زندگی کردن در یک اتاق کوچک مانند مهارت فروشندگی است که هر کسی باید آن را در طول زندگی خود امتحان کند. چرا که می‌تواند روی توسعه فردی و ساخت شخصیت، تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد و تمرین خوبی برای مدیریت منابع، خلاقیت، مهارت انتخاب و تصمیم‌گیری باشد. چیدن دکور اتاق خواب چالش سرگرم‌کننده‌ای است که در آن با ایده‌ها و ابزارهای مناسب چیدمان و ارگنایزرهای مختلف، می‌توانید اتاق کوچک خود را به یک مکان راحت و کاربردی تبدیل کنید.

کف اتاق را خلوت نگه دارید

در دکوراسیون اتاق خواب کوچک، مسئله اصلی این است که چگونه از فضای اتاق حداکثر بهره برده شود و نحوه سازماندهی کلید اصلی ماجراست. سازماندهی هوشمندانه و مخفی كردن اسباب، شلوغی اتاق را کاهش می‌دهد و اتاق را بزرگتر نشان می‌دهد. همچنین انتخاب وسایل چند‌کاره برای دیزاین اتاق خواب و دکوراسیون بسیار کمک کننده است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با چند ایده بسیار کاربردی و راحت برای دکوراسیون اتاق خواب ساده و شیک آشنا شویم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

ایده های خلاقانه برای دکور اتاق خواب

1. در دکور اتاق خواب تا جای ممکن کف اتاق را خلوت نگه دارید

کف اتاق خواب

خلوت کردن کف اتاق یک راه عالی برای بزرگ‌تر نشان دادن یک اتاق خواب کوچک است. به این ترتیب چشمان شما راحت‌تر می‌توانند در فضای اتاق بچرخد. به جای آباژورهای روی زمین، چراغ‌های رومیزی انتخاب کنید. تا جای ممکن فضای قابل راه رفتن باز کنید. با کاهش بهم‌ریختگی و شلوغی كف زمین، راحت‌تر می‌توانید اتاق خواب کوچک خود را مرتب نگه دارید.

2. برای استفاده حداکثری از فضا از ارگنایزرهای کمدی استفاده کنید

دکوراسیون اتاق خواب

اكثر ما نمی‌توانیم از فضای کمدها به‌طور بهینه استفاده کنیم. حتی اگر تنها یک کمد کوچک دارید، با استفاده درست از فضای آن می‌توانید حجم زیادی از لباس‌ها و وسایل خود را  مرتب در آن جای دهید. کافیست از نظم‌ دهنده‌های مختلف داخل کمد استفاده کنید؛ از آویزهای نمدی باریک برای جلوگیری از لیز خوردن لباس‌ها گرفته تا ارگنایزرها یا جعبه‌های شفاف برای نظم دادن به کیف و کفش‌ها بهره بگيريد. کمد خود را با تفکیک‌ کننده‌های آویزان با اندازه‌های مختلف نظم ببخشید، به این ترتیب قسمت‌های اختصاصی برای لباس‌های مختلف مانند تی‌شرت‌ها، شلوار و لباس‌های مجلسی خواهید داشت. جواهرات، ساعت‌ها و اکسسوری‌ها را در نظم‌دهنده‌های مخصوص قرار دهید.

3. برای دکور اتاق خواب، اثاثیه و نظم دهنده‌های چند منظوره استفاده کنید

قطعات مدولار، قابل تنظیم مجدد و چند منظوره، انتخاب‌های مناسبی برای دکور اتاق خواب کوچک هستند. این وسایل کاربرد‌های متفاوت دارند و بدون اشغال فضای زیاد بهم‌ریختگی‌ و شلوغی را کاهش می‌دهند.

به‌عنوان مثال، بسیاری از تخت‌خواب‌های مدرن کشوها و فضای زیادی در زیر خود دارند که می‌توان در طول روز رخت‌خواب‌، بالش و لحاف را در آن‌ها قرار داد. میز کار و قفسه کتاب را روی یکی از دیوارها و در قالب یک قفسه واحد نصب کنید. در قفسه‌های بالایی می‌توانید کتاب، یادگاری، آثار هنری کوچک یا حتی گیاهان را جای دهید. به این ترتیب دکور اتاق خواب شما از تمیز و مرتب خواهد بود.

4. در دکور اتاق خواب از سبدها برای دسته‌بندی وسایل متفرقه خود استفاده کنید

دیزاین اتاق خواب

زمانی که هر چیزی جای مشخصی داشته باشد دیگر گم شدن معنا ندارد. در دکور اتاق خواب، برای هر چیزی یک مکان مخصوص اختصاص دهید و اگر نمی‌توانید مکان مناسبی برای آنها پیدا کنید آن را داخل سبد قرار دهید.برای وسایلی مثل کتاب و ملحفه گرفته تا لوازم جانبی، لباس‌های چرک و لوازم تحریر یک محفظه خاص داشته باشید. این ایده به‌خصوص برای اتاق خواب کودکان که همیشه با اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌ها بهم ریخته می‌شود، بسیار کاربردی است. اگر تعداد سبدهای شما زیاد است و حس می‌کنید که نظم اتاق را بهم می‌ریزند، آن‌ها را در داخل کمد پنهان کنید یا بیرون از اتاق خواب قرار دهید.

5. در دکور اتاق خواب از یک میز تاشو استفاده کنید

اگر در خانه کار می‌کنید یا برای مطالعه فرزندتان به میز مطالعه احتیاج دارید، احتمالا در یک اتاق خواب کوچک برای قرار دادن میز بزرگ به مشکل خواهید خورد. خوشبختانه، امروزه میزهای تاشو زیادی برای انتخاب وجود دارد. مثلا میزهای تاقچه‌ای که می‌توانید روی دیوار نصب کنید، یا میزهایی که مانند صندلی‌های تاشو عمل می‌کنند و می‌توانید آن‌ها را به دیوار تکیه یا پشت کاناپه قرار دهید.

6. برای دکور اتاق خواب کوچک، از پاتختی‌هایی با حداقل فضا انتخاب کنید

در چیدمان یک اتاق کوچک، هر سانتی‌متر اهمیت دارد و باید به کاربردی‌ترین حالت ممکن استفاده شوند. سعی کنید به جای میزهای پاتختی، قفسه‌های دیواری با اندازه‌های سفارشی خریداری کنید و به جای آباژوری که روی کف اتاق قرار می‌گیرد، از لامپ دیوارکوب استفاده کنید.

7. برای هر وسیله‌ای که دارید یک محل مشخص تعیین کنید

اتاق مرتب

هنر سازماندهی و نظم‌دهی هوشمندانه این است که شما را مطمئن می‌کند که هر وسیله جایگاه ویژه خود را دارد. زمانی که فضای شما محدود است چاره‌ای به جز انجام چیدمان به سبک مینیمال در اتاق خود ندارید. سازماندهی می‌تواند به معنای گنجاندن قفسه‌بندی جالب، میز تحریر یا حتی استفاده از فضای زیر تخت باشد.

مطالب خواندنی: همه چیز درباره دکوراسیون مینیمال

8. روی انتخاب فرش دقت کنید

ترفندهایی برای ایجاد توهم بزرگ بودن فضا در یک اتاق خواب کوچک وجود دارد. اولین ترفند مهم دقت در انتخاب فرش است. به سراغ فرش‌های بزرگ بروید اما بزرگی آن نباید به قدری بزرگ باشد که کل کف اتاق را بپوشاند. بهترین گزینه فرشی است که از هر طرف 10 سانتی‌متر از دیوارها فاصله داشته باشد. هیچ چیزی برای یک فضای کوچک، بدتر از انتخاب فرشی که کل کف اتاق خواب را پر می‌کند نیست.

9. در دکور اتاق خواب از گوشه های اتاق غافل نشوید

اهمیت گوشه های اتاق در دکوراسیون

از گوشه کنارهای اتاق غافل نشوید! قفسه‌ها یا طاقچه‌هایی که در کنج اتاق نصب می‌شوند می‌توانند کتاب‌ها و گلدان‌های شما را در خود جای دهد و بدون اشغال فضا از حجم وسایلی که باید در اتاق خود جای دهید بکاهد.

10. از فضاهای طلایی زیر تخت استفاده کنید

استفاده موثر از زیر تخت در اتاق خواب

با پنهان کردن کاغذها، مجلات، کنسول و کنترلرهای بازی‌های ویدیویی و وسایل الکترونیکی، صدای بصری اتاق خواب خود را کم کنید. این موارد ممکن است کوچک به نظر برسند، اما در کنار هم می‌تواند در اتاق آشفتگی ایجاد کنند.

با استفاده از فضای زیر تخت، از ایده‌های نظم‌دهی به اتاق خواب کوچک خود نهایت استفاده را ببرید. اگر زیر تختخواب‌شما کشو ندارد، می‌توانید آن را از نظم دهنده‌های مختلف پر کنید، از میزان فضایی که به شما می‌دهد متعجب خواهید شد.

چند نکته درباره‌ی دکوراسیون خانه‌ و فضاهای کوچک

چند نکته اضافی برای دکور اتاق خواب‌های مختلف

دکوراسیون اتاق خواب دخترانه

دکوراسیون اتاق خواب دخترانه

در دکوراسیون اتاق فرزندان به نیازها و عواطف خاص آن‌ها توجه کنید. دخترها عاشق رنگ‌های ملیح و پر‌انرژی مانند صورتی هستند. البته در این خصوص حتما از خودشان سوال کنید چون همیشه استثنا وجود دارد و سلایق باهم تفاوت دارند. وجود آینه در اتاق یکی از ضروریات هر خانه است. اما برای اتاق دخترخانم‌ها از اصلی‌ترین نیازها است. در کنار آینه حتما جایی برای قرار دادن وسایل آرایشی و مراقبتی در نظر بگیرید. اگر اتاق خواب دختر شما کوچک است، می‌توانید از میز تحریر جداگانه صرف‌نظر کنید و به‌جای آن از یک میز تاشو کنار تختی چند کاربره استفاده کنید. برای اتاق بچه‌ها از دیوار 5 ام غافل نشوید، بله درست شنیدید! دیوار 5 ام! طراحی روی سقف یک آیتم سورپرایز‌کننده برای بچه‌ها محسوب می‌شود.

دکوراسیون اتاق خواب پسرانه

دکوراسیون اتاق خواب پسرانه

برای اتاق خواب پسرها رنگ‌های خنثی مانند خاکستری و رنگ‌های سردی مثل آبی بیشتر طرفدار دارد، اما همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم در این خصوص حتما از فرزند خود سوال کنید. بعضی از پسرها عاشق رنگ قرمز و حتی زرد هستند. در انتخاب آیتم‌های مختلف دکور به طرح‌های هندسی توجه داشته باشید، مثلا روتختی راه‌راه یا ایجاد طرح‌های هندسی روی یکی از دیوارهای اتاق انتخاب‌های مناسبی هستند. برای تزئین اتاق پسرانه، روی آیتم‌هایی مانند نقشه بزرگ جهان روی یکی از دیوارها، تابلوهای پرچم باشگاه‌های فوتبال مورد علاقه او و حتی پوسترهای ورزشکاران مورد علاقه آنان نیز فکر کنید.

دکور اتاق خواب عروس

دکور اتاق خواب عروس

اتاق خواب شما محلی برای آرامش و استراحت جسمی و ذهنی شماست. در دکوراسیون اتاق خواب عروس این نکته را هرگز فراموش نکنید. اگر فضای اتاق خواب شما کوچک است، در انتخاب آیتم‌های دکور دقت را دو‌چندان کنید و وسایل اضافی و غیرکاربردی را خط بزنید تا اتاق خواب خلوت و آرامش‌بخش باشد.

انتخاب رنگ‌بندی دکور کاملا سلیقه‌ای است و به علاقه‌مندی‌های مشترک زوج بستگی دارد. علاوه بر رنگ و انتخاب آیتم‌های اصلی مانند تخت و میز آرایش به عواملی مثل نورپردازی، رنگ و شکل پرده‌ها، اضافه کردن کمی گل و گیاه و فرش مناسب نیز توجه داشته باشید.

کدام یک از این ایده‌ها را در دکور اتاق خواب خود استفاده می‌کنید؟ اگر شماهم ترفند مخفی برای اتاق‌های کوچک خود دارید با ما در میان بگذارید

.

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *