایش دهد.

لیست قیمت انواع محصولات مراقبت و بهداشت پوست

 

اثرات ضد پیری

به خاطر اینکه، نزدیک به نیمی از هیالورونیک اسید بدن در پوست قرار دارد، کاهش این مقدار به دلایل مختلفی همچون قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش آفتاب، می‌تواند سبب بروز چین‌ و چروک‌های پوستی شود. این ماده به میزان بسیار زیادی عمق چین ‌و چروک‌ها را کاهش داده، باعث بالا رفتن قوام و حالت کشسانی پوست می‌شود.

در یک مطالعه علمی که در سال 2014 میلادی انجام شد، از بانوان شرکت‌کننده خواستند که از اسید هیالورونیک به طور منظم دو بار در روز به مدت 8 هفته استفاده کنند. بر اساس نتایج به دست آمده، عمق چین ‌و چروک‌های پوستی کسانی که از این ماده استفاده کرده بودند، تا 40 درصد کاهش یافته و خاصیت ارتجاعی پوست آن‌ها نیز تا 55 درصد بالا رفته بود.

تاثیرات بی‌همتای اسید هیالورونیک، این ماده را بین اکثر ترکیباتی که در محصولات جوانسازی پوست، درمان چین و چروک دور چشم، خط لبخند و مابقی نواحی استفاده می‌شوند، کاربردی کرده است. کرم جوان‌ساز و سرم دور چشم از بهترین نمونه‌ها در این زمینه هستند.

کاهش التهاب پوست

هیالورونیک اسید به بهبود علائم اگزمای سطح خفیف تا متوسط کمک بسیاری کند

اگر نمی‌دانید کاربرد قرص هیالورونیک اسید چیست باید گفت که به بهبود علائم اگزمای سطح خفیف تا متوسط نیز کمک بسیاری می‌کند.

چرا باید اسید هیالورونیک را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنیم

درست است که اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی می‌باشد و در نقاط مختلفی از بدن یافت می‌شود. اما به مرور زمان و بالا رفتن سن، میزان این ماده به‌ صورت طبیعی شروع به پایین آمدن می‌کند. پیری زودرس معمولا به خاطر قرار گرفتن بسیار و طولانی ‌مدت در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید رخ می‌دهد.

حدودا 80 درصد از پیری پوست صورت ناشی از اشعه‌های UV است. بنابراین ایده خوبی است که برای تقویت بیشتر پوست و مقابله با پیری پوست، محصولات حاوی اسید هیالورونیک را در روتین روزانه پوستی بگنجانید. البته اگر با کاهش حجم و شلی پوست دست‌ و پنجه نرم می‌کنید، استفاده از اسید هیالورونیک به صورت تزریقی، روش درمانی موثرتری برای ترمیم چروک‌های عمیق خواهد بود.

غلظت‌‌های گوناگون هیالورونیک اسید

غلظت‌‌های گوناگون هیالورونیک اسید

مطالب کاربردی :  ترفندهای درمان لک پوستی در خانه

با یک نگاه مختصر به هر فروشگاه لوازم آرایشی و فروشگاه آنلاین مراقبت از پوست متوجه می‌شوید که اسید هیالورونیک در بسیاری محصولات مراقبتی پوست (از مکمل‌های خوراکی و تزریقی گرفته تا سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها) وجود دارد؛ اما بهتر است بدانید که این محصولات میزان اسید هیالورونیک مشابهی نداشته و اثرات آن‌ها نیز با هم متفاوت است.

برخی از محصولات به ‌عنوان یک لمان اصلی در فرمولاسیون خود، دارای اسید هیالورونیک یا نمک آن (سدیم هیالورونات) هستند. در این دسته از محصولات، این ترکیب با غلظتی بالا یافت می‌شود، زیرا کاربرد اصلی آن‌ها محافظت از پوست در برابر اثرات پیری و هیدراته کردن آن است.

پدهای مراقبت پوست نمونه بسیار خوبی از این محصولات هستند. دسته دیگری از محصولات مقادیر اسید هیالورونیک کمتری دارند که به‌ عنوان یک جذب ‌کننده رطوبت عمل کرده تا از این طریق به درمان بعضی از مشکلات پوستی نظیر آکنه یا یکنواخت نبودن رنگ پوست کمک کنند، به همین خاطر است که نام سدیم هیالورونات (نمک هیالورونیک اسید) را می‌توانید روی بسیاری از محصولات ضد آکنه نیز مشاهده کنید.

 

منبع : clevelandclinic

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *