همه چیز درباره ورزش پاتیناژ

یکی از جالب‌ترین و جذاب‌ترین رشته‌های ورزشی پاتیناژ است که ورزشکاران این رشته با کفش‌های به‌خصوصی بر روی یخ گام برداشته و هیجان بی‌نظیری را تجربه می‌نمایند. اگر می‌خواهید بدانید پاتیناژ چیست باید بگوییم که پاتیناژ یک ورزش شاد و مفرح است که به وسیله اسکیت روی یخ به صورت انفرادی یا تیمی در سالن‌های ویژه‌ای انجام می‌شود. اگر علاقه دارید تا بیشتر درباره ورزش پاتیناژ بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با ورزش پاتیناژ

آشنایی با ورزش پاتیناژ

پاتیناژ که به آن یخ ماله یا یخ سری هم گفته می‌شود یکی از ورزش‌های شاد و هیجانی است که با اسکیت روی یخ به صورت انفرادی یا گروهی با مجموعه‌هایی از حرکات پرشی، نمایشی، کششی، چرخشی و … در سالن‌های به‌خصوصی انجام می‌شود. به عبارتی اسکیت روی یخ یکی از زیباترین رشته‌های ورزشی است که به ورزشکاران این امکان را داده تا با استفاده از کفش‌های ویژه‌ای روی یخ قدم گذاشته و لذت توصیف نشدنی را تجربه نمایند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

تا پیش از این در ایران فقط یک سالن اسکیت روی یخ وجود داشت که به دلایل گوناگونی تغییر کاربری داد و دوستداران این رشته از جذابیت‌های آن محروم شدند. اما پس از گذشت مدتی در بعضی از مناطق سالن‌های ویژه این رشته راه‌اندازی شدند. شاید برایتان سوال شده باشد که  پاتیناژ تهران کجاست؟ جدیدترین پاتیناژ تهران، پاتیناژ ایران مال است ولی پاتیناژ آرامیس و پاتیناژ بام‌لند هم از پاتیناژهای تهران هستند.

در این ورزش حرکات کششی بدن با حفظ تعادل انجام می‌شود که این حرکات سرعتی و نمایشی باعث به وجد آمدن بیننده می‌گردد. منشا این رشته از کشورهایی مثل کانادا، روسیه، اسکاندیناوی و سرزمین‌های شمالی اروپا با زمستان‌های درازمدت و پر از برف گزارش گردیده است.

تاریخچه پاتیناژ

تاریخچه پاتیناژ

در رابطه با زمان دقیق شکل‌گیری اسکیت روی یخ اطلاعات درستی در دسترس نیست. اما تحقیقات باستان‌شناسی نشان می‌دهد در گذشته‌های بسیار دور اسکیت‌هایی به واسطه مردمان آن دوران درست شده که با استفاده از استخوان جانوران طراحی می‌شد. این اسکیت‌ها اغلب در سرزمین‌های سردسیر مثل بریتانیا، روسیه، سوییس، اسکاندیناوی، هلند و آلمان جهت رفت آمد فوری از مناطق بزرگ یخی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

قدیمی‌ترین سند پیدایش این ورزش به کتاب راهبی اهل کانتربوری در لندن باز می‌گردد که میان سال‌های 1175- 1118 زندگی می‌کرد. پس از آن دوران اسکیت روی یخ در کشورهایی مثل انگلستان و هلند جایگاه به‌خصوصی پیدا کرد به قدری که به یکی از اصلی‌ترین ورزش‌های باستانی بدل شد و از سال 1924 نیز به عنوان یکی از رشته‌های المپیک زمستانی خود را مطرح نمود.

همچنین اولین تصویر از اسکیت روی یخ در قالب اثری هنری در قرن پانزدهم توسط یوهانس بروگمن هلندی کشیده شده است. در سال 1901 در حومه لندن لیدونیا جهت اسکی روی یخ به دریاچه‌ای رفته و زمان برخورد با یخ دنده‌هایش شکسته و هرگز درمان نمی‌گردد. پس از مدتی وی جان خود را از دست می‌دهد.

به دلیل این اتفاق یوهانس بروگمن تصمیم گرفت این حادثه دردناک را به به تصویر کشیده و در معرض دید عموم قرار دهد. در قرن 13 و 14 میلادی هلندی‌ها تیغه‌هایی فولادی به زیر کفش‌های اسکیت روی یخ اضافه کردند و با این عمل احتمال ریسک آسیب‌دیدگی در این ورزش را بسیار کاهش دادند.

قیمت انواع لوازم، تجهیزات و لباس ورزشی اورجینال و برند

 

چندین سال بعد یک شاگرد میزساز تیغه‌های فلزی که وزن سبک‌تری نسبت به تیغه‌های فولادی داشتند را برای کفش اسکیت روی یخ طراحی کرد و تا به حال این سبک طراحی تغییر نکرده و از آن در ورزش پاتیناژ استفاده می‌کنند. قابل ذکر است در آثار نقاشان معروف هلندی مشاهده می‌شود که ورزش اسکیت روی یخ ویژه خاندان سلطنتی و اشراف زاده نبوده و هر شخصی از هر قشر جامعه قادر بوده تا این ورزش هیجانی را انجام دهد.

امپراطور رودولف دوم پادشاه هلند به مقداری به اسکیت روی یخ علاقه داشته است که در سال 1610 کارناوالی از یخ در دربارش برپا و این ورزش را به رسمیت شناخت. لویی شانزدهم امپراطور فرانسه نیز پس از سفر خود به هلند، ورزش پاتیناژ را به پاریس وارد کرد. به مرور این ورزش به سرتاسر اروپا و بعدها به سرتاسر جهان راهی شد.

اسکیت روی یخ به واسطه فرانسوی‌ها به ایران هم راه پیدا نمود. این روزها این ورزش یکی از ورزش‌های جذاب جهان محسوب می‌شود و در کفش‌های امروزی مخصوص اسکیت روی یخ جهت ایجاد شتاب سر تیغه جلویی را مقداری به سمت پایین خم می‌گردد که این کار کمک کرده اسکیت باز قادر باشد تا حرکات خود را آسان‌تر کنترل کند.

کفش پاتیناژ

کفش پاتیناژ

مطالعات حاکی از آن است که یخ در دمای منفی ۷ درجه سانتی‌گراد دارای کم‌ترین میزان اصطکاک است. از همین جهت تمامی پیست‌های سرپوشیده اسکیت روی یخ سیستم خود را بنابر این درجه تنظیم می‌کنند. اگر این ورزش در سالن مخصوص اسکیت برگزار گردد احتمال آسیب دیدن اسکیت‌بازان را کاهش می‌دهد ولی در پیست‌های فضای باز که به طور معمول در دریاچه‌ها انجام می‌شود خطرات بسیار جدی را در پی دارد.

سقوط از میان یخ به داخل آب سرد یکی از اتفاقات خطرناک در این رشته ورزشی است که می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی جدی یا حتی مرگ انسان بر اثر شوک، غرق شدگی و سرمازدگی شود. خارج شدن از آب و برگشت به یخ تقریبا کاری غیرممکن است، زیرا لبه‌های یخ به طور مداوم شکسته و کفش‌ها به دلیل خیس شدن سنگین می‌شوند و شخص را به زیر آب می‌کشانند.

مطالب مرتبط:  معرفی 7 برند پوشاک ورزشی که دنیا را تسخیر کرده‌اند

 

آموزش پاتیناژ

آموزش پاتیناژ

در اسکیت روی یخ اسکیت باز می‌تواند با حرکت بر لبه منحنی تیغه و با قرار دادن بدن در زاویه درست و مناسب و همچنین خم نگه‌داشتن زانو از نیروی جاذبه برای کنترل و سرعت‌دهی به حرکات خود استفاده کند. برای به وجود آوردن شتاب روش دیگری نیز هست که آن فشار دادن تیغه در قسمت جلویی کفش روی یخ بوده به شکلی که یخ بریده شده و اسکیت باز به سمت جلو هول داده می‌شود.

اسکیت باز ماهر می‌تواند با ترکیب دو تکنیک گفته شده که ترسیم نام دارد به حالتی رسیده که ظاهرا بدون هیچ سعی خاصی در مسیرهای منحنی جذاب می‌خرامد. همان‌گونه که ذکر شد کفش‌های اسکیت روی یخ در گذشته از استخوان جانوران درست می‌شده ولی امروزه تیغه‌های فولادی و فلزی جایگزین آن‌ها شده‌اند تا کم‌ترین اصطکاک با یخ انجام گیرد.

از طرفی این تیغه به ورزشکار کمک کرده تا حرکت‌های گوناگونی را اجرا کند. به عنوان مثال می‌تواند برای افزایش سرعت بخش ابتدایی تیغه کفش را در یخ فشار داده یا از کناره‌های تیغه جهت چرخش استفاده کند. البته گفتنی است تمامی حرکات یک ورزشکار به شرایط یخ نیز بستگی دارد، برهمین اساس اگر یخ در دمای منفی ۷ درجه سانتی‌گراد ایجاد شده باشد تیغه‌های کفش کم‌ترین اصطکاک را دارند. از همین جهت حرکات ورزشکار در بهترین حالت انجام می‌شود.

به همین دلیل اغلب سالن‌های مخصوص اسکیت روی یخ سرپوشیده بوده و دمای خود را به شکلی کنترل می‌کنند که یخ در مناسب‌ترین حالت ممکن ایجاد شود.

مطالب کاربردی:  ورزش یوگا بهتر است یا پیلاتس؟ کدام برای شما مناسب‌تر است

 

زیر شاخه‌های پاتیناژ

ورزش اسکیت روی یخ به چهار زیر شاخه تقسیم‌بندی می‌شود از جمله:

پاتیناژ نمایشی

پاتیناژ نمایشی

در این نوع اسکیت روی یخ که به آن اسکیت نمایشی نیز گفته می‌شود، اشخاص به صورت تک به تک یا دو نفره و حتی تیمی به اجرای حرکات جذاب و متناسب با یک قطعه موسیقی می‌پردازند. به عبارتی یک قطعه موسیقی براساس حرکت ورزشکار انتخاب و پخش می‌گردد.

پاتیناژ سرعتی

در این رشته از ورزشکاران درخواست می‌شود مساحت معینی را به‌سرعت طی کرده و زودتر از دیگر افراد خود را به خط پایانی برسانند. به عبارتی شرکت‌کنندگان در این ورزش در طی مسافتی تعیین‌شده با حداکثر سرعت خود حرکت می‌نمایند.

هاکی روی یخ

هاکی روی یخ

در این نوع اسکیت روی یخ به صورت گروهی اعضای تیم با دربر داشتن توپ در میدان به سمت دروازه تیم مقابل حمله و گل می‌زنند.

پاتیناژ نوردیک

اسکیت روی یخ نوردیک رشته‌ای سرگرم‌کننده است که در آن زمان مهم نبوده و شرکت‌کنندگان باید مسافت بسیار طولانی را روی یخ‌های طبیعی طی کنند. در این زیر شاخه ورزشی زمان هیچ اهمیتی نداشته و ورزشکار مسافتی طولانی را روی یخ می‌پیماید.

خطرات اجرای پاتیناژ

خطرات اجرای پاتیناژ

اگر این ورزش در سالن ویژه اسکیت انجام گردد، احتمال خطر آسیب دیدن برای اسکیت بازان بسیار کاهش پیدا می‌کند ولی در پیست‌های فضای باز که در دریاچه‌ها صورت می‌گیرد خطرات بسیار جدی وجود دارد. البته سقوط روی یخ به طراحی اسکیت، کیفیت سطح یخ، سرعت اسکیت باز، و ضمنا مهارت و تجربه فرد وابسته است.

اگرچه در این حالت آسیب اسکیت باز بعید بوده اما غیرمحتمل نیست. صدمه دیگر سقوط از میان یخ به داخل آب خیلی سرد است که اتفاق بسیار مهیبی بوده و می‌توانند باعث آسیب شدید ورزشکار و حتی مرگ او شود. البته این خطر تنها برای کسانی است که در فضای باز و پیست‌های طبیعی اسکیت روی یخ داشته باشند.

مطالب پربازدید:  چگونه تمرینات تناسب اندام را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم؟

 

همانطور که گفته شد این اتفاق قادر است تا صدمات جدی را برای ورزشکار ایجاد نماید از جمله غرق شدن، ایست قلبی در اثر شوک، سرمازدگی و .. مواردی از صدمات موجود در این وضعیت هستند. شکستن پی در پی لبه‌های یخ، سنگینی لباس زمستانی ورزشکار بر اثر خیس شدن، گم نمودن حفره جهت برگشت به سطح یخ از حوادثی است که حتی ممکن است باعث مرگ ورزشکار شود.

 

.منبع : britannica

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “همه‌چیز درباره ورزش پاتیناژ یا اسکیت روی یخ

  1. نگین گفت:

    ما کشوری به اسم اسکاندیناوی نداریم و این کلمه به منطقه شمال اروپا گفته میشه که شامل چهار کشور فنلاند، سوئد، نروژ و دانمارک گفته میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *